Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllättäen uudelleen raskaana - kuinka vähentää tulevan vauvan allergiariskiä?

24.02.2008 |

Hei!

Aihe kiinnostaa minuakin kovasti. Ensimmäisen lapsen kanssa imetys oli tosi vaikeaa alussa (maito nousi tosi hitaasti, lapsi oli pitkästi yliaikaisena heti tosi nälkäinen ja matalat rinnanpäät vaikeuttivat imetystä) ja käytimme korviketta osittain heti alusta alkaen. Paljon myöhemmin lapsi osoittautui maitoallergiseksi ja on käynyt läpi vaikean infektiokierteen. Olen itsekin pohtinut sitä, antaisinko seuraavalle lapselleni aluksi vain apteekin korviketta (siis mikäli on tarve). Tässä raskaudessa suurin pelko on ollut juuri se, että imetys on taas yhtä vaikeaa ja että jäämme sitä myötä taas "kierteeseen".

Kysymys kuuluu: Mitä ovat digeroidut korvikkeet? Moni on puhunut nyt Neocatesta. Miksi? Kuuluuko Peptiditutteli myös näihin? Kun olin esikoista saamassa Jorvissa, siellä annettiin Peptidituttelia. Onko käytäntö siis muuttunut?

Joku mainitsi viestissä, että ensimmäisen kuukauden aikana ei pitäisi antaa muuta. Onko muita ajatuksia normaalin korvikkeen kokeiluajankohdasta?

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillekin syntyi nyt huhtikuussa pieni tyttö ja (kuten aiemmin kirjoitin) olen yrittänyt kaikkeni tehdäkseni hänen elämänsä alusta helpomman kuin esikoisen. Meillä tehtiin nyt maitoaltistus ja reagoi heti 1 millistä ja ainoa saatu korvike imetyksen lisäksi oli ollut Neocate. Eli emme mekään peitonneet geeenjä!

Minäkin toivotan muille parempaa onne!

Vierailija
22/38 |
31.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet kiitokset hyvistä resepteistä joita olen sinulta poiminut ilmeisestikin pariltakin palstalta. Olen itsekin innokas ruoanlaittaja, mutta joskus on niin ihanaa kun ei tartte itse kehitellä purtavaa näin vähistä aineksista:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
01.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalilla allergialääkärikäynnillä, oireettomia. Ja on määrätty maitohappobakteereita samaan aikaan, ja kehoitettu jatkamaan sen loputtuakin. Meillä on siis kaksi maitoallergista lasta, toisella on poissa myös kanamuna, toisella bataatti ja porkkana. Iältään lapset ovat 1v9kk ja 6kk, esikoinen alkoi oireilla vasta lehmänmaidosta 1vuotiaana, ja kuopus on saattanut synnäriltä saakka. TYKSissä olen synnyttänyt molemmat, -07 kun tyttö syntyi, sieltä kehoitettiin lisämaitona antamaan almironia eikä tuttelia, vaikka heillä ei tietoa ollutkaan esikoisen allergiasta. Noh, ei osattu ajatella että vauva voisi olla niin pienenä jo kipeä ja tuttelia annettiin kotona, hitaan maidonnousun vuoksi ei oltaisi edes kotiin päästy ilman jotain lisämaitoa. Noh,, lopputuloksena sitten 6kk huutanut lapsi, ja huono omatunto siitä että aiheutettiinko allergia ihan itse kun ei sitä almironia vastasyntyneelle juotettu..

Noh, jos lisäää lapsia tulee, niin viisaampia sitten!

Vierailija
24/38 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.Rupesin tuossa miettimään, kun itellä ihan sama juttu, esikoinen todella moniallerginen, ja olen noudattanut näitä ohjeita jotka täälläkin jo kerrottu.

Niin tuosta antibioottikuurista, sain tietää olevani streptokokin kantaja ja kun tää tuleva synnytys käynnistyy saan antibioottikuurin automaattisesti ettei tuo tartu vauvaan. Hyvä juttu tietysti että ollaan varuillaan sen suhteen mutta pamahtaako nyt sitte taas kaikki allergiat sen tähden?

Ja voinko ottaa sairaalaan mukaan neocatea ja kieltää tavallisen korvikkeen käytön jos sitä tarvitsisi? Eikö vauva kuitenkin pärjää sillä mitä sieltä tisseistä tulee ekoina päivinä?

Osaiskohan kukaan kommentoida?

Vierailija
25/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti saat kieltää muun kuin Neocaten antamisen lapsellesi!!!! Ja tee se, jollei maito riitä. Meillä on kaikille annettu, kun sokruarvot tippuneet...Ja sillä seurauksella, että kaikki lapseni ovat olleet karseassa infektiokierteessä ja allergisia...

Jos antibiootit on annettava, ne on annettava. MUTTA suoliston korjaus on myös tehtävä. Rauli Mäkelä esim määrää tässä vaiheessa heti suoliston korjaamiseksi ProSymbioflor-maitohappoja, jotka on siis tapettuja. Sitten siirrytään eläviin ja pikku hiljaa suurempiin annoksiin jne. MUTTA jos tätä ei tehdä on allergiariski ja infektiokierteen riskit huomattavasti suuremmat.

Jos sinua asia mietityttää ja haluat keskustella esim Rauli Mäkelän kanssa, tule järjestämällemme luennolle kuuntelemaan ja voin järkätä sinulle luennon jälkeen pienen briiffaushetken Raulin kanssa, jos haluat keskustella aiheesta. Voisi lisäksi olla hyvä vaikka käydä hänen vastaanotollaan (hinta menee vakuutukseen!), jotta saisit kaikkesi tehtyä allergioiden estoksi. En oikein muuta osaa neuvoa, kuin, että nuo antibiootit on kinkkinen juttu, varsinkin vastasyntyneellä, kun suolistobakteerikanta vasta kehittymässä ja sitten se heitetään heti sekaisin...

Jos haluat kirjoita minulle suoraan tiiuli1@hotmail.com ja voin vaikka lähettää luentoesitteen sinulle. http://www.verkkoklinikka.fi/keskustelut/&m=3944165&c=8403372&f=2827939…

Toivon, että saat asian hoidettua niin, että pikkaisesi saisi mahdollisimman hyvä startin elämälleen. Mua harmittaa, etten tiennyt mistään mitään ja raskausdiabeteksen jälkeen kaikki vauvani ovat saaneet korviketta, kun sokrut laskeneet jne...Mutta onneksi saimme avun ennemmin kuin tämänkään myöhempään.

T. Tiiuli

Vierailija
26/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ainakin täällä tehdään.

Ja luovutettu äidinmaitohan on tutkittua. Ja kyllä, terve vastasyntynyt pärjää yllättävän pitkään äidiltään saamillaan ensimaitotipoilla. ;) Joten älkää turhan pian antako muuta maitoa sairaalassa.

--äitiliini--

Vierailija
27/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jo Tutteli-linjalle. Jorvissa annettiin ennen Peptidi Tuttelia, mutta kuopus sai siellä ihan tavallista Tuttelia, kun sokruarvot putosivat....Ja siitähän se kierre alkoi. Eka korvatul 4 vkon iässä, korvat puhkottiin 2 kertaa yrittäen välttää abioottia, mutta eihän se auttanut ja niin sitä mentiin kohti laaja-alaisia ruoka-aineallergioita ja korvatul kierrettä. Onneks löysin Raulin avuksi vuosi sitten tammikuussa.

t.tiiuli

Vierailija
28/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mahdollisen lapsen syntyessä omat Neocatet sairaalaan. Mulla nousi viimeksikin maito vasta neljäntenä päivänä synnytyksestä ja siltikin sitä tuli pitkään tosi vähän. Meilläpäin mielestäni kanssa synnärillä saa korviketta ja lastenosastolla vain luovutettua rintamaitoa.

Meidän pojalla oli nyt viime perjantaina eka aika Antioksidanttiklinikalla. Heti aloitettiin antamaan kunnon maitohappobakteereja ja tuo ProSymbiflor hoito aloitetaan aika pian heti perään.

Pojan maha alkaa olemaan jo nyt paremmassa kunnossa. Seuraavaksi soitan ajan sinne itselleni jos vaikka sillä saisin ehkäistyä jo seuraavan lapsen allergioita :)

Vierailija
29/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mielenkiinnolla lueskellut tätä keskustelua, sillä oma esikoiseni (3kk) näkyy olevan allerginen tapaus. Viikko sitten kävimme PikkuJätissä allergialääkärillä ja sain tiukan imetysdieetin. Olin jo kuukausi aikaisemmin jätänyt soijan ja maitotuotteet pois. Tilanne on parempi...

Nyt mietinkin että millaisia maitohappobakteereita olette antaneet. Meille suositeltiin Bioteekin probiootti baby-valmistetta joka on helppo antaa maidon mukana. Onko muilla siitä kokemusta?

Meilläkin oli alkutaipaleella hiukan takkuilua kun jouduin viikko synnytyksen jälkeen itse antibioottikuurille tulehduksen vuoksi ja pikkuinen sai koko ajan rintamaitoa. Viikko oman kuurini jälkeen alkoi oireilut, ihottumat, vatsavaivat ym..

Olisin kiinnostunut kuulemaan lisäksi meneekö mm. antioksidanttiklinikan hoidot/käynnit vauvavakuutukseen?

Oonaliinu ja poika 3kk

Vierailija
30/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun näyttää, että kaikki meidän lapset on saaneet antibiootteja jossain muotoa. Joko rm mukana tai itse. Antioksidanttiklin. kaikki maksut vakuutukseen paitsi vitsku mittaukset jne. Mutta lekurikulut kyllä.

En usko, että tuo mainitsemasi Baby maitohappo on tarpeeksi tehokas. Meillä joka poika syönyt DDS junior ekan vuoden, mutta ei ollut tarpeeksi tehokas, koska ongelmat on olleet suuret. Vasta Symbioflor hoidon jälkeen tilanne parantunut. Viepäs lapsesi Raulille tai tule kuuntelemaan luentoa. Hän ei usein luennoi missään. Sieltä voit saada arvokasta ensitietoa, sillä hänellä saattaa olla pitkätkin jonot, enkä ihmettele miksi ;)

Myös tuo mainitsemani Raulin kirjoittama kirja on loistava ja selostaa kaikki nämä munkin " epäpätevästi" selitetyt asiat.

Voi, kun tuo normaali lääketiedekin ymmärtäisi ihmisen kokonaisuuden paremmin. Liian usein kuulee vieläkin, ettei lekuri anna lapselle maitohappoja antibioottien kanssa. Järkkyä, ja sit ollaan kierteessä ja allergioiden suossa...HUOH

Tiiuli

Vierailija
31/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T. T.

Vierailija
32/38 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun me asutaan Tampereella ja ollaan täällä Antioksidantti klinikan hoivissa ja meillä on siellä lääkärinä Taina Harjumaaskola. Me aloitettiin tälläisellä mhb valmisteella kuin Bifidobacterium Infantis. Tämä on suosituksena alle 1 vuotiaalle. Yli 1 v suositellaan Probiootti Babyä ja yli 2v Replete Intensive.

Viikonkuluttua aloitetaan Yliopiston apteekin Vitamiini ja kivennäisaine kapseli.

Seuraavalla viikolla rasvahapot Esim Eye Q, Efamol tai Tohtori Tolosen E-pa

Sitten alkaisi ProSymbiflorit.

Meille suositeltiin kai siksi tälläistä aloitus järjestystä koska meidän pojan suoli on tulehtuneessa tilassa. Ei tahdo kestää edes Neocatea ja kakka on vihertävän mustaa ja haisevaa.

Meidän poika elänyt pelkällä Neocatella siitä asti kun meillä vieraili 3 viikkoa sitten Noro-virus. Pojan suoli ei ole sen jälkeen kestänyt kiinteitä ruokia.

Lääkäri myöskin mainitsi että Devitolit ja Jekovitit ovat huonoja D-vitamiini valmisteita, koska ne sisältävät huonosti imeytyvää D2 vitamiinia. Suositteli Deetippoja koska niissä on D3 vitamiinia. Ihmetteli että miksi apteekit edes myyvät huonoa D-vitamiinia.

Hermione

Vierailija
33/38 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ymmärsin, että olette Raulin potilaita. Oletko kuullut sellaisesta kalaöljystä kuin nestemäinen Memoil. Se on aivan loistava koostumukseltaan ja sen tuotannon piti loppua, mutta nyt se on takaisin luont kauppojen hyllyillä. Kysäsepä lekurilta josko aloitatte sen, sillä Raulin mielestä se on paras. Meillä menee vajaa tl per pv ja poika nyt 1v5kk. Saanut sitä jo yli 6 kk tän verran about. Ja syön sitä itsekin kylläkin hampaat irvessä, mutta sen koostumus on niin paljon kapseliversiota parempi. Tsemppiä! Olet varmasti osaavissa käsissä ja lapsesi toivottavasti saa avun.

tiiuli

Vierailija
34/38 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota pitääpä vielä teiltä sellaista kysyä, että kun poika reagoi äidinmaidon kautta syömääni kalaan, eli olen sitten 2kk ollut ilman kalaa -nyt huoli on rasvahappojen saannissa. Mikä teillä on ollut kokemus esim. eyeQ valmisteesta tai muista, eli onko lapsenne saanut siitä samoja reaktioita kuin kalasta, siis äidinmaidon kautta?

Alkaa vain itse huomata että ajatus ei kulje -eli itse kaipaisin ruokavaliooni kalaöljyjä, imetys kuitenkin jatkuu vielä kun poika on vasta 3kk.

oonaliinu

Vierailija
35/38 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me saadaan aikalailla itse kokeilla ja päätää että mitä rasvahappoja aletaan antamaan ja sitten se vielä että mitkä sitten sopii, kun meillä ei ole kokemusta pojan osalta että sopiiko vai ei. Mutta voitais ekaks kokeilla se Memoil. Löytyykö se ihan luontaistuote kaupan hyllyltä?

Oonaliinu. Kannattaa varmaan kanssa ihan kokeilemalla yks kerrallaan että mikä sopii. Tuossa mun aiemmassa tekstissä on ainakin niitä listattu että mitä nämä Antioksidanttiklinikan lääkärit suosittelevat. Meillä on ihan sama kokeilu edessä kun ei tiedetä että onko poika kalalle allerginen ja kuinka pahasti. Ja suosittelen tilaamaan ajan sinne Antioksidantti klinikalle. Mua harmittaa että sain vasta nyt kuulla siitä. Meillä on tosi pitkä ja raskas vuosi takana tätä allergia selkkausta. Oltais varmaan päästy puolet vähemällä jos oltais menty aikasempaa. Stemppiä ja jaksuja sinne!

Hermione

Vierailija
36/38 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyl tiedä mitään sen enempää. Kokeilin ihan pikku pikku annoksella ekaks ja sitten lisäsin. Onneks meille ei tullut mitään oiretta. Ehkä meillä on paljonkin toivoa? ;)!

Tsemppiä ja luont tuotekaupan hyllystä löytyy Hermione!

T.

Vierailija
37/38 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... kiitos todella paljon vinkeistänne :) Ostin tuon Raulin kirjan ja sitä olen nyt ahminut tässä muutaman päivän. Taitaapa olla niin, että ensi töikseni alkuviikosta varaan ajan antioksidanttiklinikalle -sitten kun sinne saa ajan, sillä juuri eilen saatiin tuloksia meidän allergialääkäriltä pojan verikokeista. Vasta-aineita ei ollut koholla, eli lääkärin mielestä aletaan purkamaan imetysdieettiä ja sain eilen ottaa ruista mukaan ruokaa -ja sillä seurauksella että poika huusi yön ja posket helottaa punaisuuttaan. Lääkäri vain sanoi että näille allergioille ja herkkyyksille ei voi tehdä mitään...

.. nyt kuitenkin toivo heräsi että jos kuitenkin olisi jotain tehtävissä :) Meillä on toki perintötekijöissäkin taipumusta allergioihin, mutta se oma 10pv:n antibiootti kun poika oli viikon ikäinen saattoi altistaa enemmän!

Tiiuli; huomasin että olit laittanut sähköpostiosoitteesi tuonne aikaisemmin -voisinko laittaa sinulle sähköpostia asian tiimoilta, jos mieleeni tulee kysymyksiä -kun tuo vertaistuki on hiukan hakusessa ollut...

Hermionelle paljon tsemppiä!! Toivotaan että saatte avun!!

Oonaliinu

Vierailija
38/38 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

dieetillä jolla poikasi voi hyvin. Raulille pitkät jonot. Jos asut pk-seudulla, tule ihmeessä luennolle 2.4 Tapiolassa ja saat siinä mahiksen kysellä Raulilta suoraan pika-apuja luennon jälkeen. Tilaisuudessa on keskusteluaika varattuna Raulille. Mä olin koko imetysajan myös gluteeniton ja samaten poika ei ole vielä koskaan saanut gluteenia Raulin suosituksesta, koska usein maito ja gluteenit menee käsi kädessä....

Laita meiliä ihmeessä!

T. T