Diabetesriski on kaikilla
Tuntui herättäneen tuolla toisessa ketjussa paljon tunteita tämä aihe, joten pistän vielä tännekin tästä aiheesta. Myöskin siksi, että tuntui aika monella olevan aivan väärä käsitys asiasta.
Ensinnäkin, ykköstyypin diabetes on yleistynyt myös muissa länsimaissa kuin Suomessa, ja sitä myös tutkitaan mm. jenkeissä ja Saksassa.
Lapsemme ovat mukana Teddy-tutkimuksessa, joka koskee nuoruusiän diabetesta. Heiltä on napaverinäytteestä tutkittu, että omaavan geenin, jonka kantajista 7 % sairastuu diabetekseen. Heillä on siis alttius, mutta se ei tarkoita sitä, että joskus sairastuisivat. Tämä geeni on suomalaisilla muita länsimaalaisia yleisempi. Se, että geeniä ei perimässä ole, ei tarkoita sitä, etteikö voisi sairastua. Geeni vain lisää todennäköisyyttä.
Geeni on suomalaisilla ollut tietysti aina, mutta muuttuneet olosuhteet ovat aikaansaaneet sen, että diabetes puhkeaa entistä useammin jopa alle 4-vuotiaissa. Nämä ulkoiset tekijät, (mm. hygienia) ovat muuttuneet aika paljon ihan meidänkin vauvaiästä, joten ei kannata verrata suoraan siihen, miten meitä on imetetty.
On jo todettu, että imetyksellä ja mahdollisimman myöhäisellä kiinteitten aloittamisella (ei kuitenkaan liian pitkitetyllä) on vaikutusta taudin puhkeamiseen, tai lähinnä siihen, että se ei puhkea. Myös riittävä D-vitamiinin saanti auttaa. Ja nimenomaan tällä aikaisella ruokavaliolla on merkitystä myös sille, puhkeaako sairaus myöhemmin!
Diabetes on autoimmuunisairaus, mikä tarkoittaa sitä, että jostain syystä elimistö hyökkää omia soluja vastaan, tässä tapauksessa insuliinia tuottavia soluja vastaan. Yksi syy diabeteksen lisääntymiseen onkin liian hygieeniset olosuhteet, jolloin elimistön puolustusmekanismit ovat työttömiä, ja siksi käyvät omien solujen kimppuun. Toisaalta myös uskotaan, että jotkut virustaudit (mm.enterovirus) laukaisevat tämän toiminnan, jolloin diabetes puhkeaa. Eli pitäisi sairastaa, mutta ei tiettyjä tauteja :)
Tämä sepustus nyt sen takia, ettei ihan teilattaisi imetyksen ja kiinteiden aloituksen vaikutusta asiaan, vaan ymmärrettäisiin, että se yhdessä monen muun tekijän kanssa vaikuttaa mm. diabeteksen puhkeamiseen. Minä ainakin henkilökohtaisesti haluan tehdä kaikkeni, jotta lapseni välttyisivät elinikäiseltä syömisten kyttäämiseltä ja itsensä piikittämiseltä.
(Loppukaneettina kommentti ¿huvikseen¿ aloitetuista kiinteistä. Mulla ainakin todella moni tuttu on aloittanut kiinteät, että yöt rauhoittuisivat. Aika harvalla on niin käynyt, joten tavallaan hukkaan on mennyt kokeilut.)
Maaria 36+2
Kommentit (6)
Mitä tarkoitat? Sitäkö, että jos geeni on, niin diabetes puhkeaa varmasti? Miksi minulla ei sitä sitten ole, kun geeni on minulta lapsilleni periytynyt? Miksei kummallakaan vanhemmistani, kenelläkään isovanhemmistani eikä muillakaan sukulaisilla sitä ole? Ei se geeni mistään perimään ilmesty, kyllä se tulee jommalta kummalta vanhemmalta. Itsekin kirjoitit, ettei suvussasi ole ollut sokeritautia, joten et osannut siihen varautua. Tiedät siis jotain perimästä. Ristiriitaisia nuo juttusi.
Itse sanoit tuolla toisessa ketjussa, että sairastuit diabetekseen rajun infektiotaudin jälkeen. Sinulla siis taudin laukaisi juurikin ulkoinen tekijä, luultavasti virus. Kirjoitit itse näin, miksi nyt väität, että tauti tulee jos on tullakseen? Jos et olisi sattunut saamaan tuota infektiota, olisit silti sairastunut? Siis kohtaloako tässä tulisi syyttää, jättää kaikki varotoimet tekemättä, koska jos tauti minun lapsilleni on " määrätty" , niin se tulee tein mitä tahansa? Hölmöä, hymyilyttään pistää :)
Kyllä diabeteksen kanssa elämään pystyy, en muuta ole väittänytkään. On kuitenkin aivan eri asia, jos sen saa 17 -vuotias kuin alle 4-vuotias, joka ei pysty itse itseään hoitamaan, eikä tunnistamaan välipalojen/piikityksen tarvetta ja vaatii siten jatkuvaa valvontaa ja käytöksen tarkkailua. Tämän olen läheltä nähnyt, ei se mitään helppoa ja toivottavaa ole!
Tuntuu siltä, että kirjoitat ihan samasta asiasta kuin minäkin, mutta silti pystyt väittämään vastaan. Taito sekin. Tuolla toisessa ketjussa oli tästä aiheesta ihan tarpeeksi väittelyä, nyt olen mielipiteeni ilmaissut enkä enää asiasta kanssasi keskustele. Hyvää jatkoa sinulle, ja toivotaan todellakin etteivät lapsesi sairastu!
Maaria 36+3
Minulla on 1tyypin diabetes (nykyään käytössä oleva nimitys), joka puhkesi minun ollessa 17v. Eli jos tuo geeni on olemassa, niin se puhkeaa kun on puhetakseen! Pidän edelleen tästä kiinni, sillä olen elämäni aikana ehtinyt aikas tavalla asiaa tutkia niin suomalaisten tekemistä tutkimuksista kuin ympäri maailmaa.
Haiman solut eivät osaa valmistaa insuliinia. Solujen toiminta lakkaa jossain vaiheessa, useimmiten alle 5v, mutta sitä ei varmuudella osata ennustaa, milloin sairaus puhkeaa.
Ja vielä voisin tähän loppuun todeta, että tämä sairaus ei ole mikään hirvitys, vaikka tietenkään sitä ei kenellekään toivo!! Kaikkein vähiten omille lapsilleen...
Pistämisen oppii parissa päivässä ja esimerkiksi syömisiäni en enää tarkkaille lainkaan (paitsi tietenkin yritän syödä terveellisesti), sillä nykytekniikalla insuliinit ovat sellaisia, että niillä on helppo pelata ja elää aivan normaalia elämää.
heather
[/quote]
" Mitä tarkoitat? Sitäkö, että jos geeni on, niin diabetes puhkeaa varmasti? Miksi minulla ei sitä sitten ole, kun geeni on minulta lapsilleni periytynyt?" Kyseessähän on siis geeniVIRHE! Eikä sitä geeniä ole vielä edes löydetty, josta 1tyypin diabetes johtuu! Muutenhan se osattaisiin jo parantaa!!
" Miksei kummallakaan vanhemmistani, kenelläkään isovanhemmistani eikä muillakaan sukulaisilla sitä ole? Ei se geeni mistään perimään ilmesty, kyllä se tulee jommalta kummalta vanhemmalta. Itsekin kirjoitit, ettei suvussasi ole ollut sokeritautia, joten et osannut siihen varautua. Tiedät siis jotain perimästä. Ristiriitaisia nuo juttusi." Geenivirhehän voi tulla missä vaiheessa sukua vain. Näinhän sitä on ihminenkin aikanaan kehittynyt!
" Itse sanoit tuolla toisessa ketjussa, että sairastuit diabetekseen rajun infektiotaudin jälkeen. Sinulla siis taudin laukaisi juurikin ulkoinen tekijä, luultavasti virus. Kirjoitit itse näin, miksi nyt väität, että tauti tulee jos on tullakseen? Jos et olisi sattunut saamaan tuota infektiota, olisit silti sairastunut? Siis kohtaloako tässä tulisi syyttää, jättää kaikki varotoimet tekemättä, koska jos tauti minun lapsilleni on " määrätty" , niin se tulee tein mitä tahansa? Hölmöä, hymyilyttään pistää :)" Kyllä vain. Eli tauti puhkeaa joka tapauksessa jossain vaiheessa, koska se on jo GEENEISSÄ! Kannattaahan sitä erilaisissa tutkimuksissa tutkia, mikä sen sitten loppujen lopuksi laukaisee... Ja samalla yrittävät etsiä sitä geeniä, jossa virhe on. (ja tarkennan vielä, että en tiedä, mikä minulla sen laukaisi. Epäilen vain jotain infektiota, koska muistan olleeni sairas, ennen kuin oireilu alkoi).
" Tuntuu siltä, että kirjoitat ihan samasta asiasta kuin minäkin, mutta silti pystyt väittämään vastaan. Taito sekin. Tuolla toisessa ketjussa oli tästä aiheesta ihan tarpeeksi väittelyä, nyt olen mielipiteeni ilmaissut enkä enää asiasta kanssasi keskustele. Hyvää jatkoa sinulle, ja toivotaan todellakin etteivät lapsesi sairastu!" Joo, en mäkään halua enää tästä keskustella, koska olet selvästikin päättänyt, että voit tekemisilläsi ehkäistä lapsiasi saamasta 1tyypin diabetesta. Kehottaisin kuitenkin juttelemaan lääkärin kanssa asiasta, joka osaa sinulle kertoa, että kyseessä on sairaus, johon ei voi vaikuttaa ulkopuolisilla tekijöillä, ja että sairaus puhkeaa kyllä, jos on puhjetakseen!!
heather
Nykytieto on, että sairastuminen todellakin tarvitsee jonkun laukaisevan tekijän. Jos sitä laukaisevaa tekijää ei geenivirheen lisäksi tule, voidaan sairaus ehkäistä. Nykyään tosiaan epäillään laukaisevaksi tekijäksi sitä ulosteesta näkyvää virusta. Sitä vastaan kehitettäisiin rokote koska sillä mahdollisesti saataisiin vähennettyä diabetekseen sairastuvien määrää, mutta tuolla viruksella on n. 100 muotoa ja yhteen rokotteeseen ei voida mahduttaa kuin muistaakseni viisi rokotteen vasta-ainetta. Jouduttaisiin siis pistämään joka lasta aika monta kertaa ja se ei enää ole mielekästä. Näin kertoi diabetesasiantuntija.
En muista sinun nimeä, joka olet sairastunut diabeteksen mutta tietosi on varmaan peräisin niiltä ajoilta kuin sairastuit. Nykyään on tosiaan ihan eri tietämys kiitos tuktimusten.
Meillä tyttäremme sairastui 1v3kk vanhana 1-tyypin D:hen (kohta 4v). Lapsien määrä on tosiaankin kasvanut 1 tyypin diabetestä sairastavien joukossa. Itse soimaan itseäni, josko tyttäremme sairastumiseen omalta osaltaan vaikutti se että D-vitamiinin antaminen tuppasi unohtumaan säännöllisesti. Imetin kyllä tytärtä 7kk ja kiinteät tosin aloitin 3kk vanhana niinkuin kahdella vanhemmalla tyttärellämmekin joilla d:tä ei ole joten tiedä sitten vaikuttiko sekin. Meillä vanhemmillakaan ei ole D:tä eikä lähisuvussa.
Elämää on kyllä D:n jälkeenkin, vaikkakin enemmän saa huolta kantaa sokereiden seilatessa miten sattuu...joka yö sairastumisen jälkeen olemme saaneet esim öisin mitata 1-2 kertaa tytön sokereita sillä kahta samanlaista yötä ei ole. Välillä kysyy hermoja ja uupumus valtaa mutta kyllä se tästä. Eli pointtini oli muistakaa antaa tarvittavat vitamiinit ja mahdollisuuksien mukaan imettää vauvojanne mahdollisimman pitkään jospa se vähentäisi uusien d-potilaiden määrää.
http://research.utu.fi/dipp/index.php?page=INFORMATION:DIABETES&lang=FI…:
" MITÄ TIEDETÄÄN TYYPIN 1 DIABETEKSELLE ALTISTAVISTA TEKIJÖISTÄ
Diabeteksen kehittymiseen tarvitaan perinnöllinen alttius. Tunnemme tällä hetkellä joukon diabetesriskiä sääteleviä perintötekijöitä, joiden avulla voimme löytää suuren osan sairastumis-riskissä olevista henkilöistä. Kuitenkin vain pieni osa tällaisista " riskiyksilöistä" sairastuu elämänsä aikana diabetekseen. Vaikka sairastumisen todennäköisyys onkin yksittäisen henkilön kohdalla vähäinen, diabetesta sairastavien henkilöiden lähisukulaisilla on kuitenkin 10-15 kertaa suurempi riski sairastua kuin niillä, joiden suvussa tyypin 1 diabetesta ei ole.
Ajatellaan, että perimältään diabetekselle alttiilla henkilöillä jokin ulkoinen tekijä, esimerkiksi virusinfektio tai jokin ravinnossa oleva aine, voi laukaista tapahtumaketjun, joka joillakin johtaa haiman insuliinia tuottavien solujen tuhoutumiseen. Tällä hetkellä vahvinta näyttöä on tiettyjen enterovirusten osuudesta. Myös varhain imeväisiässä annetun lehmänmaidon ja muiden ruokien sisältämien valkuaisaineiden merkitystä selvitetään."
Ja tosiaan mm. netistä löytyy aika paljon enemmänkin infoa, kannattaa lukea ja tutustua aiheeseen, jos se kiinnostaa.
Maaria
Minulla on 1tyypin diabetes (nykyään käytössä oleva nimitys), joka puhkesi minun ollessa 17v. Eli jos tuo geeni on olemassa, niin se puhkeaa kun on puhetakseen! Pidän edelleen tästä kiinni, sillä olen elämäni aikana ehtinyt aikas tavalla asiaa tutkia niin suomalaisten tekemistä tutkimuksista kuin ympäri maailmaa.
Haiman solut eivät osaa valmistaa insuliinia. Solujen toiminta lakkaa jossain vaiheessa, useimmiten alle 5v, mutta sitä ei varmuudella osata ennustaa, milloin sairaus puhkeaa.
Ja vielä voisin tähän loppuun todeta, että tämä sairaus ei ole mikään hirvitys, vaikka tietenkään sitä ei kenellekään toivo!! Kaikkein vähiten omille lapsilleen...
Pistämisen oppii parissa päivässä ja esimerkiksi syömisiäni en enää tarkkaille lainkaan (paitsi tietenkin yritän syödä terveellisesti), sillä nykytekniikalla insuliinit ovat sellaisia, että niillä on helppo pelata ja elää aivan normaalia elämää.
heather