Synnytysvalmennuksesta
Hei vaan kaikki!
Tuli mieleen tänään, että neuvolassa ei ole ollut mitään puhetta synnytysvalmennuksesta. Perhevalmennuksessa ollaan käyty, mutta ei varsinaisesti synnytysvalmennuksessa. Järjestetäänkö niitä yleensä neuvolan vai synnytyssairaalan puolesta? Vai pitääkö mennä jonnekin yksityiseen valmennukseen (minne?)? Espoossa asustellaan ja viikkoja on kasassa 31+6.
Olisi mukava kuulla kokemuksia synnytysvalmennuksesta ja erityisesti vinkkejä siitä, miten sellaiseen hankkiudutaan. :D
Mukavaa viikonloppua!
Kommentit (7)
Kysymyksiä sai esittää jne.
Laitoksella käytiin tutustumassa paikkoihin, mihin mennä jne.
Muuten ei kovin ns synnytysvalmennusta ollut.
En itse kyllä kaivannutkaan koska olin jo valmiiksi päättänyt etten suunnittele valmiiksi synnytystäni.. Siitä kun ei voi tietää millainen oikeasti tulee ja miten sujuu. Avoimella mielellä menin ja elämäni paras kokemus oli!
Onpas hassua. Odottelen esikoista ja lähestyvä synnytys jännittää ja ehkä vähän pelottaakin. Nuo perhevalmennukset tapahtuvat isoissa ryhmissä ja ovat lähinnä pintapuolisia luentoja. Pakko myöntää, että odotin vähän elokuvien kaltaista toiminnallisempaa valmennusta pienemmissä ryhmissä. :P Pärjäillään sitten ilman. Varmaan onkin totta, että koko homma sujuu paremmin, kun ei suunnittele liian tarkasti. Toisaalta, jos joku hengitystekniikka tms. auttaisi synnytyksessä, niin olisi kiva tietää ja treenata etukäteen.
Kiitos kuitenkin vastauksista!
Puhumaan en todellakaan pystynyt :) Kätilö kyllä muistutti milloin piti hengittää :D
Itsekin espoolaisena perhevalmennuksen läpikäyneenä :)
Meille kätilö-terveydenhoitaja kertoi yksinkertaisesta hengitystekniikasta, joka rentouttaa vatsalihakset suppareiden aikana. Hengitetään rauhallisesti mutta voimakkaasti nenästä sisään ja suusta ulos. Jokaisella uloshengityskerralla vatsalihakset rentoutuvat enemmän ja enemmän. Tämä on auttanut minua kahdessa synnytyksessä ja myös esim. kun neuvolassa tunnustellaan kohtua vatsanpäältä ym.
Muuten olen kahteen synnytykseen mennyt avoimin mielin ja sillä asenteella, että kätilöt kertovat, kuinka minun tulee toimia missäkin tilanteessa :)
Nalle, poju 3v ja tyttö 4vk
oli synnytysvalmennus esikoista odottaessani vajaa kolme vuotta sitten. Valmennukseen kuului kaksi kertaa, katsottiin myös synnytysvideo. Käytiin läpi kaikki kivunlievitykset, mahdolliset synnytysasennot, mahdolliset ongelmat, alatiesynnytyksen ja keisarinleikkauksen kulku. Kätilöllä oli naisen lantio luina ja nukke, jolla hän näytti, miten lapsi laskeutuu synnytyskanavaan ja lopulta syntyy. Esitteli eri välineitä synnytyssalissa. Kävimme tutustumassa synnytyssaliin, ammeeseen, jakkaraan ym. Samoin kävimme osastolla tutustumassa. Toisella kerralla isät kokoontuivat keskustelemaan ja kätilö piti äideille rentoutumis- ja hengitysharjoituksen. Kaikkea sai kysellä ja kyseenalaistaa.
Tosi hyvä juttu!
Sairaalassa järjestetään luento, jossa katsotaan video ja kerrotaan perusasiat synnytyksestä, ns. perhevalmennusta ei ole ollenkaan. Itse kyllä odotin ja toivoin jotain enemmän, mutta oli tuokin parempi kuin ei mitään - ilman tuota luentoa ja itsenäistä tiedon etsimistä en olisi esikoisen odottajana edes tiennyt, milloin pitää mennä sairaalaan, mitä vaiheita synnytykseen kuuluu, mitä kivunlievityksiä on olemassa jne. Näiden tietojen myötä pelko väheni huomattavasti. Eli vaikka en haluakaan synnytystä erityisesti suunnitella, niin mielestäni perusasiat on kuitenkin hyvä tietää etukäteen. Voihan se olla, että ne asiat siellä laitoksella unohtuu, mutta ainakin itse olisin pelännyt tosi paljon enemmän, jos en olisi etukäteen tiennyt synnyttämisestä mitään.
Suosittelen myös www.synnytysytutuksi.fi -sivustoa (on tehty vastaamaan tutustumiskierrosta KYS:llä mutta soveltunee myös muualla Suomessa synnyttäville) ja Synnytä rentoutuneena -CD:tä (tästä löytyy niitä rentoutus- ja hengitysharjoituksia).
Innokkaasti synnytystä odotellen, viikkoja nyt 39+0
perhevalmennus on se ainoa, mitä täällä on tarjolla, Espoossa ainakin, sellaista leffoista tuttua missä puhkutaan ja puhallellaan ei ole olemassakaan, tai en olisiko jossain päin Suomea, mutta en ole ainakaan kenenkään kuullut osallistuneen moiseen. Kun menee tutustumiskierrokselle sairaalaan, siellä kertovat jonkinverran juttuja ja saa kysellä, mutta sekin onn kuitekin enemmän kierros tiloissa kuin " synnytysvalmennusta" . Yksityisiä juttuja varmaan on, mutta taitavat pohjautua kukin yhteen tyyliin " näin käytät ääntä avuksi" tai joogaa tai jotain muuta tiettyä juttua.