Kotiäidit: asuinpaikka tukien mukaan?
Kiinnostaisi tietää, että jos mies menee töihin Helsinkiin ja minä olen ainakin seuraavat kolme vuotta lapsen kanssa kotona, niin onko joillakin kotihoidontuen lisillä tms. niin suurta taloudellista merkitystä, että sen kannattaisi jo antaa vaikuttaa esim. asunnonostoon?
Jos sopivia asuntoja löytyisi esim. Riihimäeltä, Hämeenlinnasta, Espoosta, Vantaalta, Helsingistä tai Järvenpäästä, niin kannattaisiko esim. näistä joitakin välttää ihan vain sen takia, ettei kotona lasta hoitavaa perhettä tueta yhtään, entä millä paikkakunnalla taasen erityisesti kannustetaan lasten kotihoitoon?
Kommentteja paremmin tietäviltä kiitos! Muitakin paikkakuntia, joilta hyvät yhteydet Helsinkiin (esim. Kirkkonummi), saa suositella/haukkua, me kun emme juuri Etelä-Suomea tunne. Muutamme sinne Länsi-Suomesta.
Kommentit (5)
Espoossa on parhaat tuet, mutta säästätte kymppitonneja ostamalla asunnon muualta. Näkyy myös kk-menoissa.
Ajattelin vaan, ettei sitten myöhemmin tajua heittäneensä tuhansia euroja hukkaan vain sillä ettei jaksanut ottaa asioista selvää. Mutta kiitos. :)
Mutta olen kuullut, että kirkkonummella olisi vielä paremmat ja siellä ehkä vähän halvemmat asunot mutta töihin pitkämatka ja bensa kallista.
kokonaisuus on tärkeämpi. Maksaako asunnosta, matkoista vai mistä. Monin oaikoin Espoota maksetaan molemmista ja siinä tilapäinen kuntalisä on aika pieni helpotus.
Kun laina on pienempi, siihen voi ottaa hyvin vaikak vähän extraa kotona oloa varten. Tai sitä ei edes tarvitse kuten meillä oli yhden lapsen kanssa paljon parjatussa paikassa nimeltä Vantaa.
Jos ostatte asunnon, olette ehkä ajatelleet asua siinä kauemmin kuin kolme vuotta? Toki kun vertaatte eri vaihtoehtoja, kannattaa ottaa mukaan ne tuetkin. Siis laskette paitsi asumismenot, myös työmatkamenot (ja ajan) ja lisäksi sen paljonko tulot ovat missäkin vaihtoehdossa. Nuo kuntalisät voivat kuitenkin muuttua nopeastikin, joten siksikin niiden varaan ei hirveästi kannata laskea.