Apua 1-vuotiaan univaikeuksiin
Hei,
1v 2kk -ikäinen tyttäremme heräilee öisin 1-10 kertaa. Usein on istuu tai seisoo, kun menen huoneeseen. Toisinaan riittää kaataminen petiin ja tutti, toisinaan ei auta mikään. Onko vinkkejä? Aiemmin neiti on ollut kohtalaisen hyvä nukkumaan, välillä nukkui kokonaisia öitä ja siksi en ole varma, olisiko unikoulusta apua. On nykyään myös melko takertuvainen minuun. On jo hoidossa ja se on sujunut kaikin puolin hyvin. Rakennamme, joten itsekin olen toisinaan iltoja pois. Välillä tuntuu, että tyttö pelkääkin nimenomaan sitä, että lähden / en hänen herätessään olekaan enää paikalla. Onko tämä vaihe, johon ei tepsi muu kuin aika?
Kommentit (3)
Kokeile controlled cying googlettamalla. Se me otettiin käyttöön siinä 1v 1kk iässä kun yöt muuttu aivan kauheiksi. Ihan oikeasti toimii. Ekana yönä huusi 2h 30 min putkeen. Toisena yönä enään tunnin ja kolmantena 30 min. Sit loppui heräilyt ja nukutus rumbat.
Lopettakaa kaikenlaiset yöpalvelut. Hellitelkää iltapäivät, vältä pitkiä eroja lapsesta.
Meilläkin on siinä vuoden iässä ollut havaittavissa sama ilmiö. Esikoisen kohdalla vein patjan hänen huoneensa lattialle ja nukuin itse siinä pinnasängyn vieressä niin, että lapsi näki minut aina herätessään ja jatkoi uniaan. Kun vaihe meni ohi, siirryin nukkumaan takaisin omaan makuuhuoneeseeni. Helpompi on nimittäin muuttaa aikuisen ihmisen unitottumuksia tilapäisesti kuin että olisin esim. siirtänyt lapsen samaan huoneeseen kanssamme.
Lainaa kirjastosta John Pearcen kirja Vauvan ja leikki-ikäisen nukutusohjelma, siitä löysin itse monta hyvää vinkkiä.