1-vuotias poltti kämmenensä takan luukkuun...
Heti kiiruhdettiin lääkäriin, ohjeena Bepanthenia (paljon), sidetaitoksia palovamman päälle ja sideharsolla kiinni. Mutta lapsi repi, puri, hankasi sidosta koko ajan ja huusi. Juuri äsken otin siteen pois ja poika rauhoittui heti. Koko kämmen on ihan punainen ja noussut täyteen rakkuloita. Nyt poika rapsuttaa toisella kädellä rakkuloita (mutta eihän niitä saisi puhkaista..), mutta on kipulääkkeen saatuaan suht tyytyväinen. Kokemuksia palovammojen hoidosta. Laitoin viileää vettä muovikulhoon ja annan pojan läpsytellä sitä. Tuosta siteestä oli aivan hysteerinen. Laitan siteen uudelleen heti kun poika on nukahtanut.
Kommentit (20)
Siis sellaisen, jota käytetään kumihanskojen alla.
Se olisi puhdas ja kädessä pysyisi rasvat silti.
Jos se ei tunnu lapsesta niin vaaralliselta.
MISSÄÄN tapauksessa ei saisi olla ilman sitä sidettä, eikä MISSÄÄN tapauksessa saisi hangata niitä rakkuloita, ne tulehtuvat ja se voi olla isompi juttu! Ehdottomasti pidät ne rasvataitokset paikallaan etkä ota niitä pois. Meillä piti käydä ne siteet vaihdattamassa sairaanhoitajalla, ei itse saanut edes mennä sorkkimaan niitä kotona ollenkaan...
Poika nyt vain väsyneen näköisenä katsoo piirrettyä ja liottelee kättä viileässä vedessä, eihän siitä voi olla haittaa... Annan kohta vellipullon ja kun on unessa, laitan uudet rasvat & siteet.
mahdollisuuksien mukaan paikallaan
Jokainen tyylillään, mutta toisaalta en tajua miksi käydä kysymässä ammattilaisen ohjeet kun niitä ei noudateta?!
hinnalla millä hyvänsä: lelu, keksi, karkki, mehu, limu jne.
Eiköhän nyt ole parasta, että lapsi pysyy rauhallisena vaikka piirrettyjä katsoen!
Toivottavasti käsi paranee... Meidän yksivuotias poltti toissapäivänä etusormensa takanluukussa ja mielessäni taivastelin, että millainen huuto olisi tullut, jos koko kämmen olisi kärtsähtänyt. Tuostakin palovammasta riitti itkua ihan tarpeeksi.
Vierailija:
Eiköhän nyt ole parasta, että lapsi pysyy rauhallisena vaikka piirrettyjä katsoen!
Toivottavasti käsi paranee... Meidän yksivuotias poltti toissapäivänä etusormensa takanluukussa ja mielessäni taivastelin, että millainen huuto olisi tullut, jos koko kämmen olisi kärtsähtänyt. Tuostakin palovammasta riitti itkua ihan tarpeeksi.
siitäkin riitti huutoa ja vaikerointia koko illan. Kolme tuntia makasi sylissä ja valitti kipua. Laitoin pepantteenia ja sideharson ja aamulla otti sen itse pois ja sanoi että ei ole enää kipeä.
Vierailija:
Etkö vahtinut lasta tarpeeksi?
Sinä kyttäät vissiin lapsia perseen takana joka sekunti. Oletko Marika? Lattiat, patterit ym. verhottu peitoilla ja pehmusteilla, lapsen päässä konttauskypärä jne. ettei vaan pikku Tiivi-Taavi satuta itseään mihinkään. Äidin sylissä vaan voi istua ja sitten lattialla pötkötellä selällään kypärä päässä.
jos ette pysty lapsianne tuon vertaa vahtimaan..
Sulla varmaan lapsi narun päässä ettei vaaaan mitään tapahtu. Älä tee itseäsi naurunalaiseksi.
mutta ei myöskään kuumassa takan luukussa kättään polttamassa.
-14
Valitettavaa että tollanen vahinko pääsi sattuun, mutta ei kaikkea voi koko aikaa vahtia.
Itse laitan takan vasta kun lapset on nukkumassa ja aamulla on vielä luukku kuuma muttei niin kuuma että palovammaa tulisi. Kuitenkaan en halua arvostella.
Meillä on päässyt yksi koira puremaan lasta pahasti. Silloinkin olisi voinu kysyy eikö kukaan vahdi. Vieressä oltiin, mutta vahinkoja sattuu. Oon ihan neuroottisen tarkka ja yritän ennakoida kaiken, silti oon mäkin vaan ihminen. Eräänä päivänä pieni lapsi kupsahti ulkona ja meni naama edellä pari porrasta ja mä seisoin vieressä en vaan ehtiny hätiin.
Oon ite laittanu lunta tai pakastimesta pussiin jäätä heti palovamman päälle. Itelle niitä on tullu takan kanssa enemmänkin.
Mitä sit jos lapsi kattelee tähän aikaan piirrettyjä??????
Meillä vähän vanhempi kun alottajan lapsi ja menee nukkuun puol 11 aikaan. Helvettiikö se kellekään kuuluu?
Pikaista paranemista pienelle.
Sairaalassa käteen laitettiin sellainen pussukka jossa jotain jauhetta kuulemma sisällä. Mitä lie oli, mutta kyllä yrittäisin pitää lapsella siteet kädessä keinolla millä hyvänsä.
Itselläni jäi pysyvät ja aika näkyvät arvet kämmeneen. Arpikudoksen tilannetta seurattiin kun käsi kasvoi aikuisen mittoihin, ettei arpi ala kiristämään liikaa (oltaisiin muuten kai laseroitu).
Jotka pitää lastaan koko ajan kädestä kiinni ettei vain satu mitään. Huoh.
Mutta asiaan: akuuttiin palovammaan voi laittaa lievitykseksi juoksevaa hunajaa. Vie kivun pois melko tehokkaasti. Siis levitetään reilusti hunajaa heti kun vammakohta on ensin viilennetty esim. kylmällä vedellä. Ja sitä viilennystä pitää tietysti jatkaa tarpeeksi kauan, jotta myös syvemmällä oleva kudos ehtii viiletä. Mutta tämän jälkeen hunajaa palaneeseen kohtaan, ja sitten lääkäriin jos palanut alue on kovin iso.
No kerron kuitenkin.. =)
Kun meidän poika oli 11kk, hän poltti kaksi sormenpäätä kuumaan hehkuun. Meillä oli kuukauden siinä paketti, ja joka arkipäivä käytiin siteet vaihtamassa terveysasemalla. Tämä siksi, että hoitajat itse halusivat näin (saivat paljon paremmin sidottua siteen, kun minä) ja poika joutui syömään kaksi antibioottikuuria sinä aikana.
Herkästi siis tulehtuu noi pienen lapset palovammat, varsinkin käsissä.
Eli mäkin sanosin, että vaikka teippaat sen siteen kiinni. Mekin tehtiin sillon aluksi niin, että laitettiin tumppu päälle ja se teipillä kiinni. Lopuksi tottui siihen, eikä tumppua enää tarvittu.
Lääkäri määräsi Flamazine- merkkistä voidetta. En tiedä saako sitä ilman reseptiä, mutta se on tarkoitettu nimenomaan palovammojen hoitoon. Minä tein näin, eli laitoin muksun käsiin voiteen, sidoin sideharsoa päälle, tavallinen puuvilla sukka käteen ja sukan teippasin ranteen kohdalta tarpeeksi tiukalle. Meillä lääkäri puhkaisi rakkulat, joten olisivat varmasti tulehtuneet jos niitä ei olisi mitenkään suojannut.
niitä rapatessa.