Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kätilöt! Miksi mut katetroitiin synnytyksen jälkeen?

Vierailija
21.02.2008 |

Mulla ei ollut mitään puudutteita, en millään lailla valittanut, että olisi pissahätä tms. Mutta niin vaan tuli joku hoitaja ja katetroi, kysymättä multa mitään.

Esikoisen kanssa näin ei tehty.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap. olisi voinut käydä itse vessassa? Miksei sitä edes kysytty?

Vierailija:

Onko kaikki asiaan liittyvät faktat muka tiedossa?

Varmaan siihen oli ihan järkevä syy, joka unohtui vaan ap:lle kertoa. En kyllä itsekään jaksa ihmetellä ja tivata miksi tehdään tämä ja tuo... miksi laitetaan tippa, miksi otetaan käyrä, miksi, miksi...

Kaikkea joku jaksaakin vatvoa. Hei ap, move on! Siirry elämässä eteenpäin. Katetrointi on aivan liian mitätön toimenpide, että sitä kannattaisi vatvoa mielessään vuosia..!

Vierailija
22/25 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tippa enkä vieläkään tiedä miksi, en älynnyt kysyä tai vastustella. Tokassa normaalissa alatiesynnytyksessä tai oikeastaan sen jälkeen kätilö oli pistämässä mun reiteen jotain ainetta, sanomatta tai kertomatta mitään. Minä siinä sitten vaistomaisesti tartuin kätilön käteen ja kysyin, että hetkinen, mitä olet siihen pistämässä ja miksi. Oksitosiinia kuulemma, että kohtu supistuisi paremmin. En tiedä, oliko tarpeen vai ei, annoin sitten pistää. Mutta aika uskomatonta mielestäni, että mitään selittämättä olisi vaan pistetty...

Että kyllä näitä sattuu, vaikka sh-opiskelijatkin tietävät, että aina pitäisi selittää, mitä tapahtuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä tiedä paljonko sitä virtsaa sieltä tuli. Eikä tämä siis tosiaan ole mikään elämää suurempi asia, kunhan vaan otin asian puheeksi, kun se mieleeni tuli.

Mua ei siis edes olisi tarvinnut mitenkään auttaa vessaan, vaan olin ihan kunnossa, kun sen ompelun jälkeen siitä kuitenkin tolpilleni nousin, eli n. 5 minuuttia katetroinnin jälkeen. Ja mä olen tähän asti selvinnyt kahdesta synnytyksestä ilman ongelmia, verenvuodoksi arvioitu n. 200 ml (Muistankohan oikein? ei mitään poikkeavaa kuitenkaan) molemmilla kerroilla ja mitään toimenpiteitä ei synnytyksen jälkeen ole tarvinnut tehdä niiden kolmen tikin lisäksi.

T. Ap.

Vierailija:

Eli jos äiti ei ole virtsannut juuri ennen ponnistusvaihetta eikä tunne tarvetta mennä virtsaamaan heti synnytyksen jälkeen, katetrointi on tarpeen. Näin varmistetaan että rakko on taatusti tyhjä, koska täysinäinen rakko estää kohdun supistumista (vaikka istukka olisi jo irronnutkin). Koska lantionpohjan lihakset venyttyvät voimakkaasti ponnistusvaiheessa, äiti ei aina tunne virtsaamisen tarvetta vaikka rakko olisikin täynnä (tämä ei siis riipu siitä onko saanut synnytyksessä puudutteita vai ei).

Katetroiminen on siis turvallisuustoimi, koska supistumaton kohtu voi johtaa ns. atoniseen vuotoon, jolloin istukan jättämästä " haavasta" vuotaa ja vuotaa, kun lihassäikeiden supistuminen ei paina verisuonten päitä kiinni.

Sinun kohdallasi olisi mielenkiintoista tietää paljonko virtsaa tuli, eli oliko rakko täynnä vai ei?

Sen verran sitten voisin kommentoida, että katetrointia niinkuin ei mitään muutakaan toimenpidettä, pidä tehdä potilaalle ennenkuin potilaalle on selitetty miksi tehdään. Muutenkin lienee olisi ollut syytä auttaa sinut ensin vessaan yrittämään virtsaamista ja vasta sitten katetroida jos ei saa mitään tulemaan. Tässä nyt on toki se mutta, että ehkä sinulla oli jotain, miksi vessaan ei ollut syytä pyrkiä. Oliko vuotoa ehkä normaalia runsaammin istukan irtoamisen jälkeen? Oliko kohtu heikosti supistunut? Näissä tapauksissa esim. on viisaampaa katetroida kuin päästää äiti jalkeille jos on riskinä että äiti saa hallitsemattoman vuodon.

Joku jo aiemmin ehdottikin, että kannattaa soittaa synnytyssairaalaan ja kysyä, millä perusteella katetrointi on tehty. Sitä minäkin ehdotan, sillä ilman hoitokertomustasi on mahdoton sanoa sen tarkempaa asiasta. Kaikki nämä kommentit ovat vain yleiseen tietämykseen perustuvaa arvailua...

Vierailija
24/25 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkään edelle esitetyt lääketieteelliset syyt eivät hänelle olisi olleet riittäviä katetroinnin oikeuttamiseksi!

Vierailija
25/25 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä taidat olla niitä, jotka toivoo että joku toinen hoitaisi koko synnytyksen sun puolestasi, huudat jo ovelta kaikki mahdolliset puudutteet, vai mistä moinen katkeruus?

Kerro mulle nyt vielä, että mitähän eroa olisi ollut sillä, että olisin sen 5:n minuutin kuluttua kävellyt itse sinne vessaan pissalle, kun ei siihen mitään estettä ollut? Kun kuitenkin siitä suoraan tolpilleni nousin.

Ja jos ylipäätään osaat lukea, niin olen jo sen seitsemän kertaa sanonut, että mua ei haittaa mikään TARPEELLINEN toimenpide, tuo ei sitä ollut.

T: Ap, sankarisynnyttäjä.

Mutta hei, mene sä vaikka joka päivä pyytämään terveyskeskuksesta katetrointia, kun se on niin hassunhauskaa kommaa ihan muuten vaan.

Vierailija:

Mitkään edelle esitetyt lääketieteelliset syyt eivät hänelle olisi olleet riittäviä katetroinnin oikeuttamiseksi!