Kommentteja pohjasta (5h+k)
Ollaan jo pidempään silmäilty erilaisia pohjia, koska tilantarve on kasvanut ja nykyinen pienehkö neliö jää väkisin pieneksi lähiaikoina.. Rakentaminen suunnitelmissa siis.
Meillä on tarvetta 4 makuuhuoneelle, lisäksi asuntoon pitäisi mahduttaa vaatehuone kaiken muun pakollisen lisäksi. KHH:n ei tarvitse olla kovin suuri, koska meillä käytetään pääasiassa kuivausrumpua enkä ole mikään kodin hengetär ;) eli ei tarvita tilaa ompelukoneille tms. Oh:n pitää olla yli 20m2 ja mielellään edes osin yhteistä tilaa keittiön kanssa. Samaten tuulikaapin ja eteisen pitäisi olla tilavat, koska meillä majailee melko isokokoisia koiria kahden (pian kolmen) lapsen lisäksi. Kuitenkaan emme halua turhaa tilaa eikä turhia neliöitä kuten pitkiä käytäviä tms.
Lähimpänä hakemaamme tuntuu tällä hetkellä olevan muurametalojen 121m2 http://www.muurametalot.fi/mallistot_1t121-4.php# .. Keittiön kohdalla tulisi muutoksia, mutta olisi kiva kuulla muuten mielipiteitä/kokemuksia tuon tyylisestä pohjasta. Tuolta emme taloa kuitenkaan ota vaan tarkoitus on rakentaa mahd. paljon itse, pohjaa alustavasti nyt mietitään. Monista tuon kokoluokan pohjista on joko puuttunu vh tai sitten eteinen on superahdas.
Kommentit (17)
kanssa. Lisäisin vielä tuohon olohuoneen huonon kalustettavuuden; takka on väärässä paikassa jotta sitä voisi ihailla jne. Jos sohvan laittaa siihen mihin se nyt on piirretty niin juuri ja juuri voi isoimmat lieskat nähdä lasin takaa! No, iso kulmaluukku voisi auttaa. Mutta turhan lyhyt seinänpätkä sohvalle. Ehkä siirtäisin takkaa 1,5m ikkunaan päin ja kalustaisin 2 vastakkain olevalla sohvalla siten että toinen on selin ikkunaan, toinen keittiöön??
Keittiön tekisin L-muotoon, ruokapöytä keskemmälle taloa. Makkarin (13.7m2) oven laittaisin avautumaan sisäänpäin kaappeja vasten, silloin se ei olisi ruokailun tiellä.
Valitettavasti tuolle pesuhuoneen pytylle ei ole vaihtoehtoja, 2 veskiä on pakko olla.
Mielipiteitä juuri kaipasinkin ja kiva saada eri näkökulmista. On sitten itsellä jotain ajatuksia valmiina, että mitä halutaan, kun mennään asiantuntijoiden pakeille. Yhden edustajan luona on käyty hiukan kylmiltään ja tuli sellainen tunne, että pitää itse selvittää paremmin ajatuksiaan vielä. Ja tosiaan, tuo pohja on vaan raakile, jota on sitten tarkoitus muokkailla, mikäli meille sopivampaa ' lähtöpohjaa' ei löydy.
Meitä tuo khh:n kautta kylppäriin meno ei haittaa, koska yleensä saunotaan ihan vaan oman porukan kanssa. Vieraiden kanssa saunotaan sit mökillä, meillä ei moneen vuoteen ole kotona edes yökyläilijöitä/saunavieraita ollut :) Itse koen tuossa ratkaisussa hyvänä sen, että likaiset vaatteet voi riisua suoraan pyykkiin ja kurakeleillä koirat voi ohjata kylppäriin ' pesulle' . Tuo kuraeteinen laitetaan mietintään-
Itsekään en tykkään tuosta vessanpöntöstä pesuhuoneessa, ainakaan tuolleen. Yhden vessan kanssa voisi jossain vaiheessa tulla ' vaikeuksia' eli pitää tuohon miettiä myös jotain ratkaisua. Nyt meillä on toinen vessa kylppärissä ja sitä ei olla käytetty kuin mahataudin aikana ;)
Myöskin tuo eteisen pienehkö kulkuaukko pisti omaankin silmään, sitä pitäisi laajentaa jonkin verran ja keittiötä tosiaan muokkailla, tuollaisenaan aika levällään. Luulen, että nuo säilytystilat eteisessä riittävät meille mainiosti, tuulikaappiin mahtuisi myös hyvin kaapistot. Eteiseen toivon kokoa lähinnä siksi, että mahdumme sulloutumatta tulemaan ja menemään ja pukemaankin vielä :) Samaten vessaan tulisi kaapistot. Takan paikkaa pitää miettiä samalla kun keittiöasiaa ja oh:sta tulisi joka tapauksessa käynti ulos. Kaapistojen paikkoja ym pitää sitten myös pohtia. Makkareiden kaapistot meillä tulee joka tapauksessa olemaan 40cm syviä irrallisia kaappeja.
mennään kylppäriin ja saunaan. En myöskään tykkää vessanpöntöstä kylppärissä, mieheni suorastaan kammoksuu asiaa:-) Onko talossa teille tarpeeksi säilytystilaa? Minusta niitä ei ainakaan meille olisi. Minä tykkään, että ruokailupöytä olisi erillisessä ruokailuhuoneessa/ruokailutilassa, ei keittiön keskellä. Mutta nämä kaikkihan ovat makuasioita...
meillä on itellä samanlainen :D
Meillä on rannassa rantasauna ja mökki jossa mahdolliset vieraat saunotetaan, talvisin meillä käy vaan mun vanhempia ja miehen sisaruksia joita en miellä vieraiksi.. Muutenkin meillä kodinhoitohuone ei ole mikään paskakeskus vaan kaikki on omalla paikallaan (ainakin jos niitä vieraita tulee;) ) että mua ei kyllä haittaa jos joku sen näkee.
Meillekin oli alun alkaen piirretty pönttö kylppäriin mutta se jätettiin pois, olen sitä mieltä että alakerran vessaan jaksaa varmaan jokainen kävellä ja aikuiset kai tajuaa käydä pissillä ennen saunaa/suihkua jos siltä tuntuu.
Muuten uloskäynti khh:sta on tosi hyvä, etenkin jos on lapsia ja koira.
Mun mielestä vaan pönttö ja käsiallas pois ja reippaasti kaksi suihkua tilalle.
Khh:ssa se allas voi olla ihan kätevä jos on isompaa tiskiä, peltejä, grillin osia, kenkiä tms?
Heittelen nyt vaan oman mieleni mukaan ja vähän sen mukaan mitä meillä on, jos jotain vinkkiä saisit omaan taloonne :)
Keittiön ja olkkarin muodoista en jotenkin " pääse kartalle" joten en osaa niitä sen enempää kommentoida, mun mielestä on jotenki vähän hassua et makkareihin on kulku olkkarista ja keittiöstä.
Ite tykkään enempi et makkarit on ns. omassa rauhassa ja sitten oleskelutilat ihan omanaan.
Jossain vaiheessa kolmen lapsen perheessä jonkun tai joidenkin lapsen huone tulee olemaan ilmeisesti olkkarin vieressä. Itse en kestäisi mitenkään siitä aiheutuvaa meteliä, kulkemista ja ovista näkyvää näkyä (vaatteet lattialla/tuoleilla levällään, lelut lattialla jne). Talossa ei oikein olis yhtään rauhallista paikkaa vaikka neliöitä onkin kivasti. Lisäksi olkkarin ja keittiön seinättömyys iso miinus pidemmän päälle asuttuna. Toisaalta tuohon saa niitä lisäseiniä kyllä tehtyä jos ja kun haluaa, vaikkei ehkä kovin järkevästi mutta kuitenkin. Ratkasu toimisi, mikäli vain aikusieten makkari olisi olkkarista läpi kulun vaativa ja keittiö + olkkari ei yhtenäistä tilaa.
Nämä siis olivat MUN mielipiteitä :)
Mun mielestä , jos tuollaiseen neliömäärään haluaa 4 mh, tupakeittiö on ihan ehdoton. Muuten tulee kopperoita.
Olohuoneen osalta voisi miettiä, kuinka paljon on kalusteita. Jos ei niitä ole kovin paljon, mun mielestä ihan suhtkoht ok on olkkari. Meidän kalustemäärällä ei tulisi ongelmaa.
Tarviitteko 4 mh vai voisiko oikeassa yläkulmassa oleva olla esim. liukuovien takana, siitä saisi esim. kivan tietsikkanurkkauksen
Säilytystilojen puute on todella ongelma jos tarkoitus että asuu 5 henkeä . Ja vessanpönttö kylpärissä tulikin jo käsiteltyä.
Kymmenen tai 15 lisäneliötä auttaisi kummasti. Saisi khh:hn myös kaappirivistön.
Tolla neliömäärällä käyntu khh:n kautta pesutiloihin ihan ok, Toimii arjessa loistavasti.
Me tykätään tuosta pohjasta eikä tehdä siihen mitään muutoksia
+ ihanan avara keittiö- olohuonetila.
+ yksi erittäin suuri huone (sopii vaikka kahdelle lapselle)
+ iso tuulikaappi
+ iso eteinen
+ vaatehuone
- pieni kph
- pieni sauna
Eikä tuo takka niin hullussa paikassa ole, kyllä sen tulen näkee. Me ollaan vielä suunniteltu laittaa nojatuoli rahilla tuohon takan eteen, niin voi erikseen ihailla.
Ihan passeli talo, tosiaan jos tuohon saatava 4 makkaria, ei se onnistu jos rupeaa kruusailemaan liikaa.
Khh-pesuhuone -yhdistelmä hyvä, just kun voi jättää pyykit suoraan pesuun ja vieraille ei kannata sisustaa, paitsi jos on lottovoittaja. Minä siirtäisin ehkä vaatehuoneen ja wc:n makkarin saunan puoleiselle seinälle, koska se eristäis makkarin paremmin saunan kuumuudelta ja wc:stä voisi tehdä läpikuljettavan niin että ph:sta tai khh:sta pääsisi vessan kautta teidän makkariin. Ilmanvaihto niin, että makkariin tuloventtiili ja vessaan poistoventtiili, niin ei mahdolliset pierun hajut leviä vessasta makkariin. Toimii ja on hyväksi havaittu. On ihanaa kun yöllä ei tarvitse kulkea hiekkaisen eteisen kautta vessaan. Toimisi myös saunojien wc:nä. Olohuoneen melut tulee joka tapauksessa eteisen kautta makkariin (nythän vessa ja vaatehuone vähän eristävät makkariin tulevaa melua olkkarista)
Sitten harkitsisin avokuistin vaihtamista lämpimään kuistiin, jolloin tuulikaapista voisi luopua kokonaan ja eteiseen saisi sen toisen vessan ehkä mahtumaan tai sitten enemmän säilytystilaa. Kuistille esim. isoja penkkilaatikoita ikkunoiden alle. Tai voihan se olla viileä umpikuistikin.
Joka tapauksessa kodikasta tulee kun ei ole liikoja neliöitä.
Tehkää ihmeessä 2 vessaa, on se toinen pönttö sitten kylppärissä tai ei, mieluummin ihan kaks erillistä. Niitäkun tarvitaan ihan joka päivä...ja teitä on noin monta.
.. mutta tontti se säätää sitten toiveita paljon enemmän, esim. mistä kulkusuunta, mistä aurinko paistaa, missä synkkää metsää tai naapurin terassi..
Noita Muurame-taloista juuri tuo Jaakkolanranta oli ainoa jota suostuttiin harkitsemaan. Että pidän sitä periaatteessa hyvänä.
Eli kulkusuunta ei ratkaise mitään. Saman kuvan voi peilata x- akselin tai y-akselin ympäri minuutissa. Juttele talotehtaan kanssa
että siinä on käytetty " tiiviisti" neliöt.
Noi eteisen ovet ei minua haittaa, vaan mielestäni on parempi, kun ne ovat " piilossa" , eikä olohuoneessa istuskelijaa ympäröi joka puolella ovet. Khh:n pienuus minua mietityttäisi, juuri tuo, kun ei mahdu kaappeja molemmille puolille. Tietysti se on asujasta kiinni, että kuinka paljon kaappitilaa tarvii. Vaatehuone pelastaa paljon ja hyvin suunnitelltuna sinne saa mahtumaan valtavasti tavaraa ja silti ne pysyvät järjestyksessä. Mä tykkään tupakeittiöstä ja takka on ihan hyvässä paikassa. Meillä on juuri noin suhteessa sohvaan ja uuni on Tiilerin takkaleivinuuni Tytti ja tuli näkyy sekä keittiöön että olkkariin.
Laittaisin veskipytyn pesuhuoneeseen, koska 2 vessaa on kuitenkin hyvä olla. Toki yhdelläkin pärjää...Eikä mun mielestä seinää kannata noin pieneen kylppäriin laittaa pytyn takia, tuskin sitä nyt p:lla istutaan, kun toiset saunoo!
Keittiön laittaisin, niin kuin jo tulikin esille, eli kaapit L-muotoon, etti tarvi ruokapöytää " kiertää" . Leipominenkin on halpompaa, kun pöytätila on jatkuva.
Noita makkareiden ovia siirtäisin keskemmäs, jos kerta teille ei tule kiinteitä kaappeja. Siis laittaisin ne aivan vierekkäin.Näin tulisi keittiöön ja olohuoneeseen kumaankin pitemmät seinät.
Kannattaa kysellä tutuilta makkareiden kokoja ja käydä katsomassa, ja suhteuttaa omia kalusteita neliömääriin. 10 neliön makkari on jo aika pieni.
" maieli (kohta 2 vuotta itse rakennetussa ja suunnitellussa asunut)"
Ensin tuosta pytystä kylppärissä. Meille se on ainakin ihan ehdoton, koska on pieniä lapsia ja joka kerta jollekkin tulee hätä kylvyn aikana. Eipä tarvi lasten lähteä märillä jaloilla juoksentelemaan toiseen vessaan ja vielä kun on parkettilattia.
Sitten toinen on tuo keittiö. Itse haluan, että on ainakin pientä näkösuojaa keittiön ja olohuoneen välissä, meillä siinä on takkaleivinuuni.
Tuosta pohjasta en oikein osaa muuta sanoa ,koska tuo olisi meille aivan liian pieni ;)
Sen verran tuosta talon koosta, että itse emme halua yhtään tuon isompaa. Tarkoitus on saada siitä ' loppuelämän koti' eikä haluta ' liikaa tilaa' ja kunnossapidettävää ja maksettavaa. Kaiken järjen mukaan meidänkin ' pitäisi' rakentaa lähemmäs 200m2 talo perhekoon ja tulotason mukaan, mutta tässä suhteessa poikkeamme ehdottomasti valtavirrasta ;) Itse olen lapsuuteni viettänyt reilu 100m2 talossa ja meitä oli 4 lasta ja hyvin riitti, en ole tottunut siis senkään puolesta mihinkään hirmuisen väljiin tiloihin kuten ei miehenikään. Lisäksi vietämme aika paljon aikaa mökillä ja esim. aikaisesta keväästä myöhäiseen syksyyn kodin saunalla tuskin on yhtään käyttöä-
Mitä säilytystiloihin tulee, meille ne tuossa taatusti riittäisivät (erillisen varaston lisäksi), kartamme molemmat ylimääräistä tavaraa ympärillämme. Ja ullakolle on ajateltu säilytystilaa. Nykyisessä asunnossakin (alle 90m2) on riittävästi säilytystilaa, suurimmat puutteet pieni olkkari, khh:n puute ja yhden huoneen puuttuminen. Myöskin kalusteemme sopisivat varmasti tuohon olkkarikeittiökompleksiin. Tupperwarella oli hyviä, ajattelemisenarvoisia ideoita, varsinkin tuo lämmin kuisti. Ja Maielilla tuo makkareiden ovien siirto, sitä oltiin itsekin ajateltu. Mitä takkaan tulee, sitä mietimme ja meille sen osalta ei ole väliä näkyykö tuli sohvalle.. Lämmityskäyttöön tulee ja saahan siihen jakkarat eteen tms, jos haluaa edestä katsella..
Makkareista haluttiinkin kaksi juuri tuohon keittiöolkkarikompleksin lähelle.. Koska pääosin oleilemme oleskelutiloissa, niin haluan ' leluhuoneen' siihen yhteyteen, en toiseen päähän taloa. Ja tulevaisuudessa olkkarin takainen makkari ' liitettäisiin' ainakin osittain oleskelutiloihin. Lapset saavat nukkua siellä toisessa päässä sitten, yöaikaan voidaan koirien kanssa tarvittaessa käyttää oh:n ovea.
Kiinnostaisi tietää arviosummia, näyttää kivalta talolta ja ilmainen tontti olisi Uudellamaalla...
mutta vastaan, kun osui toisaalta silmiin :) 164900e näkyy olevan valmiskotina tuo malli Uudellemaalle. Siis pelkän talon osalta ja ilman yläkertavarausta.
kodinhoitohuoneen kautta mennään pesuhuoneeseen ja saunaan, jolloin kodinhoitohuone toimii samalla pukuhuoneena. sinällään ihan ok, kun ollaan pelkästään oman perheen kanssa, mutta vieraita ei välttmättä ole kiva kuljettaa sitä kautta.
pesuhuoneessa on vessanpönttö ilman väliseiniä, näkösuojaa. tuollaisista on pyritty nykyään pois.
eteisessä on tosi monta ovea ja oviaukko olohuoneeseen päin. eteinen on sinällään ihan suuri, mutta noiden ovien vuoksi siellä on vähän säilytystilaa.
Henkilökohtaisesti en pidä tuosta pohjaratkaisusta, haluaisin vähän enemmän väljyyttä olohuoneeseen menevään oviaukkoon, takan pieneksi väliseinäksi keittiön ja olohuoneen väliin. kuraeteinen kodinhoitohuoneeseen on varmaan välttämätön, jos teillä on isoja koiriakin. ehkä eniten minua häiritsee näkymä, kun tulee ovesta sisään. siinä ollaan eteisessä, jossa on ovia joka paikkaan.
taidan olla liian kriittisellä tuulella, parasta mennä täyttämään pyykkikonetta. sorry, jos alkuperäistä kommenttini ärsyttävät.