Äiti kuuluu kirkkoon, onko lapsikin pakko kastaa?
Siis miten homma menee? Minä kuulun kirkkoon, mies ei. Emme ole naimissa. Tahtoisimme pitää lapselle vain nimenantojuhlan emmekä siis kastaa häntä ja liittää kirkkoon. Olen kuitenkin saanut informaatiota että lapsi menee äidin uskontokunnan mukaan eli koska kuulun kirkkoon niin lapsikin olisi siihen liitettävä. Siis emmekö voi nyt itse päättää liitämmekö lapsen kirkkoon vai emme?
Kommentit (20)
molemmat kuulutaan kirkkoon, mies vaan ei ole uskonnollinen, päinvastoin. miehen päätös, että ei kasteta. Minulle ihan sama kummin tehdään, kunhan on nimet.
Meillä mies ei kuulu kirkkoon, minä kuulun. Muistaakseni piti miehen kirjoittaa jokin suostumuslappu, jotta lapset voitiin kastaa.
Lapsi tulee kastaa noin kahden kuukauden sisällä syntymästä, mikäli ei ole jotain erityistä syytä (esim. lapsen vakava sairaus tai keskosuus), jonka takia kaste lykkääntyy.
Seurakuntasi kirkkoherran tehtävänä on valvoa, että lapsi tulee kastettua, joten kyllä teiltä kysytään, miksi ette ole kastaneet lasta. En haluaisi tätä suositella, mutta loogisinta olisi erota kirkosta, jos et halua lastasi kastettavan. Onko kaste niin paha asia, että olet valmis tähän? Millaista uskonnollista kasvatusta haluat ylipäätään lapsellenne opettaa?
nimi on annettava kahden kuukauden kuluessa ja senhän ap käsittääkseni tekisikin. Kasteessa lapsi otetaan kirkon jäseneksi ja sitä ei ole pakko tehdä vaikka kumpikin vanhempi kirkkoon kuuluisi.
ei ainakaan meillä kun ei lapsia kastettu. Molemmat kuulutaan kirkkoon ja itseni kastettiin kun olin riparilla, eli sain itse siitä päättää.
"Lapsen uskonnollisesta asemasta päättävät hänen huoltajansa yhdessä. Jos huoltajat eivät kuitenkaan lapsen syntymän jälkeen sovi lapsen uskonnollisesta asemasta, voi lapsen huoltajana toimiva äiti vuoden kuluessa lapsen syntymästä yksin päättää lapsen liittymisestä uskonnolliseen yhdyskuntaan"
Missään kohti ei pakoteta liittämään lasta seurakuntaan, vaikka molemmat vanhemmat kuuluisivatkin.
Alle 12 vuotiaan uskontokuntaan liittymistä päättävät yksistään vanhemmat, 12-15 vuotiasta ei saa erottaa tai liittää ilman lapsen suostumusta ja yli 15 vuotias saa erota/liittyä vanhempien kirjallisella suostumuksella.
jotka kuulutte itse kirkkoon, mutta ette anna kastaa lastanne?
Onko tämä "lapsi saa sitten isona itse päättää, liittyykö kirkkoon tai mihin tahansa vai ei" tätä yltiöindividualistista ja lasten liian aikaista itsenäistämistä/ henkistä heitteillejättöä? Mikä mielikuva teillä kirkkoon kuuluvilla on seurakunnista (median juorujen ja moralistisen kauhistelun kaivelun ulkopuolella), kun kaste on jotain niin pahaa? Annatteko lastenne valita kaikki muutkin asiat, esim. arvot? Jos lapsesta tulee rasisti ja sovinisti, niin onpahan "ihan ite" saanut sen itse valita...
käy yllä olevilla sivuilla ja ota yhteyttä oman alueesi maistraattiin. Muista että nimenanto 2kk lapsen syntymästä on pakollinen. kaste ei. kaste ja nimenanto ovat kaksi eri asiaa.
Perustiedot
Lapsen nimen rekisteröinti
Lapsen vanhempien tai huoltajan on ilmoitettava lapsen nimet ja äidinkieli väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä.
Vanhemmat merkitsevät tiedot saamalleen esitäytetylle lomakkeelle, joka palautetaan sille maistraatille, jonka toimialueella lapsen äidillä on kotikunta tai väestökirjanpitokunta.
Jos lapsi otetaan evankelis-luterilaisen kirkon tai ortodoksisen kirkkokunnan seurakunnan jäseneksi, lomake palautetaan kastavalle papille, joka toimittaa sen edelleen ao. seurakunnalle.
mä voin elää kristittynä ihan ilman kirkkoakin eikä kirkkoon kuuluminen mielestäni ole mikään ehto että voisi jumalaan uskoa. Lapseni saavat tosiaan itse päättää liittyvätkö kirkkoon vai eivät, kotona ei mitenkään erityisesti kristillisyyttä opeteta, jokaisella on se usko siellä sydämmessä jos on ja tuo sitä esille tai on tuomatta ihan miten haluaa.
No itseasiassa voisi sitä kirkosta erotakin mä voin elää kristittynä ihan ilman kirkkoakin eikä kirkkoon kuuluminen mielestäni ole mikään ehto että voisi jumalaan uskoa. Lapseni saavat tosiaan itse päättää liittyvätkö kirkkoon vai eivät, kotona ei mitenkään erityisesti kristillisyyttä opeteta, jokaisella on se usko siellä sydämmessä jos on ja tuo sitä esille tai on tuomatta ihan miten haluaa.
Tutkimusten mukaan lasten uskonnollinen kasvatus on ohentunut huomattavasti. Ei lapset tyhjästä opi kristillistä uskoa, heille täytyy kertoa siitä ja pohtia heidän kanssaan kinkkisiäkin kysymyksiä. Tietysti jos et sitä halua tehdä, koulukaverit ja media syöttää heille tarvittavat "tiedot", joiden omaksumiseen et voi vaikuttaa, mikäli et ole antanut välineitä pohtia kriittisesti.
Mulle kukaan himassa mistään jumalasta muuten höpissyt tai vanhempien kanssa yhdessä uskon asioita pohdittu. Eli mullekin on sitten varmaan koulukaverit ja media tehneet tehtävänsä.
Lapsi tulee kastaa noin kahden kuukauden sisällä syntymästä, mikäli ei ole jotain erityistä syytä (esim. lapsen vakava sairaus tai keskosuus), jonka takia kaste lykkääntyy.
i]Lapsen voi kastaa vaikka vuoden ikäisenä, sille ei ole mitään aikarajaa. Sen sijaan väestörekisterikeskukseen pitää ilmoittaa n. 2 kk sisällä lapsen syntymästä hänen nimensä. Sillä ei ole mitään tekemistä lapsen kastamisen kanssa.
kirkollista kastejuhlaa, vaan nimenantojuhlan, jossa matkitaan kirkollista kastejuhlaa?
itse en kuulu kirkkoon, mutta haluan lapseni kastettavan ja liitettävän kirkkoon..olen siis yksinhuoltaja, eli vaatiiko seurakunta ainoan huoltajan kuuluvan kirkkoon että hän saa lapsensa kastettua?
vaikka itse vielä kuuluin kirkkoon. ja lasta ei kastettu. ihan turha tuommoisella pelotella että tultaisiin kyselemään ja ahdistelemaan kirkon toimesta!
Seurakuntasi kirkkoherran tehtävänä on valvoa, että lapsi tulee kastettua, joten kyllä teiltä kysytään, miksi ette ole kastaneet lasta. En haluaisi tätä suositella, mutta loogisinta olisi erota kirkosta, jos et halua lastasi kastettavan. Onko kaste niin paha asia, että olet valmis tähän? Millaista uskonnollista kasvatusta haluat ylipäätään lapsellenne opettaa?
itse kuuluin vielä kirkkoon kun ensimmäinen syntyi ja mies ei. ilmoitimme vain maistraattiin vai mistä ne paperit nyt tuli että lapsi laitetaan isän kanssa väestörekisteriin.
Ei ole tarkoitus jankuttaa, haluan olla vaan varma :)