Kyllä saa lapsen opettaja kuulla kunniansa perjantaina¤%+*/:O@
Kirjoitin täällä joitakin aikoja sitten lapseni opettajasta joka oli ärähtänyt lapselle: Kuule, et sinä noin vain kesken koulupäivän mihinkään toimintaterapiaan voi lähteä!
Tänään lapsi tuli tuohtuneena koulusta kotiin, kysyin toki mitä on tapahtunut. Tapahtunut oli seuraavaa.
Lapsen luokkakaveria haukkuu jotkut toiset oppilaat ja lapseni oli kertonut sitten luokkakaverilleen tästä asiasta. Opettaja oli ottanut lapseni puhutteluun ja sanonut: Sinä otat tästä asiasta vastuun ja kerrot kotonasi mitä on tapahtunut =/
Soitin äsken tämän haukutun lapsen äidille (ollaan kavereita) ja kysyin onko lapsesi puhunut että minun lapsi kiusaa koulussa, ja sain vastaukseksi että ei ole sanonut. Oli varsin ihmeissään itsekin opettajan toiminnasta, sillä hänen mielestään oli hyvä että haukkuminen tuli tietoon, että mahdolliseen koulukiusaamiseen voidaan puuttua.
Onkohan lapseni joutunut jonkin sortin silmätikuksi..
Varsianaista oikeudentajua opettaja käyttäytymisellään lapsille opettaa.
Kommentit (7)
Olen kuullut ikäviä asioita myös muiden oppilaiden vanhemmilta ja alkaa tuntua että, opettaja on itse koulukiusaaja.
Meillä on koulussa yksi tyyppi, jota syrjitään. Olemme moneen kertaan puhuneet luokan ja oppilaitten kanssa erikseen, palkinneet ja rangaisseet. Toisaalta, tämä tyyppi ei ymmärrä sitä, että kun menee leikkiin mukaan, niin pitäisi olla kiltisti. Päinvastoin, hän vittuilee muille aika pahasti. Joten mitä teemme, kun kumpikaan, ryhmä eikä oppilas suostu muuttamaan toimintaansa millään tavalla.
Ei tosiaan tajuakaan. yrittää kyllä kaikkensa, ei vaan tajua. Hänellä on aspergerin oireyhtymä. Hän ei tahallaan vittuile, hän ei vaan ymmärrä, miksi toiset loukkaantuvat hänen puheistaan - ne ovat täsmälleen totta. Hän lopettaa kyllä, jos hänelle sanotaan, että tuo juttu oli huono, mutta hän ei osaa yleistää tätä tietoa seuraavaan tilanteeseen. Lisäksi yleensä kukaan ei sano, että " juttu oli huono" , vaan että " oletpas sinä ääliö, pysy poissa täältä" . Siinä tilanteessa ymmärrettävä kommentti, mutta autistisen lapsen kannalta täysin hyödytön eikä opeta millään lailla, miten pitäisi käyttäytyä.
Se mikä auttaisi, olisi, että koulussa järjestettäisiin valvottuja, ryhmäyttämistä edistäviä projekteja. Esimerkiksi ryhmätöitä, joiden toteuttamista opettaja tai avustaja oikeasti vahtisi. Niin lapsi pääsisi mukaan, oppisi sosiaalisia sääntöjä ja ryhmä kasvaisi käsittämään hänetkin. HUOM, prosessia pitää vahtia, se ei toimi jos ryhmä jätetään tekemään töitä omin nokkinensa - silloin tulos on entistä pahempi.
Sen sijaan, että keskustelisit asiasta opettajan kanssa, keuhkoat täällä, hoh-hoijaa. .
Tässäkin tapauksessa saattaa olla, että lapsesi oikeasti kiusaa mutta ei myönnä ja tämä kaverisi lapsi ei uskalla sanoa.
Lapsesi saattaa uhkailla jos paljastaa.
Tiedän tämmöisen tapauksen ja tapahtui tokalla eli pieniä mutta osaavat ne pikku kullan murutkin.
Selvitäppä tausta ensin kunnolla ettet mene nolaamaan itseäsi.
Vastaaja 9 voisi opetella sisäistämään lukemansa. Minun lapseni kertoi haukutulle lapselle kuinka asia on, ei suinkaan haukkunut kaveriaan.
Ja kuten kerroin, juttelin tämän haukunnan kohteeksi joutuneen lapsen äidin kanssa.
Itse epäilin kanssa että, voihan haukuttu lapsi pelätä ja jättää mainitsematta että minunkin poika on ollut mukana, pyysin äitiä selvittämään tämänkin seikan. Neljä nimeä lapsi mainitsi, minun lasta ei mainittu.
Lapseni ei ole ollut mukana haukkumassa vaan päinvastoin, yrittänyt auttaa, omalla tavalla.
omalla lapsellani oli samankaltainen ääliö-ope joku vuosi sitten