Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

70-luvulla syntyneiden äidit - onko teillä muilla samanlaista?

Vierailija
05.07.2014 |

Olipa outo otsikko :) Mutta kyse on siis äidistäni, joka on syntynyt 40-luvulla ja tullut äidiksi 70-luvulla. Suhteemme on päällisin puolin ok, äiti hoitaa lapsiani välillä ja ihana mummo, tapaamme aina lasten kanssa ja puhumme lapsista. Joskus juttelemme jostain sisustusjutuista tai kerromme tuttujen kuulumisia (juoruilemme ;)), mutta muuten kommunikaatio on pinnallista. Koskaan kumpikaan ei esim. kysy, mitä oikeasti kuuluu tai onko toinen voinut hyvin.

Tämä kaikki juontaa lapsuudesta. Meillä oli kaikki periaatteessa hyvin ja olen kiitollinen siitä, että vanhempani ovat korostaneet koulutuksen merkitystä, minulle on luettu lapsena ja viety kulttuuritapahtumiin, olen harrastanut eri liikuntalajeja ja paljon muutakin, en ole aina saanut kaikkea haluamaani, olen "joutunut" kesätöihin, on ollut selvät rajat ja perusturvallisuus. 

Äidiksi tultuani olen alkanut pohtia oman äitini äitiyttä. Hän oli tosi ahkera, meillä oli lapsena aina tuoretta leipää, itse tehtyjä leivonnaisia, hyvää kotiruokaa jne. Mutta, sitten oli varjopuoliakin. Kun esimerkiksi kerroin kuukautisten alkaneen (olin 12 silloin), äiti meni ihan noloksi ja sanoi "nyt sitten sinulla on alkanut uusi vaippa-aika", ja siinä se! En saanut rahaa siteisiin, enkä tajua, miten hän kuvitteli minun niitä hankkivan! Säästin rahaa ja valehtelin ostavani jotain muuta, joskus jouduin käyttämään pelkkää vessapaperia, siis aivan kauheaa! 

Yläasteen terveystarkastuksen lähestyessä äiti tajusi, että piti ostaa rintaliivit. Hän tiuski ("terveystarkastuskin tulossa, pitäisi sun ostaa itsellesi liivit") ja osti yhdet toppimalliset liivit. Yhdet! Jouduin pesemään niitä käsin niin kauan, että lopulta sain uusia kesätyörahoillani. Meillä ei ollut pulaa rahasta, mutta seiskaluokasta asti jouduin ostamaan kaikki vaatteet kesätöistä ansaitsemilla rahoilla. En käsitä tätä vieläkään, vaatteiden ostaminen vain loppui - eikä syynä todella ollut raha! Jos tarvitsin uudet talvikengät, jouduin todella todistelemaan niiden tarpeellisuutta. Tätä en äitinä voi käsittää - ymmärrän, että vanhemmat rajoittavat shoppailua ym., mutta että perusjuttuja ei voitu ostaa alaikäiselle.

Äidillä oli tapana tutkia kirjoituspöytäni laatikoita, lukea päiväkirjaa, kirjeitä ja koulun aineita ym. koulussa tuotettua matskua. Jos kirjeissä oli jotain hänen mielestään ikävää, hän otti asian kanssa kanssani esille ja saattoi suuttua. Koin tämän tosi noloksi ja häpesin itseäni. Vasta vanhempana tajusin, että hän ei tietenkään olisi saanut niitä lukea. Tästä johtuen hävitän nykyisin aina kaiken, mistä joku voisi lukea ajatuksistani. 

Yksi asia on säilynyt läpi elämän. Äidillä on ollut jotenkin pilkallinen tapa suhtautua niihin asioihin, joista olimme eri mieltä. Halusin esimerkiksi käydä koulun diskossa yläasteella. Aina, siis ihan aina, jouduin pyytämään rahaa ja luvan äidiltä, joka näytti todella kyllästyneeltä ja sanoi "arvasinhan minä, että sinne sitä taas ruinataan". Pääsin kyllä aina, mutta sama kurjuus toistui joka kerta. yllätyin todella paljon, kun kuulin ystäväni äidin toivottavan tyttärelleen hauskaa iltaa ;) diskoiltojen jälkeen sain kuulla seuraavana aamuna siitä, että kai sitä väsyttää, kun on koko yön riehunut... Öh, olin maailman kiltein tyttö ja tulin kotiin kymmeneksi...

Tämä viimeinen asenne on jatkunut siis läpi elämän. Viimeksi se tuli esiin niin, että äiti viikko sitten puuskahti avoimeen vierailukutsuuni "ai mitä, nytkö sinne pitää heti tulla" (kutsuin hänet vaan käymään jossain vaiheessa, kun jaksaa ja ehtii). Kun toivoin, että vatsatautia ei tuotaisi pienille lapsilleni, ja että pidettäisiin ihan selvä väli vierailuissa, hän tiuskaisi "kuule ei työssäkäyvät voi mitään kahta viikkoa olla menemättä töihin" (niin, eivät voi, mutta olin toivonut ettei sairastunut siskoni tulisi viikkoon meille) ja kun vatsatauti sitten tarttui (sisko ei noudattanut mitään varovaisuutta), ja äitikin sairastui, niin tauti oli muka tullut minulta... Nämä nyt ovat irti asiayhteydestä, joten näitä on aika vaikeaa avata, mutta pointti lienee se, että hän saattaa ihan ystävällisiin sanomisiini tiuskia aika pahastikin. Koskaan hän ei ole pyytänyt anteeksi.

Olisi paljon muutakin, mutta varsinkin nyt aikuisena nuo tiuskimiset ovat tehneet sen, etten oikein uskalla ehdottaa mitään ja olen alkanut vetäytyä entistäkin enemmän. Mietin, että onkohan tällainen suhde tavallistakin 70-luvulla syntyneiden joukossa? Äiti ei todellakaan ole minulle läheinen ihminen, vaikka näemme usein. En uskalla puhua hänelle asioitani, emme harrasta mitään yhdessä, emme käy shoppailemassa tai mitään muutakaan. Hän on tosi sulkeutunut yksityisasioistaan, vaikka muuten hän kyllä on sosiaalinen. Jos minulla ei olisi lapsiani, niin eipä taitaisi olla kovin paljon asiaa äidille. Olen kyllä hyväksynyt tämän. Onko teillä samantyyppisiä kokemuksia, nimenomaan tuon aikakauden naisista äiteinä? Haluaisin ehkä ymmärtää äitiäni enemmän.

Kommentit (8043)

Vierailija
7061/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä kummallisen janoisia nämä mummot palstalla, miten ehtivätkään käydä pensaissaan ja tykätä kommenteistaan?

Vierailija
7062/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kumma kun nuo törkyturvat eivät muutu kauniisti puhuviksi ja kivoiksi ihmisiksi minulle, vaikka kuinka heitä haukun ja paheksun. Kumma juttu. Niin kauheita sanojakin sanovat: v4ttu, pusk4, parsansilmä, kyy, boomeri. Ai kamala se boomeri on paha. En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta kun se Sanna Marin sitä sanaa käytti. On se solvaus, on se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7063/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa 70-luvulla syntynyttä janottaa kun hokee koko ajan alkoholin juomisesta. Oisko seiskytlukuisella ollut huono päivä AA-kerhossa ja nyt kiukuttelee palstalla kuvitellen kaikkien olevan juovuksissa kun itsellä tekisi niin mieli. ;)

Koeta mennä huomenna uudestaan AA-kerhoon, sinne pääsee kyllä, kuten tiedätkin :)

Vierailija
7064/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on kumma kun nuo törkyturvat eivät muutu kauniisti puhuviksi ja kivoiksi ihmisiksi minulle, vaikka kuinka heitä haukun ja paheksun. Kumma juttu. Niin kauheita sanojakin sanovat: v4ttu, pusk4, parsansilmä, kyy, boomeri. Ai kamala se boomeri on paha. En tiedä mitä se tarkoittaa, mutta kun se Sanna Marin sitä sanaa käytti. On se solvaus, on se.

Näin on, ihan kumma! Mutta itse olen aina ollut ystävällinen ja selvä!

-mummeli 80v

Vierailija
7065/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä kummallisen janoisia nämä mummot palstalla, miten ehtivätkään käydä pensaissaan ja tykätä kommenteistaan?

No jos kerron, niin siitä syttyy sota. Kukaan ei ole koskaan usealta laitteelta peukuttanut itseään, eikä buutannut ip-osoitettaan.

Vierailija
7066/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mummeli 80v

Olet. Niin minäkin olen. Nuo 70-lukulaiset juovat viiniä tonkasta, täyttävät huuliaan. Puhuvat rumasti. Ovat huonoja äitejä, heidän lapset on kaikkein huonoimpia maailmassa.

Minä olen hyvä ihminen ja sävyisä. Minulla ei ole muuta tekemistä kuin tämä palsta tässä näin. Tosin kävin marjapensaassa. Vatt* p*ska. Eli v*ttu pus*a.

Vierailija
7067/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin omituisen kuvan kyllä noin 50 äidit ja naiset ovat tässä keskustelussa antaneet aikuisten naisten kielenkäytöstä. 

Vierailija
7068/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-mummeli 80v

Olet. Niin minäkin olen. Nuo 70-lukulaiset juovat viiniä tonkasta, täyttävät huuliaan. Puhuvat rumasti. Ovat huonoja äitejä, heidän lapset on kaikkein huonoimpia maailmassa.

Minä olen hyvä ihminen ja sävyisä. Minulla ei ole muuta tekemistä kuin tämä palsta tässä näin. Tosin kävin marjapensaassa. Vatt* p*ska. Eli v*ttu pus*a.<

Tonkka pensaassa on paras harrastukseni! 

-mummeli 80v

Vierailija
7069/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin omituisen kuvan kyllä noin 50 äidit ja naiset ovat tässä keskustelussa antaneet aikuisten naisten kielenkäytöstä. 

Muista profiloida ja tilastoida tarkasti ja ennen kaikkea VARMUUDELLA :D

Vierailija
7070/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No löytyykö sille "kaikki"-sanalle nyt katetta, typerys? Saitko kaikki marjat pensaasta?

Jankuti jankuti... Kyllä se typeryys keskittyy sinne. Yhteen sanaan takertuva jankkaus kertoo vain siitä miten vähän ymmärrät ja miten vähän oikeaa sanottavaa sinulla on. Kyllä kaikkia vanhuksia tulisi lähtökohtaisesti kunnioittaa, se ei muuta sitä että jotkut tekee heistäkin tekevät pahoja asioita tai virheitä, ja voivat siten menettää kunnoituksen eikä heidän pahoja tekoja tulisi kunnioittaa. Mutta ihmisarvo on myös vanhoilla ihmisillä. Täällä taas lähtökohta tuntuu olevan: hauku ja halveksi kaikkia vanhuksia. Joten lakkaa jankkaamasta, jos et tästä ymmärrä, et pysty ymmärtämään ollenkaan. 

Täällä on myös haukuttu kaikkia 70-lukulaisia ihan yhtä paljon. Miksi se on mielestäsi sallittua?

Vierailija
7071/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos rajoittuneet mummot netissä viettävät aikaa mutta miten ei viiskymppisellä ole muuta elämää?

Vierailija
7072/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No löytyykö sille "kaikki"-sanalle nyt katetta, typerys? Saitko kaikki marjat pensaasta?

Jankuti jankuti... Kyllä se typeryys keskittyy sinne. Yhteen sanaan takertuva jankkaus kertoo vain siitä miten vähän ymmärrät ja miten vähän oikeaa sanottavaa sinulla on. Kyllä kaikkia vanhuksia tulisi lähtökohtaisesti kunnioittaa, se ei muuta sitä että jotkut tekee heistäkin tekevät pahoja asioita tai virheitä, ja voivat siten menettää kunnoituksen eikä heidän pahoja tekoja tulisi kunnioittaa. Mutta ihmisarvo on myös vanhoilla ihmisillä. Täällä taas lähtökohta tuntuu olevan: hauku ja halveksi kaikkia vanhuksia. Joten lakkaa jankkaamasta, jos et tästä ymmärrä, et pysty ymmärtämään ollenkaan. 

Täällä on myös haukuttu kaikkia 70-lukulaisia ihan yhtä paljon. Miksi se on mielestäsi sallittua?

No koska VANHEMPIA IHMISIÄ PITÄÄ KUNNIOITTAA, yhyy!

Vierailija
7073/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on lapsellista ja loukkaavaa kommentointia täällä, ikärasismia, vattumummottelua, tamponi ja alapää juttuja... Kuulostaa siltä, kuin täällä olisi ollut henkisesti heikkolahjaisten ja verbaalisesti vajavaisten luokkakokous. Säälittävää ettei osata keskustella ilman törkeyksiä. Paljon mieluummin luen ikäihmisten marjametsä kommentteja, ne on sentään asiallisia.

Jep, 70-lukulaisten kommenttien asian puute, jankutus ja loukkaukset näyttävä lisääntyvän eksponentaalisesti.

Vierailija
7074/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on lapsellista ja loukkaavaa kommentointia täällä, ikärasismia, vattumummottelua, tamponi ja alapää juttuja... Kuulostaa siltä, kuin täällä olisi ollut henkisesti heikkolahjaisten ja verbaalisesti vajavaisten luokkakokous. Säälittävää ettei osata keskustella ilman törkeyksiä. Paljon mieluummin luen ikäihmisten marjametsä kommentteja, ne on sentään asiallisia.

Jep, 70-lukulaisten kommenttien asian puute, jankutus ja loukkaukset näyttävä lisääntyvän eksponentaalisesti.

No lopeta se jankutus sitten!

Vierailija
7075/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vattupensaista puhuminenkin on seiskytlukulaisen parjaamista ja nimittelyä?

Vierailija
7076/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa 70-luvulla syntynyttä janottaa kun hokee koko ajan alkoholin juomisesta. Oisko seiskytlukuisella ollut huono päivä AA-kerhossa ja nyt kiukuttelee palstalla kuvitellen kaikkien olevan juovuksissa kun itsellä tekisi niin mieli. ;)

Siitä puhe mistä puute. 70-lukulaisella on viinakset loppu ja nyt purkaa täällä kiukkuaan. Siitä muuten johtuu hänen vainoharhaisuus. Eli hän näkee mummoja joka puolella, koska on juonut niin paljon alkoholia. Alkoholistit kun on monesti harhaista porukkaa.

Vierailija
7077/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäisikö yhden trollin ajaa vanhukset pois palstalta.? Kyllä se on tämä huonosti käyttäytyvä ja herjaava 70-lukulainen jonka pitäisi häipyä.

Eikö vanhuksen kannattaisi kuitenkin olla se fiksumpi ja viisaampi ja vaihtaa ketjua, kun oikeastihan tämä ketju ei millään tavalla kuulu hänelle.

Hän voisi olla onnellisempi jossain muussa ketjussa, ellei sitten tosiaan nauti riitelystä ja 70-lukulaisten haukkumisesta?

Taitaa kuitenkin olla ennemmin 70-lukulaisella oikeus olla tässä ketjussa, eikä vanhuksella. Ja se 70-lukulainen joka täällä leikkii sankaria, voisi myös mennä mummon kaveriksi mummojen ketjuun.

Vierailija
7078/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummot on mukavia! 

T: kaikkien syntymävuoden tietävä

Vierailija
7079/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstspomo määrää minne kukakin menee!

-palstalla vuodesta 2001

Vierailija
7080/8043 |
21.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siitä puhe mistä puute. 70-lukulaisella on viinakset loppu ja nyt purkaa täällä kiukkuaan. Siitä muuten johtuu hänen vainoharhaisuus. Eli hän näkee mummoja joka puolella, koska on juonut niin paljon alkoholia. Alkoholistit kun on monesti harhaista porukkaa.

Täähän se ois. Seiskytlukulainen on puhunut paljon alkoholin juomisesta ja alapäästä, varsinkin takapuolet tuntuu kiinnostavan. 70-luvulla syntynyt haluaa siis kaljaa ja peppuseksiä!🍑

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä