Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vauva 10,5kk:tta oksentaa usein ruokailun päätteeksi ruuat pois

19.02.2008 |

Meidän 10,5 kk:n ikäinen pojan vesseli on aina kasvanut painon puolesta miinuskäyrillä ja senkin takia aloin huolestumaan nyt rakeisten soseiden aloittelun jälkeen kun poika usein ruokailun loppuvaiheessa tai heti sen jälkeen (röyhtäyksen yhteydessä) oksentaa kaaressa kaikki juuri syömänsä ruuat ulos. Kyse ei siis ole mistään yökkäyksestä vaan ensin yökitään ja sitten tulee useassa eri oksennuksessa kaikki ruoka pois.

Soittelin jo terkallekin neuvolaan, oli sijainen ja lupasi kysellä vanhemmilta konkareilta, mitä tällaisessa tilanteessa on tapana tehdä, seuraillaanko, vältetäänkö jotain tiettyjä ruoka-aineita vai varataanko aika lääkärille.

Pojalla on hampaita vasta 4 eikä niitä pahemmin ruokaillessa käytä vaan haluaa usein nielaista lusikalliset suoraan. Siksipä usein muussaan kovin rakeiset ruuat mössöksi.

Tuo oksentelu mielestäni johtuu siitä, että poika alkaa olla jo aika täysi ja sitten viimeisimmissä lusikallisissa kun on joku paakku, eikä sitä huomaa hampailla purra, jää kurkkuun ja saa aikaa yökkimisrefleksin joka sitten palauttaa kaiken juuri syödyn takaisin ylös.

Useinkaan poika ei mitenkään ennakoi täyttymystä, ei siis käännä päätä pois, jolloin voisin lopettaa, miten siis pitäisi toimia, onko kenelläkään muulla vastaavaa.

Nyt taas kahtena päivänä on tullut ruuat ylös (yhdellä aterialla). Olen sitten antanut jugurttia " jälkiruuaksi" , jotta mahaan nyt edes jotain ruokaa saataisiin, eikä heti olisi nälkä.

Vakuutuskin on, joten yksityisellekin voisi mennä, mutta ajattelin eka kysellä täältä ja terkkarilta.

Neuvoja kellään ?

salminakki kera " sihtikurkun"

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Meillä esikoinen oli samanlainen, monesti siivottiin oksennuksia pöytien ja tuolien jaloista ja lattialta.

Mutta eipä siihen auta mikään muu kun se, että koettaa ennakoida paljonko lapselle voi kerralla antaa ruokaa. Itse huomasin että me oltiin miehen kanssa liian tuputtajia, syötettiin poika aina liian täyteen ja sitte sillä kuuluisalla viimesellä lusikallisella tuli oksennus. :) Toinen juttu, hitaammin syöttäminenkin auttaa. Ei pidä niin kovaa kiirettä. Parempi että antaa vaikka vähemmän kerralla, kunhan pysyy sisällä.

Luulen että noiden oksennusten aiheuttajat olivat:

1. paakut ruoassa

2. liikaa ruokaa kerralla

3. liian nopea syöttäminen

Poika on nyt 2 v 8 kk ja luulin jo että noista jutuista ollaan päästy eroon. Mutta edelleen, jos joskus joudun syöttämään häntä niin tulee syötettyä liian nopeaa, ja poika alkaa kakomaan. Jouluna oksensi kun muffinssissa oli rusinoita. Ja joskus ennen joulua syötin iltapuuron liian nopeaa, kaikki tuli ulos.

Pikkusisk on nyt 10 kk ja hänkin on joitain kertoja oksentanut ruoat pihalle, mutta tämän kakkosen kanssa ollaan jo vähän viisaampia. Eli tosi harvon verrattuna isoon veljeen sitä on tapahtunu.

Tästä sihtikurkkuudesta johtuen meidän lasten ei ole voinut antaa kovin itsenäisesti vauvana syödä mitään kädestä (leipää, maissinaksuja, banaania...) koska tunkevat liikaa suuhun ja sitten tulee yökkäys. Tätä kakkosta olen yrittänyt oikein opettaa että en olisi liikaa siinä välissä, vaan oppisi itse syömään vaikkapa banaania. Mutta ei se näköjään ole siitä oppimisesta kiinni, jostain syystä ovat niin herkkäkurkkuisia vaan.

Lapsilla voi olla myös vatsanportti tai mikä lie läppä siellä niin " löysä" vielä, että ruoka tulee helposti " ylös" , jos on syönyt massun oikein täyteen.

Mut kaikenkaikkiaan iän karttuminen on meillä ainakin helpottanut tätä yökkäilyä.

-vaavikki-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla