¤¤LoMaKuisille uutta pinoa alk.18.2.¤¤
Maanantaita!
Ajattelin aloittaa uuden pinon, kun vanhalla on jo mittaa. Sopiiko näin? :)
Luin tuossa viikonlopun kirjotuksia ja kyllä mä aina ihailen, että miten Talvisalama jaksaa vaikka on huolia, univelkaa ja vielä tuo rakennushomma rasittamassa. Hänen kirjotuksistaan kuitenki aina huomaa, miten hän jaksaa nauttia ajastaan lasten kanssa vaikkei omaa aikaa taida liiemmin tosiaan olla. Joten Talvisalamalle voimia kaiken tuon hässäkän keskellä :)
Aika monilla tuntuu olevan univelkaa... :( Meillä poika heräilee 0-2 kertaa yössä, mutta ihan vaan siis herää, ei valvoskele. Käy heti takasin nukkumaan kun peitellään uudestaan.
Mutta itse olen tällä hetkellä kipeänä ja on pakko sanoa, että ihan rehellisesti sanottuna, ei oikein meinaa jaksaa tehdä mitään... Toivon vaan, että poitsu ei tulis kipeäksi. Univelkaa ei siis onneksi ole eikä ole ollutkaan, mutta flunssaa kyllä ja sen takia omat yöunet on huonoja kun nenä on tukossa jne.
Pienikin kuume vie voimat ihan täysin (olen TOSI harvoin kipeänä) ja tuntuu, että päivä on pitkä olla kahestaan pojan kanssa.
Nyt vielä kun päiväunet on toistaseks ainakin lyhentyny noin 1,5 tuntiin, pitkään välissä nukkui 2-2,5h, niin on vielä aikas paljon aikaa isin kotiintuloon. Joten tässä pitäis jaksaa mennä ulkoilemaan vaikka tuntuu että päässä vaan humisee kun on nuhaisen tukkonen olo :(
Ei oikeasti pitäis valittaa näin pienestä asiasta, mutta tuntuu että on NIIN väsyny näin kipeänä ollessa että haluis päivälläkin levätä mutta täytyy nää kotihommat tehdä ja olla pojan kanssa kahelleen.
Kurjaa kun ei oikein päästä kavereitakaan tapaamaan tän flunssan takia... tylsää olla vaan ihan kahestaan kotona :(
Noh, mutta ei kai tässä tällä erää muuta... Toivottavasti muilla on parempi viikon alku, ettei olla kipeinä! Mä lopettelen tän valitusvirren nyt tähän ja keskityn flunssan selättämiseen :)
Piparminttu
Kommentit (30)
Kovasti tutulta kuulosti Talvisalaman Pupun touhut. Meilläkin on kovasti harrastettu mannekiini harjoituksia, kaikki mitä löytyy täytyy sovitaa päälle. Ja siskon housut pysyvät hyvin päällä, kun istuu lattialle levittää housut jalkojen päälle ja taputtaa niitä :). Kiukkua ja omaa tahtoa löytyy, päättäväisyyttä jääräpäisyyteen asti. Kaikkein rasittavinta on eroahdistus. Äiti ei saa laittaa mitään ovea perässään kiinni. Siinä sitä sitten kökötetään vessan pytyllä ja katsellaan ovesta keittiön ikkunasta ulko-ovelle, ettei vieraita ole juuri nyt tulossa :) Ja sitten saadaan halit ja suukot mmmsmak äänellä varustettuna. Yksi hauskuus meillä on se kun rupeaa oikein harmittamaan ja kiukuttamaan, niin neiti laittaa kädet korvilleen. Joku täällä pitää niin pahaa ääntä ettei kestä kuunnella :)
Anyaralle hyvää matkaa, sekä sen jälkeistä lomaa.
Jaaha nyt tuli vieraita, täytyy lopettaa!
Terkut Raputyttö ja Manteli
Hei!
Maaliskuukin on sitten jo pyörähtänyt alkuun, mietin uutta pinoakin mutta kirjoitan nyt kuitenkin vielä tänne kun ei siitä edellisestä aloituksesta ole niin kovin pitkä aika. Mutta jos joku haluaa laittaa uuden pinon niin siitä vain!
Täällä on kirjoiteltu mm. siitä onko ok valitella täällä elämästään, ja minusta ilman muuta!! Kirjoittaminen helpottaa ja muut voivat lukea sen minkä haluavat, ja luulen että haluavat. Ainakin minua kiinnostaa mitä muille äideille kuuluu, niin hyvää kuin huonoakin. Ja varmaan täällä itse kukin silloin sun tällöin vähän valittelee. Joten tsemppiä vain TalviSalamalle, älä mieti ettet voisi meille kirjoittaa vaan anna tulla vain! Ja sun kirjoituksissa on aina jotain positiivista. Nytkin oli vaikka mitä kivaa lasten kuulumisia yms.
Muita kuulumisia: imetysten lopetuksia on ollut muutamalla, ja rintojen sopeutumista on mietitty. Itselläni se on vielä edessäpäin. Mutta ajatuksissa alkaa koko ajan vahvistua että imetykset loppuu meilläkin pian. Matkojakin oli joillain onnekkailla tiedossa. Ihanaa!!
Täällä meillä on ollut oikea rupusunnuntai. Yö meni huonosti - muutama heräily jo aiemmmin yöllä ja klo 4 aikaan kovaa itkua joka laantui vasta tissittelyllä, ja sen jälkeenkin meni vielä melkein tunti!!!! ennen kuin neiti nukahti kunnolla uudelleen. Ja meille tuli miehen kanssa vielä riitaakin keskellä yötä siitä onko järkevää imettää vai ei - no ei tietenkään ole yöllä järkevää imettää mutta joskus se on ainoa konsti jolla kaikki pääsevät nukkumaan.. oltiin sitten vielä aamullakin ihan kiukkuisia toisillemme, mutta päivän mittaan on yritetty vähän puhua siitä mitä tapahtui ja mitä kukakin tarkoitti. Silti ikävää. :-(
Ja tietysti ollaan molemmat ihan venttejä tuon valvomisen jäljiltä, vaikka sitten nukuttiinkin vuorotellen aamulla ja päivällä.
Lisäksi ollaan kipeinä. Plääh. Eli mulla on ollut pikku flunssa, lähinnä räkätauti, loppuviikosta lähtien, ja koko viikonlopun olen vain istunut sisällä. No, tänään sitten pikkuneiti heräsi päiväunilta tosi huonotuulisena, ja eikös vaan hänelläkin nokka alkanut valua, ja sitä niiskutusta on sitten ollut koko loppuilta. Nukahti onneksi melko helposti mutta pelkään miten ensi yönä mahtaa taas heräillä..
Kaiken huipuksi muistin tuossa illalla yhtäkkiä että olen unohtanut tehdä yhden työjutun jonka deadline oli jo perjantaina!! Siinä ei sitten muu auttanut kuin sulkeutua tietokoneen äärelle ja mies sai hoitaa neidin koko loppupäivän ja illan. Onneksi sentään hän oli kotona, muuten mulle olisi käynyt huonosti!! Nytkin se homma on myöhässä mutta luulen että ei siitä vielä tullut isompaa vahinkoa, harmittaa vain kun olin niin huolimaton. Mutta näin hajamielinen nykyään olen, erilaiset laskut unohtuvat, tavaroita saa etsiä pitkän aikaa, paperit pyörivät ihme pinoissa ja kassien pohjilla jne....
No, riittänee tämä meikäläisen vuodatus, eli totean vain että onneksi tämäkin päivä on illassa. Mutta loppujen lopuksi, pieniä on meikäläisen huolet, eikä niitä kannata surra. Toivon vain että pikkuneiti ei tule tuon kipeämmäksi.. vaan tuolla hän kuuluu köhisevän nukkuessaan, rassu pieni!!
Kaikesta huolimatta hyvää viikon ja maaliskuun alkua itse kullekin
t. Sirita
Täälä sitä taas sairastetaan!!!
Joelilla oli viimeyönä kuumetta 40.2 ja kuumelääkkeet ei pidä korkeeta kuumetta pois kuin n.4 tuntia...
Korva tulehdus kuumeen ilmeisesti teki,kaksi kertaa on saanut antibioottia mutta silti korkeakuume ja itku pojalla :(
Lääkärille soitin kun ei Panadol125mg supot auta ytuon pidempää niin soitti sit meidän apteekkiin pronaxen lääkettä,sen kun pitäisi tehota paremmin.
Mut nyt pitää taas mennä...
VOIMIA M@@ville!!! Tosi kurjaa, että teillä jatkuvasti sairastellaan. Tiedän, ettei se lohduta, mutta kovin monella samaa ollut tämä talvi. Pitkiä ja sitkeitä sairastelukierteitä. Liekö sitten leuto talvi syynä vai muuten vain villiintyneet pöpöt =O Meillä on ainakin ollut hyviä kokemuksia siitä Pronaxenista. Auttaa nopeasti ja on tehokas. Toivottavasti apua teillekin =)
Nyt on pulkkailtu ja laskettu mäkeä, kun kerran vihdoin lunta on. Pian tuo saattaa taas kadota, joten pihalla ollaan paljon. Muuten ei kummempia. Pupu pyöristyy silmissä, mutta onkin tissin lopettamisen jälkeen syönyt oikein urakalla. Lisäksi kun on sellainen " herkkupeppu" , niin taitaa neiti olla joskus paino-ongelmainen äitinsä tavoin =/
Pitäisi taas euroa venyttää, kun on hiukan noita isoja laskuja. Joko maksan niitä ja jätän ruoat ostamatta tai toisinpäin... jollei mies sitten ole armollinen ja maksa yhtä laskua. Jos sitä rahaa on hänelläkään... Isot moitteet ja haukut taas joka tapauksessa taloudenhoidosta saan =( No, Tiedä sitten, miten tulevaisuuden käy. Aloitan huhtikuussa työt, pitkän työttömyyden jälkeen. Saapas nähdä, onko aivot täysin sulaneet...
TalviSalama kera vauhtitrion
Hei!
Varoitus: olen aika pahalla päällä!! Minä ihmettelen tuota yllämainittua asiaa, meillä kun on viime aikoina olleet yöt rupuistakin rupuisempia. Viime yö oli ihan pohjanoteeraus, neiti heräsi kolme kertaa jo ennen aamuyötä, ja kello neljältä hän päätti että on aamu, ja pyrki itkien pois sängystä, oli siis jo siinä vaiheessa minun vieressä. Oli kovan tappelun ja tyynnyttelyn takana että hän nukahti uudelleen - ja monta kertaa kun jo luulin että nyt sammui, niin sieltä taas nousi pää ja itku alkoi kuulua. Kyllä oli siinä aamuviiden aikaan vitsit aika vähissä kun oli itse niin väsynyt - siinä sitten itkettiin lapsen kanssa kilpaa.. Lopulta neiti sammui äidin mahan päälle, ja nukkui onneksi vielä pari tuntia mutta eipä ollut kehumista. Onneksi ehdin saada pienet lisäunet kun neiti nukkui päivällä pari tuntia. Muuten en tiedä miten olisin selvinnyt iltaan.
Mutta olisi kiva tietää mistä tämä yöllinen jo useamman kerran toistunut riehuminen johtuu - ehkä hampaista? vai nälästä? (llalla ei syönyt kovin hyvin) - ja milloin se mahdollisesti päättyy. Mies painostaa lopettamaan imetyksen, kun hän ajattelee että se tuottaa levottomuutta öihin, ja voi ollakin niin. Kyllä lopettaminen on minunkin aikeissa mutta suoraan sanoen minusta se ei oikeastaan kuulu hänelle. Vähän ärsyttää!!
Ja kipeänä ollaan oltu yhä, tosin melko lievästi, mutta kuitenkin niin ettei ole voitu lähteä nauttimaan lumesta. Sekin ottaa päähän!!
M@@.vin Joelkin on kipeänä. Tosi ikävää kun pienellä on niin kova kuume. TalviSalamalle tsemppiä arkeen ja onnea valmistautumiseen uuteen työhön, kyllä ne aivot siellä ovat ihan toiminnassa, älä huoli!! :-)
Täällä on ollut melko hiljaista. Meloonimamma kyseli kaikenlaista tuolla yleisellä taaperokeskustelupuolella mutta yritin saada häntä kyselemään kuulumisia tänne. Ei ole kuulunut, ainakaan vielä!
Kertokaa nyt hyvät ihmiset kuulumisia vai ovatko kaikki talvilomilla??!!
t. Sirita
Kuullosti varsin tutulle tuo teidän " nukkuminen" . Meillä kun oli tuollaista jokaisen kanssa... =( Pupun kera etenkin viimeiset puoli vuotta nukuttiin heräten tunnin välein.
Enpä osaa kertoa poppakonsteja. Omasta kokemuksestta voin todeta, että noin kaksivuotiaina on meillä yöt rauhoittuneet. Eli silloin alettiin nukkua heräten ehkä kerran yössä. Noin puolentoistavuoden ikä on ollut ainakin meillä varsinaista hulabaloota nukahtamisten ja nukkumisen kanssa. Kenties se on ikä, mikä juoksuttaa yölläkin. Sitten kolmen vanhana aletaan tulla viereen... Jos on riittävän iso sänky, niin tuosta ei ole haittaa. Meillä vaan nippanappa kaksi aikuista mahtuu sänkyyn ja kun siellä nykyisin " pahimpina" aikoina saattaa olla viisi henkeä, niin nukkumisesta ei voi silloin puhua )P
Mitä imetykseen tulee, niin nyt Pupun kanssa eritoten voin todeta, että kyllä se imetyksen kokonaan lopettaminen rauhoitti yöt. Aluksi oli vaikeaa, mutta nyt, kun lopetuksesta on kuukausi, niin neiti on jo lähes viikon nukkunut melko hyvin. Eli herää noin tunnin unien jälkeen ja vaati tuttia tai syliä hetken. Seuraavaksi herää aamulla kenties neljän-viiden aikaan. Luksusta äipällekin, JOS pojat nukkuisivat samat pätkät myös... Mutta lapsilla taitaa olla jokin kirjoittamaton sääntö, että joku herättää äipän viimeistään kolmen tunnin unien jälkeen =P No, saapas nähdä, kuinka mahdottomaksi menee, kun työt alkavat. Ollaanko kaikki ihan nuppi kaakossa ja aivot narikassa sekä känkkäränkkä jatkuvasti korvan takana...
Mitä teetkin imetyksen kanssa, niin voimia öihin! Meillä mies on aina ollut sitä mieltä, etten saisi imetystä lopettaa. Nytkin oli. Mutta minun kroppani ja minun jaksamiseni. Enkä ole katunut. Jopa tässä kuukaudessa olen saanut jo hiukan voimia takaisin, vaikka en vielä itse öitä kunnolla saakaan nukkua.
Nyt kohta itse petiin suuntaava TalviSalama
... Eli mä oon ainakin vakaasti sitä mieltä että meillä on makkarin nurkassa sellanen vuoronumero automaatti, josta lapset nyppää oman vuoronumeronsa kenekä vuoro on tänä yönä pitää äitiä hereillä :). Syksyllä kun manteli kaiveli lisää hampaita meidän yöt oli aivan risasia ja eräänä yönä isoveli oli kovassa kuumeessa, eikä saanut välillä 3 - 5 nukuttua lainkaan. Siinä sitä silitellessäni ja nukuttaessani, katselin mantelia, joka makasi selällään jalat ja kädet levällään. Tytöllä oli niin levollinen ilme joka suorastaan huusi, että ihanaa kun mä saan nukkua vihdoin, mä oon niin väsynyt kun on ollut jo monta yötä mun vuoro pitää äitiä hereillä... Ja kuinka ollaakkaan; manteli nukkui kaksi yötä, jotka veli oli kipeempi ja kun veli alkoi nukkua yönsä, manteli aloitti taas hammaskiukuttelunsa... Musta tuntuu että mä oon jo niin tottunut tähän yli seitsemän vuotta kestäneeseen heräilyyn, etten enää ikinä osaa nukkua yötä heräämättä. Tähän viittaa ne muutamat harvat kerratkin, kun kaikki lapset ovat olleet yötä pois kotoa, niin mä herään keskellä yötä paniikissa, että missä lapset on :).
Miehen mummu vielä eläessään sanoi ( meillä ei vielä ollut lapsia ), että äidit valvoo yöt vauvojen kanssa kun tulee hampaita, tai ne on kipeänä. Lapset kasvaa, niin äiti valvoo että kaikki tulee yöjalasta kotiin. Lapset muuttaa pois kotoa ja nyt äiti valvoo ja soittelee 40 - 50 vuotialle lapsilleen että onko ne päässyt kynnialla kotiin autoreissulta lapista, työmatkalta saksasta jne... Olen usein ajatellut jälkeenpäin tuota ja niinhän se taitaa olla!
No sen verran siitä IMETYS asiasta vielä: meillähän siis neiti teki itse imemislakon ( oli ensimmäinen, joka päätti itse ), mutta yhtä kivuttomasti ne muutkin ovat lopettaneet meillä. Yöt rauhoittuvat kyllä melko pian imetyksen lopettamisen jälkeen. Meillä manteli ei edes lopussa tissitellyt yöllä, mutta heräsi kitiseen ja jos unenpöpperössä yritin laittaa tissin suuhun niin suuttui kuin herhiläinen! Jostain syystä mulla maidon tulo loppui kuin seinään vain yhtenä iltana alkoi pakottaa rintoja. Menin sitten saunaan löylyyn hetkeksi, niin rinnoista valui jonkun verran maitoa pois lämmönvaikutuksesta. Näin pääsin pakottavasta tunteesta. Voihan niitä rintoja kevyesti hieroa ja lypsääkin jos oikein pakottaa, mutta liikaa tehtynä sehän vain lisää tuotantoa. Kyllä minulta taitaa puristaessa tulla vieläkin maitoa, vaikka imetys on lopetettu jo kaksi kuukautta sitten, mutta se ei valu itsestään. Muistakaa vain nyt kun on ollut noita kylmiä tuulisia päiviä, että rinnat joissa on maitoa saavat myös kylmää herkemmin eli rintatulehduksen vaara on suurehko. Kaikille tsemppiä askeleen ottoon, muistakaa Talvisalaman sanoin että se on teidän oma kroppanne ja te päätätte koska olette valmiita! Keskimmäinen imi meillä kaksi vuotta ja ajattelin että sitä huutoa ei kestä kukaan kun tissistä erotaan, mutta sekin meni aivan kivuttomasti. Kun äiti on kypsä tekemään päätöksen, niin ilmeisesti sitä sitten on niin vakuuttava että uhmaikäinenkin sen huomaa :)
Terkut kaikille!
Raputyttö, manteli 31.10 ja huomista laivareissua odottavat termiitit
Moi täältäkin!
Voi että miten kovassa kuumessa M@@.Vin Joel on ollut :( Onko tilanne jo mennyt parempaan päin? Toivottavasti. Kyllä tollanen sairastaminen on pikkuiselle jo ihan järkyttävän rankkaa... :(
Meillä edelleenkin päiväunet on alle 1,5h ja epäilempä että hampaat pitää levottomana... Niitä pitää siis tulla NIIN paljon kerralla, että on pakko jo jossain tuntua. Alas kun juuri on puhjennut poski- ja kulmahampaita, niin johan näkyy sitten seuraavat jo ylhäällä. Öisin poika herää itkemään ja seisomaan/istumaan 0-3 kertaa, mutta nukahtaa kyllä onneksi heti uudestaan kun peittelee. Epäilen, että noi itkut johtuu just hampaista, koska itku alkaa oikein sellasella " parkaisulla" , aivan kuin heräis kipuun.
Mutta en tosiaan kyllä tarkoita valittaa, koska vaikka meilläkin heräillään ettei päästä koko yötä nukkumaan putkeen, niin silti kun heti nukahtaa uudelleen, eikä ole kun yksi muksu niin ei tässä voi mistään univelasta itsellä puhua.
Toisin taitaa olla useammilla äideillä täällä meidän porukassa, joilla muksuja on enemmän. Niin se varmastikin on, niinku te kokeneemmat äidit olette sanoneet, että ei äiti saa nukkua oikeastaan koskaan kovin hyvin niin kauan kun muksut ovat pieniä.
Noi yöt on sellasia ei-ihan-huippujuttuja pienten lasten kanssa elämisessä, mutta luonnollinen osa arkeahan ne on ja vaikka meillä on vasta eka muksu, niin ei oikein enää edes muista millasta oli ennen tätä aikaa :) Sitä on vaan tottunut nukkumaan sen mukaan, miten pikkuherralla yöt menee ja ei tätä kyllä pois vaihtaisi :)
TalviSalamalle ONNEA työpaikasta! Millä alalla muuten työskentelet, jos sopii kysyä? Eiköhän ne työjutut sieltä jostain " takaraivosta" taas mieleen nouse kun pääset työt aloittamaan :)
No, mutta nyt ei muuta kun mukavaa viikonloppua kaikille ja pitäisköhän meidän aloittaa seuraavaksi uusi pino, kun ollaan jo maaliskuussa?
Piparminttu ja poitsu 25.11
Olen samaa mieltä Raputytön kanssa, äiti ei saa koskaan nukkua =) Valvomisen syitä milloin mikäki. Ja hassuimpana juuri se, että jos lapset ovat yökylässä (meillä tosin on tähän mennessä ollut vain yksi kerrallaan), niin sitten herää kaipaamaan sitä poissaolevaa ;P
Piparminttu! Olen rakennusalan insinööri, olemattomalla työkokemuksella. Jäin työttömäksi jo ennen esikoista ja lapset ovat tätä työttömyyttä pitkittäneet. Melko pieni ihme, että töitä sain, sillä ala on kuitenkin miesten. Kun siihen vielä lisää sen, että työkokemusta on tosi vähän, työttömyyttä paljon, pieniä lapsia " riittävästi" monen mielestä... Täytyy nostaa hattua työnantajalle, että uskaltaa minut ottaa =) Tosin pienet paineet sitten itsellä, kun varmasti odotuksetkin ovat minun suhteeni kovat.
Jahas, nyt nuo pojat tulee seinästä läpi! Laitetaan vaan uutta pinoa.
TalviSalama
Tulin vaan vastailemaan Anyaran juomakysymykseen... Meillä siis mennään niin, että kaikkien aterioiden juomana on ykkösmaito. Sitä ei sitte muuten juuri juodakaan (tai no, joskus kun on esim. vieraita ja ollaan kahvipöydässä, poika saa pullanpalan ja kyytipojaksi maitomukillisen).
Janojuomana meillä on vesi, sitä poika osaa pyytää kun on janoinen ja juokin mielestäni ihan riittävästi eli tosi mukavan verran. Illalla hampaiden pesun jälkeen ja aamulla herättyään ottaa huikat vettä.
Meillä ei oikein puuro maistu tällä hetkellä ja ajattelinkin että tässä nyt kohta annan aamupalan pojalle, annan tänään vaihtelun vuoksi vaan maustamatonta luomujogurttia ja marjoja sekä ruisleipää. Että jospa se puurokin maistuis taas paremmin kun ei sitä koko aikaa tuputeta ja pakastemarjat on pojan suurta herkkua.
Samalta kuulosti tuo TalviSalaman kertomus kun meillä, eli pojalla tuntuu olevan sellanen hellimiskiintiö, joka pitää joka päivä saada täyteen :) Eli suukkoja tulee PALJON, samoin halii ja se on tosi suloista :) Sylissä haluaa istua aika ajoin ja silloin esim. luetaan yhdessä. Muuten onkin sitte aikamoinen menijä ja kova touhuamaan.
Kovasti auttelee kotihommissa, milloin menee tuolla lattiaharja kädessään ja " lakaisee" ja milloin tyhjentää mun kanssa tiskikonetta tai laittaa pyykkejä. On aivan innoissaan kun pääsee osallistumaan :)
Meillä myöskin nukahtaa TOSI hyvin, ihan vaan laittaa sänkyyn ja parissa minuutissa itsekseen nukahtaa. Mutta tuntuu. että hampaat vähän nyt tekee levottomaksi kun päikkärit on tällä viikolla jääny alle 1,5 tuntiin (harvinaista) ja on ehkä vähän tavallista itkuisempi. Mutta hampaita tuleekin sitte taas toooosi monta samaan aikaan :( Kurjaahan se nyt on, mutta toisaalta sitte niitä on taas monta enemmän, kun ne puhkeavat :)
Jaahas, tulipas tässä taas kirjoteltua paaaaljon muutakin kun vaan vastattua siihen kysymykseen.
Joten nyt täytyy mennä aamupalan laittoon!
Mukavaa Viikonloppua kaikille! :)
Piparminttu