¤¤LoMaKuisille uutta pinoa alk.18.2.¤¤
Maanantaita!
Ajattelin aloittaa uuden pinon, kun vanhalla on jo mittaa. Sopiiko näin? :)
Luin tuossa viikonlopun kirjotuksia ja kyllä mä aina ihailen, että miten Talvisalama jaksaa vaikka on huolia, univelkaa ja vielä tuo rakennushomma rasittamassa. Hänen kirjotuksistaan kuitenki aina huomaa, miten hän jaksaa nauttia ajastaan lasten kanssa vaikkei omaa aikaa taida liiemmin tosiaan olla. Joten Talvisalamalle voimia kaiken tuon hässäkän keskellä :)
Aika monilla tuntuu olevan univelkaa... :( Meillä poika heräilee 0-2 kertaa yössä, mutta ihan vaan siis herää, ei valvoskele. Käy heti takasin nukkumaan kun peitellään uudestaan.
Mutta itse olen tällä hetkellä kipeänä ja on pakko sanoa, että ihan rehellisesti sanottuna, ei oikein meinaa jaksaa tehdä mitään... Toivon vaan, että poitsu ei tulis kipeäksi. Univelkaa ei siis onneksi ole eikä ole ollutkaan, mutta flunssaa kyllä ja sen takia omat yöunet on huonoja kun nenä on tukossa jne.
Pienikin kuume vie voimat ihan täysin (olen TOSI harvoin kipeänä) ja tuntuu, että päivä on pitkä olla kahestaan pojan kanssa.
Nyt vielä kun päiväunet on toistaseks ainakin lyhentyny noin 1,5 tuntiin, pitkään välissä nukkui 2-2,5h, niin on vielä aikas paljon aikaa isin kotiintuloon. Joten tässä pitäis jaksaa mennä ulkoilemaan vaikka tuntuu että päässä vaan humisee kun on nuhaisen tukkonen olo :(
Ei oikeasti pitäis valittaa näin pienestä asiasta, mutta tuntuu että on NIIN väsyny näin kipeänä ollessa että haluis päivälläkin levätä mutta täytyy nää kotihommat tehdä ja olla pojan kanssa kahelleen.
Kurjaa kun ei oikein päästä kavereitakaan tapaamaan tän flunssan takia... tylsää olla vaan ihan kahestaan kotona :(
Noh, mutta ei kai tässä tällä erää muuta... Toivottavasti muilla on parempi viikon alku, ettei olla kipeinä! Mä lopettelen tän valitusvirren nyt tähän ja keskityn flunssan selättämiseen :)
Piparminttu
Kommentit (30)
Piiiitkästä aikaa....
Meillä viimeiset pari viikkoa sairastettu influenssaa. Tauti kävi koko perheen läpi, vanhemmat sentäs selvisimme 3-4 päivän kuumeella, yskällä ja nuhalla, mutta lapsia koetteli korkea kuume 5-6 päivää. Täällä siis myös hiukan univelkaa ja muutenkin vielä väsynyttä oloa kaikilla.
Mistäs täällä olikaan keskusteltu, ainakin asunnoista. Meillä tilaa riittää sopivasti, asumme maalla omakotitalossa 5h+k,s,khh,wc, neliöitä kai n.150. Ja meitä siis on neljä+ iso koira.
Meillä koko perhe syö nykyään ihan samaa ruokaa, jokainen lisää pöydässä suolaa jos tarvii. Maitoallergia välillä vähän rajoittaa pojun syömisiä. Meilläkin on myös muutaman kerran saanut maistaa ranskalaisia ja hampparia kun ollaan Hesessä käyty. Mutta yleensä normaalia kotiruokaa syödään.
Omaa aikaa ei täälläkään kauheasti äidille jää, kun mieheni on juuri perustanut oman firman ja töitä on tehtävä silloin kun niitä on. Eli usein hän on aamusta iltaan töissä. Otan sen kyllä ihan siltä kantilta että tämä on yksi elämänvaihe, nyt on kaikin puolin vähän tiukkaa mutta muutaman vuoden päästä asiat on jo varmasti paljon paremmin...
Pitää kai lähteä keittiöpuuhiin että saataisiin vielä tänään jotakin ruokaa. Pikaista paranemista kaikille sairastaville!
Terveisin,
Kasper, poju-06 ja typy-04
Tuota tulin vaan kirjoitteleen ettei meillä saatu kuin yksi lähete ja sekin astma ja allergia lääkärille ei edes korva polille lähetettä,vaikka tulehduksia ollut reilun 3kk aikana 5kpl...
Ottaa oikein päähän ettei sinne lähetettä vieläkään saatu.
Monet ovat sanoneet että kolmen tai neljän korvatulehduksen jälkeen saaneet putket,mutta me ei saatu vielä edes lähetettä :(
No onneksi edes tuonne allergia ja astma puolelle lähete saatiin...
Isommille lapsille ei myöskään lähetteitä saatu :(
Selvisi myös että vanhimmalla neidillä on ollut lievää näön huononemista,mutta eihän meille vanhemmille ollu asiasta mitään sanottu tai ilmoitettu,ei silti lähetettä vieläkään...
Näköä oli siis seurattu kouluterveyden hoitajalla joka asian oli huomannut vaan ei ilmoittanut vanhemmille.
Mutta nyt laakkaan valittamasta ja siirryn toisiin puuhiin...
Hui, sympatia säteitä edellisille! Univelkoja ja sairauksia! Kamalaa.Meillä on aika luksusta, kun yöt puksutetaan läpeensä eikä sairasteta. Toisaalta pojalle laitettiin nuo putket jo 8kk iässä ja siellä ne on vieläkin, että sairasutaustaa siis on entuudestaan. Mutta putkia voin vain suositella!!!!!!!! Auttaa oikeasti! Nytkin oli kyllä nuhaa, mutta putket toi korviin kertyvän " moskan" ulos ja yöt nukuttiin hyvin eikä lääkityksiä ab-kuureja yms tarvittu.
Muuten ei ihmeempiä. Kovasti nautin joka päivästä, ihana seurata toisen kasvua ja kehitystä. Kovasti yrittää sanoja sanoa ja muutama laudeen tynkäkin on tullut: ei mennä ja ei näy. Heh, ei-sanaan siis liittyen.
Enpä osaa muuta höpistä!. Sympatiaa ja paranenissäteitä!
Ihan vaan sivukysymyksenä, että olikohan teillä kolmen lapsen lääkärikäynneille varattu aikaa kolmen käynnin verran tai enemmän, jos noin monesta asiasta oli kyse? Yleensä nimittäin ajanvarauksessa laittavat kaksi tai kolme lasta yhdelle tai puolelletoista ajalle, joka saattaa olla 15-20 min. Siinä on aivan mahdotonta alkaa selvittää asioita sillä tasolla, että voisi lähetteitä tehdä. Ja lähetteitä ei kannata tehdä huonosti, voivat tulla bumerangina takaisin ja siitä taas ei ole kenellekään mitään hyötyä. Eli kehotan kaikkia, jotka ovat varaamassa lääkäriaikoja lapsille kysymään ajanvarauksesta, kuinka pitkästä ajasta on kyse, ja jos yhdenkin lapsen kohdalla on kyse useammasta asiasta, niin aikaa täytyy VAATIA enemmän. Jos aikaa on 15 minuuttia, tulee huoneesta tosiaan selvitä sisään ja ulos siinä ajassa, koska seuraavan aika alkaa heti perään. Kyllähän kampaajallekin aikaa varatessa kysytään, mitä on tarkoitus tehdä, eikä latvojen tasoituksen sijasta voi alkaa tehdä värjäystä ja permanenttia...
Laiskasti nykyään kirjoittelen, Aikaa koneella istumiseen ei tahdo oikein löytyä. Nyt täällä on kyllä nautittu kuin viimeistä päivää mukavista talvikeleistä ja luistinradasta!!!! ja tosiaan viimeistä päivää oikeastikin näköjään, taas paukahti plussan puolelle ja vettä sataa : (
Tuota pientä kiekkoharrastajaa eniten käy sääliksi, jäätä oli niin kovasti odotettu ja lyhyeksi jäi taas ilo. Näinä muutamana päivänä olikin sitten kentällä koko ajan, aamusta lähti eväiden kanssa ja illasta sai soitella ja patistella kotiin syömään. Veetinkin kanssa siellä välillä pyörähdettiin ja touhusi innokkaana oman mailansa kanssa, luistimia ei sentään vielä kokeiltu : ) ensi talvena sitten. Esikoinen oppi luistelemaan 2 ja 1/2 vuotiaana.
Meillä on nyt lopetettu tissin syöminen viimein kokonaan, muutama yö on menty ilman tissiä ja suhteellisen hyvin. Herää kyllä muutaman kerran ja itkeekin (raivoaa) hetken mutta tyyntyy syliin ja tuttiin. En kovin helposti uskonutkaan asian menevän enään tämän ikäisen kanssa. Päiväimetykset loppuivat muutama viikko sitten ja se kävi helpommin.
Paljon annan jo nykyään samaa ruokaa Veetille kun muillekin. Ainakin päivällisellä. Lounaaksi tulee uein annettua purkista kun harvemmin tulee päivällä pelkästään itselle ja Veetille kummoista ruokaa laitettua. Itse olen tykännyt päivällä syödä puuroa tai jonkun kevyen keiton, liian raskaasti päivällä syöminen kostautuu minulla väsymyksenä iltapäivästä olen huomannut.
Ihan tavallista kotiruokaa laitan ja Veetille on kaikki maistunut. käytän myös marinoituja lihoja, varsinkin broilerinfilesuikaleita tulee käytettyä usein, mitään muita mausteita en sitten välttämättä laitakkaan. Suolaa voi kukin lisätä oman maun mukaan ja meillä sitä lisää lähinnä mies itse olen näköjään tottunut jo suolattomaan.
Mitään sanoja ei meidän herralta kyllä selkeästi vielä tule, pelkkä ööö ja kovasti sormella kaikkea osoittelee : ) no ehkä annaanna ja jotain tissiin viittaavaa" tittititti ainakin yöllä huutelee. Ymmärtää kyllä puheesta itse paljon, ihan ihmeteltävänkin paljon välillä tuntuu.
Kirjoista tykkää kovasti kun niitä hänelle luetaan. Kävely on nyt varmaa kun noin kuukauden ajan on kävellyt ja kova on kiipeämään, vessan pöntölle ja siitä lavuaariin istumaan ym. ihan hirvittää välillä.
Meillä on nyt pysytty terveinä, jaksamista vaan kaikille joilla sairastetaan se kun on kyllä rankkaa. Meilläkin meni koko syksy ja alkutalvi sairastellessa ja silloinhan Veetin painokin laski huonon ruokahalun takia. Tällä viikolla oltiin painokonrollissa ja nyt oli hyvin kasvanut. Syökin kyllä todella hyvin nyt.
Korvien putkituksesta meillä ei mitään kokemusta eikä kyllä korvatulehduksistakaan. Ihmeellisen hyvin on meillä lapset niiltä säästyneet. Itse olen ollut pienenä kuulemma jatkuvassa korvakierteessä. Jaksamista M@@ville! rasittavaa tuollainen lääkärissä ramppaaminen.
Ruuan laittoon...
silvain
Hei kaikille!
Täällä on kovasti väsyneitä ja sairaitakin äitejä, ja lisäksi lapsillakin on ollut vaikka mitä. Ikävää. Jaksamisia kaikille!! Onneksi jotkut sentään olivat hyvässä voinnissa.
Silvain oli lopettanut imetyksen, kiva kun kerroit. Itse olen vieläkin aina vain imettänyt sekä aamulla että nukkumaan mennessä, ja koko ajan *aikonut* lopettaa mutten olekaan. Ehkä seuraavaksi kuitenkin jätän tuon aamuimetyksen, se on alkanut tuntua turhemmalta kun monesti neiti silti herää ihan kunnolla aamuun vaikka imettäisinkin vaikka kuuden aikaan. Niin aikaiset heräämiset ovat minusta kyllä tappavia!
Mutta minkäs teet kun toinen lähtee vaan sinnikkäästi kohti ovea...
En olekaan vähän aikaan ehtinyt kirjoitella enkä juuri lueskellakaan, olen jotenkin ollut liesussa paljon, mummolassa tuli käydyksi hiihtoloman kunniaksi ja sitten oltiin vähän kyläilemässä ja nyt vielä uudelleen liesussa. Just palattiin illalla kotiin, ja tämä viikko sentään aiotaan olla enimmäkseen kotimaisemissa. Oli kyllä ihmeen virkistävää olla pois kotinurkista vähän aikaa, tietysti erityisesti mummolassa kun siellä sitten mummi ja pappa leikittivät lasta ja äiti sai levätä, ja vielä kannettiin valmiit ruuat eteen :-))
mutta kaikki muutkin reissut ovat olleet hauskoja kun näkee vähän muutakin kuin kotikulmia, erityisesti nyt viikonloppuna kun oltiin kaupungissa ja pääsi ravintolaan ja kahvilaan ja vähän kauppoihinkin!!
Gallup: Onko kukaan muu muuttanut kaupungista maalle vähän ennen lapsen syntymää? Miten olette sopeutuneet uuteen elämäänne?
Minä nimittäin olen (siis muuttanut maalle vähän ennen lapsen tuloa), ja vaikka olen kotoisinkin maalta, niin ehdin asua sen verran kauan kaupungissa että tämä aika tiivis oleilu saman pikkupaikkakunnan ympyröissä tekee joskus vähän tiukkaa. Siis älkää ymmärtäkö väärin, viihdyn kotona ja arvostan tätä aluetta, joka on ihan mukava, ja kivoja ihmisiäkin täältä on löytynyt. Mutta eihän täällä ole samalla tavalla tekemistä ja näkemistä kuin kaupungissa... (NYT SEURAA VUODATUSTA: ) Huomaan kaupunkikaipuuni erityisesti silloin kun joskus piipahdan isommassa kaupungissa ajan kanssa, ja ehdin vähän katsella ympärilleni enkä vain hoitaa nopeasti asioita. Silloin ihastelen kaupunkirakennuksia, ihmisvilinää, julkista liikennettä ja sen helppoutta, mahdollisuutta istahtaa välillä kahvilaan ja helppoa shoppailua jne. jne. Mutta sitten palaan taas ihan tyytyväisenä kotiin.. tosin tällä kertaa kehitin mielessäni sellaisen ajatuksen että joskus sitten vanhana miehen kanssa voisi taas muuttaa kaupunkiin.. jos mies siis suostuu, hänen aloitteestaan nyt maalla asutaan. Ja minustakin tämä on hyvä kasvuympäristö pienen lapsen kanssa, turvallinen ja muutenkin jotenkin yhteisöllisempi kuin isommat paikat.
Hoh, tulipa purettua mieltä!
Hyvää viikon alkua kaikille
t. Sirita ja neiti, tänään tasan 1v4kk
Fidelialle vastailisin sen verran että juu oli meillä kaikille oma aikansa,eli kokonainen tunti kolmelle lapselle :)
Ja ihan ok lääkäri tutkikin ,mutta silti tuo ettei sille poitsulle sitä korvapoli lähetettä annettu harmittaa jonkin verran,täytyy nyt toivoa ettei niitä tulehduksia sitten tulis enään...
Meillä on lapsilla nyt hiihto/talviloma ja hyvin on ainakin vanhempi poika toteuttanut nimitystä hiihtoloma,poika mennä viilettää hiihtoladulla sukset ja sauvat viuhtoen jo klo:07.30 jälkeen parhaimpina aamuina...
Parhaimpina päivinä poika käy 3 kertaa hiihtämässä.
Nyt on ollut lapsilla niitä hiihtokisojakin...kaiken ikäisten kisoissahan 8v neiti oli 2, 7v poika oli 2 ja 5v tyttö oli 1.
Nyt sitten viime perjantaina oli vanhimmalla neidillä koulujen väliset hiihtokilpailut ja sai hopea mitalin neiti sieltäkin :D
Isompi neitikin on melkein kerran päivässä käynyt ladulla...
Meillä oli myöskin vieraana mun sisko 3 yötä ja eilen hän lähti kotiin sit linja-autolla...
Tänään menen lapsien kanssa (isompien) elokuviin katselemaan mehiläisen elokuvaa!
Onko joku sen jo nähnyt?
Huomenna kaksi isompaa lasta lähtee mun isälle ja sen vaimolle yö kylään ja minä pääsen perjantaina kaupoille :)
Sitten mies menee elokuvan kuvauksiin torstaina jossa sattuu olemaan vielä ulkomaalainen ohjaajakin,kyseessä on tosin lyhyt elokuva...mutta hyvä sekin,sitten mies on ollut kolmessa elokuvassa näyttelemässä.
Muutenkin nyt on mies kahdessa eri paikassa harrastaja näyttelijänä,eli melkoisesti harjoituksissa ilta aikaan paitsi nyt talviloma viikolla...
Mutta nyt muihin puuhiin...
M@@.Vi ja koko poppoo
Moikka!
Täällä on onneksi flunssa mulla takanapäin, eikä tarttunut poikaan eikä mieheen ollenkaan. Hyvä hyvä :)
KENGISTÄ mulla olisi kysyttävää: Eli mitä kenkiä teillä on/tarkoitus hommata näille taaperoille nyt kevääksi ja myöhemmin kesäksi?
Meillä on pojalla kuomat sekä nauhalliset karvavuoriset talvikengät, mutta kohtahan on ne ajat edessä että tarvis hommata jotain uutta. Kannattaisko hommata jotain kosteuden hyvin pitävää, esim. gore-texiä? ei siis paksua vuorta. Jotta menis kevään märät kelit.
Kesäksi meinasin hommata sandaalit ja jotkut hyvät kävelykengät. Sekä sitte varmaan jotkut tennarit tms. jos kivoja sattuu kohdalle :)
Viikon jatkoa!
Piparminttu
Kengistä kyseltiin: meillä oli talvella käytössä Vikingin kengät, joissa oli paksu vuori, mutta ne on juuri käyneet liian pieniksi villasukkien kanssa,. Nyt ostettiin Vikingin kaksi numeroa isommat goretexit, joissa vain ohut vuori mutta paksu villasukat mahtuu.
Hankalaa noiden kenkien kanssa, kun tuntuu että ne on sopivat vain todella pienen hetken ja joka vuodenajallekin pitäisi olla omansa. Keväälle varmaan ostetaan vielä kävelykengiksi eccot, jotka meillä oli syksylläkin, mutta nyt tietenkin jo liian pienet.
Mulla olisi ollut kysymys maidosta: eli annetaanko teillä iltamaidot vielä sänkyyn mukaan?
Meillä iltarutiineihin kuuluu puuron jälkeen sylittely, sitten hampaiden pesu ja sen jälkeen lämmin maito pullossa sänkyyn, josta nukahtaakin sitten helposti kun pullo vaihdetaan tuttiin ja unipupu kainaloon.
Mutta mutta... Onkohan jo syytä luopua iltapullosta ja jos, niin miksi? Ja koska? Tajusin että oon ihan pihalla tästä asiasta.
Tuli vaan mieleen kun hammaslääkäri sanoi, ettei hampaiden pesun jälkeen olisi hyvä enää juoda maitoa, mikä on tietenkin ihan loogista.
Kiitoksia jos jaksatte vastata, kun ei voi meikäläisen vauvakirjat antaneet tähän pohdintaan mitään neuvoja.
Muutoin meillä kaikki ihan hyvin. Isä on edelleen kotona huomattavasti enemmän kuin minä, ja välillä kyllä on tosi kova ikävä poikaa päivisin töissä.
Onneksi ensi viikko mulla on talvilomaa ja pääsiäinen on sitten pian sen jälkeen. Ja Joelilla on kaikki loistavasti, viihtyy isänsä kanssa todella hyvin ja on ihan mieletöntä katsoa miten kovasti se isäänsä fanittaa ;-) Yrittää matkia isän tekemisiä ja haluaa seurata kaikkialle. Miehet käy myös kaksin muskarissa ja puistossa ja kyläilemässä ja vaikka missä päivisin ja niillä on ihan omat leikitkin jo...
Melkein tässä tuntee jäävänsä kakkoseksi, mutta ei sovi valittaa kun poika saa olla kotihoidossa kuitenkin!!!
Jaaha, jos kävisi vielä ihastelemassa nukkuvaa pientä miestä ja painuisi sitten pehkuihin itsekin :-)
Anyara
Jassooo... täällä sitä taas venytään, kun odotan huomisen ruokaa uunista =)
KENGISTÄ. Meillä ollut käytössä (neidillä) Vikingin goretexit ja vuorettomat saappaat villasukilla, kun sellainen keli iskenyt. Kesäksi on sandaalit ja lenkkarit. Ja tietty ne saappaat =) Ehkä sitä voi jotkut kevät/syyskengät hommata, jos lompakossa muhku ja sellaiset löytyy. Tosin veljien vanhat yhdet ovat odottamassa, jos vielä jalkaan ajan tultua mahtuvat.
UNIPULLOSTA. Esikoiselta jätettiin ns. unipullo pois jonkun verran alta 1½-vuotiaana. Tosin ei sitä vedellyt sängyssä, vaan sylissä, josta siirrettiin sitten sänkyyn. Kakkonen veteli kauramaitoa nokkamukista mielestäni liian pitkään, sillä oli jo jonkun verran alta kaksi kun se jäi pois. Oli vain tuohon aikaan tämä Pupu vauva, isompikin vasta sen 3½ ja kakkonen varsin huono nukahtaja ja kova huutaja... niin äippä meni sieltä, mistä aita reikäisin =P Neiti veteli " unitissit" 1v3kk ikään, jolloin tissi lopetettiin kokonaan. Ei tissille nukahtanut, vaan siitä sitten paijailtiin sänkyynsä. Tuskin kukaan voi antaa selkeää vastausta siihen, milloin lopettaa. Tiedän sellaisiakin, jotka vedelleet unipulloa viellä kolmenikäisinä. Mutta sitten kun sen lopettaa, ei kannata veivata, vaan kerrasta poikki. Muuten se joka kerralta vaikeutuu. Kysehän on kuitenkin totutuista nukahtamistavoista, joista vain sitten ohjataan uuteen. Hampaiden kannalta se " tuhoisin" vaihtoehto on antaa pitkin yötä mehua. No, josko muutkin vastailevat, sillä en ole tässä(kään) mikään asiantuntija.
Yritän jättää mainitsematta omista elämänkäänteistäni, sillä tuli sellainen tunne, että " älä akka valita, osasi olet valinnut" . Onhan se selvä, että elämässä on ylä- ja alamäkiä. Ja ettei kenenkään liitto tai elämä ole pelkillä ruusuilla tanssimista. Ja sekin on selvää, että pitää nauttia kaikista hetkistä lasten kanssa eikä haaveillakaan mitään " akunlataushetkiä" kerran kuussakaan. Heikko ja huono äiti olen, jos en elämää kestä =O
Minäkin voisin ihastella noita nukkuvia kullanmuruja ja yrittää sitten suunnata itsekin unille =)
TalviSalama kera nukkuvan vauhtitrion
Täällä taas... Tosi kiva, että vastailitte tohon kenkäkysymykseen :) Mä luulen, että just ne Anyaran mainitsemat Vikingin gore-texit ohuella vuorella vois olla mulla hankintalistalla. Ja sen verran reilut, että menevät sitten syksylläkin.
Ostin eilen jo pojalle Reimatecin 92cm välikausihaalarin, kun löytyi niin mainion värinen. Ostin siihen sitte hanskat, pipon ja sen kosteutta pitävän hatun myös.
Tarkoititkohan Talvisalama että yrität olla kirjottelematta tänne elämänkäänteistään? Mun mielestä ainakin tänne saa ihan vapaasti kirjotella miltä tuntuu, enkä usko että kukaan ajattelee täällä niin kun kirjottelit. Joten ei mun mielestä ainakaan tarvi olla kertomatta, silloin kun tuntuu että haluaa jotain asioita jakaa täällä muiden taaperoiden äitien kanssa :)
Iltamaidosta sitten vielä. Meillä poika ei ole juonut sängyssä iltamaitoa varmaan sen jälkeen kun imetys loppui. Eli sen jälkeen ihan alkuun annoin mukista ennen sänkyyn laittoa, mutta aika pian siirryin antamaan vaan huikan vettä kun juo maitoa niin hyvin puuron kanssa jo. Ja neuvolastakin suositeltiin, ettei kannata hampaiden pesun jälkeen antaa maitoa. Meilllä toi ainakin toimii hyvin, että hampaiden pesun jälkeen yöpuvussa käydään vaan juomassa vähän vettä keittiössä ja sitten mennään unilelun kanssa sänkyyn, jossa poika sitten nukahtaa yleensä tosi nopsaan.
Piparminttu
eli siis tarkoitus oli lukea " elämänkäänteistäsi" ... Tuossa Talvisalamalle tarkoitetussa jutussa.
Tottakai voit valittaa täällä, mikäs on tämän parempi paikka? Vaikka kirjoitinkin vanhaan ketjuun, että itse olen mieheni valinnut, ei se tarkoita että olisin itsekkään mitenkään loistavaa valintaa tehnyt :). Tällä hetkellä olen tyytyväinen valintaan ja minulle tämä sopii, mutta kyllä niitä toisiakin hetkiä on usko pois!
Minusta on parempi että voit tulla tänne ja kertoa kun ottaa päähän. Varsinkin kun muutatte ( oliko se nyt appiukolle ) kun alatte rakentaa, niin kyllä pienissä tiloissa vieraissa nurkissa alkaa pienempikin hiertää. Ainakin itsellä, olen sellainen kotona viihtyjä ja aikonaan remontti aikana anopilla asuneena, voin todeta että minun pinnaa kiristi ennemmän ajatus asumisesta toisen nurkissa kuin lopulta se itse asuminen, jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Kiitokset vielä M@@ville, kun nosti tämän pinon kun huomasi että olin vielä kirjoittanut vanhaan pinoon epähuomiossa.
.. eli edellisessä ketjussa kyseltiin niitä ruoka ohjeita. Tuli vain mieleen että sellaiset sivut kuin http://www.finfood.fi/keittokirja on todella hyvät. Sieltä löytyy hyviä reseptejä, onnistuu myös tumpelommalta kokilta, jopa minä olen onnistunut tekemään vähän " hienompia " ruokia niillä ohjeilla. Lisäksi siellä on sellainen hauska kohta Ruokaohjeiden alla kuin viikon ruokalista. Sieltä voi rastia mitä haluaa viikonruokalistalle ja kohdat mitkä allergiat pitää ottaa huomioon ja sit vaan klikataanarvo viikon ruokalista. Itse en ole koskaan käyttänyt koko viikon ruokalistaa sellaisenaan, mutta välillä on tullut hyviä ideoita, kun ruokalista on ruvennut muistuttamaan liian yksitotista.
Inhottava sateinen keli taas vaihteeksi. Tulisi jo kunnon kevät ja lämpimät ilmat.
Meillä taas vaihteeksi influenssan jälkitautina pojulla korvatulehdus. Yöt menee miten menee. Alkaa jo itsekin väsyneenä tekemään ihan hupsuja juttuja, esikoista nauratti aamulla kun korjasin pöydältä likaisia puurolautasia jääkaappiin;)
Kengistä, meillä käytössä näillä kevät keleillä ihan vaan kumisaappaat ja siellä tarpeeksi villasukkaa. Jos yöpakkasia niin aika pitkään olen lapsilla aina pitänyt ihan talvikenkiä. Kesäksi ostetaan kävelykengät/ tukevat lenkkarit sekä sandaalit. Kyllä kenkiin uppoaa melkoisen paljon rahaa, etenkin näillä pienillä kun jalka kasvaa tosi nopeaan.
Iltamaidoista en osaa sanoa kun meillä ei ole kumpikaan iltamaitoa erikseen juonut sen jälkeen kun tissittelyt lopetettu. Kaverillani 2,5v tyttö juo vielä iltamaidot, aika vaikea sanoa milloin pitäis lopettaa. Lapset on niin erilaisia.
Talvisalamalle, tuskin kukaan noin ajattelee. Pienet lapset, raha-asiat ja rakentaminen koettelee varmasti jokaista parisuhdetta. On hienoa että täällä on paikka jossa voi purkaa tuntojaan ja toivottavasti myös sinä jatkossa uskaltaudut purkamaan mieltäsi.
Raputytölle kiitokset kivasta ruoka-aiheisesta linkistä.
Nyt kuuluu poju heräilevän, pitää mennä.
Terveisin, Kasper
Kyllä on taas mukava keli täällä etelässä ; ) 5 cm loskakerros ja kaikki ihan märkää, koululaiset tuli vettä valuvina kotiin. Tänään ei puistoon menty, muutama päivä tässä onkin ollut ihan keväistä ja jopa lämmintä.
Välikausihaalareita kävin tänään kaupoilla hypistelemässä mutta en ostanut vielä. Valikoimaakaan ei kovin paljoa mielestäni ollut vielä, ainoastaan lassien ja jotain ei kosteussuojattuja ja kun tarkoituksena olisi nimenomaan ostaa oikein kunnon vettäpitävä puku. Sellainen muistikuva olisi että Travellen puvut ovat aina jossain vaiheessa joko plussa tarjouksena city-marketissa tai sitten prismassa vastaavasti joten vähän odottelen. Minkälaisia pukuja muilla on ja vähän kokemuksiakin olisi kiva kuulla ja minkä kokoisia pukuja olette nyt kevääksi hankkimassa. Itse mietin joko 80 tai 86 cm ajatuksella että 86cm menisi vielä syksylläkin mutta tietenkään ei hyvä jos nyt ihan liian iso, Veeti nyt 80 cm pitkä, eroja toki on myös pukujen välillä, toiset 86 cm näyttää tosi isoilta.
Kenkiä en kevääksi erityisesti ajatellut hankkia, kuomasaappaat nyt vielä käytössä ja sitten ihan vuorettomat kumisaappaat. Täällä etelässä maa kuivuu loppujen lopuksi kevään tultua sitten niin nopeasti että voi siirtyä suoraan lenkkarityylisiin kevyempiin kenkiin, kesäksi varmaan ainakin jotkut sandaalit sitten tai crocsit (tai vastaavat halvemmat)
Nyt riennettävä ruuan kimppuun, olen jumppaan tänään menossa ja olisi ehdittävä ajoissa syödä ettei jää liian lyhyt väli syömisen ja jumpan välille.
Mukavaa iltaa kaikille
Mutta olikin jäänyt jotain ihan kommentoimatta ja samalla vähän nostoa takaisin etusivulle.
Iltamaidosta (tissistä) meillä on hiljattain luovuttu ja nyt myös yömaidosta joka sekin oli jo luopumisen jälkeen takaisin kuvioihin tullut. Isompien lasten kanssa meni suunilleen samoin, esikoinen tosin taisi luopua jo 10kk iässä mutta hän nyt olikin ihan omaa luokkaansa nukkumisen kanssa, nukkui heräämättä yönsä 5kk iästä : )
Hammaslääkäri motkotti öisen imetyksenkin vaikuttavan puhkeaviin hampaisiin (imetys.fi sivut ovat siitä erimieltä ja sanovat pullon olevan pahempi?) Mutta kyllä siinä varmaan joku perä on ettei hampaiden pesun jälkeen kannattaisi enään maitoa juoda eikä tissiä ja pidemmän päälle saattaa aiheuttaa hampaiden reikiintymistä. Sellainen (kokemukseen perustuva) tunne minulla myös on ettei pullosta tai mistään vieroittaminen ainakaan helpotu mitä pidemmälle se jatkuu, tosin isompi lapsi ymmärtää puhetta sitten paremmin joten voi olla helpompi selittää asiaa. Jos Joel käy päiväunille ilman pulloa saattaa sen luopuminen illasta olla ihan helppokin. Meilläkin se meni paljon helpommin mitä ensin uskoin, iltarituaalit kun muuten pysyivät samoina. Tutista luopuminen aikanaan on sitten meilläkin edessä, siihen (kaikentietävä) hammaslääkäri antoi takarajaksi 2 vuotta ettei kuulemma olisi haittaa hampaiden kehitykselle ; )
Minulla on nyt reilun viikon imettämättömyyden (?) jälkeen rinnat kipetyneet ihan kamalasti, harkitsin jo imetystä aamulla että helpottaisi pakotus mutta en kuitenkaan. Onko jollakulla tuoreempaa kokemusta että kestääkö tämä kauan ja meneekö ohi itsestään, minulla lyö ihan tyhjää enkä muista moista aikaisemmista vieroituksistani.
silvain
Kiitos vastauksista iltamaitokysymykseen! Me laitettiin tänä iltana poika nukkumaan ekaa kertaa ilman iltamaitoa, ja nukahti saman tien. Että eiköhän se vierottaminen onnistu, ei siinä mitään - ajattelin vain jotenkin tähän asti että se " kuuluu" asiaan. Mutta tosiaan hampaiden osalta varmaan huono juttu. Ehkä siirrytään maitoon siten ruokajuomana että tulee juotua sitäkin riittävästi? Tähän asti ollaan vedetty siis ruuan kanssa vettä ja päikkäreille ja yöunille käydessä 2dl maitoa.
Mutta lisää vinkkejä vastaanotan mielelläni, että miten teillä muilla näiden juomien kanssa menetellään??
Niin ja TalviSalamalle multa kanssa samat terveiset kuin muiltakin: pura ihmeessä tuntojasi, täällä ei varmasti kukaan ajattele niin ettei saisi valittaa ja täytyy kaikki jaksaa vaan... Ei se niin ole, todellakaan. Eli anna tulla vaan, jos se yhtään helpottaa :-)
Meillä on ollut kyllä nyt niin helppo kausi pojan kanssa ettei tosikaan. Ei mitään kiukuttelua, nukkumaan käy kerralla ja iloinen jäbä koko ajan. Ja kovasti auttaa ja osallistuu yhdessä kaikkeen tekemiseen. Tiedän että se uhmakin sieltä nostaa päätään ja toisenlaisia kausia tulee, mutta täytyy ymmärtää nauttia nyt tästä ;-)
Me lähdetään huomenna miehen kanssa risteilylle ihan aikuisten kesken - mummo tulee hoitamaan poikaa. Siitä meillä alkaa sitten viikon mittainen yhteinen loma :-))
Mukavaa ja rentoa viikonloppua!
Anyara
Enhän minä täältä pois osaa olla, vaikka yritänkin =P Ja kyllä se kirjoittaminen helpottaa. Sivuuttakaa vaan minun kommenttini, jos alkaa sapettaa *ainainen valitus* ;P
ANYARALLE ihanaa lomaa miehen kera!!! Pistätte sitten uutta putkeen vaan ;P Meillä ei taida tulla, vaikka vauvakuume onkin *krooninen* =( Varsinkaan, kun mietin jatkuvasti, jaksanko tuon miehen kanssa vai en... Siinä mielessä kun ei paina pelkästään se tuleva asumismuoto, tai *kämppäkaverit*. On se niin outoa porukkaa, etten ole varma, haluanko lasteni joutuvan kärsimään asioista, joita en edes pysty kuvittelemaan (saati niistä, jotka pystyn).
SYÖMISESTÄ... Kun aikanaan *murehdin*, kun Pupu ei syö, niin viimeisen viikon on neiti vetänyt kuin pieni hevonen! Jos on äitiinsä tullut, niin vähintään se pari kiloa on nyt sitten lisää tullut, hui! Pupu olis jatkuvasti syömässä =O Mutta kyllähän tuo vastapainoksi menee muutamat haivenet putkella =D
UHMIKSESTA... meillä täällä on jo muutaman kuukauden ollut varsin selvä " Neiti Tomera" . Muutenkin on pientä siunattu kovalla äänellä, niin sitä todella käyttää. Puolensa pitää. On valtavan mustis minusta (kaikille). Ilmoittaa Suurella Huudolla, jos joku vie lelun tai muuta lasten kinaa ilmenee. " Osaa" (raikkaiden veljiensä opettamana) jo huitaista tai tönäistä, jos ei saa mitä haluaa tai toinen ei tajua toimia kuten Kuningatar tahtoo. Heittäytyy suurieleisesti lattialle, kun kiukustuu, ei saa tahtoansa läpi. Pistää vastaan milloin mistäkin. Vetää Isot Pultit, jos kohtaa vääryyttä. TOISAALTA on mitä empaattisin Pieni Neiti. Rakastaa halailla kaikkia pieniä ihmisiä. Leikkii todella hyvin veljiensä kanssa. On huumorintajuinen ja ilkikurinenkin. On *riippuvainen* sylittelystä ja läheisestä kontaktista minuun. Osaa nauttia *naiseudestaan* (keimailee hame päällä tms.). Mielestäni mitä täydellisin Pieni Nainen =)
IMETYKSEN LOPETTAMISESTA... Kohta siitä on kuukausi, kun lopetin imetyksen. Ensimmäien päivä oli rinnoille kovaa. Ekan viikon oli pidettävä suojia, kun saattoi valua. Saman verran oli pientä kivistystä. Sitten helpotti. Toisinaan saatta Pupu vielä tarttua paidanhelmaan, mutta on silloin janoinen ja kelpaa maito tai vesi. Muutama päivä sitten Pupu sylissäni kurkkasi paidankauluksestani sisään ja totesi " poppu" (=loppu). Pienestikö hymyilytti =D
TUTISTA ei meillä luovuta vielä. On ollut Pupulle aika tärkeä lohduke etenkin imetyksen loputtua. Siksi tutti saikin olla kuvioissa. Yritämme hiljaista luopumista. Nukahtamisiin, harmiin. Tuttia ei imeskellä " huvikseen" . Luulen, että n.1½-vuoden iässä aloitan kunnon vieroituksen tutistakin. Jos kaikki muut kuviot ovat sitä ennen balanssissa. Myös minä olen kuullut tuon " maagisen" kaksi vuotta iäksi, jolloin tutista pitäisi luopua hampaiden vuoksi.
Odottelen kovasti, että neiti alkaisi kunnolla puhumaan. Satunnaisia sanoja tulee, mutta taitaa olla veljiensä kaltainen touhottaja eikä malta keskittyä puheeseen. Tällä hetkellä on menossa matkimisvaihe, jolloin yrittää matkia sanoja. Ymmärrys on neidillä ollut aina mahtava. Lähinnä tämä äippä ei aina tajua... ;P
Tänään oli vähän hankalampaa nukahtaminen, mutta täälläkin noin yleisesti nukahtaminen tapahtuu melko helposti. Lisäksi on nyt muutaman yön (JO!) nukkunut melko lailla heräämättä. Herää yleensä noin tunnin unen jälkeen ja sitten aamuyöstä. Parannus on tosin melkoinen entiseen, kun heräili pahimmillaan tunnin välein. Toki sitten veljet kyllä sitten huolehtivat siitä, ettei tämä äippä vielä(kään) saa nukkua muutamaa tuntia pidempää pätkää. Juuri muuten luin, että unenpuute/-velka on vakava juttu. Selvisi minulle sekin, miksi ei nuo vatsamakkarat sula... väsymys aiheuttaa rasvan kertymistä jne. Lisänä tietenkin vakavimmillaan diabetesta, verenpaineen nousua, lihavuutta... Tunnistinpa jostain oitis itseni!
Turhan paljon taas lätisty, joten jos tämän univelkani taittamiseksi yrittäisin leikata myös nukahtamisvaikeuksilta siivet...
TalviSalama kera KaikkeinKauneimpienNukkuvienVauhtitriojen =D
Meillä on tänään melkoista vilskettä tää päivä...
Aamusta jo klo:8.30 mies vie pojan kasvatusneuvolaan kouluun soveltuvuus testeihin ja uhman selvitykseen sekä opettelemaan erillaisten sääntöjen ja käskyjen noudattamista.
Opettelevat myös erillaisia sosiaalisia juttuja joissa pojalla ollut puutetta.
Sitten meillä on kolmen lapsen lääkäri aika klo:13.00.
Sieltä pitäisi hakea lasten lähetteitä,vanhimmalle silmälääkäriin lähete,vanhemmalle pojalle allergia testeihin ja nuoremmalle pojalle,korva polille,allergia testeihin ja astmatutkimuksiin.
Itse yritän siinä samalla saada silmätulehdus lääkkeen reseptin koska mulla itselläni puhkesi eilen illasta silmätulehdus...
Joelilla on ollut nyt taas 2 karvatulehdusta ihan peräkkäin,joten olen varma korvan putkituksista pikku hiljaa,koska aina tulee vaan tulehduksia.
Miehen siskon pojalla on aikoinaan kanssa putket laitettu ja myöhemmin jouduttu leikkaamaan sitten vielä kitarisatkin ennen kuin oli korvatulehdukset loppuneet.
Sitten illasta on vielä miehellä näytelmä harjoitukset...
Meillä poika sanoi viime viikon loppuna perjantaina saunan lauteella istuessaan pop pop haunaan! joka tarkoitti kop kop saunaan! samalla koputti saunan seinää :D
Mutta nyt pitää lopetella ja mennä katsoon tuon isomman neidin kouluun lähtö juttuja!
M@@.Vi ja kolme lasta