MIGREENIÄ RASKAUSAIKANA????
Olen aikaisemminkin kysellyt täällä samaa, että löytyisikö joku sa
Kommentit (12)
On se niin hassua, miten erilaisia ihmiset ovat:-)
Minulla just päinvastainen ongelma: raskaus vie migreenit pois. Ihanteellisinta siis minulle olisi olla jatkuvasti raskaana, mikä ei ole tietenkään mahdollista, ja nyt jo 4 lasta.... eli luku alkaa tosiaankin olla täynnä.
Ikävää tosiaan niin, että migreeni tulee just raskauden aikana, lääkitys lienee ongelmallista:-/ Tsemppiä kaikille raskausmigreenistä kärsiville
Piti tulla kommentoimaan.... vaikka asia ei minulle varsinaisesti kuulu...
P-M + neiti 2 kk
Mulla on todettu migreeni, joka hyvin tod.näköisesti liittyy kuukautiskiertoon. Ennen raskautta siis oli aina 3 päivää ennen menkkoja pahakin kohtaus. Lääkkeinä on Miranax 500mg, tai kohtauksen jo ollessa päällä Imigran radis 50mg tabeltti tai Imigran 10mg nenäsuihke.
Raskausaikana migreeni kuitenkin ensin hävisi täysin. Alkoi kuitenkin vkolla 14 uudestaan, ja kesti n. rv 19 loppuun. Noiden viikkojen ajan särki oikeastaan päivittäin päätä! Joskus enemmän, joskus vähemmän. Lääkkeeksi sain reseptillä Panadol 1000mg, mutta eihän toi Panadol mihinkään migreeni-kipuun auttanut, vaikka vahvaa olikin... No, ei auttanut kuin kärsiä, mutta loppuraskaus sujuikin sitten ilman migreeniä! :) Saa nähdä, jos/kun toisen kerran tulen raskaaksi, käykö samalla tavalla...
Nyt tuntuu taas (synnytyksestä vuosi), että migreeni palannut siihen n. kerran kuussa 3pvää putkeen... Eli kai se menkkoihin liittyy (?). On se vaan veemäinen vaiva... :(
Kiitos vastauksestasi.
Olit onnekas kun migreeni ei ollut riesana koko raskautta. Toivottavasti saat migreenittömän seuraavan raskauden!:)
Mulla tosiaan vaiva on aina pahentunut loppuraskautta kohti ja viimeisillä viikoilla jopa 5krt/vkossa...eli käytännös kohtaus alkoi esim.aamusta ja kesti iltaan asti ja seuraavana aamuna heräs siihen että uusi kohtaus oli päällä..
Päänsärky mun migreenissä ei ole ollut se pahin asia vaan ne kamalat sahalaidat silmissä ja koko kropan puutuminen mikä on vähintäänkin pelottavaa. Puutuu myös suu ja kurkku joten puhuminen ja nieleminen on vaikeaa. Kun puhekyky palautuu on vuorossa muistikatkokset. Propral merkkistä lääkettä sain estolääkitykseksi mutta silti kohtaukset n.5krt/vkossa, eli en todella osaa sanoa oliko lääkityksestä apua...ehtishän sitä tietty saada kohtauksen viikossa sen 7kertaakin:)
Kun pahoivointi hiljalleen loppui rv 13, alkoi sitten migreeni:( Yritä siinä sitten olla töissä kun migreeni oli vähintään 3krt viikossa, pahimmillaan 6krt viikossa. Välillä oli vuorokauden " pikamigreeni" yleensä se kesti 2-3vrk putkella. Oksentelu, näkö-tunto ja -puhehäiriöt kuului mullakin näihin kohtauksiin. Joskus sain ihan " normaalin" päänsäryn vain. Jääpussit päässä makasin ja mies yritti helpottaa oloa parhaan mukaan hieroen jne..
Onneks oli ensimmäinen raskaus!!
Kerran fysioterapeutti serkkuni kävi tekemässä " taikojaan" kun migreeni vain paheni ja paheni mistään ei ollut apua. Se auttoi kuin taikaiskusta:) Lääkkeenä mulla oli Panacod sekä Litalgin joskus niistä oli apua joskus ei. Yritin mahdollisimman vähän ottaa noita lääkkeitä, välillä oli pakko ottaa vähän ylikin mitä oli luvattu. Terve lapsi syntyi:) ja migreenit helpotti synnytykseen tai ehkä vähän ennen.
Pelotti hirveesti uutta raskautta edes harkita, mutta kaksi kertaa olen ollut jo raskaana eikä tollaista ole ollut onneksi enää! Kerran molemmissa raskauksissa sain isomman kohtauksen.
Ipan@: tutkittiinko sua koskaan mistään se migreeni johtui tai sanoiko lääkäri siihen mitään erityistä???
Omalla paikkakunnallani ei lääkäreillä ole tuntunut olevan asiasta paljoakaan tietoa..istukkahormoonia epäilivät aiheuttajaksi, mutta sun tapauksessa ei sekään olis selitys koska järjetön migreeni ollut vain ekassa raskaudessa.
Kumpaa sukupuolta sun lapset on???
Ite oon miettiny josko lapsen sukupuolella olis jotain merkitystä ku vaikuttaahan ne hormooneihin. Mulla on tyttö esikoinen ja poika kuopus ja pojan raskausaikana migreeni oli tuollaista mitä kerroin ja tyttöä odottaessa migreeni tuli kuvioon vasta loppuraskaudessa.
Nyt kolmatta kuumeillaan(ekaa yhteistä)migreeni kummittelee melkosena peikkona mun päässä..tosin täti saapui just,ettei asia nyt ihan justiinsa ole ajankohtainenkaan...:(
Voi kun voiskin saada migreenittömän raskauden, tuntuu et voisin vaikka oksentaa sen 9kk ku ei vaan migreeniä tulis..:)
Olen muutenkin taipuvainen migreeniin ja pahoihin pääkipuihin ajoittain.
Sukupuolilla ei ollu mitään merkitystä kun esikoinen oli tyttö,josta tämä painajaismainen migreeni oli, sitten syntyi poika ja kuopus on tyttö.. En voi sua auttaa, mutta voin vertaistukea antaa. Tiedän mitä tuo on:(
Itse en tiedä miten selviäisin jos uudelleen tuollaiset kohtaukset tulisivat mitä ekassa:( Toivottavasti ei tule, no ensin pitäis raskautua..
..Mikäs kierron ajankohta sulla on menossa ja oletteko yrittäneet kauan???
Kovasti tsemppiä sulle raskautumiseen!!!
Palaillaan asiaan viimeistään mikäli raskausmigreeni taas pukkaa päälle..siinä tilassa kaikki tuki on enempi ku tarpeen!;)
ja piinailua kuuluu tämän viikon ohjelmistoon:)
Mulla oli migreeniä toisen raskauen aikana. Kun sain ekan kohtauksen (alkoi näköhäiriöillä ja meni puhekyky), kävin tietty lääkärissä,kun säikähdin, mitä se voi olla. Lääkäri sanoi, että raskaus (hormonit) voi laukaista migreenin, vaikkei muuten ole ollut. Eikä mulla ole sen raskauden jälkeen ollut kertaakaan..
t. iiik
oli kyllä tarkoitus kirjoittaa raskauden aikana.. ;)
...Kirjoitin pitkän sepustuksen tuossa hetki sitten tänne, mut eipä sitä nyt näy..Mihin lie katos!?
Tärkein asia kuitenki oli KIITOS KAIKILLE VASTANNEILLE!!!;)
..Helpottavaa huomata ettei tarvi yksin asian kanssa painiskella, vaikka ei migreeniä kenellekkään toivo!!!
Kaikille tsemppiä migreenitaisteluun!!!:)
eli löytyiskö täältä joku joka potee aina raskausaikoina migreeniä???
Itelläni on aurallinen migreeni oikeastaan vain raskausaikoina, johtuu ilmeisesti istukkahormoonista..ois kiva vaihtaa ajatuksia samaa kokeneiden kanssa????!!!!