Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän apua kaivataan: mitä teidän 1-vuotiaat syö??

Vierailija
22.11.2008 |

ovat syöneet varmimmin pastaa tai nuudelia ja kanaa (tai jauhelihaa)

meillä lapset ovat siirtyneet perheen kanssa samoihin ruokiin yhden vuoden hujakoilla

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei olla koskaan soseutettu mitään, lihat pilkottu, mutta lapset rakastaa nuudeleita ja pastaa ja syö ne osaksi sormiruokana (joskin jo 1,5 v. iässä ovat jo kieritelleetkin haarukkaan)

Vierailija
2/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

10kk lähtien samaa ruokaa mitä muukin perhe, kakistelematta eikä ole tarvetta soseuttaa. Hieman haarukalla pienin, mutta en muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on syönyt maissinaksuja ja riisikakkuja jo 6 kk iästä alkaen ihan hyvin, samoin raejuusto ja leipä menevät sormiruokana hyvin. Lusikasta ei vaan suostu ottamaan karkeampaa, ja on ollut pakko soseuttaa kun paino oli laskussa huonon ruokahalun (=nirsoilun) takia. Tyttö on todellakin sellainen että jos tarjottu ruoka ei maistu niin jättää kokonaan syömättä. Itse olin aivan samanlainen lapsena...

Kiitos sille joka kerroit että karkea ruoka on tärkeää puheenkehitykselle, pakko kai alkaa sitä väkisin syöttää nyt kun ollaan taas päästy painon kanssa nollakäyrälle.

ap

Vierailija
4/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esim. kaurahiutaleet jauhettiin vielä 11kk iässä mutta 1v1kk pystyi jo syömään "perushiutaleita". Tuo on ihan totta että karkea ruoka on välttämätöntä puheen ym. kehitykselle!

Vierailija
5/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitan että söikö teillä 1-vuotiaat tosiaan pastaa siis "pureskellen"?

ap

Vierailija
6/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö on nirsonpuoleinen, tykkää kovasti purkkiruuista mutta haluan nyt niistä eroon. Mitä ruokia teidän vuoden ikäiset syövät mielellään? Entä mitä annatte välipalaksi? Tytölle ei maistu jugurtti eikä puurot. Meillä on sekin ongelma että tyttö ei suostu syömään karkeaa ruokaa, jopa ne 8kk purkkiruuat pitää soseuttaa että suostuu nielemään, muuten vaan sylkee ulos.

Mitä ihmettä lapselle oikein tarjoan? Siis sellaista mitä voin itse tehdä.

Vierailija
7/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet karhunpalveluksen jos soseutat liian pitkään. Miten lapsi suhtautuu esim. maissinaksuihin tai muuhun sormiruokaan? Jos mikään karkeampi ei mene, voisi olla hyvä käydä lääkärissä tarkistamassa ettei kurkussa ole jotain rakenteellsta ongelmaa.

Vierailija
8/8 |
22.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergioita löytyy (maito, muna, naudanliha, soija, maissi, kaakao ainakin), mutta muuten söisi mitä vaan, tosin hieman varovasti annetaan kun ei tiedä mille kaikelle vielä saattaa olla allerginen.

Mutta pääosin ruoka on nykyään sellaista että sen voi syödä itse vaikka sormin, eli liha pieninä paloina/jauhelihana, pasta sellaisenaan, peruna ja kypsennetyt kasvikset paloina. Eli ihan perusruuat menee, varsinkin kun noita allergioita löytyy niin tytön ruoka on aika yksinkertaista. Neljällä hampaalla jauhaa ihmeen hyvin, toki kaikki ruoka on pehmeää, mitään raakoja kasviksia ei olla vielä tarjottu (paitsi toki kurkkua).

Aamuisin ja iltaisin syö puuron hedelmäsoseella, joskus leipää lisäksi muun perheen kanssa. Välipalalla vaihdellen banaania, yosa-"jugurtteja", sämpylää, vispipuuroa, joskus pannaria, joskus niitä vauvojen hedelmäpurkkeja. Harmi jos teillä ei puurot ja jugurtti maistu...

Purkkiruuat (ne 8kk) meillä alkoi maistumaan vasta lähellä vuoden ikää, sitä ennen ne olivat liian karkeita (+ oli vaikea löytää tytölle sopivaa valmisruokaa niistä). 5-kuisen kinkkuherkkua meillä syötiin aika pitkään jos tarvetta oli valmisruualle. Yhtäkkiä vaan edistystä tapahtui huimasti tuon ruuan karkeuden suhteen, toivottavasti teilläkin näin kävisi. Huomasin muuten että jos soseen seassa oli joku palanen se tuli varmasti ulos, mutta jos koko ruoka oli tuollaista palaa, se meni ihan hyvin. Varsinkin jos sen sai syödä sormin itse.

Kokeile tarjota vaikka pastaa (jotain pientä laatua) ja jauhelihaa sekaisin, ja anna lapsen syödä itse. Ja yritä jugurttia edelleen, tietenkin niitä missä ei ole hedelmän-/marjan paloja tai jos olet antanut maustamatonta niin reilusti hedelmäsosetta sekaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan