Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Galluppia liinailun alkuvaiheista :)

18.02.2008 |

1. Minkä liinan valitsit ensimmäiseksi ja miksi?

2. Mitä sidontaa käytit alussa?

3. Oliko liinan sitominen vaikeaa?

4. Viihtyykö lapsesi liinassa?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. HugABubin valitsin ihan " nettisurffailun" perusteella. Trikoinen liina käy kuulema hyvin vauvoille.

2. Kehtosidontaan en saanut vauvaani sopimaan, joten odotin n. 3 viikon ikään asti ja opettelin kietaisuristin.

3. Vaikeaa oli kyllä! Muutama eka kerta piti sitoa kuvallisten ohjeiden mukaan. Edelleen koen liinan sitomisen ja vauvan siihen asettamisen sen verran vaikeaksi, etten lähtisi liinan kanssa esim. kauppaan. Liina tuntuu hirmuisen pitkältä, ja se menee sidottaessa helposti kierteelle, tai liian tiukalle.

4. Ei ole vielä mikään " huippu juttu" lapselle. Vaatii sen, että liinan kanssa on kokoajan liikkeellä ja tutti suussa. Mutta kun koko ajan ei jaksa kävellä, ja tutti ei pysy suussa, lapsi huutaa paljon. Itse tykkään kyllä liinasta ja siitä, kun se on selälle hyväksi, mutta vielä kun saisi lapsen siinä viihtymään. Ehkä se helpottuu vähän sitten, kun vauva osaa itse kannattaa päätään.

Vierailija
2/13 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsin Hug-a-bubin, ensisijaisesti siksi, että sitä mainostettiin helppokäyttöisenä, ja käyttäjät itse tykkäsivät samaa kysyessäni kokemuksista. Hankin tämän liinan nyt vasta kolmoselle, kahdella ekalla ei tullut mieleenkään käyttää liinaa vaan matkustivat BB rintarepussa.

Vauvani oli 2-kuinen ostaessani liinan, ja olen siitä asti käyttänyt 2x -sidontaa.

Minusta se on ollut juuri niin helppoa kuin luvattiinkin! Hankittuani liinan rupesin heti harjoittelemaan sidontaa kotona määrätietoisesti, ja otin vauvan joka kerran vaikka vain pieneksi hetkeksi kyytiin. Harjoitusten kautta opin sitomaan liinan kerralla sopivaksi, eikä sidonnassa mene vieraassa paikassakaan aikaa. Nyt vauvan 3,5kk saa nopeasti pujotettua kyytiin.

Hän viihtyy jos liikun tai on paljon katseltavaa. Muutaman kerran on kotona nukkunut liinassa yhdet unet.

Ulkona en ole liinaa vielä tänä talvena käyttänyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
19.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Kahdella ekalla minulla oli kudottu liina kun en paremmasta tiennyt, kolmannella ostin jo ennakkoon trikoisen, merkittömän liinan ja olin siihen todella tyytyväinen!

2) Kietaisuristikakkosta olen käyttänyt pelkästään, heti alusta saakka.

3) Aluksi kyllä, 5 metriä kangasta tuntui olevan aivan liikaa ;)

4) Missään muualla ei olisi viihtynytkään!

Vierailija
4/13 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Moby Wrap, trikoinen. Hyvä hinta-laatusuhde. Trikoinen helppo sitoa aloittelijalle.

2. Kietaisuristikakkonen

3. Ei. Liinan mukana tuli hyvät ohjeet.

4. Kyllä, erittäin hyvin ja itse nautin kantamisesta. Kahden kuukauden vanhana siirryimme käyttämään kudottua liiinaa.

Vierailija
5/13 |
25.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikli80:

1. trikooliinan suositusten perusteilla. koska en nettikaupasta tilannut, ostin sen minkä lastentavikkeesta löytyi. kaverin liinaa kokeilleena tiesin haluavani hänen liinaansa hiukan ohuemman liinan, sekä viistotut päät.

2. kietaisuristiä (muistinkohan nimen oikein). tyttö oli 6 vk kun liina hankittiin.

3. ei

4. kyllä

Vierailija
6/13 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ensimmäinen liinani oli vauva-lehden sininen, kudettu liina. se sattui olemaan ensimmäisenä tarjolla huutonetissä enkä tiennyt liinojen eroista mitään.

- kietaisuristi kakkosta käytin, koska sitä suositellaan vastasyntyneestä lähtien.

- voiko viisimetrisen kankaan kieputtaminen olla vaikeaa? eli kyllä vain oli! lisäksi kudottu liina ei ollut paras valinta ensikertalaiselle, kuvista oppijalle. kun hankin seuraavan liinani, tricot slenin, alkoi liinailun ilo avautua sekä minulle että vauvalle!

- aluksi luulin että ei viihdy. korjattuani vauvan väärän asennon liinan sisällä ja vaihdettuani kudotun liinan trikoiseen, alkoi liinailu sujua molemmin puolin. nyt, kun lapsi on jo 1v 3kk, hän viihtyy liinassa edelleen! mikäli olisin tiennyt että liinaolu on näin helppoa, olisin saattanut harkita vaunujen ostoa toisenkin kerran.

sairasta lasta on kannettu liinassa monituiset kerrat. meillä on ollut aikoja, jolloin mikään muu asento ei ole ollut nukkumiseen sopiva kuin pystyasento.

sittemmin olen hankkinut muiden liinojen lisäksi rengasliinan ja kantorepun, jotka ovat myös oikein käteviä esim. kauppareissuilla, vaelluksilla (!) tai muissa paikoissa missä rattaat/vaunut ovat vain tiellä.

Vierailija
7/13 |
22.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli minulla on edelleen vauva-lehden liina käytössä nyt, kun " vauva" on jo iso eli taaperoiässä. nyt kudottu liina on ehdottomasti parempi vaihtoehto kuin trikoinen liina!

Vierailija
8/13 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

_käytin ihan alkuun vauva-lehtden tilaajalahjana tullutta liinaa. Sitten kuukauden parin kokemuksella ostin hug-a-bubin.

-Kantoristiä

-Pari ensimmäistä kertaa oli

-Viihtyi, nykyään kun ikää on lähemmäs vuosi niin pitäisi välillä päästä aina touhuamaan :)

Vierailija
9/13 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen liina oli itse ommeltu pitkä trikooliina.

Nyt on käytössä itse ommeltu pitkä trikooliina nro. 2, koska ensimmäinen ei ollut oikein kivan värinen :) Kokeilin alussa myös pari

kertaa suorakaiteen muotoista huivia.

Kietaisuristi2, edelleen käytössä. Kehto asennossa ihan vastasyntyneenä, mutta siinä vauva viihtyi vain hetken ja sitten alkoi ahdistaa. Nyt sama sidonta mutta vauva pystyasennossa ja kaikilla on kivaa.

Huivin sidoin toisen olan yli ja solmu selkään ja vauva siihen kehtoasentoon, huivi toimi ihan yhtä hyvin kuin liinakin, asento vain ei vauvan mielestä ollut paras mahdollinen.

Pari eka kertaa oli vaikea ymmärtää, onko liina liian tiukalla, löysällä vai just sopivalla. Mutta itse liinan sitominen ei tuntunut vaikealta kuvallisten ohjeiden ja kaverin opastuksen ansiosta.

Viihtyy. Alusta asti on tykännyt. Nytkin neiti nukkua tuhisee liinassa :)

Vierailija
10/13 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikli80:

meidän numero kolme syntyi 13 päivää sitten, ja liinat on nyt kaivettu esille! kotona on käytetty nyt päivittäin viikon ajan pitkää trikoista, ja kehtosidontaa, eilen oltiin kauppakeskuksessa ja siellä laitoin pikkuisen rengasliinaan.

harmittaa ihan etten esikoisen aikaan (v -95) ollut tietoinen näin näppärästä jutusta kuin kantoliinat. silloin baby björnin rintareppu oli kantamisen aatelia, ja nyt melkein kuvottaa kun näkee vastasyntyneitä niissä roikkumassa....

Vierailija
11/13 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vikli80:

Pikku-Ruu -trikooliinan. Siskoni käytti samaista ja oli ollut tyytyväinen.

Ihan alussa kehtosidontaa, mutten oppinut sitä käyttämään kovin hyvin. Kietaisuristi otettiin muistaakseni parin, kolmen viikon ikäisenä käyttöön.

Ei, koska mukana tuli selkeät ohjeet. Toki vaati muutamia harjoittelukertoja, jonka jälkeen sitominen kävi sujuvasti. Välillä vieläkin joudun hakemaan sopivaa tiukkuutta, mutta korjailukin sujuu melko rutiinilla.

Kyllä viihtyy. Ensimmäiset kuukaudet käytin liinaa nukkumiseen. Nykyisin pidän myös hereillä ollessa ja on todella kätevä esim. kyläpaikoissa, kirkossa, erilaisissa tilaisuuksissa, kapeilla kirpparikäytävillä jne. Vauvamme on jo yli puoli vuotias ja nyt olemme kokeilleet myös ulkona liinaa.

Vierailija
12/13 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

IsoHali-merkkisen trikooliinan, sitä myytiin siinä liikkeessä, josta menin ostamaan. Hyvä on.

Kietaisuristikakkonen, kaksiviikkoisesta asti.

Liinan mukana tullut ohje oli hyvä. Mieheni etsi englanninkielisiä ohjeita ja löysi kantoliinakanavan sivut. Valokuvat ovat selkeitä, mutta sekä suomen- että englanninkieliset tekstit ovat kyllä todella vaikeaselkoisia, niiden perusteella ei kyllä osaisi sitoa.

Kaupan myyjä opetti mulle tuon kietaisuristikakkosen. Pari kertaa harjoiteltiin mieheni kanssa yhdessä, mutta nyt sujuu kummaltakin soolona ja ilman peiliä.

Erittäin hyvin. Lapsi rauhoittuu melkein aina liinaan. Käytän kotona kun teen kotihommia, mies pitää usein iltaisin. Jos ollaan kylässä tai ostoksilla, niin liina on vararatkaisuna hyvä. Lapsi nukkuu hyvin siinä myös päiväunet.

Lapsi on vasta 2 kk, joten en tiedä miten sitten isompana.

Vierailija
13/13 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin yksivärisen Moby Wrap -trikooliinan. En innostunut muiden kuoseista. Nyt harkitsisin uudelleen... Kudottu liina vaikutti liian tuhdilta minun makuuni muutenkin.

Kietaisuristikakkonen. Otin liinan käyttöön kun vauva oli noin 3 viikkoa vanha, ja silloinkin vain hetkeksi kerrallaan.

Liinan mukana tuli muistaakseni ohje, ja netistä etsin lisää kuvallisia ohjeita. Aluksi vauva oli vähän väärin liinassa, mutta sitten liinailu alkoi sujumaan.

Viihtyi hyvin, ja nukkuikin kun ulkoiltiin esim. kauppa- tai kirjastoreissu. Ostin Ergon sitten, kun trikooliinalla ei jaksanut enää kannatella kasvavaa vauvaa. Sitä aion käyttää ensi kesänä vielä, lapsi (pienikokoinen ikäisekseen) on silloin vähän vajaa 2 vuotta.