...oooOOO HELMET Maanantaina 18.02.2008 OOOooo...
Viikonlopun viestit:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12449409&p=&mpage=1&tmode…
Kommentit (15)
...Otetaan vaan tää käyttöön, kun tässä on linkit valmiina.
Kovasti alkaa olla helmillä jo nyyttejä. Isot onnittelut kaikille jo nyyttinsä " hakeneille" .
Itse täällä vielä kärvistellään viimeisillään, kovasti saisi minun puolestani tuo vauveli tuolta jo tulla ulos;) Vointi on kaikenkaikkiaan ihan hyvä. Ei suurempia vaivoja. Huomenna on neuvola-aika aamutuimaan, viikkoja huomenna kasassa 39+0. Keroilen sitten neuvolakuulumiset huomenna.
Äitipolilla kävin viime viikolla raskausdiabeteksen takia. Vauvan painoarvio oli n. 3.5kg. Kontrolliin meen vielä sitten laskettuna päivänä, eli 26.2. mikäli " yhtänä palana" ollaan. *sopii toivoa että vauva on silloin jo syntynyt* Että kaukana neljästä kilosta ei tämä vauveli syntyessään tule olemaan, mun veikkaukseni on, että on päällekin 4n kilon. Esikko aikanaan painoi 3940g, ja syntyi 40+2.
Mutta, joskos tästä menis esikkoa 6v herättelemään, että menee illalla ajoissa nukkumaan, huomenna kun on taas päiväkotipäivä. (Onneksi 3 päivää tällä viikolla, että saa itse huilia).
Kuulumisiin, ja aurinkoista alkanutta viikkoa kaikille Helmille!
T: Auris 38+6
Aurinko paistaa. Mies vei esikoisen päiväkotiin ja kehui ihanaa keliä. Pakko lähteä tuonne mäkiin vähän hakemaan " vauhtia" !
Eilen illalla alkoi supistella harvakseltaan, mutta aika kipeästi. Piti ihan pysähtyä nojailemaan pöytiin ja hengittelemään. Unikaan ei meinannut tulla silmään, vaikka tiheimmillään supisteli vartin välein. Yö meni sitten miten meni, eli ei kovin hyvin. Kipeää teki silloin tällöin, mutta sain kyllä välissä aina nukuttua. Tunnin välein piti silti käydä vessassa. Aamuyöstä kivut/supistukset sitten loppuivat ja nyt ei tunnu mitään! Mies lähti töihin ja huuteli mahaan, että tänään on hyvä päivä syntyä! Eli lähden tosiaan tuonne portaisiin ja kaduille reippailemaan.
Ajattelin käydä kaupassa (tosin vain tuossa pikkuruisessa lähikaupassa) ja tehdä lihapullia ruuaksi.
Eli sinne siis.
-Tango ja möhö 40+2 (kuulemma yleisin (raskaus)päivä, kun vauvoja syntyy)
Hiljaiset ja surulliset fiilikset yhä eilisten suru-uutisten myötä on mutta täytyy silti yrittää omasta raskaudestaan peloista huolimatta nauttiakkin.
Kipuja ja supistuksia löytyy täältäkin mutta liian harvakseltaan. Toivottavasti Tangon, Luuk@n ja mun vauvat ymmärtäis almanakasta ja tietäisivät että tää on just se päivä millon tilastollisesti pitäisi sitten syntyä että saadaan todistettua että eniten vauvoja syntyy just 40+2=D
Mulla almanakka on yhtä tyhjä kuin Nonnallakin mutta täytyy yrittää kovasti keksiä muuta mukavaa, tälle päivälle jo olisikin ohjelmaa=) Torstaina neuvola ja sit saa samalla ajan yliaikaiskontrolliin viikko siitä eteenpäin. Saapa nähdä miten käy, mennäänkö tässä ihan sinne saakka=)
Nyt aamutoimiin, toivotaan että moni pääsee nyytinhakuun alkavan viikon myötä=D
p02p06 ja pikkuinen 40+2
la-su yönä supisteli klo 4-07, parhaimmillaan 2-7min välein mutta aamulla loppui kuin seinään. Ehdin jo innostua ja tekstata lapsenvahdille että saattaa tänää tulla keikka mutta mitä vielä. Viime yönä tunsin vain muutaman kipeän supistuksen. Eilen illalla huomasin myös hiukan limaa (limatulppaa?) alkkareissa. Nyt on maha selvästi alempana kuin eilen ja painosta mystisesti hävinnyt 2 kg. Toivottavasti siis olis synnytys jo lähellä.
Eilen ompelin vauvan sängyn päälle verhon ja pitäis lähteä etsimään sille pidikettä jostain. Kovin pitkälle en autolla kuitenkaan uskalla jos alkaa tapahtumaan.
Täälläkin on ihanan valoisa päivä tulossa ja aurinkokin jo pilkisteli. Ihana päivä synnyttää. Toivottavasti moni jo pääsee tositoimiin.
cry-baby 38+5
...mutta sen sijaan eilen ja viime yönä tuli vähän limatulppaa - jonkinlainen merkki sekin, että edes jotain tapahtuu tuolla alapäässä. Esikoista odottaessa limatulppaa tuli edellisenä iltana, kun synnytys sitten yöllä käynnistyi. Nyt voi kyllä mennä pidempäänkin... Olen ihan asennoitunut siihen, että istun jälleen huomenna neuvolassa. Ja kyllähän se käynnistyskin jossain tuolla viikonvaihteessa häämöttää.
Vointi on raskauden puolesta edelleen täysin vaivaton (en olis kyllä ikinä uskonut!), mutta sen sijaan mun flunssa on pahentunut aivan järkyttäväksi. Yskin kumeasti (vauva-parka), keuhkoihin sattuu ja nenä on totaalisen tukossa. Vähän hirvittää, jos jouduin tässä kunnossa synnyttämään. Milläköhän tämän taudin saisi pois, kun kovin vahvoja lääkkeitä ei voi syödä ja esikoisen kanssa lepääminenkin on vähän niin ja näin...? Viime yönä valvoin klo 2.30-6, kun en vaan saanut unta, eikä henkikään kulkenut. Olipa juhlavaa nousta sitten seitsemältä, kun esikoinen heräsi!:-(
No, ei auta muu kuin yrittää huilailla ja juoda lämmintä. Melkein toivon, että kun kerran näin rutkasti yliajalle taas mentiin, niin vauva pysyisi mahassa vielä pari päivää: ehtisin toipua taudistani edes vähän, ja loppuviikosta olisi sitten jo anoppikin tulossa meille apuun. No, vauvat tulee kun ovat valmiita, ei auta muu kuin jatkaa odottelua.
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille!
Lumileopardi ja beibi rv 41+2
Tuntuu, että vain muutamalta helmeltä enää vauva saamatta. Tsemppiä teille kaikille synnytykseen ja onnittelut kaikille nyyttinsä hakeneille.
Nonna: Miten muuten sun pääsykokeet meni?
Itse olen kyllä niin onnellinen tuosta rakkaasta ihmeestä. Kyyneleet silmissä katselen rakasta ihmettämme, sillä raskauden aikana tuntui siltä, että voi kunpa vain kaikki menisi lopulta hyvin.
Mrs marplen takia olo tosi itkuinen. Voi kunpa hänen tuskansa helpottaisi pian. Haluaisin halata ja ennenkaikkea lähetän valtavat määrät voimia suuren suuressa surussa.
iitulii ja onni
Kokeile syödä valkosipulia. Mulla tauti taittui paljon parempaan suuntaan, kun vetelin valkosipulia. Sekä paljon hunajalla höystettyjä juomia (lämmintä mehua hunajalla, teetä hunajalla...). Ja juominen muutenkin (ei liian kylmiä juomia, vesikin " huoneenlämpöisenä" ) helpottaa liman irtoamista ja yskää.
Ja tosiaan, suolaliuos auttaa tukkoiseen nenään ja sitä voi käyttää ihan huoletta. Jos sulla on sarvikuono (nenäkannu), niin käytä ihmeessä!
Pikaista paranemista!
-Tango (ei supistuksen supistusta lenkkeilystä huolimatta)
Toivotan kovasti voimia sinulle ja läheisillesi tuskan läpikäymiseen. Toivottavasti selviää mikä vauvalla oli, miksi hänelle oli varattuna paikka taivaaseen.
Täällä ei mitään ihmeitä. La-su yönä mietimme jo sairaalaan lähtemistä, supisteli klo 23-02 mutta koska supistukset eivät tulleet sietämättömiksi päätimme käydä nukkumaan. Koko yön sateli supistuksia ja klo 5.30-6.30 taas säännöllisesti, mutta ei tarvetta lähteä sairaalaan. Ajattelen, että sitten kun en enää pysty olemaan kotona, sitten vasta lähdetään. Mutta sain viimeinkin sairaalakassin pakattua, ei sit tarttee käydä rääpimään tavaroita kasaan kun lähtö viimein koittaa.
Esikoinen syntyi 38+6, toinen 39+3 ja nyt on jo 39+2.. aika olis tulla jo! Pieni vatsan koko (tai siis edellisiä selvästi pienempi) kyllä mietityttää, mutta ehkä vauva on sitten vain pienempi tai sitten on lapsivettä vähemmän. Tai sitten se, että istukka onkin takaseinässä vaikuttaa jotenkin?! Mene ja tiedä. Mutta jos emme tytöksi tietäisi, vatsan mallista veikkaisin automatic poikaa ;) Pianhan sekin sitten selviää, jos tuliskin ihana ylläripoika :) :)
Sanat on loppu Marplen uutisten edessä. Voimia ja rukouksia täältä. Oli enkelivauva liian hyvä tähän maailmaan.
Juttelin neuvolassakin Mrs.Marplen menetyksestä, kun toki sitä alkaa itsekin murehtimaan kaikenlaista.
Meillä kuitenkin kaikki hyvin.
rv 40+1
paino -400g (vihdoinkin edes vähän vähentynyt!)
turvotus +
RR 116/70
pissa ok
sf-mitta 30 (vauva laskeutunut entisestään viime viikolla oli 31,5, sitä ennen 35)
rt
syke 144
liikkeet +
Juteltiin myös kaikesta mitä pitää olla kotona valmiina ym, hyvä että tuli nekin kerrattua ja todettua, että hyvin ollaan valmistauduttu. Ainakin näin tavaroiden puolesta. :)
Seuraava neuvola on viikon päästä maanantaina ja silloin tehdään lähete yliaikaiskontrolliin, aika pitää varata sen jälkeen itse. Täällä Turussa kontrolli on käsittääkseni aina rv 41+3. Tietty toivotaan, ettei sinne asti tarvitse kestää!
Takana on pari todella huonosti nukuttua yötä. Edellisyönä uni ei vain tullut ja viime yö meni kipujen kanssa kärvistellessä. Tuntui kuin olisi veitsellä isketty alapäähän, uudestaan ja uudestaan, parin tunnin ajan. Ihan kamalaa.
Supisteluja tulee satunnaisesti. Pari yötä sitten tuntuivat ekaa kertaa selkeästi selässä ja tulivat jotenkuten säännöllisesti. Eivät kuitenkaan olleet kovinkaan kivuliaita ja loppuivat parin tunnin päästä. Mutta lisää sellaisia, kiitos! =)
..Vaikka kyllä se suru uutinen vielä päässä pyörii.. :( Voimia!
(.) Tänään oli neuvola ja sf mitta edelleen pieni, 32, vaikka tuskinpa se tässsä enää ees nouseekaan. Torstaina sitten sinne äippäpolille kontrolliin. Neuvolatäti ei meinannut tuntea päätä ollenkaan ja ehti jo epäillä että vauva olisi kääntänyt ittensä perätilaan (mikä olisi harvinaista näillä viikoilla), joten ultrattiin. Pää oli vain niin alhaalla ettei sitä tuntenut, eli ihan oikein se sieltä on tulossa :)
Tänään on ollut todella kipeitä menkkamaisia kipuja alamasussa ja selässä. Vauva liikkuu todella voimakkaasti enkä siis osaa erottaa että johtuuko supistuksista pelkästään vai liikkeistä...Kovia viiltäviä kipuja tuntuu ihan alapäässä, joten jospa ei enää kovin kauaa menisi..
suvi ja papu 39+1 (Viimeistä viikkoa viedään...Toivottavasti ;)
:( Mrs. Marple olen todella pahoillani teidän puolesta... Voimia suureen suruunne!
Tulin vasta tänään lukemaan viikonlopunkin pinoja ja kyllä sydämessä jysähti raskaasti kun luin teidän pienestä enkelistä! Itkua tuhraan ja lähetän voimia rukouksissani teille kaikille! Ei tämän asian edessä todellakaan löydy sanoja joten haleja!
Täällä parannellaan flunssaa mun ja vauvan osalta. Pieni ei ole enään ollut niin nuhainen kuin aiemmin mutta nyt on yskää ja kaikki lima nielussa aiheuttaa isot puklut aina syönnin jälkeen... Aika epäkiitollista hommaa syötellä siis. Mutta odotan vaan kovasti että paranisi eikä saisi uutta flunssaa moneen kuukauteen!
Teille kaikille odottajille toivon kaikkea hyvää raskauden loppuun asti ja ihania päiviä pienien nyyttienne kanssa!=)
suko81 ja pikku-Anni 17 vrk
Edelleen mieltä painaa Mrs.Marplen eiliset uutiset. Muistan mieheni Kätilöopiston valmennuksissa kysyneen, että miten todennäköistä on, että jompi kumpi äiti tai lapsi menehtyy synnytyksessä ja näimme tilastotkin, joiden mukaan se on äärimmäisen harvinaista. Jotenkin kaikista loppuraskauden vaivoista ruikuttaminen tuntuu nyt niin pienisieluiselta ja turhalta...
Yhdessä kasassa ollaan edelleen vaikka viikonlopun shoppailut jonkinlaisia kivuliaita supistuksia saikin aikaiseksi. Maha on selkeästi valahtanut alaspäin, mutta vauvan peppu tuntuu silti vielä navan yläpuolella. Hengittäminen ja käveleminen on nyt huomattavasti helpompaa. Runsaista liikkeistä päätellen kiinnittymistä ei ole edelleenkään tapahtunut. Eilen supisteli puolen tunnin välein päivällä, mutta lenkillä käynnistä ja saunomisesta huolimatta supistukset loppui iltaa kohden. Yöllä ja aamulla on tullut vaan kivuttomia. Vauvan liikkeet aiheuttaa niitä selvästi aiempaa enemmän. Kun pieni oikein punkaa, alkaa kohtu kohta kovettua. Kaikki kivuttomat supistukset tuntuu nyt paineena päässä. Hengittämiseen saa oikein kiinnittää huomiota. Hyvää harjoitusta tulevaan.
Mun kalenterini alkaa tehdä hiljaista kuolemaa. Koko tän viikon kohdalla lukee ainoastaan keskiviikon kohdalla LA ja samana päivänä neuvola. Ei siis mitään suunniteltuna, nothing, nada...ei sosiaalista elämää, vain odotusta.
Siihen täytyy näemmä alistua ja lähteä aamupalan tekoon.
Nonna ja Nallekarkki rv 39+5