Kokemuksia pikaisesta kotiutuksesta synnytyksen jälkeen?
Suunnittelen tässä uudelleen synnyttäjänä h-hetkeen sellaista tulos ja ulos -versiota synnärin suhteen, jos kaikki vaan menee putkeen, eikä kummankaan tila erityisesti vaadi sairaalahoitoa.
Kertoilkaahan kokemuksia te, jotka olette päässeet pikaisesti synnytyksen jälkeen vaavin kanssa kotiin: Tuliko lähtölupa ilman mahdotonta vääntöä? Miten kotona sujui? Miten pian vaavin tarkistuskeikat sairaalan / neuvolan kotikäynnit jne?
Ei innostaisi tippakaan näin uusijana jäädä synnytyksen jälkeen osastolle roikkumaan, jos ei pakko ole. Sairaalaympäristö lähinnä ahdistaa ja erhehuoneet on tiukassa, eikä niihinkään oikein ole järkeä mennä, kun kotona odottaa isompaa katrasta joka tapauksessa. Isommissa huoneissa nukkuminen ja lepääminen on mitä on ja meillä sairaalassa kuulemma nykyään tosi tiukat vierailukäytännöt -puolisikokin vaan kerran päivässä 1,5h kerrallaan vierailuaikaan...
Kommentit (15)
Sairaalan infon mukaan meillä sekä LYSY että poliklininenkin kai ovat periaatteessa mahdollisia, kiinnostaa lähinnä kokemukset noista. Käytännössä vaan neuvolassa sanoivat, ettei juuri kukaan täytä niin nopeasti kotiinlähtökriteereitä, lähes aina on jotain pientä häikkää, minkä vuoksi joutuu jäämään seurantaan. Oma nla-terkka muisteli hoidelleensa ison asiakaskuntansa joukossa ihan muutaman LYSY-kotikäynnin tälle vuotta. Ja sairaalasta sanoivat, että pikainen kotiinlähtö riippuu myös siitä, onko omalla neuvolalla resursseja tulla pikaisesti kotikäynnille ja että asia pitäisi sopia etukäteen neuvolan kanssa. Tiedä näistä sitten...
Siispä synnytin vuosi sitten vko 42 ja pääsin kotiin 1½ vrk:n jälkeen, pyysin että voinko lähteä jo seur. päivänä kotiin ja sanottiin että katsotaan että imetys alkaa sujumaan niin voit päästä. No sehän alko sujumaan jo synnytyssalissa mutta kun kysyttiin että onko pissaa tullut pojalla niin jouduin vastaamaan että en ole huomannut, eihän se sitten tullut yli vuorokauteen ja jouduttiin ultraan ja antamaan lisämaitoa, eikä auttanu ! Jäin toiseksi yöksi ja anelin että saan mennä kotiin seuraavan päivänä ja pääsinkin. Pojalla tuli pissa sitten 3:na päivänä aamulla, ja sitä sitten tulikin, vaipan läpi lakanoille oikeen kunnolla.
Tästä sitten opin että seuraavalla kerralla tarkastan pissaamis tilanteen.Tämä synnytys oli mun 3 kerta. Jos aikoo polikliinisesti synnyttää niin se pitää tapahtua aamupäivästä, sanoivat !
Kotonahan kaikki sujui hyvin ja neuvolatäti tuli kotiin kun poika oli n. vko:n ikäinen.
Mulla oli lyhytjälkihoitoinen synnytys. Kotiuduttiin vauvan kanssa 1 vrk synnytyksestä. Mulla ei meinannut vaan pissiminen onnistua aluksi synnytyksen jälkeen ja jouduttiin katetroimaan. Jos olis vielä uudestaa jouduttu katetroimaan, ei oltai päästy pois. Onneksi sain kumminkin pissittyä ja päästiin kotiin. Torstaina kotiuduttiin ja seuraavana maanantaina mentiin vielä synnärille poliklinikkakäynnille, jossa lääkäri vielä tarkisti vauvan. Halusin itse nopeasti kotiin, koska oli ikävä esikoista ja ahdisti olla kahden hengen huoneessa vieraan ihmisen kanssa, jonka vauva huusi koko ajan. Kotona kaikki lähti hyvin käyntiin, kun oli vauvan hoito vielä hyvässä muistissa ja mies auttoi paljon.
Synnytin siis Naistenklinikalla elokuussa.
Erittäin mielellään päästivät mut aikasin pois, kun kaikki oli molemmilla hyvin. Oli vähän ruuhkaa naikkarilla, joten eivät pistäneet ollenkaan hanttiin. Multa kysyttiin milloin haluaisin kotiin ja sanoin, että mahdollisimman pian.
LYSYnä kotiuduin yhden osastoyön jälkeen, vauva alle 24h. Tosi mielellään kotiuttivat, kun ei ollut mulla eikä vauvalla mitään seurantaa vaativaa, ja olen uudelleensynnyttäjä. Jorvista kotiuduttiin, lastenpolilla piti vauva käyttää 4vrk:n iässä, ja kätilö soitti mulle kotiutumista seuraavana päivänä kuulumiset. Oma neuvolatäti tuli normaalin aikataulun mukaan. Tosi hyvä ja positiivinen kokemus kaiken kaikkiaan.
LYSYn käytännöt vaihtelevat ilmeisesti sairaaloittain. Jotkut puhuvat LYSYnä myös tuosta polikliinisesta vaihtoehdosta, joka jossain tarkoittaa sitä, että ollaan synnytyssalissa se 6h, ja toisaalla 2h salissa ja 4h osastolla.
Jorvissa oli aivan kamala ruuhka ja itse halusin vain kotiin mielummin, jossa saisi enemmän apua. Toinen synnytys kyseessä, joten päästivät tosi helpolla kotiin, kun pyysin. Saatiin lastenlääkärin tarkastus ja eikun kotiin. Ainoa este pikaiselle kotiuttamiselle olisi kai se, jos lastenlääkäri ei ehtisi katsoa vauvaa samana päivänä, kun tahdot lähteä. Siksi asia kannattaa sanoa heti osastolla, jotta he tietävät
Onkohan jossain "mustaa valkealla", että mitkä on ne kriteerit, joilla voivat kotiuttaa nopeasti? Laitoin kyllä synnytykseen liittyviin toiveisiin. että mikäli mahdollista haluaisin kotiin mahdollisimman pian. Meilläkin kaksi tenavaa jo ennestään...
meidän kolmas syntyi kättärillä keväällä. mentiin aamulla käynnistykseen (paikat niin kypsät kun olla ja voi, ja jo 11 pv yli LAn). Kätilä kysyi toiveita, ja mä osoitin turvakaukaloa että otettiin tämä jos mukaan ja ajateltiin polikliinista synnytystä.
Se siis kirjattiin toiveisiin, ja vaikutti myös tarjolla oleviin kipulääkkeisiin (epiduraali ja spinaali ei mahdollisia).
Vauva syntyi n 12.30, synnytys sujui ongelmitta, vauva löysi imuotteen hyvin, teki ekat kakat ja pissat, kehon lämpötila pysyi hyvänä, kuin myös saturaatioarvot.
(äh, keksimmäinen heräsi, jatkan huomenna)
meidän kolmas syntyi kättärillä keväällä. mentiin aamulla käynnistykseen (paikat niin kypsät kun olla ja voi, ja jo 11 pv yli LAn). Kätilä kysyi toiveita, ja mä osoitin turvakaukaloa että otettiin tämä jos mukaan ja ajateltiin polikliinista synnytystä.
Se siis kirjattiin toiveisiin, ja vaikutti myös tarjolla oleviin kipulääkkeisiin (epiduraali ja spinaali ei mahdollisia).
Vauva syntyi n 12.30, synnytys sujui ongelmitta, vauva löysi imuotteen hyvin, teki ekat kakat ja pissat, kehon lämpötila pysyi hyvänä, kuin myös saturaatioarvot.
(äh, keksimmäinen heräsi, jatkan huomenna)
eli jatkoa.
käytännössä siis köllittiin vauva, minä ja mies, siellä synnytyssalissa, ja odotettiin että läkärintarkastus ja kotiutumislupa annettaisiin. Kun se saatiin, teki vielä kätilö meille varaukset vauvan lääkärintarkastukseen ja mun tarkastukseen osastolla, kahden päivän päähän. Eli kun vauva oli 2 vrk, ajeltiin takas kättärille, ja siellä sitten tehtiin vauvalle sama tarkastus kun normaalisti tehdään osastolta kotiinlähtiessä.
Oli todella ihana olla kotona samana iltana vauvan kanssa. Sisaret olivat vielä hereillä, ja saivat ennen nukkumaanmenoa tutustua uusimpaan. Mekin päästiin sitten suoraan omaan sänkyyn nukkumaan, ja unikin tuli silmään vaikka vauva oli vaan sen 10 tuntia vanha. Toki yöllä heräiltiin useasti syöttämään jne, ja myös 2-vuotias sisko heräsi ääniin, ja oli kovasti hengessä mukana vauvaa ihastelemassa.
Vauva oli alusta saakka tosi rauhallinen tapaus, ja verrattuna sisaruksiinsa, tuntui heti ihan "omalta" eikä sairaalan vauvalta. Oikea rytmikin löytyi heti. Terkka tuli sitten kotiin punnitsemaan ja syynäämään kun vauva oli 4 vrk vanha, eli ehkä pari päivää aiemmin kuin itä olisi tullut jos oltais oltu se pari päivää osastolla.
Seuraava vaua syntyy toukokuussa, ja todellakin toivon että voidaan sekin synnytys hoitaa polikliinisesti. Tämä on meidän perheelle sopiva tapa, ja mulla ei siis ole kuin hyvää sanottavaa :x
Synnytin hyvinkäällä lokakuussa. Vauva syntyi aamulla ennen kahdeksaa ja kotiin päästiin lääkärintark. jälkeen n. klo 16!
Tämä oli toinen synnytykseni.
Meillä ei ainakaan tarvitse mitään "neuvolan lupaa" siihen voiko synnyttää polikliinisesti vai ei... Ilmoitin vain synnytyssalissa että olen ajatellut synnyttää polikliinisesti ja kätilöt ottivat asian hyvin positiivisesti vastaan.
Tietty siinähän on muutamia asioita, että pääsee kotiin niin nopsaan, esim. vauvan pitää pissata ja kakata, vauvasta pitää saada 2 hyvää lämpöä, äidin vointi pitää olla hyvä jne...
Mutta voin kyllä suositella, ihana oli päästä kotiin ja omaan sänkyyn :D
tsemppiä synnytykseen ;)
Kättäriltä viime maaliskuussa. Vauva syntyi aamuyöstä, loppuyön ja toisenkin vietimme osastolla. Seuraavana päivänä lähdimmekin kotiin (noin 36 tuntia vanha vauva). Lähtö oli tosiaan siitä kiinni, että mahduimme lääkärintarkastukseen vielä sinä päivänä. Kävimme näyttäytymässä hoitajalle seuraavana päivänä, hän katsoi painon ja keltaisuuden. Kun kaikki oli hyvin, siirryimme neuvolaseurantaan.
Minulle painotettiin sitä, että sairaalan vastuu vauvasta päättyy silloin kun kävelemme ovesta ulos, ja sitten vastuu on minulla. Onneksi kaikki oli hyvin.
No nyt on ap-kirjoittajana itselläkin jo kokemusta asiasta: Kotiuduttiin reilu vuorokauden ikäisen vauvan kanssa. Poliklinisesti ei päästy kotiin, syy ei ihan täysin itselleni valjennut synnytyksen jälkeisissä huuruissa, mutta ei se mitään. Tuostakin ajasta, mitä sairaalassa vietettiin, aika monta tuntia kului lähinnä lastenlääkärin lähtötarkastusta odotellessa. Vaavi siis tarkastettiin ennen kotiin lähtöä. Sitten neljäntenä päivänä käytiin osastolla uudestaan tarkastuksessa ja väliaikanakin olisi voinut soitella/käydä, jos olisi ollut asiaa. Neuvolan terkka tuli kotikäynnille reilun viikon päästä synnytyksestä. Olisi kyllä järjestynyt aikaisemminkin, mutta kun ei ollut erityisempää hätää tai kysyttävää. Maitoa rupesi onneksi tulemaan hyvin heti synnytyksen jälkeen, eikä keltaisuutta ollut, eli niillähän pärjää jo melko pitkälle.
On se niin toista omassa sängyssä pötkötellä. Että jos ei kumpikaan lääketieteellistä seurantaa vaadi ja kotiin löytyy apua ja tukea, niin en voi kun suositella.
TYKS:ssä ehdot polikliiniseen synnytykseen ovat nämä:
- äiti on terve, raskaus on normaali ja sujunut ongelmitta
- äiti on uudelleensynnyttäjä
- äidillä ei ole sokeriaineenvaihdunnan häiriöitä
- äiti on Rh -positiivinen
- äidillä on todettu emättimessä streptokokki (agalactiae) -bakteeria mutta hän on saanut sen hoitoon antibiootin synnytyksen aikana vähintään 4 h ennen lapsen syntymää
- edellisillä lapsilla ei ole ollut varhaista kellastumista
- synnytys on normaali
- lapsi on syntynyt > 39 raskausviikkoisena
- lapsen tulee olla normaalipainoinen (ei suuri eikä pieni laskettuun aikaan nähden), hyväkuntoinen
- lasta tulee seurata synnytyssalissa vähintään 6 tuntia, ja sinä aikana lapsen syömisen (imemisen) tulee onnistua, hänen tulee virtsata, ulostaa mekoniumia, lapsenpihkaa. Hänen tulee pystyä pitämään ruumiinlämpö normaalina, ja 6 h iässä (tai aiemmin) mitatun verensokerin tulee olla normaali
- lastenlääkäri on tarkastanut lapsen terveeksi ennen kotiutusta
- tarkastusta ei tehdä klo 22-08 välisenä aikana, (lauantaisin ja sunnuntaisin ei klo 22-09 välisenä aikana)
- lapsi tulee tarkastaa polikliinisellä käynnillä (maksullinen) 2-3 vrk:n iässä, jotta voitaisiin todeta myöhemmin ilmenevät sairaudet, esimerkiksi sydänviat (lääkärintarkastus), liiallinen keltaisuus (tarvittaessa mitataan verikokeella) ja todeta lapsen mahdollinen kuivuminen (punnitus).
HUS:ssa taas on ollut näin:
"- terve uudelleensynnyttäjä, jonka raskaus on sujunut normaalisti
- raskauden kesto on synnytyshetkellä > 38 raskausviikkoa
- synnytys on säännöllinen alatiesynnytys
- vastasyntynyt on hyväkuntoinen ja syntymäpaino 2500-4500 grammaa.
Polikliiniseen synnytykseen eivät sovellu raskaudet, joita komplisoivat esim. verenpainetauti, toksemia, gestaatiodiabetes tai jokin äidin krooninen, mahdollisesti lapsivuodeaikaista toipumista vaikeuttava sairaus. Lyhytjälkihoitoinen synnytys ei myöskään tule kysymykseen, jos aikaisemmin syntyneellä lapsella on todettu esim. ABO-immunisaatiosta johtunut kellastuminen.
Synnytyksen jälkeen äitiä ja vastasyntynyttä seurataan vähintään kuusi tuntia ja kotiuttaminen tapahtuu vuorokauden ajasta riippuen 6-24 tuntia synnytyksestä. Ennen kotiuttamista lastenlääkäri tarkastaa vastasyntyneen. Neuvolan terveydenhoitaja tekee kotikäynnin 1. vuorokautena synnytyksestä ja tarpeen mukaan myöhemmin. Vastasyntynyt tulee lääkärintarkastukseen 3-5 vuorokauden iässä, jolloin äiti myös tarkastetaan synnytysosaston kätilön toimesta."
Kakkosta odottaessani en varsinaisesti haaveillut polikliinisestä synnytyksestä, mutta kotiin olisin halunnut suhteellisen pian. Tyttö syntyi kuitenkin alle kolmikiloisena ja joutui siksi sokeriseurantaan, jossa piti saada kolme hyvää arvoa peräkkäin. Lisäksi lähtöpäivänä vauva oli aika keltainen, mutta meidät päästettiin lähtemään, kun luvattiin tulla heti takaisin, jos on jotain häikkää ja käydä parin päivän kuluttua neuvolassa. Oltiin sitten kaikkiaan vähän päälle 2 vrk. Mutta eipä se niin kamalaa ollut, vauvan ja äidin parastahan yleensä ajatellaan.
(Esikoisesta lähdin kotiin kahden yön kuluttua synnytyksestä. Vauva jäi sairaalaan. Olisin itse ollut valmis lähtemään kotiin nopeamminkin, mutta pyörrytti, ja toisaalta oli hyvä tutustua maidon pumppaamiseen sairaalassa.)
Onkohan jossain "mustaa valkealla", että mitkä on ne kriteerit, joilla voivat kotiuttaa nopeasti?
Heippa! olen synnyttänyt kolmesti. Ensimmäisellä kerralla olimme lähes kaksi vuorokautta osastolla vaikka vauva voi hyvin eikä mitään ongelmia äidinkään voinnissa ollut. Olisimme joutuneet vielä olemaan vuorokausi, mutta pakkailin vauvan ja itseni valmiiksi ja ilmoitin että jos täällä ei lastenlääkäri meitä tarkasta niin menemme yksityisen kautta kotiin. saimme tarkastuksen ja pääsimme kotiin lepäilemään. Toisella palvelu olikin mahtavaa. Menimme synnärille jossa vauva syntyikin melkein heti saliin päästyämme. Lääkäri ja kätilö tarkastivat vauvan ja minut niin ja toivottelivat hyvää kotimatkaa. Jouduimme tosin odottelemaan vaatteet päällä siellä salissa että synnytyksestä tulisi täyteen se 6 tuntia mutta yllättäin salia tarvittiin toista synnyttäjää varten ja pääsimme hieman aijemmin. Meillä ei neuvola silloin suostunut käymään vauvaa kotona katsomassa koska silloin vielä ei ollut mitään sopimuksia tai kokeiluja päällä(kyseessä vuosi 05 ja sairaala ouksi). Kolmas syntyikin onnellisesti kotiin joten ei tarvinut lähteä mihinkään tai ottaa paineita käytännöistä. Neljännen kanssa olemme menossa sairaalaan taas koska kotikätilöä ei nyt saatu. poliklinisesti ajattelin sieltä lähteä jos vauva ja minä voimme hyvin. Minäkin mietin tuota että mitkä viikot pitää olla jotta pääsee heti kotiin. Itse tykkäsin synnyttellä suht. pienen vauvan viikkojen 37-39 välillä kuten on muutkin vauvamme syntyneet. Olen huumorilla heittänytkin että jos vauva joutuu jäämään niin olisi helpompi jos isä jäisi häntä sairaalaan hoitamaan ja minä läksisin kotiin. meillä kun odottaa kotona noiden kolmen lisäksi kaksi muuta lasta. Toivottavasti synnytyksenne sujuvat kivasti ja pääsette kotiin toipumaan ja tutustumaan uuteen vauvaan.
Mihin sairaalaan olet menossa synnyttämään? Monessa sairaalassa on käytössä LYSY, eli lyhytjälkihoitoinen synnytys. LYSYssä kotiudutaan 12-24h synnytyksestä. Vai olitko ajatellut polikliinistä synnytystä jossa kotiudutaan vähintään 6h seurannan jälkeen? Näihin on tietyt kriteerit, jos ne sinulla ja vauvalla täyttyy, ja ko. tavat on käytössä sairaalassasi, ei vääntää tarvitse;)