Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos lapsi oppii käymään potalla 2,5-vuotiaana, onko hän poikkeuksellisen " vanha" ?

Vierailija
17.02.2008 |

Kyseessä esikoinen, poika. Tuttava vaan ihmetteli tyyliin " nytkö vasta" .

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minä olen asian oppinut.

Vierailija
2/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoi tekemään itsenäisesti tarpeitaan pottaan. Kakkiminen oli hankalampaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ihan faktatietoa (tosin meillä ja monessa tuttavaperheessä myös todettu).

Vierailija
4/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

AV:n logiikalla jopa 2-vuotias vaipoissa on kauhistus.

Vierailija
5/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasiassa lähempänä 1,5v. ikää kuin 2v. ikää.

Tiedän ettei näin saa nykyään sanoa, mutta kyllä se on vanhemmista kiinni tuo juttu aika paljon. Harva lapsi tykkää märillä housuilla olla, jos vaippa otetaan pois. Muutamassa päivässä tarpeiden tekeminen housujen sijasta pottoon/pönttöön alkaa vaikuttaa ihan hyvältä vaihtoehdolta.

t. 3

Vierailija
6/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen, että joutuvat toistuvasti tilanteeseen, jossa on sattunut pissavahinko. Lasta kunnioittavampiakin tapoja pottatreenaamiseen on.

Vierailija
7/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kertonut niistä koskaan, jatkoi vaan touhujaan siinä samalla.

2,5 -vuotiaana oppi sitten kuivaksi, aika vähällä vaivalla.

Kertokaa muuten mulle pottaharjoittelun hyöty. Täälläkin oli joku harjoitellut 1-vuotiaasta ja 2,5-vuotiaana oppi kuivaksi. Me aloitettiin säännöllinen pottailu yli vuotta myöhemmin ja 2,5-vuotiaana oli kuiva.

Vierailija
8/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oppi tyttö tasan 2 v. täysin kuivaksi (päivä ja yö) hyvin helposti, mutta poika vasta lähempänä 3 v. Harjoittelu molemmilla aloitettiin jo alle vuoden ikäisenä, mutta pojalla ei ilmeisesti ollut fyysisiä valmiuksia aiemmin. Kyllähän tuota itsekin vähän ihmeteltiin ja fyysinen (hormonaalinen) kehitys oli ainoa selitys, myös lääkärin mukaan.

Vierailija
9/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta kun kysyi, että onko nyt kiva olla märissä housuissa, niin oli kuulemma. Saattoi olla tunnin märissään ja pakkohan ne oli vaihtaa, ettei kastele sänkyään tai sohvaa.

Potalla käyminen oli vastustelua, itkua ja tappelua 2-vuotiaana. Päätin unohtaa koko jutun. Usean kuukauden jälkeen kokeiltiin uudelleen. Ensin vastusteli, mutta sitten se yhtä-äkkiä alkoi sujumaan lapsen ollessa 2v4kk. Nyt menee itse potalle, vaipat vaan yöllä ja pidemmillä automatkoilla.

Minusta lapsi ei mene mitenkään pilalle jos oppii päiväkuivaksi vasta 4-vuotiaana. Vai onko joku toista mieltä?

Vierailija
10/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOkainen lapsi oppii omaan yksilölliseen tahtiinsa, sitten kun on valmis. Mikä tossa nyt on vaikeaa ymmärtää?

Vierailija
11/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojat oppi n. 2,5v ja tyttö n. 3v. Siskon 3 poikaa on oppineet n. 2-vuotiaana ja tyttö n. 2,5v. Yhden kaverin poika oppi n. 2v ja tyttö n. 3v ja toisen kaverin poika vajaa 2v ja tyttö n. 2,5v

Vierailija
12/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vastaa lapsen niihinkin tarpeisiin ja opettaa häntä tunnistamaan oman kehonsa reaktioita. Mutta minä en ainakaan aikaisella aloittamisella tähdännyt siihen, että lapsi olisi aikaisin kuiva. Vaan ihan tuohon tarpeisiin vastaamiseen ja omaan itseensä tutustumiseen.

Eikä aloittamisikä todellakaan korreloi. Yhden tutun lapsi, jota oli vessahätäviestien avulla pissatettu kolmen päivän iästä lähtien, oppi kuivaksi 2v7kk iässä.

Vierailija
13/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ovat tykänneet housujen sijaan tehdä tarpeet pottaan. Ja kun ovat ilman pakottamista alkaneet käydä potalla tuossa 1v. kieppeillä (vähän alle, vähän yli).

Meillä esikoisella alkoi säännöllinen pottatreeni 1v5kk iässä ja 1v8kk oli päiväkuiva. Kuopuksella alkoi 1v3kk ja 1v4kk oli päiväkuiva.

t. 3

Vierailija
14/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimäärin tytöt oppivat kuiviksi aiemmin kuin pojat, mutta tässäkin on yksilöllistä vaihtelua. Lapsi ei voi hallita suoltaan ja virtsarakkoaan ennen kuin hänen hermostonsa on kehittynyt riittävästi. (lainaus MLL:n nettisivuilta)

Vierailija
15/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen vaikuttaa tietääkseni myös hormonit ja pojat kehittyvät tässä keskimäärin tyttöjä hitaammin.

Vierailija
16/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pientä lasta potta-asialla jos se ei silloin häntä oma-aloitteisesti kiinnosta.

Lapsilla on tapana jossain vaiheessa tise haluta potalle ja jättää vaipat pois (kun pottaan on lapsen ehdoilla tutustuttu).

Mielestäni tuota märkähousujuttua pitäisi alkaa käyttää vasta vanhemmalla lapsella, joka jo YMMÄRTÄÄ koko pottajutun ja siihen täysin varmasti on jo valmis, ja kyse vain laiskuudesta tms.

Säälittää pienet 1,5 vuotiaat joita äidit pakottaa kuiviksi ja pitää märissä vaatteissa.

Mikä KIIRE?

Miksei voi muutamia kuukausia odotella että lapsi on itse valmis.. sitten lähempänä 3 vuotta alkaa johohkin toimenpiteisiin.

Minulla tutava piirissä 6kpl taaperoita joista jokainen on itse alkanut kiinnostua potasta reilu 2-vuotiaana, eikä ketään ole tarvinnut siihen pakottaa. Ja jonkun 2v4kk on vielä täysin vaipoissa, eikä se ole lainkaan kummeksuttavaa tai outoa. Kyllä hänkin varmasti siitä potasta kiinnostuu.

Vierailija
17/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta selvästikään ei ole valmis potalle vielä, ei siis osaa sanoa että pissattaa. Pissaa housuun ja sanoo sitten, että pissa tuli. välillä käymme potalla ja saamme pottaan saaliin, mutta luultavasti kuivaksi opettelu jää ensi kesään.

Vierailija
18/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, anoppihan tätä suureen ääneen ihmettelee ja puhuu av-mammojen tapaan, että onkohan kehityksestä jäljessä, kun oma poikansa (siis mieheni) teki kaikki tarpeensa pottaa jo 7 kk iästä lähtien.

Enpä ole asiasta huolehtinut, tyttä on muutoin omatoiminen, jopa pukeutuu osittan, puhuu enemmän kuin Elisan puhuva paketti ja osaa esim. kuperkeikan.

Vierailija
19/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaikilta kolmelta otettu vaipat pois joskus 2,5 v. tienoilla, silloin kun olen huomannut että lapsi on itse kiinnostunut potta-asioista. Ovat oppineet homman 1-2 päivässä ihan ilman mitään stressiä, nolaamista ja syyllistämistä.

Vierailija
20/21 |
17.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaippateollisuus... Juu ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä