Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saunan pesu... KIIRE!

Vierailija
16.02.2008 |

Koko päivän olen kerännyt inspiraatiota saunan ja pesuhuoneen pesua varten. Vihdoinkin tartuin toimeen ja nyt olen tunnin siellä uurastanut. Mutta lauteet!! Ne ovat liasta tummuneet enkä saa niitä mitenkään puhtaaksi. Olen koettanut perinteisellä juuriharjalla, sinin hankauslevyllä: tuloksetta! Mikä neuvoksi!! Kun viimeinkin sain aloitettua urakan, haluaisin pesuhuoneen ja saunan " kiiltävän puhtaaksi" :-D

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läträtkää vähemmän vedellä siellä saunassa. Jos teillä on sähkösauna niin jätätte kiukaan hetkeksi päälle kun lopetatte saunomisen, jotta sauna kuivuu. Turha kai sanoakaan että ette kuivata siellä pyykkejä!

Vierailija
2/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saunan lauteet tummuvat vääjäämättä. Saunan peseminen säännöllisesti hidastaa tummumista, mutta ajan mittaan lauteet on pakko hioa. Pehmeän puun, kuten apassin hiominen onnistuu mainiosti käsipelilläkin, mutta kovempaan puuhun on paras käyttää hiomakonetta. Kannattaa valita sellainen kone, jossa on imuriliitäntä, sillä pölyä syntyy aika tavalla.

Käsin hiottaessa hyvä aloituskarkeus on 80...120. Toinen hionta tehdään vastaavasti hiukan hienommalla karkeudella. Koneella voidaan käyttää karkeampaa paperia ja aloittaa vaikkapa numerolla 60. Oli käytössä kone tai ei, lauteiden raot on hiottava käsin. Karkeudeksi käy hyvin 80.

Käsin on hiottava myös näkyvien pultin- ja ruuvinkantojen lähiympäristö, sillä niitä ei saa hioa rikki, mikä koneella helposti tapahtuu. Ne alkavat silloin ruostua.

Jos lauteet ovat kovin tummuneet ja pitää hioa syvemmältä, on varmuuden vuoksi irrotettava lauteiden alta yksi kiinnitysruuvi, jotta nähdään, kuinka lähelle laudepuun pintaa sen kärki yltää. Itse kukin voi kuvitella, miltä terävä ruuvinkärki tuntuisi lauteille istahtavan takalistossa.

Hiomisen jälkeen lauteet puhdistetaan ja käsitellään haluttaessa erityisellä, tähän sopivalla aineella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi siis olla ettei muu auta kuin hiominen. Ainakin voin nyt hyvällä omalla tunnolla lopettaa siivouksen :-) Meillä on puusauna, kannattaisiko nyt lopuksi laittaa vähän lämpiämään että kuivaisi paremmin vai jätänkö ihan tuolleen (lastalla vetelin enimmät vedet lattiakaivoon)?

Vierailija
4/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä saa ihan edullisiakin puuvillasta, jotka pesasee nopsaa koneessa. Säästää lauteita huomattavasti!

Vierailija
5/5 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään laudeliinoja, pahiten on tummunut alalaude, jossa jalkoja pidetään. Ja tarkennan vielä: kyllä, meillä käydään suihkussa ennen saunaa :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme