Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiedättekö edullista turvaistuinta?

16.02.2008 |

Kakkosautoon siis etsitään istuinta, jota voi pitää n.15 kiloiseen asti selkä menosuuntaan! Kaikki edulliset (alle 100 ekeä), mitä olen löytänyt, täytyy kääntää kasvot menosuuntaan, kun lapsi on 10 kiloinen. Suositushan on, että selkä menosuuntaan pitäisi matkustaa 3 vuotiaaksi asti, mutta 10 kiloa voi tulla jo vuoden ikäisenä täyteen. Käytettynä en oikein uskalla ostaa, kun pelkään, että on kolaroitu istuin. Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sinä melkoisessa pinteessä. Et löydä haluamaasi selkä menosuuntaan istuinta tarpeeksi edullisesti, etkä halua myöskään ostaa käytettyä istuinta. Haloo, lapsesihan joutuu matkustamaan ilman istuinta. Ota järki käteesi ja hanki lapselle kasvot menosuuntaan istuin. Se on ihan yhtä turvallinen, kuin selkä menosuuntaan istuimet, ellei jopa turvallisempi. Näin minä olen tehnyt ja lapseni matkustaa miellyttävästi ja turvallisesti.

Vierailija
2/17 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

edullisia ovat miten lienee laatu.

Niitä myy ainakin Kärkkäinen nettisivuillaan.

Muistaakseni www.karkkainen.com

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmissa perheissähän näyttää isä ajavan sillä ykkösautolla töihin ja takaisin ilman lapsia. Äiti kuskaa kakkosautolla (usein turvaton romu) lapst neuvolaan, lääkäriin, harrastuksiin, shoppailuihin jne. ja kakkosatuon turvallisuus on yhtä tyhjän kanssa. Vielä kun hankkii kakkosautoon kakkosluokan turvaistuimen, niin siinähän on asiat järjestyksessä. Tämä siis kovaa yleistystä.

Vierailija
4/17 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se on ehdottomasti parempi laittaa vaikka halvempi istuin kuin kuljettaa lasta ilman mitään turvalaitetta. Kyllä kai tässä lapsen parasta ajatellaan. Kaikilla ei ole vain mahdollisuutta laittaa useita satoja euroja kahteen huippuluokan turvaistuimeen. Lisäksi pitää miettiä sekin montako kertaa istuimelle on käyttöä kakkosautossa. Meillä haetaan nuorimmainen hoidosta noin kerran kuukaudessa kakkosautolla ja siinä käytössä HTS basic. Minusta täysin toimiva ratkaisu käyttökertoihin nähden. Kolariin joutuminen on tottakai mahdollista niin hyvällä kuin huonolla autolla.

Vierailija
5/17 |
22.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei missään nimessä ole turvallisempaa tai edes yhtä turvallista kuin selkä menosuuntaan eli siitä en tinkisi. Alle 100 eurolla on kuitenkin lähes mahdoton löytää hyvää turvaistuinta ja selkämenosuuntaan versiona sitäkin mahdottomampi. Saamasi kommentit ovat kuitenkin todella typeriä, et varmaankaan ole aikeissa kuljettaa lastasi ilman istuinta ja mistä ihmeestä joku täysin tuntematon tietää millaisilla tai millaisella autolla ja kuka teidän perheessänne ajelee ja lasta kuljettaa!

Edullisimpia alahihnoilla varustettuja (eli voi käyttää 3-vuotiaaksi tai ylikin) selkämenosuuntaan kiinnitettäviä istuimia ovat esim. Britax Two way Elite ja Graco Duo XTP, kummankin hinta pyörii jossain vähän alle 200 eurossa.

Vierailija
6/17 |
26.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en IKINÄ IKINÄ laita pientä vauvaani matkustamaan kasvot menosuuntaan. Joka vähääkään on lukenut tutkimuksia, niin tietää miksi. Erään puolitutun vajaa 2 vuotias " vauva" kuoli peräänajotilanteessa, kun matkusti turvaistuimessa kasvot menosuuntaan. Meni niskat poikki. Isompi lapsi selvisi, mutta vauvan niskat eivät kestä äkillistä edestakais liikettä. Ja siinei auta kalliitkaa turvaistuimet...Ja mieluummin vaikka käytetyssä penkissä kuljetan lastani, kunhan saan selkä menosuuntaan!

Juu, räpsyhän se on toi mun kakkosauto, ei ole edes tämän vuosituhannen vaikka melkein. Ja vain yks airbag, tosin se on etu, kun saan vauvan turvaistuimeen eupenkille. Harmi, ku ei olla rikkaita tai uskalleta ottaa isoa autolainaa. Koitan vaan ajaa " normaalisti" , että välttyisin kolareilta. 15 vuotta olen ajanut ja onneksi ei ole mitään käynyt. Niin ja toinenkaan autokaan ei ole uusi, vaan sekin vuosituhannen vaihteesta. Mies ajaa sillä siksi, kun se on bussi ja mä en ihan niin isoista tykkää. Mulla on farkku Mondeo. Tuolla bussilla ajetaan siksi kaikki matkat yhdessä, kun se on diesel. Titaa meillä olla 2 kakkosautoa!!!

Pitää kattoa niitä Osanin istuimia. Bussiin meillä on Aktan turvaistuin, tosin sekin pitäisi uusia, kun alkaa kohta tulla ikä vastaan.

Enhän minä täysin hylänny käytettynä ostamistakaan=), vaan tuumasin, että " en oikein uskalla käytettyä ostaa" . Siinä on kuitenkin vain myyjän sana, että istuinta ei ole kolaroitu. Eli pitäs tuttu olla, jolta uskaltas ostaa.

Nämä asiat ovat arvovalintoja. Kaipa mun pitää jostain muusta tinkiä ja laittaa 200 euroa siihen istuimeen, kun vielä autoki on vanha =). Siihenhän meneekin mun yhden kuukauden kotihoidontuki, heh!

Vierailija
7/17 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kommentoi sen kummemmin, mutta mä oon ymmärtäny et jos on kolaroitu istuin ni siitä ilmeisesti leikataan vyöt poikki ja jos vakuutusyhtiö antaa uuden ni ne ottaa sen vanhan pois. Eli tuskin markkinoilla kolaroituja on.

Me ostettiin myyjän mukaan hyvin vähän käytetty kakkosautoon uutena ostettu Britaxin Two Way Elite n.90¿ ja täytyy sanoo et on tosi hyvässä kunnossa ja meillä käytössä ykkösistuimena tai kakkos ihan miten vaan ni pojalla. On nimittäin kuin uusi. Kannattaa seurata huutonettiä.

Vierailija
8/17 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko 2-vuotias peräänajaneessa vai peräänajetussa autossa ja sattuiko se kaupunkiajossa vai maantiellä ?

Vierailija
9/17 |
04.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

autossa, jonka perän ajettiin. Auto oli kääntymässä maantiellä ja toinen auto ajoi perään.

Vierailija
10/17 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkämenosuuntaan oleva istuinhan suojaa paremmin edestäpäin tulevissa törmäyksissä. Ilmeisesti nyt oli kysymyksessä sellainen törmäys, jossa mikään turvaistuin ei olisi pelastanut. Peräänajot tapahtuvat myös useimmiten varsin pienillä nopeuksilla. Syynä ei varmasti ollut kasvot menosuuntaan asennettu turvaistuin, vaan sekään ei pystynyt pelastamaan lasta. No olihan vain kiinnostavaa tietää, kun näistä niin paljon väitellään ja ymmärrystä on usein puuttellisesti mutta perusteluja löytyy silti vankasti.

Vierailija
11/17 |
05.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pallon potkaisee seinään, se pomppaa takaisin. Samoin käy lapsen pään kolaritilanteessa. Ja olisihan se lapsi voinut kuolla joka tapauksessa, oli sitten miten päin tahansa. Minä kuitenkin sain tuosta sen verta opiksi, meni se sitten miten vaan fyysisten lakien mukaan, että laitan lapseni suositusten mukaan matkustamaan autossa. Ei nuo suositukset turhia ole. Pitäs varmaan opisella aihetta enempi. niin ja kolaripaikalla en käynyt,, että kuoliko vauva siinä, kun toinen auto ajoi perään, vai siinä, kun auto lensi penkkaan. Ja ajoiko se keskelle perää vai kulmaan.

No, nyt meille on nyt tulossa HTS besafe royal turvaistuin selkä menosuuntaan 18 kiloon asti. Jospa me sillä pärjätään siihen asti, että ipana lähentelee kolmea. En tiedä sitten, kuinka " hyvä" istuin tuo on. Vaikutti tukevalta ja on kuulemma joskus voittanu jotkut testitkin.

Nämä turvaistuinasiat meinaavat saada joidenkin mielen kuumaksi. Kyselin miehen siskolta, millaiset turvaistuimet he hankkivat, kun viime kesänä molemmat penkit uusivat. Soitin siis kysyäkseni vinkkejä. Hän kehui jotain Britaxin penkkiä hyväksi, kun se on niin leveä. Kysyin sitten, että millainen pääntuki siinä on (sivuilla), että onko leveä istuin turvallinen sivutörmäyksessä. Miehen sisko suuttu ja haukku HTS:n penkin samantien (olin kertonut harkitsevani sellaista) ja samaan syssyyn myös muuta. Olin aivan ihmeissäni, että mitä se tähän kuuluu (en tietty sanonut mitään), mutta sitten hoksasin, että se oli valvonut vauvan kanssa ja siksi ärtynyt. Välillä jo mietin, että kuin provosoiva minä sitten olen, kun täälläkin tulee tulikivenkatkuista tekstiä...

Vierailija
12/17 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

naurettavaa arvostella toisen istuin ostoksia, pääasia että on se istuin ja turvavyöt!!

Hävyttömän paljon näkee liikenteessä vanhempia joiden lapset roikkuvat penkeillä ilman vöitä, tai sitten vauva on kaukalossa ja kaukalo sylissä!!!

Mutta kurkkaappa www.hobbyhall.fi

Vierailija
13/17 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eppuliini:

naurettavaa arvostella toisen istuin ostoksia, pääasia että on se istuin ja turvavyöt!!

Onko näin? Tuudittaudutaanko tässä siihen, että kun on istuin, niin kaikki hyvin. Kyllä mun mielestä on tärkeää myöskin istuimen (ja muuten myös sen auton) turvallisuus. Ja kuten täällä jo joku on kommentoinutkin, niin kyllä se kakkosautokin voi kolariin joutua. Suurin osa kolareistakin tapahtuu lähellä kotinurkkia, siellähän sitä eniten ajetaan.

Vierailija
14/17 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten moni on todennut, arvostelua ja mielipiteitä löytyy joka lähtöön.

Aina ei jakseta omaa mielipidettä perustella edes itselleen. Varmasti on tärkeintä, että autossa lapset ovat kiinni ja turvaistuimessa. Niitä " parhaita" malleja ja merkkejä ja " testivoittajia" näyttää olevan yhtä monta kuin käyttäjää ja testaajaa. Yleensä näytetään mietittävän tuleeko kolari edestä tai takaa. Entäs kun se tulee sivulta ja ei ole nokkaa eikä perää suojaamassa. Pitäisikö silloin istua sivuttain ja kumpaan suuntaan. Itse kiinnitin valinnassa monia myyjiä kuunneltuani ja lehtiä luettuani huomiota eniten sivusuojaan. Pienen pää kun siitä kajahtaa auton sivuikkunaan tai tolppaan niin hajalla on kuin kananmunankuori. Mistäpä näistä kaikista tietää ennakkoon ja tilaston mukaan ei voi suojautua.

Se on aika varmaa, että tukkirekan ajaessa pysähtyneen auton perään laittaisin lapseni siinä peräänajetussa kasvot menosuuntaan. silloin olisi edes se turvaistuimen selkänoja sen takaa tulevan ja lapsen välissä. Mutta - voi kun teitäis ennakkoon tai kun ei koskaan tulisi kolaria itselle.

Vierailija
15/17 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun tukkirekka ajaa vauhdilla pysähtyneen autosi perään, niin on aika se ja sama millaisessa istuimessa lapsesi istuu ja onko selkä menosuuntaan vai ei. Tukkirekan massa on niin mahtava, ettei tavallisesta henkilöautosta jää kuin rusina jäljelle kun tukkirekka tulee päälle. Ikävä kyllä.

Vierailija
16/17 |
07.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se pään heilahdus on se miltä useimmat tuntuvat lastaan suojaavan, niin silloinhan mahdollisimman joustavat vyöt äkkiä ajatellen olisivat paras ratkaisu. Useimmat kirjoittelijat tuntuvat unohtavan, että turvaistuimen tulee suojata myös muulla tavalla.

Mahdollisimman kuppimainen ja kolmelta puolelta hyvin suojaava turvaistuin on varmaan monessa tapauksessa yhtä tärkeää kuin istumasuunta. Istuimethan näyttävät liikkuvan ainakin noissa testivideoissa ihan älyttömiä matkoja auton sisällä ja se voi iskeytyä lapsen kanssa auton sisäosiin ja muihin matkustajiin. Telkkarissa oli testivideoita sivukolareista, jossa sivulta törmännyt auto paiskaa sivuoven sisään ja heittää turvaistuintakin rajusti sivusuunnassa.

Ei ole varmaankaan kiva saada jossain avoimessa istuimessa sitä auton puskuria kylkiluihinsa tai käsivarteen, oli sitten aikuinen tai lapsi.

Vierailija
17/17 |
09.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen vielä haluaisin sanoa että jos vaan mitenkään on mahdollista niin laita takapenkille. Meidän tuttava perheellä oli kaksi vuotias lapsi selkämenosuuntaan etupenkillä, vastaan tulevielta kaistalta tuli rekka, rekasta irtosi renkas ja tuli suoraan ikkunasta läpi lapsen päähän. Lapsi kuoli samantien. Siksi minä olen ehkä vähän turhankin tarkka näissä lapsen turvallisuus asioissa. Mutta jos vaan mahdollista ja taitaa ainakin mahtua (mulla oli Mondeo -99) niin laita takapenkille selkämenosuuntaan.

Sitten siitä istuimesta taitaa ne kunnolliset halvimmat olla sen 199¿ tarjouksessa. Kuten Britax two way.

maieli:

Minä en IKINÄ IKINÄ laita pientä vauvaani matkustamaan kasvot menosuuntaan. Joka vähääkään on lukenut tutkimuksia, niin tietää miksi. Erään puolitutun vajaa 2 vuotias " vauva" kuoli peräänajotilanteessa, kun matkusti turvaistuimessa kasvot menosuuntaan. Meni niskat poikki. Isompi lapsi selvisi, mutta vauvan niskat eivät kestä äkillistä edestakais liikettä. Ja siinei auta kalliitkaa turvaistuimet...Ja mieluummin vaikka käytetyssä penkissä kuljetan lastani, kunhan saan selkä menosuuntaan!

Juu, räpsyhän se on toi mun kakkosauto, ei ole edes tämän vuosituhannen vaikka melkein. Ja vain yks airbag, tosin se on etu, kun saan vauvan turvaistuimeen eupenkille. Harmi, ku ei olla rikkaita tai uskalleta ottaa isoa autolainaa. Koitan vaan ajaa " normaalisti" , että välttyisin kolareilta. 15 vuotta olen ajanut ja onneksi ei ole mitään käynyt. Niin ja toinenkaan autokaan ei ole uusi, vaan sekin vuosituhannen vaihteesta. Mies ajaa sillä siksi, kun se on bussi ja mä en ihan niin isoista tykkää. Mulla on farkku Mondeo. Tuolla bussilla ajetaan siksi kaikki matkat yhdessä, kun se on diesel. Titaa meillä olla 2 kakkosautoa!!!

Pitää kattoa niitä Osanin istuimia. Bussiin meillä on Aktan turvaistuin, tosin sekin pitäisi uusia, kun alkaa kohta tulla ikä vastaan.

Enhän minä täysin hylänny käytettynä ostamistakaan=), vaan tuumasin, että " en oikein uskalla käytettyä ostaa" . Siinä on kuitenkin vain myyjän sana, että istuinta ei ole kolaroitu. Eli pitäs tuttu olla, jolta uskaltas ostaa.

Nämä asiat ovat arvovalintoja. Kaipa mun pitää jostain muusta tinkiä ja laittaa 200 euroa siihen istuimeen, kun vielä autoki on vanha =). Siihenhän meneekin mun yhden kuukauden kotihoidontuki, heh!