Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka uskoo että, kaksosten kehitys on hitaampaa kuin yksösten??

Vierailija
15.02.2008 |

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun 4-v kaksoset ihan normaalitahdissa kehittyneet kaikilla osa-alueilla. Tästä ollut puhetta neuvolassakin, minusta kehitykseen vaikuttaa niin moni muukin asia ettei pelkkä kaksosuus ole syy. Ehkä sitten jos vanhemmat ei ole pystyneet vastaamaan molempien tarpeisiin niin se aiheuttaa viivästystä. Tai jos kaksosille kehittyy oma kieli, mutta minusta sekin aiheutuu siitä että ovat olleet " liikaa" keskenään kun olisivat tarvinneet muita kontakteja.

Vierailija
2/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

5v neuvolasta toinen sai lähetteen fysioterapeutille tasapainon takia ja toinen lääkärille huonontuneen kuulon takia...

Alku meni hyvin, nyt en enää tiedä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksosilla on 1v, 2 v ja 5,5v vanhemmat sisarukset.

T:5

Vierailija
4/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ollut iloinen yllätys, koksa koko odotusajan varauduin, että joka asista saadaan rampata ylimääräisissä tutkimuksissa ym.

Kaksosilla voi olla ongelmia, niihin vaikuttaa myös keskosuus jota on kaksosilla enemmän kuin yksösillä. Kaksostuttujen lapsista löytyy hyvin, tavallisesti ja hieman hitaammin kehittyneitä. Mutta niinhän löytyy kaikkien tutuista, eikös vaan?

Vierailija
5/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

T:5

Vierailija
6/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tässä on tietoa neuvolan käynneistä, päiväkodin palautteesta ym.

T. 8.

Vierailija
7/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

testejä vuotta ennemmin testattavaksi.

Vierailija
8/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä ne enää vanhemmista helpoilta tunnu jos onkin ongelmia lapsella.

T. Läheltä seurannut

Vierailija
9/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onhan niitä ihan normaalisti kehittyneitä kaksosia olemassa, senhän sanoo jo järkikin. Tietysti on niitäkin joilla kehitys viivästyy syystä tai toisesta. Minun kohdalle nyt vain on sattunut sellainen normaalisti kehittynyt lapsipari, en minä sitä omaksi ansiokseni lue. Mutta kaksosperheiden parissa työskennellessäni olen ikävä kyllä huomannut että monelta vanhemmalta loppuu voimat niin täysin alkuvaiheessa että lapset jää liian vähälle huomiolle.

4.

Vierailija
10/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi " yksöstä" ja yhdet kaksoset, ja kyllä, kaksoset kehittyivät hippusen hitaammin jossain suhteessa (esim. kävelemään oppiminen, puhumaan oppiminen) kuin nämä yksöset. Muuten eroja ei enää huomaa, koulussa kaksoset ovat ns. kympin oppilaita.

Vierailija
11/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan normaalisti ja normaalilla aikataululla ovat kehittyneet. En ole koskaan kuullutkaan kenenkään ajattelevan että täysiaikaisina syntyneet olisivat jotenkin erilaisia ja hitaampia kuin samaan aikaan yksösinä syntyneet. En usko että tolla syntymällä on niin väliä.

EHkä sitten vanhemmilla ei ole niin aikaa tai jotain paneutua kaksosten kanssa touhuiluun, olisko siinä syytä, en tiedä.

Keskosina syntyneet ovat sitten oma asiansa.

Vierailija
12/12 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja esim. sektiolla jolloin ei pääse tulemaan mitään hapenpuutetta niin miksi kehitys olisi hitaampaa kuin yksösillä?

Ja sitä paitsi, vaikka syntyisi pienipainoisena niin ei sekään automaattisesti tarkoita kehitysviivettä.

Itse tunnen monia yksösiä, joilla viivästynyttä kehitystä, mutta toisaalta en tunne yhtään kaksosta jotka eivät olisi normaalisti kehittyneet.

Mielestäni aloitus on jotenkin hassu.