Mita suosittelet; pv, keventajat vai kalorilaskuri? Olen vahan kallistumassa viimeiseen, en tosin tieda miksi, kokemusta ei naista mistaan! ev
Kommentit (9)
mutta helpompi silti syödä roskaa kunhan pysyy pisteiden sisällä. Itse laskisin kaloreita, ja samalla yrittäisin syödä lautasmallin mukaan muistaen hyvät rasvat. Vähän enemmän suunnittelua ja miettimistä, mutta siitä voisi tulla tavaksi kunnon tieto tasapainoisesta syömisestä. Keventäjiin en ole tutustunut, joten en ossoo sannoo.
6.1.2008 kirjauduin Kalorilaskuriin ja tänään tulos on -11,3kg.
Vierailija:
mutta helpompi silti syödä roskaa kunhan pysyy pisteiden sisällä. Itse laskisin kaloreita, ja samalla yrittäisin syödä lautasmallin mukaan muistaen hyvät rasvat. Vähän enemmän suunnittelua ja miettimistä, mutta siitä voisi tulla tavaksi kunnon tieto tasapainoisesta syömisestä. Keventäjiin en ole tutustunut, joten en ossoo sannoo.
Kyllä meille ainakin Painonvartijoissa ihan ekoilla kerroilla jo opetettiin ja painotettiin hyvinkin sitä perinteistä lautasmallia ja kehotettiin joka aterialla noudattamaan sitä!
Painonvartijoissa (tosin jo 90-luvun lopussa) oli tällaista:
- viikkomaksu korkea
- itsestäänselvyyksiä lässyttävä ryhmänohjaaja, jonka mielestä esimerkiksi liikunta oli laihduttajalle kiva lisä, mutta ei kovin tärkeää
- päivittäinen kokonaisenergiamäärä ja erityisesti proteiinimäärä aivan liian alhaisella tasolla aktiivisesti liikuntaa harrastavalle > kuukautiskiertoni pysähtyi ja gynen mukaan hormoniarvoni olivat sellaiset, joita yleensä tapaa vain anorektikoilta
- hyviä rasvoja ei tullut ruokavaliosta tarpeeksi
- punnituksissa kehuttiin isosta viikkopudotuksesta, vaikka mitä isompi viikkopudotus > sitä enemmän nestettä ja lihasta on lähtenyt
- vihoissa ei ole kaikkia tuotteita.
Kalorilaskurilla
- kalorivajeen voi määritellä yksilöllisesti
- hinta on edullinen (esim. 30 euroa vuodessa)
- olen saanut pysyviä tuloksia ruokavaliolla, jossa päivän energiamäärä on reippaasti suurempi kuin Painonvartijoissa > lihasmassa on säilynyt ja jopa hieman lisääntynyt
- tiedän joka päivä, kuinka paljon saan vitamiineja, hivenaineita ja erityyppisiä rasvoja, ja tiedän, miten saan vitamiini- ym. suositukset täyteen, jos määrä on jäädä vajaaksi
- voin itse suunnitella sopivat proteiini-, hiilihydraatti- ja rasvaosuudet
- käytännössä kaikki mahdolliset tuotteet löytyvät listasta
- painokäyrät näyttävät, miten painon pitäisi muuttua teoriassa > mahdollista yksilökohtaiseen reagointiin
- laskuri vahtii, että päivittäinen kuitusuositus tulee täyteen
ja paljon muutakin. Olen tyytyväinen käyttäjä.
Painonvartijat ovat varmasti hyvä systeemi niille, joilla ei ole juurikaan tietoa oikeaoppisesta ravinnosta ja joilla on paljon ylipainoa, mutta myös nämä ryhmät pystyvät kyllä kalorilaskurillakin pääsemään tuloksiin.
Painonvartijoissa opetetaan, mutta Kalorilaskuri laskee joka päivä vitamiinien, hivenaineiden, kuidun, proteiinin ja erityyppisten rasvojen määrän syömisten perusteella, jolloin voi varmistua siitä, että todella on saanut kaiken tarvitsemansa.
Painonvartijoiden nettisivuilla oli pari vuotta sitten vielä esimerkkipäivä, jossa laihduttaja nautti pelkkiä herkkuja. Sellaiseen ruokavalioonko siellä kannustetaan? Ei ehkä ryhmässä, mutta toki uusia laihduttajia houkuttelee mukaan sellainen mainos, jossa annetaan ymmärtää, että täällä saa syödä vaikka pelkkää hiilihydraattimössöä, kunhan pisteet riittävät.
Paljon tuotteita, ja näet paljonko proteiinia yms. saat ruuasta, myös ehdotuksia millä vinoutuneen ruokavalion saa korjattua. Halpa. Ottaa mukaan liikunnan aiheuttaman energiatarpeen.
Aikaisemmin olen ollut pv mutta tarvitsen vaihtelua, paino ei liiku suuntaan tai toiseen joten muutosta on tapahduttava.
Kiitos teille vinkkaajille, olen kurinalainen laihduttaja ja tuo varmaan toisi hyvän tsempin päälle.
Saako siihen tutustua ilman maksua? Juu, siis olen menossa sivulle itsekin :D
Helppo käyttää ja edullinen.