Astmaatikot, kysymys teidän pef-arvoista ja kommenttia omistani..
Eli minulla epäillään astmaa ja teen kahden viikon pef-seurantaa.
Paras puhallettu arvo ilman avaavaa lääkettä on 560l/min eli arvona hyvä. Mutta minulla aamuisin ja iltaisin vaihtelu on melkoista. Eilen aamulla paras arvo oli 460 ja illalla 530. Onko vaihtelu vielä normaalia?
Miten teillä arvot vaihtelevat ja millaisia tuloksia puhaltelette?
Vaikka aamun lukema oli selvästi iltaa huonompi, ei minulla kuitenkaan aamulla ollut mitenkään hankala hengittää.
Kiitos kommenteista!
Kommentit (6)
Minäkin puhallan lähes aina alle 400, eikä kuulemma ole edes astmaa.
kestävyysliikuntaa. Olen harrastanut vuosia kestävyysliikuntaa (juoksua ja pyöräilyä). Kertoi, että yleensä silloin lähtöarvot ovat hyvät. Kertoi myös, että lähtöarvojen taso ei kerro välttämättä mitään, vaan arvojen vaihtelu. No, katsotaan sitten, mitä lääkäri kertoo tulosten lukemisen jälkeen.
ap
astma. Piilevä tosin. Oireet herää aina silloin tällöin, mutta jatkuva lääkitys kuitenkin on päällä. Eikö se kuitenkin ole ratkaisevaa, miten puhallukset sujuu ennen ja jälkeen avaavan lääkkeen? Vaikka poia puhaltanut ihan hyvät arvot ennen avaavaa, niin puhallusten tulos on avaavan jälkeen kuitenkin aina parantunut.
mulla kans seuranta taas päällä ja lukemat 350-400 sekä lääkkeellä että ilman - ei mitään vaikutusta. Eikä nyt ole edes huono olotila.
muistaakseni yli 15% ero aamu- ja ilta-arvon välillä ja/tai lääkkeen kanssa ja ilman antaa aihetta tarkempiin tutkimuksiin. Minulla oli joskus flunssan jälkeen jäänyt ahtauttava keuhkoputkentulehdus ja arvoissa oli vähän pienempi ero, mutta silti oli oireita. Tulehdus parani kuukauden astmalääkekuurilla, enkä tarvinnut lisätutkimuksia.
Itse olen 166cm/54kg astmaatikko ja mulla lääkityksen avulla saadaan pef pysytettyä vähän 400 yläpuolella. Vuorokausivaihtelu sinänsä astmalle tyypillistä.