Olen vastavalmistuva FM enkä saanut oppisopimuspaikkaa, nyyh!!
Hain kirjastosta kirjastovirkailijan oppisopimuspaikkaa, mutta mua ei pyydetty edes haastatteluun. Lupaa hyvää kun alan enemmänkin lähetellä työhakemuksia, en pääse varmaan mihinkään töihin...
Kommentit (5)
Miksi sellaiseen haet? Minä olen kirjastovirkailija kahden vuoden ammattikouluopinnoilla.
työpaikat ovat kiven alla ja kaikkea on haettava jos johonkin haluaa päästä, varsinkin kun pääaineeni on varsin humanistinen eikä oman alan työpaikkoja satele taivaalta syliin.
Jostain syystä suomalaiset yritykset ja yhteisöt eivät ole hirveän kiinnostuneita työssäohjaamisesta. Oppisopimuskoulutus on loistava tapa oppia työ mutta tämä järjestelmä, että pitää itse hankkia se työpaikka, on vähän järjetön.
jos olet valmistumassa maisteriksi, et tee oppisopimuksella yhtään mitään. Harjoittelupaikkaa voit hakea mutta katso, että saat palkkaa myös.
SEhän on tietysti ilmaista työtä, mutta ainakin saisit kokemusta. Itse olen myös kansatieteilijä ja ollut samassa jamassa :)
Valmistumiseni jälkeen olin puolisen vuotta työttömänä. Hain museoihin ym. mutta ei mitään mahiksia, koska oman alan työkokemusta ei juurikaan ollut. Menin sitten työvoimahallinnon harjoitteluun museoon kokemusta saadakseni. Tämän jälkeen sainkin lähes heti työpaikan eräästä kulttuurialan organisaatiosta. Nyttemmin olen monen mutkan kautta päätynyt arkistoalalle.
Mielestäni on kyllä parempi mennä vaikka palkattomaan harjoitteluun, kun vain istua kotona ja turhautua. Sillä tavalla voi saada jalan oven väliin ko. paikkaan. Ja samallahan voi hakea niitä "oikeita töitä".
Miksi sellaiseen haet? Minä olen kirjastovirkailija kahden vuoden ammattikouluopinnoilla.