Mitä kerrotte työnantajalle?
Mitä te olette sanoneet poissaolojen syyksi, kun joudutte olemaan IVF:n punktion takia sairauslomalla?
Tuntuu, että kaikki järkevät selitykset alkaa olla tässä osoitteessa käytetty ja en haluaisi kertoa esimiehelleni todellakaan sairausloman todellista syytä. Hoitojen lopputuloksesta kun ei ole valitettavasti takeita, niin ei hirveesti viitsisi suitsuttaa menevänsä munasolupunktioon. Vuosilomien käyttäminenkin tuntuu vähän kurjalta, kun kuitenkin poissaoloista on olemassa lääkärintodistus.
Terkuin, Hopefully
Kommentit (15)
Mutta siis, punktiosta ei vielä vielä kokemusta, mutta mun täytyy tunnustaa että ekassa inssissä olin " vatsataudissa" johon sairastuin kesken päivän, kun piti yllättäen lähteä samana päivänä lekuriin utrattavaksi. Tauti jatkui sitten seuraavankin päivän, kun oli inssi. ;) Tosin koska inhoan valehtelemista, niin maha oli oikeastikin kipeä, kun hermoilin että jään kiinni klinikalle mennessäni! :)
Itse olen nyttemmin kertonut esimiehelle hoidoista, joten hän tietää että tulen olemaan kevään mittaan pois muutaman päivän. Helpottaa kummasti, koska yksi ikävimmistä asioista hoidoissa oli se, kun piti jännittää kyselläänkö syytä lääkärikäynneille.
Mitä jos sanoisit meneväsi pieneen toimenpiteeseen, josta tulee sairaslomaa muutama päivä? Vaikka tähystykseen (eikös kystia tai endoa leikata tähystyksessä). Ainoa ongelma on, jos sairaslomatodistuksessa on merkattuna syy ja pomo päättää sen selvittää.
Killa
Itselläni on punktiopäivä perjantaina ja aion ilmoittaa vaan töihin, että olen kuumeessa... Tottakai hermostuttaa, jos joku jostain saa selville, etten ole " oikeasti" sairaana, mut en kyllä missään nimessä halua kertoa poissaolon oikeata syytä. Meillä on töissä sen verran uteliasta porukkaa, etten halua herättää mitään spekulaatioita. Itse mietin kans tuota Killan ehdottamaa " pientä toimenpidettä" , mut jätän senkin nyt vielä käyttämättä kun punktio osuu perjantaille ja poissaoloa töistä tulee vain yksi päivä (viikonloput vapaata normaalistikin).
Tsemppiä! Mut näissä asioissa on vaan pakko ajatella vain omaa parastaa ja pitää työ ja yksityiselämä erillään.
Minä toimin nyt tässä toisessa punktiossa näin: Kerroin töissä pari päivää etuajassa että jään sitten muutaman päivän sairaslomalle. Eli keskiviikkona kun oli punktio, niin maanantaina tuon ilmoitin, en muuta. Eikä kyllä pomo kysynytkään, ihme kyllä! Sairasloman syytähän ei ole pakko kertoa, ja ajattelinkin, että jos olisi kysynyt tarkennusta, niin olisin sanonut vaan että " Ihan syystä, mutta tarkemmin en halua sanoa" . Saikkulapussakaan ei ollut mitään syytä tai koodia, mutta meillä kylläkin lääkärin leimassa lukee naist. ja synn. el., joten meillä ei tuo vatsatauti tm. olisi kyllä mennyt läpi, kiinni olisin jäänyt! ;) Sairaslomaahan ei tarvitse mitenkään erityisemmin selitellä, kunhan todistuksen toimittaa! Tsemppiä!
ja mun hoitopaikassa annetaan vielä tosi reilusti sairaslomaa, 8 päivää punktiopäivästä. En mä kyllä ole niin kipeä ollut että olisi sitä koko 8 päivää tarvinnut pitää, mutta olen sen kumminkin pitänyt kun kerran se on annettu. Enkä tuntenut huonoa omatuntoa siitä, koska olen muuten tosi harvoin poissa töistä kun ei mulla juuri koskaan ole flunssaa, vatsatautia tms. Lisäksi mun työ on sen tyyppistä, että poissa ollessani ei kukaan muu joudu tekemään hommiani, vaan siellä ne odottaa pöydällä kun tulen takaisin.
En ole kertonut työnantajalle syytä, sanonut vain että joudun vähän operoitavaksi. Ei ole kyselty enempää. Jos olisi kysytty, olisin sanonut että gynekologinen juttu enkä halua selittää sitä tarkemmin. Sen jo luulisi tukkivan uteliaammankin kyselijän suun!
Mun sairaslomapaperissa on myöskin lukenut tuo naistentautien ja synnytysten lääkäri, ja lisäksi koodi joka tarkoittaa " miehestä aiheutuvan lapsettomuuden hoito" tms. Löysin itse ne koodit netistä, joten voihan se olla että työnantajakin on löytänyt ne. Mutta jos ei kysytä, en aio kertoa enempää.
Minä kerroin muutama päivä ennen punktiota meneväni pieneen operaatioon, josta tulee 3 päivää sairaslomaa. Pomo ei kysellyt mitään eikä mielestäni ole syytä pakko kertoa. Jos olisi jotain kysynyt, olisin vaan sanonut, että naistenvaivoja, joista en halua kertoa. Toivottavasti ensi viikolla kukaan ei kysele mitään.
Mulla on ainakin aina pitänyt joka ikisessä sairaslomalappusessa olla diagnoosinumero vähintään. Aiemmin sitä tosin ei tarvinnut kiikuttaa työnanatajalle vaan työterveyshuoltoon, mut nyt pitää kiikuttaa esimiehelle suoraan :-/ No minkäs teet. Ei mua haittaa se, et se tietää mitä on tehty, mutta mietin yrittääkö ruveta sanomaan, ettei muka ois hyvä syy palkalliseen sairaslomaan. Jos yrittää niin sit on oksat pois.
Meillä lapsettomuushoidoista aiheutuva sairasloma on palkatonta. Saikkulappuun laitettava koodi on Z-alkuinen, eikä sellaisesta sairaslomasta makseta palkkaa. Meillä on muutenkin tosi tiukkaa. Vain akuutit lääkärikäynnit hoidetaan työajalla, kaikesta muusta pitää tehdä joka minuutti takaisin.
Joku sanoi, että tästä olisi jokin tuomioistuimen päätös, että pitää saada palkallisena, mutta mä en kyllä jaksa lähteä tappelemaan asiasta, vaan otan kiltisti lomapäivät käyttöön (nyt kun ei tarvitse keksiä tekosyitä).
Ja nykyään kuka vaan saa (pienen selvittelyn jälkeen)nuo koodit selville jos vain haluaa. Monessa paikassahan voi olla omalla ilmoituksella pois töistä 3 vrk, joten ajattelin käyttää sitä mahdollisuutta ja sanoa vain, että olen menossa toimenpiteeseen, josta tulee pari päivää saikkua ja voi olla että toimenpide joudutaan uusimaan muutaman kerran... =)
Toisaalta olisi mukava viedä se todistuskin poissaolosta, mutta sitten kyllä pyytäisin lääkäriltä siihen sellaiset ympäripyöreät ICD-koodit.
Minulla punktio alkuviikosta (ma?), mutta tärinäkipu alkaa olla jo sitä luokkaa, että saas nähdä joudunko jäämään jo vkl: na pois töistä (teen vuorotyötä).
eli tosiaan esimiehen ei tarvitse sairasloman syytä tietää. Jos et halua hänelle toimittaa saikkutodistusta, niin sen voi toimittaa suoraan työterveyshuoltoon. Mutta palkattomaksi voi silti sairasloma tulla, jos työnantajalla se käytäntö on.
Mulla viimeksi oli sairaslomatodistus ja kiikutin sen osastosihteerille (sellainen käytäntö), en sitten tiedä ottiko esimies selvää koodista, mutta palkasta ei ainakaan oltu vähennetty mitään.
Mulle ivf-punktion yhteydessä määrättiin 1 p sairaslomaa ja lääkäri katsoi " jonkun sopivan" sairauskoodin kirjasta. Hän valitsi muistaakseni jonkin vatsakivun. Totesi vielä, että vatsakipuhan tässä huomenna on kyseessä, turha työnantajalle on antaa vihjeitä lastenhankintasuunnitelmistaan.
Mulla on kaikki 3 punktiosta aiheutunutta sairaslomaa olleet kyllä palkallisia. Samoin lääkärikäynnit olen saanut tehdä työajalla.
ONNEKSI, sillä muutenhan mulla olisi mennyt kohta kaikki lomat tähän touhuun kun hoitoja on jo näin paljon takana...
Minä en ole kertonut mitään töissä, kolme ivf-hoitoa takana. Helsingistä väestöliitosta olen saanut aina joka kerta lääkärintodistuksen ilman mitään koodeja, ja se on ilmeisesti heidän standardikäytäntö. Muilla klinikoilla tietty voi olla sitten eri käytännöt. Lääkärintodistuksessa lukee lääkärin erikoistumisala.
Mä olen saanut palkkaa myös kaikista noista punktio-sairaslomista.
Jos joku kysyy, niin mun mielestä voi sanoa vaikka jotain tyyppiä naistenvaiva tai gynekologinen operaatio. Harva kehtaa tuollaisen jälkeen udellla enempää.
Palkkaa ei tullut tännekkään,Taysissa sanoivat,että työnantaja päättää maksaako.Muistaisin,että viisi vuotta sitten olisin kyllä saanut kaikilta päiviltä palkan,joten tuli vähän yllätyksenä tämä asia.Itse kerroin työnantajalle syyn,kun yllättäen tarjosi työlle jatkoa viikon pestin jälkeen ja hoidon aloitus oli jo päätetty alkamaan parin viikon päästä.Jotenkin on mukavampi olla,kun tietää syyn,ettei ainakaan epäillä laiskuuttaan hakevan saikkua ja jos olisi tärpännyt,niin tietää ettei raskautta suunniteltu heti kun töitä luvattiin pidemmäksi aikaa.Olen itse isossa tehtaassa töissä ja tiedän,että asia jää pomon tietoon.Aina ei kuitenkaan ole näin ja jokaisella on oikeus olla kertomatta,jos niin haluaa.
Hopefully: