Oletteko kertoneet julkisella puolella yksityisen hoidoista
Minua on mietityttänyt, että kannattaako julkisella puolella kertoa yksityisellä tehdyistä hoidoista? Meillä aloitettiin hoito julkisella puolella joulukuussa 2005 ja silloin katsottiin hormoniverikokeet ja miehen sperma sekä tehtiin munatorvien aukiolotutkimus. Kaikki oli ok (vaikka minulla ei ollut ok, kun oli koko ajan kovia kipuja) ja sain 4 kuukaudeksi clomit. Clomeista ei ollut apua ja sen jälkeen minulla oli muutenkin elämä kaikin puolin niin sekaisin, että otin yhteyttä julkiselle lapsettomuusklinikalle vasta huhtikuussa 2007. Sain ajan elokuun 2007 loppuun ja siellä kerroin että olen seuraavassa kuussa menossa yksityisesti laparoskopiaan, kun en enää kestä jatkuvaa kipua. Lapsettomuuspolilta pyydettiin ilmoittamaan skopian tulos ja luvattiin sitten miettiä jatkoa. Skopian jälkeen lähetin epikriisin lapsettomuuspolille ja sain uuden ajan marraskuulle 2007. Jouduin kuitenkin perumaan tuon ajan matkan vuoksi. Seuraavan ajan sain helmikuuksi 2008.
Nyt meillä on menossa yksityisesti ensimmäinen IVF-hoito jo piinapäivä 7 (ja on jo menkkatuntemuksia) ja ensi viikolla on juuri testipäivänä aika tuolle julkiselle lapsettomuuspolille juuri testipäivänä. Mitään ei tästä IVF:stä saatu pakkaseen, koska vain kaksi oli siirtopäivänä 5. hengissä ja loput 2 olivat jo lakanneet jakautumasta.
Kysymys kuuluukin, että oletteko kertoneet julkisella puolella yksityispuolen hoidoista? Mietin vaan, että jos kerron yksityisesti tehdystä IVF:ssä, niin kai me silti pääsemme vielä julkisen kauttakin 3:een IVF:ään? Onko kellään tietoa tai edes mutu tietoa asiasta?
Kommentit (4)
Minun käsitykseni mukaan taas Helsingissä (NKL) yksityisellä tehdyt hoidot laskettaisiin siihen kolmeen tarjottavaan IVF:ään. Näin ainakin minulle puhelimessa sanottiin, kun kysyin. Ollaan jonottaessa menosa yksityiselle ja nyt jännäänkin, että jäädäänkö kiinni. Olen kyllä antanut luvan tilata tiedot yksityiseltä klinikalta, joten jos sen tekevät niin saavat asian selville. Itse en aktiivisesti aio asiasta ilmoittaa.
osborne:
Ja jos teillä on tilanne, että yksityisellä ei ole hoidot kesken (eli ei pakkasalkioita)
Siis ei kai se voi vaikuttaa, jos nyt saisimme IVF:stä pakastettavaakin, niin meidän pitäisi käyttää ne alkiot ennen kuin pääsisimme julkiselle?! Ollaan just varauduttu siihen, että on varaa maksaa IVF, muttei kyllä siihen perään PASseja. Ajatus oli säästää alkiot toistaiseksi ja käyttää ne vasta, jos julkisellakaan tuoresiirto ei tulosta tuottaisi. Huh, pitääpä selvittää tämä!
Lahdesta julkisella puolella lähetetään ymmärtääkseni IVF-hoitoihin Helsinkiin Fertinovaan. Taidan olla kertomatta julkisella puolella yksityisen hoidoista, kun pelkään, että ne vaikuttavat. Meillä ei todellakaan ole varaa käydä enempää hoitoja yksityisellä. En ole koskaan ollut raskaana, joten lapsia ei ole. Nytkin tuntuu, että pieleen on mennyt, kun alkaa olla ihan selvät menkkaoireet vaikka on vasta pp. 7. Alaselkä ja rakko vähän kipeitä ja hartiapisto oikeassa hartiassa, joten menkat varmaan alkaa parin päivän sisällä...
mutta siellä olen ihan avoimesti kertonut yksityisen hoidoista eikä ole vaikuttanut julkiselta saatavaan hoitoon, paitsi ajoituksen suhteen. Ja jos teillä on tilanne, että yksityisellä ei ole hoidot kesken (eli ei pakkasalkioita), en usko että vaikuttaa muissakaan julkisissa hoidon saantiin. Julkiselta on mahdollista saada hoitoa periaatteella 2 lasta tai kolme ivf/icsi-hoitoa, ainakin näin olen ymmärtänyt. Eli ei pitäisi vaikuttaa se, montako hoitoa on tehty yksityisesti, lasten määrä taas on sitova. Voin olla ymmärtänyt väärinkin, mutta ainakin TAYSista on näin minulle sanottu. Ja joskus tehdään poikkeuksiakin, mutta harvoin.
Ja ainakin veisin kaikki paperit yksityiseltä julkiselle, nehän kertovat aika paljon uuden hoidon suunnittelijalle. Mutta toivotaan nyt, että ette tarvitsekaan sitä julkisen hoitoa!