Alkuraskauden pitkään kestäneet vuodot ja raskaus?
Pakko nyt kysellä, että miten on mennyt? Näistä vuodoista on ollut paljon puhetta, mutta onko kokemuksia tällaisesta? Eli mulla alkoi tiputteluvuoto rv 5+4. Vuotoa tulee päivittäin. Välillä veristä, välillä rusehtavaa ja välillä haalean punaista. Kävin gynellä rv 6+0 ja sykkeet näkyi ultrassa. Vuoto tulee kohdun suulta. Papa otettiin, mutta tuloksia en vielä tiedä. Koko ajan on pieni pelko päällä, että miten tässä käy. Muuttuuko vuoto runsaammaksi jne. Onko jollain muulla kokemuksia tällaisesta ja miten raskaus jatkui?
Minulla aikaisempienkin kanssa ollut vuotoja, tosin niukempaa ja ne on välillä loppuneet ja välillä tulleet. Loppuivat kyllä rv 13 kokonaan. Ja molemmat raskaudet mennyt yliaikaisiksi.
Erityisesti kiinnostaa, että saatiinko vuodon syy selville, jatkuiko raskaus normaalisti ja kuinka kauan vuotelua on kestänyt?
Kommentit (7)
Mulla ollut koko tän raskauden ajan veristä vuotoa, välillä enemmän ja välillä vähemmän. Mitään kipuja ei ole ollut eikä tätä ole ollut aiemmissa raskauksissa, nyt menossa neljäs raskaus.
Ultrassa sanoivat vko 11 että vuoto johtuu kohdun suulla olevasta istukasta. Kaikki siis on ihan hyvin.
Nyt viikkoja 14+6 ja vähäistä vuotoa tulee edelleen, tosin harvemmin.
Paperiin tai pönttöön asti vuotoa ei ole tullut missään vaiheessa
elliot
neljässä edellisessä raskaudessa se on tiennyt aina keskenmenoa mutta tämä porskuttaa nyt vk 16+. Olen näköjään 5+1 valittanut toisaalla että tiputtelu on alkanut viikkoa aiemmin, sitä kesti useamman viikon. Mulla syynä oli ilmeisesti papa 3 ja selvästi näkyvä verestävä solumuutos kohdun suulla. Sitä nyt seuraillaan. Lisäksi limakalvot on herkempiä raskaana ollessa, joten pieni vuoto voi johtua ihan emättimestäkin eikä välttämättä tule kohdusta asti. Ai niin ja meillä on IVF-hoidolla alkanut raskaus, jotka nekin on herkempiä vuotelemaan jostain syystä sanoi hoitava lääkäri.
Hyvin on siis kaikki mennyt toistaiseksi ja vuodotkin loppuivat minusta viimeistään tuossa 10+. Samaa toivotaan kaikille muillekin vuotelijoille, eipä se koskaan kivaa ole seurata tilannetta!
tuplaraskaudessa reippaasti. Vuoto alkoi rv7 yks kaks yllättäin, vessakäynnillä alkoi holista ja pönttöön tuli iso klöntti. Olin jo ihan varma, että siinä meni vauvanalut, mutta ei onneksi. Vuodon syy oli kohdussa oleva hematooma, joka vuosi aina rv 16 saakka, välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta jatkuvasti kuitenkin jotain tuli... Raskaus jatkui kuitenkin onnellisesti loppuun asti.
TOivottavasti sinullakin kaikki menee hyvin, nuo vuotelut raskausaikana on tosi yleisiä ja säikyttää pahanpäiväisesti, mutta usein silti kaikki on kunnossa.
Inhottavaa toi vuotelu ja siitä aiheutuva jatkuva epävarmuus ja huoli!
Mulla ekassa raskaudessa alkoi vuoto tiputteluna rv 9, seuraavana päivänä hiukan voimistu mutta oli niukkaa. Menin päivystykseen ja keskenmeno, sikiö oli kuollut rv 7. Tässä toisessa raskaudessani tiputteluvuotoa tuli 3 päivää rv 5-6 hyvin hyvin niukkana, ruskeana -> en edes juossut päivystykseen. Rv 9 alkoi taas tiputteluna ja seuraavana aamuna voimistu, menin päivystykseen 100-varmana keskenmenosta mutta siellä olikin kaikki hyvin! Vuoto jatkui niukkana ja vähän runsaampanakin yhteensä 13 viikolle asti, jolloin sitten loppui kokonaan. Siihen mennessä ehdittiin ultrata monta kertaa eikä mitään syytä löydetty. Sen koommin ei ole verta näkynyt kertaakaan yhtään ja nyt viikot 31+6 ja kovasti potkii =) .
Eli tismalleen samoista oireista päivälleen samoilla viikoilla tapauksessani eka oli keskenmeno ja toka jatku. Mutta nyt tietty mielessä tämä viimeisempi positiivinen kokemus ja usko siksi hyvä myös sun tapauksessa.. Tiedän kyllä tasan tarkkaan kuinka kuluttavaa se on pelätä koko ajan.. Mutta aina voi mennä päivystykseen niin saa mielenrauhan! Eivät ainakaan mulle nauraneet vaikka kävin melkein viikon välein.
Mutta tarrasukkia matkaan! Toivotaan kovasti että kaikki menis hyvin!
-vanilja ja baby 31+6
Harmi, ettei enempää kokemuksia ole tullut.
Mulla siis vuotoja jatkunut jo kaksi viikkoa, joten ei ainakaan mistään äkillisestä km:sta ole kyse. Ja reilu viikko sitten ultrattiin vuotojen keskellä ja kaikki oli ok. =) Nyt vaan jännitän, että jaksanko odottaa np-ultraan vai käynkö vielä uudelleen kurkkaamassa pienokaista.
Aika jännä, kun mulla on tässä raskaudessa ollu tosi rajut oireet ja samanaikaisesti noi vuodot on ollut runsaammat ja kestäneet pidempään. Voiskohan olla jotain yhteistä? Olen aina reagoinut herkästi hormoonimuutoksiin. Nyt iho lehahti täyteen teinifinnejä, vaikka suklaatakaan en ole syönyt. Ja harvinaista kyllä, yhtään makeeta ei tee edes mieli. On tää aika mielenkiintoista olla raskaana! =)
Mukavaa odotusaikaa kaikille!
Vuoto ei ole vaarallista ja useimmilla ihan normaalia.
Itselläni vuodot alkoivat rv 7 aluksi tuli jonkin verran verta ei paljon yhden kerran. Soitin päivystykseen missä synnytyslääkäri kertois seuraavaa:
Ei syytä huoleen jos vuoto on niukkaa ja siihen ei liity voimakkaita kipuja. Päivystykseen kannattaa tulla jos vuoto on runsasta ja kuplivaa, veren mukana tulee selkeitä hyytymiä, kivut alavatsassa ja hartijoissa. Koska oli alkava viikonloppu sain ohjeeksi vain levätä.
Viikolla kävin sitten ultrassa mun omalla gynellä ja siellä todettiin kaiken olevan hyvin. Vaavi ei ilmeisesti tykännyt sisätutkimuksesta ja illalla tultua kotiin verta tuli runsaasi ihan pyyttyyn saakka ja mukana oli hyytymä. Kävimme siis päivystyksessä jossa todettiin jälleen kaiken olevan hyvin. Sain sairaslomaa ja seuraavat ohjeet:
* täydellinen lepo jota lääkäri todella korosti (kaikki kotityöt, esikoisen hoitaminen ja muu hössötys vältettävä)
* keilettiin yhdyntä, uimahallila käynti
* ponnistelua vältettävä, uimahallilla käynti
Noudatin tunnollisesti nämä ohjeet ja maksoilin sohvalla ja katselin telkkaria. vuodot rauhoittuivat päivystys reissun jaälkeen, mutta jatkuivat edelleen niukknan viikole 13. Huomasin myös, että vuoto oli hieman runsaampaa silloin kun seuraavien kuukautisten olisi pitänyt alkaa. Vähitellen tuli vaan sellaista ruskehtavaa tuhrua paperiin ja vuodot loppuivat kokonaan viikolla 13 ja lääkäri totesi, että monella tämä johtuu sikiöpussin kiinittymisestä. Vuotojen aikana minulla ei esiintynyt yhtään kipuja.
Kärsin koko alkuraskaudesta voimakkaasta pahoinvoinnistaan en oksentanut mutta kuvotti 24h. Tämän takia en todellakaan jaksanut tehdä yhtään mitään. Onneksi esikoinen on jo 6 v. joten hänestä oli miehelle apua arkirutineissa.
Muista levätä ja jos pystyt niin delegoi hommat muille.
Mulla viikkoja nyt 7+1 ja vuotoa ollut nyt reilun viikon. Eli viikolla 5+5 kesken työpäivän hulahti verta ihan kunnolla pönttöön asti. Veri oli kirkasta ja lievää menkkamaista kipua oli ennen sitä. Illalla pääsin ultraan jossa vuodon syyksi paljastui kohdun limakalvolla oleva hematooma. Syke kuitenkin näkyi ja koko vastasi viikkoja joten ajattelin selvinneeni säikähdyksellä. Seuraavana päivänä tuli taas samanlainen verinen hulahdus joka iltaa kohti kuitenkin taas hiipui. Uusi ultra oli viikolla 6+6 jossa todettiin hematooman kasvaneen reippaasti mutta edelleen alkiolla kaikki oli kunnossa. Vuotoa tulee päivittäin ja pääasiassa se on sellaista veristä limaa. Myös ihan kunnon kokoisia hyytymiä on tullut. Lääkäri ei mitään erityisiä ohjeita antanut vaan tilannetta seuraataan parin viikon välein. Sanoi kuitenkin että on hyvä että vuotaa ja huonompi juttu olisi jos vuoto jäisi kohtuun keräämään tulehdusta ja painetta. Itse olen siis sillä mielellä että niin kauan kun vuoto aina tyrehtyy ja hiipuu ja kipuja ei ole voin huokaista helpotuksesta vähäksi aikaa. Hirveän paineen alla elämistä tämä kyllä on mutta toivottavasti loppu olisi onnellinen.
Kiva olisi kyllä lukea teidän muiden kirjoituksia miten raskaus on vuodoista huolimatta sujunut.