Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voisiko joku tehdä Gradun aiheesta: Suomalaisnaisten maidontuotanto...

Vierailija
13.02.2008 |

Oikeasti joku on joskus tutkinut, että n.2% naisista on sellaisia, joilta maitoa ei kerta kaikkiaan tule/tulee erittäin niukasti.

Tämä ei kyllä voi mitenkään pitää paikkaansa. Täällä sivustolla kun juttuja lukee, niin luku on todellisuudessa n.50%... Ihan käsittämätöntä nykyäitien välinpitämättömyys ja laiskuus!

Joku saisi kyllä tutkia asiaa uudestaan, niin saisi näille " maidon tulo vaan lakkasi" -äideille faktatietoa.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mulla ei herunut pumpulle ollenkaan muuten kuin siten, että vauva on toisella rinnalla. Eli pumppu yksistään ei riittänyt heruttamaan.

Toisekseen, jos stressaa ja itkee ja kiukuttelee, ajaa itsensä näännyksiin, se on varma tapa saada maito loppumaan. Mutta se ei johdu siitä, että sinussa fyysisesti olisi jotain vikaa, vain sun käytöksessäsi. JOillakin (kuten esim. minulla) stressi on pahin maidon tuloa estävä tekijä.

Ja ne nännit nyt on ekan lapsen kanssa verillä kaikilla, ei mitään ihmeellistä.

Vierailija:

On taas helvetin fiksuja juttuja täällä!! Lapseni syntyi kiireellisellä sektiolla ja vaikka tunnin välein otin hänet rinnalleni VIIDEN PÄIVÄN AJAN, maito nousi vasta kuudentena päivänä ja silloinkin sitä tuli maksimissaan desi kuudessa tunnissa (tiedän, koska pumppasin useamman tunnin päivässä, myös heti sektion jälkeen!). Olisin kovasti halunnut imettää ja siihen kannustettiin ahkerasti, mutta JOS MAITOA EI TULE KUNNOLLA, SITÄ EI TULE KUNNOLLA. Raskausaikana alkanut heruminen loppui kuin seinään sektiopäivänä, nännit olivat verillä toisena päivänä- ja silti jatkoin yrittämistä.

Parin viikon päästä annoin kokonaan periksi, minua masensi. Neuvolakäynnit olivat oikein kivoja, kun koko ajan vieraat ihmiset utelivat imetyksestä- mitä hittoa se muille kuuluu??

Vierailija
22/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jen äideille?

Itse ainakin sivustaseuranneena kälyni imetystaistelua koliikkivauvansa kanssa, en voi kuin kiittää onneani ettei moista ole tullut omalle kohdalle.

Jos joku teistä viettäisi päivän seuraten hänen elämäänsä, ei takuulla kehtaisi enää tehdä näitä aloituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yks tuttu sai hiljattain toisen lapsen ja esikoinen kuulemma herättää 15 x yössä. En juuri ihmetellyt kun kuulin ettei imetys kestänyt pitkään. Mun tuttavapiirissä ne äidit, joilla imetys on tökkinyt, ovat olleet juuri niitä joiden lapsilla on koliikki tai valvottavat muuten öitä.

Vierailija
24/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nimenomaan puhe siitä 2%:sta, joilla tutkimusten mukaan EI MAITO YKSINKERTAISESTI RIITÄ. Mutta, tämän Vauva -sivuston mukaan me suomalaiset ollaan todella erikoinen kansa sen suhteen, että varmaan 50% naisista on näitä joilla " maito ei riitä" .

Kaikilla on mitä ihmeellisimpiä syitä olla imettämättä, ja kaiken takana on kuitenkin se, ETTEI HALUTA imettää. Ja ei, tähän en halua kommentteja äideiltä jotka eivät ole pystyneet imettämään jonkin vakavan sairauden takia.

Joku kirjoitti sektiosta ja imettämisestä: on aivan normaalia, että maito nousee vasta 5-6 päivän jälkeen sektiosta. Keho ei ehdi reagoida tarpeeksi nopeasti vauvan syntymiseen sektiolla.

Korvikkeet pitäisi laittaa reseptilääkkeiksi ja hintaa nostaa roimasti, niin ehkä se motivoisi itsekkäitä naisia imettämään.

Vierailija
25/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselta kaiketi, muttei ainakaan AV-mammoilta. Lopettakaa meuhkaaminen sen imetyksenne kanssa. Mulla loppui imetys kuin seinään lapsen ollessa 3vk vanha, koska makasin 40 asteen kuumeessa ja tiputuksessa viikon sairaalassa rintatulehduksen takia.

Vierailija
26/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikeeta se on ymmärtää ne imetyksen/äidinmaidon vaikutukset pitkällä tähtäimellä?? Vaikutukset lapsen terveyteen ovat todella suuret, ja suurin osa vaikutuksista näkyy vasta varhaisaikuisuudessa tai peräti vasta aikuisiässä. Mutta eihän se siinä vaiheessa enää äidin persettä kaivele, eihän?!

Vierailija
27/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ruoan tarjoamisessa se on imettäminen niin silloin on syytäkin tuntea syyllisyyttä. On jo aika karistaa yhteiskunnasta tämä " ketään ei saa syyllistää" -mentaliteetti.

Syyllisyys on normaali, hyvä tunne, joka auttaa ohjaamaan käytöstä parempaan suuntaan.

jos taas maitoa ei oikeasti tullut -- siis sillä 2%:lla -- niin ei ole syytä tuntea syyllisyyttä.

Vierailija
28/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten ihmeessä jaksatte pohtia lasten ruokkimista tämänkaltaisella kiihkolla? Oletteko täysin terveitä?

Terveisin (täys)imettäjä

Vierailija
29/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan se on tutkittu, että fanaattisuus voi aiheuttaa masentuneisuutta, itsetuhoisuutta, äitilapsi suhteen katkeamista, tästä johtuvaa äidin ja lapsen apatiaa jne.. Myöhemmässä elämässä lapselle mielenterveysongelmia ja oppimishäiriöitä. Näiden ongelmien rinnalla hypoteettinen riski saada jokin allergia koska antaa korviketta, on kuin hyttysen pissa valtameressä. Jos se pikku Nico- petteri ei saa tulevaisuudessa syödä omenaa ei voi olla pahempi kuin se, että NP:stä tulee masentunut oppimishäiriöinen työtön ja tappaa itsensä kolmissakymmenissä.

Vierailija
30/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletetaan että tuolla 2 % ei tule maitoa ollenkaan ja lopuilla sitten enemmän tai vähemmän riittävästi ja helposti. Eiköhän tuossakin ole jonkinlainen jatkumo, jossa toisessa päässä on se ei yhtään ja toisessa päässä sitten liikatuotanto. Suurin osa sijoittuu johonkin tälle välille.

Toisille maidontuotanto on luonnostaan helpompaa ja sallii useitakin virheitä tms imetyksessä ja janan toisessa päässä olevilta (maidon tuotanto on heikomman sorttista) yksikin " virhe" tyssää imetyksen.

Yksinkertaisesti sanottuna toisille imetys on tosi paljon vaikeampaa kuin toisille. Missä menee raja, että kaikkien kannalta on parempaa antaa suosiolla sitä korviketta.

ja on niissä vauvoissakin eroja. Esikoiseni kieltäytyi tyystin imemästä rintaa, kun sieltä tuli maitoa huonosti. Että se siitä stimulaatiosta. Vauva rääkyy eikä lopulta suostu edes ottamaan tissiä suuhunsa. Lypsämällä ei maitoa herunut paria tippaa enempää.

t. eräs huonomaitoinen. sukuvika, jota en todellakaan tiennyt ennen kuin itse olin aikani takkuillut imetyksen kanssa. Haaveena oli pitkä imetys ja pakastin puolillaan varamaitoa

Vierailija
31/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin aikanani siihen halpaan, että " automaattisesti täysimetän vauvaani" . Mun äidillä oli aina liikaa maitoa, hän kävi joka kerta luovuttamassa rintamaitoaan sairaalaan, kun sitä maitoa oli ihan liikaa. Mä sitten pidin ihan itsestään selvänä, että sama tilanne on mullakin... ja kas vain. Mä kuulunkin ilmeisesti tuohon välimaastoon. Eli maitoa ei tullut riittävästi missään vaiheessa... noh, Siperia opettaa. Onneksi tiedän, että on myös äitejä, joilla ei esikoisen imettäminen onnistunut lainkaan ja sitten seuraavien lasten kanssa onnistui helpostikin. Toivon, että tämä osuu omallekin kohdalle.

Vierailija
32/33 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Toisekseen, jos stressaa ja itkee ja kiukuttelee, ajaa itsensä näännyksiin, se on varma tapa saada maito loppumaan."

Joo, ihan tahallaan minä kuule " kiukuttelin" pahoissa kivuissa, yöt valvoneena ja juuri henkilökohtaisen menetyksen kokeneena (osui viikkoa ennen laskettua aikaa)! Kylläpä sait tämänkin asian käännettyä minun syykseni, vitun iso kiitos!! :O

Vierailija
33/33 |
21.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi imetys on lisääntymässä. Kyllä se on melkein lapsen pahoinpitelyä olla imettämättä, ellei todella ole kaikkeaan yrittänyt ja kärsinytkin voidakseen lastaan imettää.