Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tartossa asuville kysymyksiä

12.02.2008 |

Mietiskelemme haemmeko työtä Tartosta. Mielen päällä on iso liuta kysymyksiä, joihin toivoisi saavansa edes jonkinlaista vastausta ennen kuin hakemuksen uskaltaa kirjoittaa. Siispä millainen paikka Tarto on lapsiperheelle? Miten vaivattomasti olette löytäneet asunnon ja millaisia vuokra-asuntoja siellä ylipäätään on tarjolla? Mikä on vuokrien hintataso noin suunnilleen? Kaupoista ilmeisesti saa myös suomalaisia tuotteita.

Kiitollisena lueskelisin, jos vain jollain olisi aikaa kertoa asumisesta Tartossa.

:)marusha

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.city24.ee ja www.kv.ee

Mukavia selaluhetkiä toivottaa iida

Vierailija
2/6 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätkö miten Viroon saa Kelan tukia. Lähinnä lapsilisät ja kotihoidontuki kiinnostaa. Kelan sivuilta jää vaikutelma, että saisi sinnekin. Paikallinen Kela oli kuitenkin sitä mieltä, että ei saa. Onko kokemusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marusha76:

Tiedätkö miten Viroon saa Kelan tukia. Lähinnä lapsilisät ja kotihoidontuki kiinnostaa. Kelan sivuilta jää vaikutelma, että saisi sinnekin. Paikallinen Kela oli kuitenkin sitä mieltä, että ei saa. Onko kokemusta?

Mikäli olet(te) lähetetty työntekijä (ette siis mene Tarttoon töihin esim. paikallisella sopimuksella paikalliseen firmaan) vaan siis olet(te) Suomalaisen firman palveluksessa, on teillä mahdollisuus oleskella maassa 5 vuotta ja kuulua Suomen KELAN piiriin. Tällöin saatte 5 vuotta täydet lapslisät mutta ette mitään kotihoidontukia, sillä ne ovat kuntakohtaisia.

Mikäli menette Tarttoon paikallisen firman palvelukseen paikallisella työsopimuksella, eikä teillä ole lähetetyn työntekijän statusta, vaan KELAN mukaan " muutatte pysyvästi Eestiin" , putoatte Suomen KELAn piiristä ja liitytte paikalliseen Haigekassaan.

Korjatkaa joku, jos olen väärässä!

iida

Vierailija
4/6 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvensi taas lisää. Saa nähdä uskaltaako edes ajatella ryhtyvänsä moiseen projektiin. Pitää vielä selvitellä asioita tarkemmin... Kaunis kiitos näistä tiedoista!

Vierailija
5/6 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta Tartto on mukava paikka asua lapsiperheelle. Kaikki on suht lähellä, pääsee liikkumaan ilman autoakin lasten kera. Jääkö teillä toinen vanhemmista kotiin? Hoitopaikan suhteen on nimittäin vaikeuksia, pienellä varoitusajalla saatte paikan tn. vain yksityisestä tarhasta (tai hoitajan kotiin), mikä on kalliimpaa kuin kunnallinen. Mutta harrastusmahdollisuuksia löytyy minusta kivasti ja kerhotoimintaa, suomenkielistäkin (ks. www.kerhot.tartonkoulu.net).

Noista tuista: eli todellakin, jos olette esim. lähetettyjä työntekijöitä ja jäätte Suomen sosiaaliturvan piiriin, voitte saada tukia, molempia. Meillä on tilanne sikäli hieman erilainen, että mies on virolainen. Tästä syystä saamme Viron lapsilisän ja sitten sovitettuna Suomen lapsilisän siihen päälle (käytännössä sama summa, mutta kahdelta maksajalta). Olen itse Kelan jäsen, joten kotihoidontukea sain sieltä. Tosin minulle tehtiin aika kelju temppu: kun jäin hoitovapaalle äitiysloman jälkeen, minut myös tipautettiin pois Kelasta (ehkä tilanne on erilainen, jos molemmat vanhemmat on Kelan jäseniä...). Ja otettiin takaisin, kun palasin töihin hoitovapaan jälkeen, heh. Kotihoidontukea maksettiin sitten kuitenkin töissä käydessäni, lapsen ollessa hoidossa. Kuntalisiä siihen ei kyllä saa. Ja se 5 vuotta Kelan jäsenenä on myös suuntaa-antava. Olen asunut kauemmin ja olen edelleen ihan virallisesti jäsen.

Vuokra-asuntoja löytyy tosiaan netistä, hinta riippuu niin paljon toiveista (koko, lämmityssysteemi, " mukavuudet" ). Yleensä vuokran lisäksi pitää maksaa ns. " kommunaalid" eli vesi, lämmitys, sähkö. Suomalaisia tuotteita on tarjolla aika kivasti nykyään isommissa kaupoissa.

Vierailija
6/6 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.keskustelu.tartonkoulu.net/

Taisit kyllä jo löytää tänne tiesi, mutta jos vaikka muitakin kiinnostaa!