Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työnantajasi kieltäytynyt osittaisesta hoitovapaasta?

11.02.2008 |

Heippa

Mies olisi jäämässä osittaiselle hoitovapaalle, mutta työnantaja hangoittelee vastaan. Kyseessä on yksityisyrittäjä ja mieheni on ainut työntekijä. Onkohan pomo tällä kertaa oikeassa?

Alla olevan lakipykälän löysin jo netistä. Aiheutuukohan mieheni vapaasta " työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä" ? Miten " vakava haitta" ja " kohtuulliset työn järjestelyt" määritellään? Periaatteessa yrityksen tulot laskevat suhteessa työnteon määrään (eli 20 % kun mies tekee 80 % työaikaa), mutta onko se vakava haitta?

Kiitos kokemuksista ja tiedoista etukäteen!

Marke

" Työnantaja ja työntekijä sopivat osittaisesta hoitovapaasta ja sen yksityiskohtaisista järjestelyistä haluamallaan tavalla. Työnantaja voi kieltäytyä sopimasta vapaasta tai antamasta sitä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. Työnantajan on esitettävä työntekijälle selvitys kieltäytymisensä perusteena olevista seikoista." Lähde http://www.finlex.fi/fi/ -> Työsopimuslaki 26.1.2001/55

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
14.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasta taas minulle vastattiin kun kysyin että mitä jos työnantaja ei suostu niin on kuulemma suostuttava.

Itse käytin yli vuoden ajan osittaista hoitovapaata. Tein 4pvä viikkoa aina perjantai vapaana ja hyvin meni. Hoitopaikan vaatimus oli että aina sama päivä pitää olla vapaata ja näin tehtiin ;)

Vierailija
2/6 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelliseen kirjoitukseen on taas pakko kommentoida sen verran, että onpa ollut asiaa tuntematon Kelan virkailija. Työnantajan ei ole mikään pakko suostua osittaiseen hoitovapaaseen, vanhempainvapaan jälkeiseen ns. normaaliin kylläkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on työnantaja, joka siitä päättää. Jos työajan lyhennyksestä koituu työnantajalla " vakavaa haittaa" , hän voi siitä kieltäytyä. Ja kyllä yhden henkilön työllistävä yksityisyrittäjä voi aika helpostikin todistaa, että vapaasta koituu tuo " vakava" haitta.

MeLady:

Kelasta taas minulle vastattiin kun kysyin että mitä jos työnantaja ei suostu niin on kuulemma suostuttava.

Itse käytin yli vuoden ajan osittaista hoitovapaata. Tein 4pvä viikkoa aina perjantai vapaana ja hyvin meni. Hoitopaikan vaatimus oli että aina sama päivä pitää olla vapaata ja näin tehtiin ;)

Vierailija
4/6 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin edellisessä työpaikassa osittaisella hoitovapaalla ja uusi työnantaja ei taas ollut järjestelyyn halukas. Voisin veikata, että koska miehesi on ainoa työntekijä (sama tilanne itselläni), haitan voidaan arvioida olevan työnantajalle ns. kohtuuton eli kukaan ei voi paikata hänen töitään hänen poissa ollessaan. Yleensähän hommat delegoidaan jollekulle muulle ja jos sitä ei ole, hieman vaikeampi juttu.

Kerro meille, kuinka asiassa kävi.

Vierailija
5/6 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse olisi kymmenestä työpäivästä/viikosta eli osittaista hoitovapaata olisi vain 2,5 kk. Luulisi, ettei tuossa ajassa vakavaa haittaa pääsisi syntymään. Mies tekisi siis 4 päivän työviikkoa.

Vierailija
6/6 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka loppupeleissä tuon asian päättää. Voin kyllä ymmärtää yksityisyrittäjää, joka ei halukas myöntämään ainoalle työntekijälleen tuota vapaata. Ja hän sen varmasti pystyy hyvin perustelemaankin. Toista se on vähän isommissa yrityksissä (esim oma työnantajani), jossa on paljon samaa työtä tekeviä.