Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten " tehdä vaikutus" rippikouluikäiseen?

Vierailija
11.02.2008 |

Rippikouluikäinen sukulaistyttö (miehen siskon tyttö) on tulossa huomenna _yksinään_ kyläilemään luokseni (olen kotona kaksin pienen lapseni kanssa). Olemme asuneet viime vuodet kaukana hänestä ja nyt muuttaneet lähemmäksi, joten haluaisin tutustua häneen uudelleen ja antaa hänelle mahdollisuuden ottaa minut ystäväkseen. Tytöllä on " heikohko turvaverkko" , hän on yksinhuoltajan ainoa lapsi, eikä mitään yhteydenpitoa isäänsä tai isän puolen sukulaisiin. Isovanhemmat ovat kuolleet ja mieheni kanssa olemme käytännössä siis ainoita sukulaisia ja muutenkin läheisiä aikuisia. Muutaman kerran olen tyttöä nyt tavannut, mutta kertaakaan emme ole oikein jutelleet. Tyttö on aika ujo ja murrosikä vaivaa (äitinsä mukaan tiuskii hänelle ja muutenkin ovat törmäyskurssilla vähän päästä, tyttö on kuitenkin tosi kiltti, ei juokse poikien perässä eikä käy discoissa, vai mitä ne nykyään on). Olen ymmärtänyt, että tyttö haluaisi olla enemmän minun ja mieheni kanssa tekemisissä (olemme hänen lapsuudessa olleet todella läheisiä hänelle) ja ilahtuikin selvästi (miten nyt murkut ilahtuu, " en mä tiedä, no okei" ) kun pyysin hänet meille koulun jälkeen käymään, syömään jne.

Nyt kuitenkin mietin, mistä kaikesta hänen kanssaan alkaisin jutella, hiljainen tyttö kun on kyseessä, niin tiedän joutuvani olemaan keskustelujen kantava voima. Ja mistä ei kannata alkaa puhumaan lainkaan. Murkuista ei ole kokemusta, joten vinkatkaa te joilla on :).

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleisemmällä tasolla ja annan tytön päättää, milloin haluaa puhua myös noista täti-kysymysaiheista ;)

Itse varmaan juttelisin jotain siihen sen hetkiseen tekemiseen liittyvää (siis jos esim. teet ruokaa samalla), kertoisin kuin " aikuiselle" esim. muuttojuttuja (jos juuri olette muuttaneet, siis että kun kaikki on vielä muuton jäljiltä hukassa ja sitä ja tätä pitäisi järjestää jne.) Teinistä voi olla hienoa, että puhutaan kuin aikuiselle.

Telkkariohjelmat ovat aika turvallinen aihe, ehkä katsotte esim. samoja sarjoja (Greyn anatomia, House tms.) tai pidätte samoista elokuvista. Niiden avulla voi myös puhua monenlaisista asioista, varsinkin ihmissuhteista, niitähän suurin osa tv-ohjelmista ja elokuvista lopulta käsittelee.

Muutenkin kannattaa pyrkiä suhtautumaan tasaveroisesta lähtökohdasta. Tytöllä on äiti, joka hoitaa äidin hommat, sinun kannattaa pyrkiä olemaan aikuinen kaveri ja silloin ei kovin äidillinen suhtautuminen ole välttämättä se paras keino.

Vierailija
2/7 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin miettiä tuota TV/elokuva-linjaa... Ja tosiaan koitan pitää suuni supussa noista täti-aiheista, vaikka ne olis niin " helppoja" kyseltäviä ja vastaukset oikeesti kiinnotaisi itseni ;).

Antakaa lisää vinkkejä, ihan mitä vaan mitä mieleen tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

liittyvistä jutuista. Jos olet hyvä tekemään kampauksia, voisit kysyä haluaisiko hän kokeilla. Voisitteko tehdä yhdessä manikyyrin tai jalkahoidon? Meikkejäkin voisi kokeilla, jos tämäntyyppiset jutut kiinnostaa.

Vierailija
4/7 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta osta vaikka joku nuorekas paita tmv. ja kysy tahtoisiko hän sen. Ostit muka itsellesi ja olikin liian pieni, ei voi palauttaa kun kuitti hukassa tmv. (Olettaen että teillä ei ole kymmeniä kiloja painoeroa;)

Tai vaikka joku shampoo/hoitoaine/meikki tmv.

Vierailija
5/7 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka vuokraisitte elokuvan yhdessä. Tai tekisitte yhdessä jotain syötävää. Voit puhua tytölle omista asioista mutta älä kysele liikoja.

Vierailija
6/7 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisille ne on tosi tärkeitä ja voivat jäädä mieleen pitkäksi aikaa. Mutta palautteen pitää olla aito, mielistelyn ja teeskentelyn kyllä aistii. Voit pyytää vaikka auttamaan leipomisessa tai ruuanlaitossa tai lapsen vahtimisessa " sillä aikaa kun käyt tekemässä jotain" .

Vierailija
7/7 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä käskettiin välttää " tätikysymyksiä" . Minun 16-vuotias kummityttöni taas ihan silmin nähden tykkää, kun minä kyselen koulukuulumiset ja kavereista ym (kotona kun kukaan ei ehdi ko lapsen kanssa päivän tapahtumista keskustelemaan)