Polikliininen synnytys
Onko kellään kokemuksia? Millä ehdoilla olette " saaneet" synnyttää polikliinisesti? Estääkö esimerkiksi spinaalipuudutuksen ottaminen kivunlievitykseksi kotiutumasta saman vuorokauden sisällä?
Itseä kiinnostaisi kovasti synnyttää polikliinisesti tämänkertainen (tietysti vain, jos molempien vointi on ok) ja mennä sitten näyttämään vauvaa lastenlääkärille sinne osastolle jälkikäteen.
Kommentit (21)
Minä taas odotan pääseväni pariksi päiväksi sairaalaan makoilemaan. Kotona on 1v7kk vauhtiveikko, jolla on päällä tosi voimakas äitikausi meneillään. Hetkeäkään en siis saisi olla kotona rauhassa vaikka isä kuinka ottaisi vastuun esikoisesta.
Luin mielenkiinnolla ja yllättyneenäkin viestejänne.
Viimeksi (toinen) mut yritettiin laittaa kotiin vuorokauden kuluttua, mutta sain aiheellisesti pitkäakaiseen unettomuuteen vedoten nukkua toisenkin yön sairaalassa unilääkkeen avulla. Nyt kun odotan kolmatta ja nukahtamisvaikeudet ovat alkaneet jo nyt vaikka la on vielä aikaa, toivon todellakin että Helsingin sairaaloiden ruuhkan takia meitä ei lähetetä heti kotiin.
Ja sanoin heti th:lle, että edellinen osastokokemukseni oli niin kurja että haluan ehdottomasti kotiutua samantien. Minua ahdisti esikoisen kanssa vain maata siellä sängyllä, kun ei mitään tekemistä ollut. Kotona tulee aina jotain touhuttua, kokkailtua jne. Jos siis tuleva synnytys menee yhtä sutjakasti kuin ensimmäinen ja olo on mainio, en kaipaa tälläkään kertaa sen enempää lepäämisiä vaan haluan kotiin heti takaisin arkeen :)
Saa nähdä miten homma etenee, tämä on lähtökohtana.
Ymmärsin tästä ketjusta että kaikki polikliinisesti synnyttäneet olivat jo uudelleen synnyttäjiä. Meillä kun vasta ensimmäistä odotellaan, olisi kiva tietää miten nopeasti ne voi päästää tämän kanssa jos kaikki menee hyvin?
Synnytin neljännen lapsen Loppiaisena ja ilmoitin synnytyssalissa, että lähden tänään kotiin. (Tyttö syntyi puoli 7 jälkeen aamulla syöksyllä) Puoli 1 aikaan lääkäri tarkasti tytön ja sanoi kaiken olevan kunnossa. Lähtö venyi kuitenkin iltaan, koska olivat unohtaneet vaatteeni synnytyssaliin. Ahdistun sairaalassa niin, että aikani kuluu siellä itkien. Vauvalle annettiin kuitenkin jälkitarkastusaika kahden päivän päähän ja siinäkin kaikki ok.
tiuhtiainen:
Ymmärsin tästä ketjusta että kaikki polikliinisesti synnyttäneet olivat jo uudelleen synnyttäjiä. Meillä kun vasta ensimmäistä odotellaan, olisi kiva tietää miten nopeasti ne voi päästää tämän kanssa jos kaikki menee hyvin?
joissain sairaaloissa on sellainen lyhyt jälkihoito-osasto (vai mikäköhän se nimitys oli), hesarin nettisivuilta voisi löytyä siitä juttu (oli tiistain lehdessä).
Emilyn:
Ja sanoin heti th:lle, että edellinen osastokokemukseni oli niin kurja että haluan ehdottomasti kotiutua samantien. Minua ahdisti esikoisen kanssa vain maata siellä sängyllä, kun ei mitään tekemistä ollut. Kotona tulee aina jotain touhuttua, kokkailtua jne. Jos siis tuleva synnytys menee yhtä sutjakasti kuin ensimmäinen ja olo on mainio, en kaipaa tälläkään kertaa sen enempää lepäämisiä vaan haluan kotiin heti takaisin arkeen :)Saa nähdä miten homma etenee, tämä on lähtökohtana.
Moikka, itse olen meidän terkan eka polikliininen synnyttäjä, ja ainakaan meillä ei terkalla ole siihen polikliinisen synnytystoiveeseen mitään juuta eikä jaata sanottavana ;-) käytännössä siis mun kohdalla eka " virallinen" merkintä toiveesta on vasta synnytyskertomuksessa, eli silloin kun synnärille mentiin ja toiveita synnytyksen suhteen annettiin.
terkkari vaan sanoi neuvolassa että mitään kauhean tarkkoja suunnitelmia ei synnytyksen suhteen kannata tehdä (eli vähän toppuutteli).
Minulla on kolme lasta, joista kaksi jälkimmäistä ovat syntyneet polikliinisesti Jorvissa. Vuonna 2004 syntynyt lapsi oli 2820 g ja sain sen kotiini n. 6 tuntia synnytyksestä lastenlääkärin tarkastuksen jälkeen. Toinen polikliininen synnytys oli vuonna 2007 ja tuolloin lähdin kotiin n. 9 tuntia synnytyksestä. Tyttö syntyi noin keskiyön aikoihin ja yöllä ei kotiuteta. Missään synnytyksessä ei minulla ole ollut kivunlievitystä ja en ole ollut uupunut synnytyksen jälkeen. Kotiinlähtöäni ei ole ihmetelty yhtään. Kotiin päästyäni lapset ovat päässeet hyvään rytmiin alusta alkaen. Imetys on onnistunut ja maitoa on tullut jo eka päivänä. Omalla kohdallani paras valinta.
kolmatta menen synnyttämään, eikä se sairaalassaolo kiinnosta tippaakaan. kummastakin on olo ollut ok synnytyksen jälkeen, maidot noussut jne.
netistä olen tietoa löytänyt, enkä esim ole törmännyt siihen, että pitäisi olla luomusynnytys... itse olen ajatellut että jos paraservikaalipuudutus olisi tällä kertaa hyvä, koska olettaa vois että ajallisesti ei ainakaan olisi hitaampi synnytys?
mulla vaan vuotoa on molempien synnytysten yhteydessä ollut salissakin 1-1.5 litraa, mikä ehkä vois olla sellainen tekijä että poikliininen synnytys tyssähtää siihen?
ja pitäähän siinä aikamoinen ajoitus olla, eli lapsen pitäis syntyä ennne puoltapäivää, että viimeistään klo 18 ehtivät tarkastuksen tehdä... mutta joo, jos kaikki menis putkeen, olisi ihan avaan käydä siellä sairaalassa kääntymässä :-)
t,sokeritoppa 38+5
kolmas lapsi tulossa, viikkoja tänään 39+4 tai sitten tasan 40, kun huomasin äitiyskortissa pikkupikku ristiriidan. Olivat niskapoimu-ultrassa todenneet sikiön vastaavan 11 päivää nuorempaa kuin kuukautisten mukaan, mutta la siirtyi 14 vrk. Sinänsähän tuolla ei ole mitään merkitystä, lähtökuopissa tässä ollaan joka tapauksessa.
Lastenlääkärit kuulemma eivät varauksetta suosittele polikliinisia synnytyksiä siksi, koska jotkin sydänsairaudet ja bilirubiinikellastuminen voivat näkyä vasta muutaman päivän viiveellä, mutta itse en käsitä miten ne sairaalan seinät siihen asiaan vaikuttavat... Voihan sitä vauvaa tosiaan mennä näyttämään osastolle vaikka kerran päivässä, jos on aihetta.
Itse olen ollut molemmista aiemmista synnytyksistä täysin kotiutuskuntoinen jo samana päivänä, eikä se sairaalassa makaaminen kyllä houkuttele yhtään.
Pavvo:
Lastenlääkärit kuulemma eivät varauksetta suosittele polikliinisia synnytyksiä siksi, koska jotkin sydänsairaudet ja bilirubiinikellastuminen voivat näkyä vasta muutaman päivän viiveellä, mutta itse en käsitä miten ne sairaalan seinät siihen asiaan vaikuttavat... Voihan sitä vauvaa tosiaan mennä näyttämään osastolle vaikka kerran päivässä, jos on aihetta.
Itseasiassa ainakin kätilöopistolla pitääkin mennä kolmantena päivänä näytille, joten eihän siinä tavallaan jää kuin yksi " välipäivä" . Meiltä matkaa sairaalaan ruuhka-aikana max 25 minsaa, ja yöllä tai keskipäivällä ollaan parhaimmassa tapauksessa 10 minuutissa paikan päällä.
mutta joo, jos jollakulla on ihan oikeita omakohtaisia kokemuksia, niin jakakaa toki niitä!
Eli kirjauduimme sairaalaan sisään illalla. Olin kovissa supistuksissa ja sain spinaalipuudutuksen välittömästi. Mieheni oli soittanut aiemmin sairaalaan ja tiesivät olla " valmiudessa" .
Synnytys meni hyvin, vauva oli terve liki 4-kiloinen, yliaikainen vauva, joka alkoi imeä samantien. Vietimme yön kuitenkin sairaalassa ja seuraavana aamuna (tai kyllä se jo päivää oli) pääsimme lääkärintarkastuksen jälkeen kotiin. Kaikki meni hyvin, olimme sairaalassa siis alle vrk:n. Tarkastuksessa käytiin muistaakseni vasta kolmantena päivänä.
Tosin meillä kävi kotona sitä ennen 2 lääkäriystävää, jotka on molemmat toimineet alalla (toinen neuvolalääkärinä, toinen synnytyssairaalassa), mutta he siis ihan normaalisti vieraina, ei lääkäreinä. Mutta apu olisi ollut lähellä, jos olisi tarvittu...
Finette
EI, EI ja vielä kerran EI. =) Sitä mieltä en ole.
Synnytykseen liittyy aina riskejä, eikä sen kulkua voi etukäteen ennustaa ja yksi riski lisää on myös polikliininen synnytys. Kannattaa tiedostaa riskinä ja harkita tarkkaan. Etukäteen ei voi/kannata päättää, että se on se, mitä aikoo tehdä.
Esim. varsin yleinen keltaisuus näkyy monesti vasta 2.tai 3.päivänä ja tavallinen ihminen ei sitä välttämättä huomaa ja vauvan ensimmäisiin päiviin liittyy monta muutakin riskiä ja mahdollista sairautta, jota maallikon vaikea havaita. Eli varsinkin, jos lääkäriin/sairaalaan on pitkä matka, en edes harkitsisi polikliinista synnytystä, enkä ensi kerralla, vaikka olisin itse lääkäri (tai mies).
Ja sittenkin vaikka harkitsee yhtenä vaihtoehtona, totuus on, että sen näkee vasta synnytyksen jälkeen, kannattaako toteuttaa. Missä kunnossa vauva on? Missä kunnossa äiti on? Mikä tilanne kotona on = saako äiti levätä siellä tarpeeksi, jne.? Ja toisaalta lähettävä lääkäri voi sanoa, ettei suosittele lähtemistä ja silloin uskoisin lääkäriä. Ei hän sitä kiusallaan tee, vaan siihen on joku perustele olemassa.
Finette
Eli yksi MAHDOLLISUUS, voi harkita, mutta älä päätä etukäteen! Katso tilanne ja se on +, harkitse kuitenkin vielä kerran!
Plussapuolina sanon, että oman sängyn voittanutta ei ole ja varsinkin kun kärsii sairaalakammosta ja vauva oli täysiaikaisena " niin valmis" ja iso, niin tuntui helpolta ja meille positiivinen kokemus.
Vauva syntyi yöllä klo:1 aikaan, ja pääsimme aamupäivällä kotiin, heti lääkärinkierroksen jälkeen. Se n.10h, jonka vietimme sairaalassa, tuntui juuri sopivalta ajalta. Vauva oli terve, 10 pisteen lapsi, ja synnytys helppo ja nopea (ilokaasua sain).
Sanoivat kättärillä, että halutessaan voi lähteä kotiin heti lääkärintarkastuksen jälkeen, jos kaikki ok. Näytillä pitää käydä kun vauva 3vrk, meidän piti käydä joka tapauksessa saamassa tuberkuloosirokote, koska matkustamme paljon " riskialueilla" .
Esikoisen synnytyksen jälkeen en päässyt heti kotiin, vaikka olisin halunnut.
Tosi positiivinen kuva jäi polikliinisestä synnytyksestä, sopi ainakin itselleni hyvin.
Ai niin, pieni vinkki! Muistakaa ilmoittaa sukulaisille/vieraille, että voivat tulla kotiin vauvaa katsomaan. Meidän vieraat olivat menneet sairaalaan, kun olimme jo itse kotona. Siellä sitten olivat ihmetelleet, missä ollaan, kun sieltä olin aamuyöllä lähettänyt tekstiviestin, että vauva on syntynyt:)
Itse en siis varta vasten ollut menossa synnyttämään polikliinisesti, mutta niin siinä vaan kävi.
En usko, että kivunlievitys vaikuttaa siihen, kuinka pian pääsee kotiin. Vaan oma, ja vauvan vointi. Jos vauva on esim. vähänkään keltainen, eivät kuulemma päästä pois.
on kuulemma sairaanhoitopiiri/sairaalakohtaisia eroja. Helsingin seudulla suhtautuvat ainaisen paikkapulan takia polikliinisiin synnytyksiin suopeammin kuin monessa paikassa periferiassa.
Olen luullut, että polikliinisessä synnytyksessä kotiudutaan suoraan synnytyssalista, onko siitä kokemuksia? Itse olen kahdesti kotiutunut n. 1 vrk ikäisen vauvan kanssa, ei mitään ongelmaa ainakaan kättärillä. Kahdesti olen myös ollut lähdössä salista suoraan, mies on ylipuhunut jäämään sairaalaan. Tällä kertaa ajattelin pitää pääni ja lähteä :) En viihdy sairaalassa, koen sen ahdistavana paikkana, missä hoidetaan sairaita ihmisiä.
Riippuu varmaan lähinnä siitä, mihin aikaan synnytyät, pääsetkö kotiin suoraan synnytyssalista. Yleensähän lääkäri tekee tarkastuskierroksen tiettyyn aikaan, esim kättärillä aamupäivällä, tai puolenpäivän aikaan.
Itse synnytin yöllä, vauva syntyi klo:1 aikaan. En olisi edes halunnut odottaa siellä synnytyssalissa seuraavaan aamupäivään. Osastolla oli paljon mukavanpaa odottaa, oman viihtyisän huoneen rauhassa.
Mutta ehkä myös synnytyssalissa voi odottaa, jos ei kamala ruuhka ole? En vaan ymmärrä miksi joku siellä odottaisi mieluummin kuin perhehuoneessa:)
Kotiinhan ei pääse ennen, kun lääkäri on tarkastanut vauvan.
Meiltä ainakin meni vaan se 22 euron poliklinikkamaksu, vaikka olimme muutaman tunnin perhehuoneessa, ja kaksi ateriaakin taisimme ehtiä syömään.
sitten pikaisella sairaalajaksolla :) Poika syntyi eilen iltapäivällä, lastenlääkäri oli ehtinyt lähteä joten jäimme yhdeksi yöksi ja kotiuduimme aamukymmeneltä. Maanantaina mennään vielä näyttämään vauvaa lääkärille.
laitan tähän vanhaan ketjuun viestiä, jospa joki joskus haku-toiminnolla tänne eksyy.
Kävimme siis eilen Kätilöopistolla synnyttämässä!
Toissapäivänä sovittiin, että aamulla puhkaistaan kalvot, olihan raskausviikkoja jo 41+6. Vauvalla ja äidillä voinnit ja arvot hyvät, mutta paikat oli jo kypsät (väljästi kahdelle sormelle auki, 2 cm pehmeää kaulaa, kalvopussit tunnettavissa). Seuraavana aamuna, eli eilen käynnistäessä, oli paikat jo 4 cm auki. klo 10 puhakistiin siis kalvot, supistukset alkoi heti, vähän lisävauhtia oksitosiinilla, ja potra poika syntyi klo 12:32.
Esitimme siis toiveen polikliinisestä synnytyksestä kun aamulla sairaalaan kirjauduimme.
Synnytys sujui siis hyvin, ja olihan siinä niitä kriteerejä joiden piti täyttyä. Meillä esim pojan happisaturaatiota tarkkailtiin melkein 2 tuntia, jotta varmistuttiin ettei alkuvaiheen notkahdus toistu.
Huomenna menemme sairaalaan näytille, sekä äiti että poika, ja perjantaina (eli kolmen päivän kuluttua), tulee terkka kotikäynnille.
Voin kyllä tämänhetkisten tuntemusten perusteella suositella polikliinistä synnytystä, edellyttäen että vauva ja äiti voivat hyvin. On myös muistettava että äidin pitää saada kotona levätä aivan kuten sairaalassakin saisi!