Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokotusten vastustajat ja kannattajat

10.02.2008 |

Itsellä syntyy juuri esikoinen tässä parin viikon sisällä ja nyt olen alkanut miettimään rokotusasioitakin.

Matkustamme paljon ja jo sen takia (+ Venäjällä käyvin tuttujen takia) haluan lapselleni rokotukset.

Tosin mahdolliset sivuvaikutukset yms ovat alkaneet huolettaa ja niistä pitäneekin ottaa selvää...

Itse olen 27v ja korkeakoulututkinto musiikin alalta, mies 31v KTM. Kaupungissa asutaan, mutta aika maalaiset ovat harrastukset :)

Itseäni ei ole äitini antanut rokottaa, vain suoja poliota vastaan löytyy. Hänellä löytyy kiihkomielisiä mielipiteitä nyt myös tätä tulevaa esikoistani kohtaan rokotusten suhteen, ja ne eivät perustu kuin "asia on näin ja musta tuntuu" -perusteluille. Eli ei mitään tieteellisiä faktoja, ja ne on juuri niitä, mille minä taas mielipiteeni perustan.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin oli jo tuo rokotuskeskustelu tuossa otsikossa " rokotuksista" , laitoin sen kun halusin keskustelua hyödyistä ja haitoista. Aiemmin en ole kyseenalaistanut rokotuksia ja pitänyt vastustajia älyttöminä mutta nyt tuntuu että nuo rokotuksten vastustajat ovatkin olleet oikeassa niiden haitoista kokoajan, minulta on siis mennyt hiukan luotto noihin rokotuksiin. Niinhän se on että jonkun täytyy kärsiä jotta suuri joukko pelastuisi. Itse kyllä kuitenkin todennäköisesti rokotan tämän kolmannen lapsen niinkuin muutkin ehkä vaikka on alkanut mietittyämään, jotenkin sitä on niin sokeasti ennen luottanut viranomaisiin noissa rokotuksissa, on niin hyvin osattu pelotella .

Mutta tuskin enää jaksaa kiinnostaa tämä keskustelu kun se juuri käyty, käy katsomassa tuo keskustelu niin sieltä löytyy vastustajia että kannattajia!!

Vierailija
22/31 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä keskustelua rokotusten puolesta tai vastaan. Vaan esittelyä millaiset ihmiset (tausta, koulutus aste, ym) ovat rokotusten vastustajia ja kannattajia. Luin kyllä tuon keskustelun ja melkoista väittelyä oli. Siksi kiinnosti millaiset ihmiset ovat näin " tulisieluisia" kantansa puolesta.

Tarkoitus ei ollut siis herättää uutta väitelyä.

Näyttää vaan että me rokotuksiin myönteisesti/ varauksellä myönteisesti suhtautuvat kolmekymppiset korkeakoulutetut ovat uskaltaneet esittäytyä. Sinänsä aika huvittavaa. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rokotuksiin kriittisesti suhtautuva? Lapsensa rokottamatta jättänyt? Yleisesti koko rokottamista vastustava? Kaikki, jotka eivät suhtaudu rokotuksiin (varauksellisen) myönteisesti?

Minusta aloitukseen tuntui sisältyvän myös hyvin selvästi asetelma puolustajat-vastustajat, vaikka itse ihmettelit väittelyiden tulisieluisuutta. Mielestäni asia on moniulotteisempi - ja kantani rokotuksiin tuli tosiaan tuolla edellisessä ketjussa esiteltyä. Mutta mitä oikeastaan tarkemmin ottaen halusit tietää? Kantani olen muodostanut eri lähteisiin perehtymällä, rokotusten hyviä ja huonoja puolia punniten.

Voisin allekirjoittaa esittelysi, eli olen korkeakoulutettu (ei lääketieteen alalta), kaupungissa asuva, hieman yli kolmekymppinen, luonnonmukaisuudesta ja vaihtoehtoisista hoitomuodoista kiinnostunut, ei-uskonnollinen, lapsensa valikoidusti rokotuttanut äiti

Vierailija
24/31 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan siis rokotuksia, kuten taisi aika " palavasieluisesti" tulla esille tuolla aikaisemmassa ketjussa. Olen yli 40v, opistotason koulutuksen saannut kuntoutuspuolella työskentelevä, olen asunut pariinkin otteeseen elämäni varrella Euroopan ulkopuolella. Mies lähes saman ikäinen, koulutus opistotaso tekniikanpuolelta. Asumme kaupungissa, kannatamme arkipäivän luomuilua (eli kierätystä kaikissa muodoissa, kestovaippoja, osittain luomuruokaa jne.)

Vierailija
25/31 |
15.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä käynyt tätä lukemassa, mutta koska en lukeudu kumpaankaan otsikossa haettuun ryhmään, en ole viitsinyt vastatakaan :) Tuskin täältä kovin kummaa otosta saakaan, joten kovin huvittavaa tai muutakaan nuo vastaukset mielestäni ole.

Mutta voinhan minä esittäytyäkin: noin kolmekymppinen, yliopistotasoinen yrittäjäperheen äiti. Monta kaupunkia asuttanut sekä Suomessa että ulkomailla, nyt maaseudulle lähelle pk-seutua kotiutunut. Eli maalaiseksi kai voi sanoa ;) Vielä ei ole omat luomuviljelmät pystyssä, mutta tulevaisuudessa sekin haaveena omaan käyttöön.

Oikeastaan " herännäisyys" näihin luomuasioihin syntynyt vasta esikoisen vauva-ajan jälkeen. Eka lapsi rokotettu puolivuotiaaksi, kunnes aloin itse ottamaan selvää. Rokotuksia ei ole sen jälkeen otettu. En kuitenkaan laske itseäni vastustajiin. Suhtaudun kriittisesti ja se on eri asia.

Vierailija
26/31 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pääkaupunkiseudulla asuva 40v ja opistotason koulutuksen saanut (kuntoutuspuolella työskentelevä) ennen rokotuksiin myönteisesti suhtautuva ja nykyään rokotuksiin epäilevästi suhtautuva.

Niin ei kai voi kenestäkään jyrkästi sanoa että vastustaa parempi sanoa että kriittisesti suhtautuvat rokotuksiin.

Koulutettu tai ei niin kyllä asioista osataan ottaa selvää muutenkin vaikka olisi peruskoulun käynyt siivooja kunhan on tarpeeksi kiinnostusta asiasta (kaikki kunnioutus siivoojille) siis että voi aivoja olla vaikka ei olisi päässyt käymään kouluja!!!.. vai?.. niin kyllä sekin on mahdollista

Vierailija
27/31 |
16.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taitaa olla arka asia.

Siis minua kiinnosti vain että onko joku yhdistävä tekijä niillä jotka rokottavat lapsensa ja niillä jotka eivät. Esim. ovatko tulisesti rokotuksia kannattavat ihmiset terveydenhuoltoalalla tms. Tuttava piirissäni ei ole tällähetkellä ketään joka olisi jättänyt kaikki rokotukset ottamatta lapselleen joten kiinnosti myös ovatko nämä ihmiset samalta alalta tai onko joku muu yhdistävä tekijä.

Sehän on vaan hyvä että on vankasti kantansa puolella ja osaa puolustaa kantaansa!

Eikä missään tapauksessa ollut tarkoitus, enkä kyllä niin sanonutkaan, sanoa että vain vähän koulutusta saaneet ihmiset olisivat jotenkin tyhmempiä tai eivät osaisi etsiä tietoa asiasta. Voihan olla että korkean terveydenhoitoalan koulutuksen tai lääketieteellisen koulutuksen saanut ihminen luottaa jyrkästi alaansa. (älkääkä nyt terkat ja lääkärit ym. saako herneitä nenäänne ;) ) Kun taas vähemmän koulutusta saanut ihminen on avoimempi eri asioille.

Taitaa olla vaan niin että täällä palstoilla ihmiset uskaltavat nimimerkin takaa sanoa semmoisiakin asioita mitä eivät sanoisi kasvotusten jutellessa. (siis tarkoitan mitä vaan aihetta täällä) Ja jotkut tuntuvat loukkaantuvan kovin herkästi.

No niin, tutkijan työ, tutkijan luonne. :) eipä tästä ihmeempää selvinnyt, ehkä aiheesta tehdään tutkimus jossain vaihessa.

Hyvää jatkoa kaikille, niin rokottajille kuin ei rokottajille ja koulutetuille ja kouluttamattomille! :)

Vierailija
28/31 |
29.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olen ennen kutakin rokotusta lukenut tietoa ko rokotuksen hyödyistä ja haitoista sekä keskustellut parin eri terveydenhoitoalan ihmisen kanssa. rokotuksista löytyy aina monta eri mielipidettä. ja olen koittanut mahdollisimman laaja-alaisten tietojen perusteella tehdä näitä valintoja. mielestäni turha rokottaminen ei ole myöskään kovin järkevää. ja joitain rokotuksia voi myös ottaa vähän myöhemmin kuin miten niitä rokotusohjelman mukaan annettaisiin.

olen opiskellut oikeustiedettä Hgin yliopistossa, mutta en ole tehnyt gradua enkä ole siksi valmistunut. olemme mieheni kanssa yksityisyrittäjiä ja asumme pääkaupungissa. ikää noin 40v.

Vierailija
29/31 |
01.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmasofi: musta tämä aiheesi on kiinnostava!

Me ollaan rokotettu molemmat lapset ja suhtaudun rokotuksiin varsin myönteisesti. Yksi syy on ekan lapsen sairastama rota-virus joka oli todella rankka + vei lapsen sairaalahoitoon. Tällöin huomasin, kuinka hienoa on, jos voidaan kehittää rokotuksia joiden avulla tällaiset voidaan välttää (käsittääkseni kyseinen rokote on kehitteillä).

Samaan haluaisin heittää kysymyksen antibioteista lapsille (en tiedä onko keskusteltu aiemmin) eli esim. korvatulehduksiin - käytetättekö antibiootteja jos lääkäri niitä määrää?

Meillä lapset on pumpattu korvatulehduskierteiden takia täyteen antibiootteja ja nyt jos sairauksia on, kysyn lääkäriltä uskooko onko todella tarvetta vai voisiko kokeilla ilman. Kun saamme pian kolmannen tulen varmaan ihan vauva-aikana käyttämään antibiootteja, mutta tämän jälkeen jos korvatulehduksia tulee, mielummin ei (tai todennäköisesti resepti mukaan + odottelua hieman).

Meillä on hyviä kokemuksia korvien putkituksen lisäksi akuuteissa korvatulehduksissa puhkaisemisesta (mitä harmillisen harva lääkäri tekee).

Ja taustasta: 2 kaupunkilaista, ei terveydenhuoltoalalla, yliopistotutkintoja, kiinnostuneita vaihtoehtoisista menetelmistä

SM

Vierailija
30/31 |
01.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui että varsin hölmön aiheen laitoin tänne. Varsinkin rokotuksiin kriittisesti suhtautuvien oudoksunta ihmetytti. Koska tarkoitukseni ei tosiaankaan ollut arvostella ketään. kunnioitan jokaisen valitsemaa kantaa, oli aihe mikä hyvänsä. Toisaalta rokottamatta jättäneiden puolustuskannan ymmärtää hyvinkin, koska luulisin että joutuu kohtaamaan melkoista kritiikkiä mm.neuvolassa ym.

Itse olen vaan kovin tutkiva ihminen, opiskellut paljon, valmistunut ja opiskelen lisää edelleen.

Kiinnostaisi muuten vielä myös, että onko täällä ketään terveydenhoitoalalla olevaa tai jopa lääketieteen ihmistä, joka ei anna rokotuksia tai antaa vain osan omille lapsilleen? Tai tunteeko joku henkilökohtaisesti tällaista henkilöä?

Valitettavasti antibiootteja koskevasta asiasta minulla on lasten suhteen onneksi varsin vähän kokemusta. Tyttäreni on syönyt yhden ainoan antibiootti kuurin korvatulehdukseen pari vuotta sitten. Poikamme ei ole joutunut yhtään kuuria syömään.

Oma kokemukseni antibiooteista on tällä hetkellä hyvin kriittinen. Söin kolme kuuria antibiootteja peräjälkeen ja lopulta ilmeni että viimeisen turhaan. Viimeisestä sain todella rajun suolisto reaktion ja tuntuu että elimistö on vieläkin sekaisin.

Toisaalta luottamus omaan harkintakykyyn antibioottikuurin aloittamisessa tai ottamatta jättämisessä on heikko. Tuntuu että täytyisi olla paljon tietoa vaihtoehtoisista hoitomuodoista. tosin niitä olen nyt koittanut kovasti opiskella. :)

Vierailija
31/31 |
02.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi,

Olen samaa mieltä kanssasi rokotuksista. Antiobiootit taas eivät mielestäni ole ongelma satunnaisessa käytössä, mutta lähinnä silloin jos lapset ovat esim. korvatulehduskierteessä, aiheesta tulee ajankohtainen.

Jouduin muuta tarkoitusta varten pyytämään tyttäreni lääkärilausuntoja eri lääkäriasemilta. Huomasin, että hänelle on 4-vuoden ikään mennessä määrätty yli 10 antibioottikuuria jatkuviin korvatulehduskierteisiin (joista suurimman osan syötimme, enää todellakin vain harkitysti).

M

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän