Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rokotusten vastustajat ja kannattajat

10.02.2008 |

Itsellä syntyy juuri esikoinen tässä parin viikon sisällä ja nyt olen alkanut miettimään rokotusasioitakin.

Matkustamme paljon ja jo sen takia (+ Venäjällä käyvin tuttujen takia) haluan lapselleni rokotukset.

Tosin mahdolliset sivuvaikutukset yms ovat alkaneet huolettaa ja niistä pitäneekin ottaa selvää...

Itse olen 27v ja korkeakoulututkinto musiikin alalta, mies 31v KTM. Kaupungissa asutaan, mutta aika maalaiset ovat harrastukset :)

Itseäni ei ole äitini antanut rokottaa, vain suoja poliota vastaan löytyy. Hänellä löytyy kiihkomielisiä mielipiteitä nyt myös tätä tulevaa esikoistani kohtaan rokotusten suhteen, ja ne eivät perustu kuin "asia on näin ja musta tuntuu" -perusteluille. Eli ei mitään tieteellisiä faktoja, ja ne on juuri niitä, mille minä taas mielipiteeni perustan.

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen omien lasten kohdalla päättänyt antaa rokottaa, koska mielestäni kyse ei ole vain minun lapsistani vaan myös muiden lapsista. Pelkään enemmän kurkkumätää ja poliota yms. kuin rokotusten mahdollisia sivuvaikutuksia.

Minun on vaikea uskoa, että rokotuksest olisivat jokin viranomaisten ilkeä juoni kiusata lapsipoloja tai mitä näitä teorioita nyt onkaan.

Ihmiset eivät enää varmaankaan tiedä kuinka vakavista sairauksista on kyse, koska eivät näe potilaita, varsinkaan lapsipotilaita.

Vierailija
2/31 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset rokotettu ohjelman mukaan, lisäksi vesirokkorokotus molemmille. Miehellä ja minulla korkeakoulututkinnot, FM ja DI. Asutaan kaupungissa, ja ikää 35 vuotta molemmilla.

Itse olen rokotusten kannattaja, joskin suhtaudun niihin hieman kriittisesti. Minusta esim. on vähän pöllöä, että esim. MPR-rokotus annetaan vaan könttänä, eikä voi ottaa esim. erillistä sikotautirokotusta. Itse olen rokotettu tuhkarokkoa vastaan ja vihurirokon sairastanut. Sikotauti siis puuttuu. Pitäisi kai ottaa MPR-rokotus. Matkustelen aika paljon Keski-Euroopassa ja luin, että esim. Itävallassa ja entisen Itäblokin maissa on vielä sikotautia. Eli olen uhkatekijä ja voin käynnistää epidemian Suomessa.

Tuntuu vähän turhalta ottaa koko MPR-rokotus, kun tarttisin vain tuon sikotaudin. Ja samoin kritisoin vähän tuota Pentavac-rokotusta, joka on ohjelmassa. Siinä on samoin viiden rokotuksen pläjäys. Minusta ihan ok, mutta jos joku haluaa rokotuttaa lapsensa valikoidusti, olisi hyvä, jos tarjolla olisi enemmän vaihtoehtoja. Tai siis ymmärtääkseni vaihtoehtoja tässä tapauksessa onkin, kaikki neuvolat eivät vain niihin välttämättä taivu.

Itse kun olen asioita mietiskellyt ja puntaroinut, olen tullut siihen tulokseen, että rokotusohjelman kurkkumätä, jäykkäkouristus ja hinkusykä ovat tarpeellisia. Niihin on suurikin alttius sairastua täällä Suomessa. Polio on siinä ja siinä. Itse en enää työterkalta edes saanut poliorokotusta. Polioviruksia on hänen mukaansa kolme, ja rokotus tehoaa niistä yhteen. Lisäksi polio alkaa kuulua jo aika uhanalaisiin sairauksiin, sitä on kai enää parissa maassa. Mikä on tietysti rokotusten ansiota! Kaikki kunnia niille. Hib-viruskin tai -virukset lienevät myös vaarallisia, ja tartunnan voi saada ihan koto-Suomessa. Nämä kaikki taudit leviävät pisaratartuntana, paitsi tuo jäykkäkouristus, joten käytännössä tartuntoja on vaikea välttää. Ihmiset matkustelevat ja liikkuvat nykyisin niin paljon enemmän kuin ennen. Totta kai tarvitaan huonoa onnea, eiväthän nuo taudit kauhean yleisiä ole, mutta ei hyvään tuuriinkaan kannata luottaa. Mekin asustetaan täällä Helsingissä, jonne kesäisin tulee ihmisiä vaikka mistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä on tuon ajatuksesi taustalla, että rokotusten innokkaimmat kannattajat olisivat mahdollisesti terveydenhoitoalalla?

Itse näkisin niin, että mikäli rokotusten aktiiviset kannattajat ovatkin terveydenhoitoalalla, se johtuisi lähinnä siitä kokemuksesta, jota heillä on ko. taudeista. Perustalliaisella ei välttämättä ole minkäänlaista käsitystä siitä, mitä joku rokotuksella estettävissä oleva sairaus käytännössä on.

Itse olen rokotuttanut lapseni rokotusohjelman mukaisesti ja antanut joitain ylimääräisiäkin rokotteita. Katson että näissä asioissa vain pitää valita kahden pahan välillä: mahdollisen sairauden ja vastaavasti mahdollisten rokotuksen aiheuttamien sivuvaikutusten ym. välillä. Kaikkea ei voi tietää kukaan eikä rokotusten kaikista haittavaikutuksista välttämättä aina tiedetä. Olen kuitenkin pitänyt riskiä saada todella ikävä tauti kurjempana ja potentiaalisempana vaihtoehtona kuin testatun rokotteen merkittäviä haittoja. Jokainen tekee näissä omat ratkaisunsa, ja muuten minunkin mielestäni kukin saisi jättää MPR:t sun muut ottamatta, mutta mielestäni on väärin, että osa kulkee " vapaamatkustajina" yhteiskunnassa, jossa toiset rokotetut ihmiset suojaavat myös omaa rokottamatonta lasta tartunnalta. Jos rokottamatta jättäminen olisi kovin yleistä, saisimme maahamme jälleen täältä jo kadonneet, pahat kulkutaudit riesaksemme.

Vierailija
4/31 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen Syysnasu kanssa täysin samaa mieltä. En kiistä, etteikö rokotuksilla voisi olla pahojakin sivuvaikutuksia, mutta käsittääkseni niitäkin koko ajan kehitetään ja tutkitaan. Ei millekään yhteiskunnalle voi olla kannattavaa vammauttaa lapsiaan tieten tahtoen, eli se niistä salaliittoteorioista :)

Minustakin vapaamatkustelu on moraalitonta, siinä tavallaan valitaan vain herkut, eli lapsi ei saa rokotusten mahdollisia sivuvaikutuksia ja toiset, rokotetut ja noille sivuvaikutuksille altistetut ihmiset suojaavat heitä. Näinhän pärjäilee ehkä pitkäänkin ihan kivasti (kunnes Intiassa meditoimassa ollut rokottamaton vaihtoehtoihmineni tuo polion Suomeen tai osutaan samaan junavaunuun kurkkumätäisen venakon kanssa ...) Tätä ihan samaa keskustelua käydään myös Keski-Euroopassa, ja siellä vapaamatkustajia onkin tavallaan jo liikaa, eli suoja ei olekaan enää kattava. Esim. Sveitsissä on alkanut esiintyä jo kadonneeksi luultuja tauteja, tuhkarokkoa yms. Minusta tänä aikana rokottamatta jättäminen on kuitenkin vähän kuin pelaisi venäläistä rulettia, eli ehkä ei käy mitään, mutta entäs jos käy.

Nyt kun ollaan eletty niin kauan " taudittomassa" yhteiskunnassa, ihmiset ovat unohtaneet uhat. Neuvolan terkan mukaan Suomessa on jälleen alkanut esiintyä jo kadonneeksi luultua riisitautia, koska vanhemmat eivät ole antaneet vauvoilleen D-vitamiinia. Ilmeisesti riisitauti on mielletty menneen talven lumeksi, joka ei enää uhkaa modernin yhteiskunnan asukkeja.

Itse olen semmoinen Aku Ankka, että en hyvään tuuriin uskalla luottaa.

Vierailija
5/31 |
03.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatukseni oli juuri se että rokotusten kannattajat ovat terveydenhoitoalalta, koska heillä tietoa varmasti riittää aiheesta.

Itseäni lähinnä tässä kiinnosti se että millainen tausta on ihmisellä joka ei rokotuta lapsiaan, koska minun on niin vaikea käsittää tätä kantaa.

Olen siis itse sitä mieltä että molemmassa tavassa toimia on huonot puolensa, mutta olemme katsoneet kuitenkin rokotusten antamisen turvallisemmaksi lapsillemme kuin rokottamatta jättämisen.

Matkustelemme paljon, koska olemme suomalais-amerikkalainen perhe, mieheni käy työnsä takia usein Balttian maissa, emmekä olisi uskaltaneet jättää rokotuksia ottamatta koska näitä suomessa rokotusten avulla voitettuja tauteja esiintyy muualla.

Itseäni myös kyllä ärsyttää tämä rokottamattomien vapaamatkustus rokotettujen suojissa. Tulee mieleen että ymmärtävätkö rokottamatta jättävät että mitä tapahtuu jos rokottamattomuus lisääntyy. Voitetut taudit palaavat.

Toisaalta kantani on kuitenkin hieman varovainen ja olen varmistanut että lapsia ei ole rokotettu vähääkään flunssaisina ja olen myös pohtinut juuri tuota että miksi rokotukset on annettava monen rokotteen yhdistelmänä. Kuinka rankka tämmöinen yhdistelmä on elimistölle?

Antibiooteista vielä. Itse olen syönyt turhan monta antibiootti kuuria ja kritisoin tätä liian helposti ja varmuuden vuoksi, antibioottien syöttämistä. Muuten suhtaudun antibiootteihin kiitollisena, itsekin olisin varmasti menettänyt hedelmällisyyteni tai jopa kuollut jos olisin elänyt aikana jolloin antibiootteja ei ollut. (olen sairastanut kohtutulehduksen) Eli antibiootit ovat paikallaan kun niille on todellinen tarve, turhaan ja varmuuden vuoksi syöttäminen on paha juttu koska heikentävät elimistön omaa puolustusjärjestelmää ja elimistö tottuu antibiootteihin jotka eivät sitten tehoakkaan todellisen tarpeen tullen.

Kuitenkin jokainenhan tekee oman ratkaisunsa ja jokainen yrittää toimia lapsensa parhaaksi. Keskustelua on tietysti hyvä käydä, jotta vähemmän tietoa saaneet huomaisivat mitä eri näkökantoja asioihin liittyy.

Vierailija
6/31 |
16.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin rokotusten 100% kannattaja siihen asti, kunnes Calmette poistettiin rokotusohjelmasta. Aloin ihmetellä, miten se on mahdollista kun vielä aiemmin oli puhuttu niin kovasti sen tärkeydestä. Lähihoitajakoulutuksessakin meille kovasti paasattiin rokotusten tärkeydestä ja tottakai uskoin kaiken mitä sanottiin. Sitten tyttö syntyi -06 vuonna, Calmettea ei annettu ja luin paaaaljon kirjoja ja artikkeleita rokotuksista, samoin niistä sairauksista joita vastaan rokotetaan. Esim. paljon peloteltu polio ja jopa vain 0,1% saa halvausoireita.. oli järkyttävää lukea rankkoja rokotusreaktioita ja vaurioita saaneiden äitien kirjoituksia kun vertasi, miten todennäköistä edes on että mahdollisesti iskevä sairaus aiheuttaisi vakavia oireita. Olen itse siis hoitoalalla ja terveydenhoitajaksi en voisi lähteä sen vuoksi opiskelemaan, koska en eettisistä syistä haluaisi rokottaa muittenkaan lapsia ja tuskin voisin siitä mahdollisessa neuvolaharjoittelussa kieltäytyäkään.. :/

Ja kyllä, itsekin pidin aiemmin rokotusta vastustavia ihmisiä tietämättöminä hörhöinä. Kunnes tajusin, että itsehän en tiennyt asioista yhtään mitään.

Vierailija
7/31 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu siltä-perustelut eivät tosiaan ole riittäviä,kun kyse on lapsen terveydestä.

Itse olen valmistunut amk:sta terveysalalle. Rokotteet on valittu mm. sillä perusteella,että mahdollisesti tautiin sairastuvat vammautuisivat pysyvästi tai kuolisivat. Esim. polio aiheuttaa pysyvää halvaantumista, hinkuyskä tukehtumiskuolemia, jäykkäkouristus lihaskouristumista ja mahdollisesti hengityslamaannuksen, tubi-kannat ovat nykyään monesti Venäjällä jo resistenttejä antibioottihoidolle ja tällaisissa tapauksissa potilas usein kuolee. Jos ei satu saamaan resitenttiä kantaa, saattaa hyvin usein joutua silti olemaan sairaalassa eristyshoidossa kuukausia.Itsekin olen hakenut tällaisilta potilailta näytteitä suojavarustus päällä. Se käy kovasti psyyken päälle olla suljetussa kopissa pitkään,varsinkin lapsille. Tässä muutamia asioita siis,joita sairastumisesta voi seurata. Suomessa on tubia edelleen vanhuksilla. Ovat saaneet tartunnan nuoruudessaan,mutta oireet tulevat esiin vasta,kun vastustuskyky heikkenee. Tämä johtaa nopeampaan kuolemaa välillä.

Rokotukset on myös valittu sen perusteella,että ne ovat olleet hyvin yleisiä sairauksia ja aiheuttaneet myös epidemioita. ( Paimion sairaala on rakennettu tubi-potilaille kokonaan ja valitettavasti ennen kunnon lääkkeitä ja rokotteita se johti usein myös kuolemaan. Lopussa potilaalle tuli verensyöksy keuhkoista tai tukehtumiskuolema)

Vierailija
8/31 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi sikotauti aiheuttaa kivestulehduksia ja hedelmättömyyttä,mikä on tooosi rankka seuraus musta. Sekä tietysti aivokalvontulehdusta josta tässä ote Wikipediasta:

"Kyseessä on vakava, mutta koko ajan harvinaistuva sairaus. Suomessa meningiittejä(= aivokalvontulehdus) havaittiin 1980-luvun vuosina jopa noin 1 200 tapausta vuosittain, nykyisin enää muutama sata.[1] Sairaus saattaa pahimmillaan johtaa kuolemaan tai pysyviin vauriohin, ja sitä on todettu kaikissa ikäluokissa. Mikäli potilas on sairastumishetkellä pieni lapsi, vaarana on parantumaton CP-vamma.[2] Joillakin potilailla aivokalvontulehdus kehittyy sikotaudin oheissairautena.

Lapsilla meningiitin riski on suurin syntymän ja kahden vuoden iän välillä."

Vierailija
9/31 |
15.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa lukemaan tätä keskustelua. Varsinaista vastausta alunperin itseäni askarruttaneeseen asiaan en ole tästä keskustelusta saanut. Profiili rokotuksille ei sanovasta henkilöstä on jäänyt siihen yhteen ainoaan henkilöön, joka kuuluu vähemmistö uskonnolliseen lahkoon, käyttää vain vaihtoehtoisia hoitomuotoja, asuu maalla ja hoitaa lapsensa kotona kouluun menoon asti sekä ei ole matkustanut suomen ulkopuolelle. Ok, tosi ääripään henkilö varmasti, siksi olisi ollut mukava saada tietää millaisia henkilöitä näiden mielipiteiden takaa löytyy.

Jostain kommentistä luin tämän salaliittoteoria ajatuksen. Herranen aika, jos joku semmoiseen uskoo niin on tainnut tulla katsottua liikaa televisiota!

Vierailija
10/31 |
16.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkästä aikaa lukemaan tätä keskustelua. Varsinaista vastausta alunperin itseäni askarruttaneeseen asiaan en ole tästä keskustelusta saanut. Profiili rokotuksille ei sanovasta henkilöstä on jäänyt siihen yhteen ainoaan henkilöön, joka kuuluu vähemmistö uskonnolliseen lahkoon, käyttää vain vaihtoehtoisia hoitomuotoja, asuu maalla ja hoitaa lapsensa kotona kouluun menoon asti sekä ei ole matkustanut suomen ulkopuolelle.

Oletkohan nyt lukenut jotain ihan muuta keskustelua vai mistä ihmeestä puhut? Tässä ketjussa näyttäisi olevan esittäytynyt useampi tarjotuille rokotuksille ei sanonut, mm. pääkaupungista. En sen sijaan löytänyt edes haulla mainintaan uskonnollisuudesta, ei-matkustamisesta tai vain vaihtoehtoisten hoitomuotojen käyttämisestä.

Kirjoitit aeimmin myös:

Koska tarkoitukseni ei tosiaankaan ollut arvostella ketään. kunnioitan

jokaisen valitsemaa kantaa, oli aihe mikä hyvänsä.

Ellet tosiaan perusta kommenttiasi johonkin muuhun ketjuun, kirjoituksesti eivät vastaa sanojasi.

Vierailija
11/31 |
17.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

esitin asiani huonosti. Tarkoitin että tämä henkilö jonka kuvauksen tähän laitoin on siis ainoa henkilö jonka tunnen henkilökohtaisesti. Ei siis tällä palstalla esiintynyt. Ja nyt kun luin uudestaan keskustelua löysin kolme henkilöä jotka ovat jättäneet lapsensa rokottamatta. Ja siis poikkesivat suuresti tästä henkilöstä jonka tunnen. Tarkoitus oli ehkä sanoa että enemmän on esiintynyt niitä jotka suhtautuvat rokotuksiin myönteisesti. (eipä aina tule niin selkeitä näistä teksteistä kun lasten nukkumaan menon jälkeen näitä kirjoittelee...;) )

Kuten jo aiemmin sanoin eipä täältä taida kummoista profiilia tämän suuntauksen ihmisille saada. Hyvä kun sentään nämä kolme esittäytyivät, tämän yhden tuntemani henkilön perusteella kuva olisi kyllä ollut melko outo...:D

Mikset muuten itse esiintynyt? :)

Semmoisen olen kyllä huomannut että kun täällä keskustelu palstalla joku ihmettelee tai kyselee jotain rokottamattomuudesta, niin aika miten sen sanoisi äkäisiä vastauksia saa. Kannattaisi varmaan tämän ajatussuunnan ihmisten vastata ystävällisesti ja kunnolla selittäen asiaansa niin voisivat näyttää paremmalta muiden silmissä. Koska kovasti tätä kantaa ihmetellään, pientä osaa väestöstä tallaiset ihmiset kuitenkin edustavat.

Vierailija
12/31 |
19.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo aiemmin sanoin eipä täältä taida kummoista profiilia tämän suuntauksen ihmisille saada. Hyvä kun sentään nämä kolme esittäytyivät, tämän yhden tuntemani henkilön perusteella kuva olisi kyllä ollut melko outo...:D

En ihmettele jos ei kovin moni halua asettua "mallikappaleeksi" tuollaiselle profiloinnille ;-).

Semmoisen olen kyllä huomannut että kun täällä keskustelu palstalla joku ihmettelee tai kyselee jotain rokottamattomuudesta, niin aika miten sen sanoisi äkäisiä vastauksia saa.

Eipä tuokaan järin kummallista ole, kun on nähnyt kuinka usein tuollaiset ihmettelyt tai kyselyt ovat huonommin tai paremmin verhottuja pyrkimyksiä osoittaa kuinka "outoja" tai peräti ympäristölleen vähintäänkin jossakin määrin vaarallisia henkilöitä on kyseessä.

Kannattaisi varmaan tämän ajatussuunnan ihmisten vastata ystävällisesti ja kunnolla selittäen asiaansa niin voisivat näyttää paremmalta muiden silmissä. Koska kovasti tätä kantaa ihmetellään, pientä osaa väestöstä tallaiset ihmiset kuitenkin edustavat.

Vai ajatussuunnan - minusta on hyvin luonnollista, että ihmisillä on mitä erilaisimpia syitä käyttää tai olla käyttämättä rokotteita. Kyselysi on hiukan kuin lähtisi kartoittamaan ajatussuuntaa, että haluaa asua Elimäellä, onhan sielläkin aika pieni osa väestöstä. Tai ajatusuuntaa, ettei juo limonaatia. Hyvinkin ymmärrettävää sinänsä, jos itse kovasti pitää limonaatista eikä ole törmännyt kuin yhteen outoon tyyppiin joka ei limonaatista tykkää, ja on tullut enemmänkin pohtineeksi Elimäen tarkoitusta, mutta jonkun toisen näkökulmasta pohdinta voi vaikuttaa hiukan erikoiselta, hmm, ajatussuunnalta, joka ei välttämättä ihan täysillä tempaise mukaansa ;-)

Vierailija
13/31 |
20.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syy, miksi et ole saanut kovin suurta vastausryöppyä, johtuu kapeasta otsikoinnista. Sanoin siis alkuun, etten viitsinyt vastata, koska en lukeutunut kumpaankaan ryhmään, vastustajiin/kannattajiin.

Suurin osa, joka ei rokotuta lapsiaan, ei ole suinkaan vastustajia, vaan kriittisesti rokotuksiin suhtautuvia. Se on edelleen täysin eri asia.

Vierailija
14/31 |
21.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikasemmin kannatin, mutta kun toinen lapseni sai rokotusvaurion, en enää rokota. Nämä asiat ovat todella kaksipiippuisia. Eikä pidäkään mennä vain virran mukana. Nämä asiat on aina harkittava itse tarkkaan ja punnittava asioita. Kuitenkin rokotteista on löytynyt enemmän negatiivista tietoa kuin niiden puolesta. Lääketieteellisessäkin jo siitä ohimennen mainitaan. Hyöty suhde lasketaan, niin että jos enemmän saadaan hyötyä kuin vahinkoa lääke on hyvä. Sillä ei ole merkitystä, jos joku saa vaurioita, jos muutama muu ei saa. Tämä pätee kaikissa lääkkeissäkin. Sitten kun kuoleman tapauksia tms on enemmän kuin 50% lääkeaine ehkä laitetaan syrjään.

Vierailija
15/31 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kyllä Emmasofin ajatuksia. Itse tunnen yhden rokotuksista kieltäytyneen (ei siis rokotuttanut lapsiaan), ja tavallaan rokottamattomuus mielessäni henkilöityy häneen. Ihan kuin lehdissä sanotaan, että joku antoi AIDS:ille kasvot jne.

Itse olen rokotuksiin hiukan kriittisesti suhtautuva, vaikka meidän lapset on ohjelman mukaan rokotettukin. Ei kaikki rokotusasioista kyselevät ole heti viemässä rokottamattomien päätä pölkylle, osaa, kuten vaikka minua, mietityttävät rokottamatta jättämisen seuraukset ja vastuukysymykset. Jos asiasta tiedusteleville kivahtaa heti vastaan kuin persauksiin ammuttu karhu, tulee helposti leimanneeksi koko rokottamattomien joukon ikäviksi ihmisiksi. Käytän lapsillani kestovaippoja ja olen varmaan mullistanut monien kestovaippoihin tosi nihkeästi suhtautuvien ihmisten mielikuvaa meistä "hörhöistä" puhumalla avoimesti valinnastani yrittämättäkään käännyttää ketään tai moittimatta muiden ratkaisuja. Ja noin sivumennen sanoen tuota käännyttämistähän tässä ketjussa tulee enemmän noiden rokotuksiin kriittisesti suhtautuvien taholta.

Vierailija
16/31 |
24.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mielestäni ole mitään käännyttämistä varsinkaan "kriitikkojen" taholta. Useimmiten se käännytys tulee rokotusten puolustajilta.

Vierailija
17/31 |
10.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämmönen vähän hassu juttu, mutta kiinnostaisi kovasti minua, jos joku viitsii vastata. Olen seurannut näitä rokotuskeskusteluja ja ihmiset ovat monesti hyvin kiivaita näissä mielipiteissään.

Kiinnostaisi kovasti että mikä nämä mielipiteet on saanut aikaan. Vaikuttaako siihen koulutustaso, ala jota on opiskellut ja jossa työskentelee, asuinpaikka, uskonnollisuus ym. ??

meillä on melko neutraali kanta rokotuksiin. Ajattelemme niin että ne ovat melko " kaksi piippuinen juttu" . Toisaalta lapsi voi kuolla sairauteen tai jälkitautiin jolta olisi välttynyt, jos olisi saanut rokotuksen. Toisaalta hyvin allerginen lapsi voi kuolla rokotukseen. Olemme antaneet rokottaa lapsemme, mutta harkitusti, ei vähääkään flunssaisena ym. Asia voisi olla erilailla jos lapsemme olisivat allergisia.

Olemme yliopistokoulutettuja ihmisiä, emme kuitenkaan lääketieteen tai terveydenhoitotieteiden alalta, asumme kaupungissa. Olemme kolmekymppisiä. Minä olen kyllä kiinnostunut kaikesta luonnonmukaisuudesta ja vaihtoehtoisista hoitomuodoista lääketieteen lisäksi.

Kiva jos joku innostuu vastaamaan. :)

Vierailija
18/31 |
11.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on yksi ammattikorkea koulutuksen saanut äippä, joka kolmattaan odottelee. Olen myös lueskellut noita rokotuskeskusteluja, mutten ole kantaa ottanut juuri tuon palavasieluisuuden takia. Ja kun siellä tuntuu väliin olevan niitä musta-tuntuu-kirjottelijoita, joilla ei siitten perimmäistä tietoa ole asioista.

Meillä on vanhemmat lapset rokotettu rokotusohjelman mukaan ja myöskin olen katsonut,ettei sairaina rokotuksia ole annettu. Aion tämän nuorimmankin rokotuttaa ihan samaan tapaan.

Kai minä olen semmoinen tollukka joka haluaa uskoa siihen, että nuo rokotteet ja rokotusohjelmat on sen verran viisaasti tehty että niistä olisi enemmän hyötyä kuin haittaa. Katson että rokottamatta on pahempi kuin rokotettuna. Eipä tarvitse miettiä kun seuraavan kerran olen Lidlin kassalla ja siinä joku köhii vieressä että mitähän ebolaa tuokin sairastaa.

Me asumme myös kaupungissa ja olemme kolmekymppisiä. Mies on saman koulun käynyt kuin minäkin.

- Pirkko

Vierailija
19/31 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapset rokotetaan ohjelman mukaan. Olen ajatellut niin, että rokotuksista päättävät tuskin haluavat kansalaisia vahingoittaa. Lisäksi nuo rokotusohjelman päivitykset kertovat mielestäni sitä, että asioita koko ajan punnitaan. Kaverini lapsi sairastui hinkuyskään parin kuukauden iässä, tartunta tuli ilmeisesti itärajan takaa (perhe asuu itärajan läheisyydessä). Lapsi oli pitkään sairaalassa ja oli ilmeisesti hengenvaarassa. Se rokotus siis lienee ainakin tarpeellinen, hinkuyskä tarttuu herkästi. Lasta ei ollut vielä ehditty rokottaa.

Itsellä korkeakoulututkinto, miehellä samoin. Ikää molemmilla 35 vuotta, asutaan kaupungissa, itse olen lähtöisin maalaiskunnasta Uudeltamaalta. Lapsia kaksi.

Vierailija
20/31 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun joku rokotusten vastustaja innostuisi nyt täällä esittäytymään ja kantaansa esittelemään!!! Kiinnostaisi kovasti!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän