Kielletyt ruoat / syötävät
Olen luultavasti raskaana jo viikolla 8+5, en ole vielä käynyt neuvolassa. Menossa viikolla 10.
Enkä vanhasta muista, mitkä oli kiellettyjä syötäviä.
Tullut himo salmiakkiin, saiko tätä syödä ihan normaalisti.
Kommentit (8)
- mätitahna (mädistähän löydetään tosi usein listeriaa)
- savukala- ja tonnikalatahnat putkiloissa
- anjovissäilyke
Onko kellään tietoa?
eppuliini:
Homejuustot, ..
Niitä itse vältän :) Vaikkakin aurajuuston super ystävänä on vaikeaa ;)
Homejuustoa saa syödä kuumennettuna, eli vaikka pizzan päällä uunissa käyneenä on ok.
Maksa: Sisältää A-vitamiinia, joka ei ole sikiölle hyväksi. Lapsellekaan ei saa ennen 1 vuotta antaa maksaa.
Tuorejuustot: Listeriabakteeri vaaran vuoksi. Niin homejuusto kuin fetajuustokin kuuluu näihin ja niitä saa syödä kuumennettuna eli vaikka pizzan päällä.
Kraavilohi: Listeriabakteeria sisältää.
Alkoholi: No eipä tartte kommentoida erikseen. Vaikkapa jos raskausaikana juo yhden pullon olutta tai lasin viiniä niin se tuskin tappaa sikiötä mutta sitä ei siis suositella!
Homejuustot, pastoroimattomasta maidosta valmistetut juustot, vakuumipakatut kalat... Ja alkoholi tietty..
Niitä itse vältän :) Vaikkakin aurajuuston super ystävänä on vaikeaa ;)
Mulle neuvolassa neuvottiin, että jos salmiakkia tekee mieli, niin saa syödä eikä tarvi itseään kiusata. Mutta mieluummin niin, että pussillinen salmiakkia viikossa kuin pussillinen päivässä.
Huojentavaa, sillä itellä on nimenomaan tehnyt mieli salmiakkia alkuraskaudessa. :D
Itse asiassa salmiakin syömisen rajoitus raskauden aikana ei perustu ainoastaan sen sisältämään suolamäärään vaan myös siihen, miten se vaikuttaa munuaisiin suoraan, samoin kuin lakritsi. Olen lääkäri, mutta en nyt ulkoa muista sitä mekanismia, kun en tee kyseisen erikoisalueen hommia nykyään, mutta varmaan tästäkin löytää tietoa netistä tai ainakin jos käy lääketieteellisessä kirjastossa ja katsoo artikkelitietokannoista, jos nyt niin paljon kiinnostaisi jotakuta.
Itse sain neuvolasta ohjeen, että max 50g/päivä, mikä on mielestäni aika paljon ainakin päivittäisessä käytössä. Varmaan tuo pussi viikossa ennemmin kuin pussi päivässä on ihan ok neuvo.
Aivan vastikään on tullut tutkimuksia siitä, että pienetkin määrät lakritsia tai salmiakkia jopa vain kerran viikossa nautittuna saattavat joillakin naisilla (varmasti miehilläkin, mutta tutkimus oli kai naisilla tehty) nostaa verenpainetta merkittävästi, ja vaikutus jatkuu pidemmälle kuin vain saman päivän sisällä. Arvojen nousua oli tapahtunut jopa siinä määrin, että potilaalle on ehdotettu verenpainelääkitystä, kun on luultu verenpaineen nousseen muista syistä. Valitettavasti en muista, mikä lääkärilehdistä se oli, josta tämän luin. Artikkelin mukaan monilla lääkäreilläkin on sellainen käsitys, että kertaviikkoinen lakritsinsyönti ei voi vaikuttaa verenpainetta nostavasti, mutta nyt on tämäkin osoitettu siis vääräksi. Eli kannattanee katsoa, mitä tasoa omat verenpaineet ovat, ja jos meinaavat olla koholla, jättää salmiakki joksikin aikaa (useammaksi viikoksi siis) kokonaan pois ja katsoa, laskevatko arvot. Aika tympeää on nimittäin pelkän salmiakinsyönnin takia joutua syömään raskauden aikana verenpainelääkettä, jos sattuisi olemaan tällainen herkästi reagoiva.
-aineita. Eli jokainen laittaa oman harkintansa mukaan suuhunsa sitä mitä haluaa.
Mutta salmiakki kuuluu myös näihin, suositellaan välttettäväksi listaan.
Jos salmiakkia tekee mieli, verenpaine ja turvotukset sen kestää niin miksi ei. Mutta itse en esim pussia päivässä sitä söisi kuitenkaan :) Vaikka verenpaineet itselläni kaukana korkeista luvuista.
Paras neuvo, minkä minä olen saanut koskien raskausajan ruokavaliota, on kohtuus kaikessa eikä mitään samaa jatkuvasti. Kuulostaa maalaisjärjen mukaiselta, eikö totta?
Edellisessä raskaudessa otin paniikit kaikesta mitä sivumennen sanottuna kuulin: " Ethän sinä saa tätä ketsuppia syödä kun olet raskaana" --> siinä olis siis väärää makeutusainetta. Haloo! Kuka syö ketsuppia litratolkulla?!
Anyway, pidetään pää kylmänä tän ruoka-asian kanssa, siitä on olemassa varmasti yhtä monta mielipidettä kuin on ihmisiäkin.
Itseasiassa näiltä sivuilta olen löytänyt hyviä ruokavalio-vinkkejä. Kannattaa surffailla! Ja ottaa asia puheeksi neuvolassa.
Mukavaa odotusta,
T. Arkamamma