hormonikierukan käyttäjät, APUA
Taustaa: olen vuosien varrella kokeillut lähes kaikki mahdolliset ehkäisy menetelmät (pillereitä useita erilaisia, ehkäisylaastari, ehkäisyrengas) huonoilla kokemuksilla, kaikista sivuvaikutuksina mielialan muutokset, hermostuneisuus ja haluttomuus.
Lääkäri suositteli mulle viime synnytyksen jälkeen hormonikierukkaa, olisin sille kuulema ihanteellinen käyttäjä. Kierukka asennettiin 3 viikkoa sitten.
Kysymyksia teille
- vuodan yhä edelleen aivan kirkasta punaista verta, onko normaalia? Kipuja ei ole.
- onko teillä ollut alussa mielialamuutoksia (olen ihan pirttihirmu ollu viimeisen puolitoista viikkoa: narisen joka asiasta,kaikki ärsyttää, tavarat lentää ja mies kuulee kunniansa vähän väliä ja lapset itkee kun äitillä palaa hiha =itsellä toooooodella huonomieli asiasta koko ajan)?
- jos on ollut niin kuinka kauan kesti ennen kuin ne tasoittuivat vai tasoittuivatko ollenkaan? Onko ainoa vaihtoehto kierukan poistaminen?
En kestä itseäni tällaisena raivottarena!!! JOkapaikassa vaan mussutetaan että " vaikutus on niin paikallinen" ja itsestä tuntuu että olenko ainoa joka reagoi näin? JOlle hormonikierukka ei ehkä sovikaan?
Nimin. aivot alapäässä?
Kommentit (6)
Valtavia mielialamuutoksia, masennusta, yleisvitutusta yms.
Muuten olis ollut tosi hyvä, koska esim. kuukautiset jäi pois kokonaan ja iho oli todella hyvässä kunnossa.
Mulle ei sovi hormonit, ei pillereissä, eikä kierukassa.
Itse en tainnut noin raivota, mutta suosittelen, että jaksaisit vielä sinnitellä. Uskon, että oireet alkaa helpottaan. Itse vuosin kierukan laittamisen jälkeen verta parisen viikkoa, ja sitten tyhmää pientä rusehtavaa tiputtelua kuukauden tai enemmänkin, välillä " kuiviakin" päiviä. Sen muistan vaivanneen eniten, että aina sai pitää pikkuhousunsuojaa ja kutitti...
Mutta nyt ei enää ole menkkojakaan, eikä oikeastan enää mielialan muutoksiakaan. Anna vaan kehosi tottua siihen laitteeseen. Paljon vähemmän hormonia kuin pillereissä, ja erittyy vaan kohtuun!
Voisit vaikka harkita jotain luontaistuotetta, vaikuttikos joku mäkikuisma ja B12 vitamiini...?
En ole kuitenkaan hormonikierukkaa ottanut niiden kokemusten perusteella, joita olen kuullut. Eli mielialamuutokset ovat mahdollisia, mutta niitä esiintyy harvemmalla kuin pillerien käyttäjillä. Itse olen kuitenkin niin hormoniherkkä, että luultavasti minuun vaikuttaisivat kuitenkin. Toinen huono puoli, josta olen kuullut, on juuri tuo tiputteluvuoto, jota saattaa kai olla kuukausitolkulla.
ei haluja. Olo kuin lobotomian jäljiltä. Otatin pois.
Mulla ollut hormonikierukka n. vuoden ja neljä kuukautta. Edelleen tulee menkat säännöllisesti, tosin todella niukkoina la kestävät 2-3 päivää. Mielialoihin ei juuri ole vaikuttanut ( edelleen kiukkuinen ennen vuotoja). Rinnat turpoavat ja aristavat todella kierron puolivälin tienoilla.
olet pirttihirmu koska vuoto on kestänyt nyt pidempään. Eihän kuitenkaan kuukautisten aikaan vuodeta kuin viikko yleensä korkeintaan. Kestä vähän aikaa. Mulla oli kierukka vajaan vuoden, jouduttiin poistamaan jatkuvien vuoto häiriöiden takia.