Useamman lapsen äidit
Missä vaiheessa olette kertoneet lapselle/lapsille uudesta tulokkaasta?
Meillä ennestään kohta 3vuotta täyttävä tyttö ja mietin että milloin ja miten kerrotaan tulokkaasta? Olen vasta vk6 joten viellä ei ole aika.
Entäs miten teidän muut lapset ovat suhtautuneet äidin kasvavaan vatsaan ja sitten lopulta siihen uuteen perheenjäseneen? Lapsethan tietysti on kaikki omanlaisiaan eikä voi verrata mutta mukavaa olisi kuulla miten kaikki on mennyt=)
Kommentit (7)
Kaksi lasta ennestään, 1v 5 kk ja 3 v pojat. Nyt olen rv 29 eikä olla vielä kerrottu. Paljon on kyllä vauva-asiasta puhuttu, on kyselty haluaisiko isompi lisää pikkuveljiä ja yhdessä mietitty, kukahan tyhjäksi jääneessä turvaistuimessa istuu (isommalle ostettiin juuri uusi istuin).
Mun mielestä tämä vajaa 3 kk on vielä liian pitkä aika 3-vuotiaan käsittää, joten siksi en halua vielä kertoa. Ja koska poika ei ole mitään kysellyt vatsasta, niin helppo on ollut pitää asia " salaisuutena" . Sitä en sitten tiedä minkä verran loppujen lopuksi tietää, kun on kuunnellut kun kotona ihan avoimesti miehen kanssa vauvasta puhutaan.
Mulla on kaks lasta, 4v ja kohta 2v, kolmatta odotan rv35+5.
Me ollaan kerrottu tosi aikasin lapsille, tässä raskaudessa jo joskus rv7-8 kieppeillä, kun mulla on ollu niin hurjaa pahoinvointia. Vessanpönttöä halaillessa on pitänyt selittää, että ei äidillä vatsatautia ole vaan masussa on pienen pieni vauva yrittämässä kasvaa. Sanoin vielä, että katsotaan jaksaako se kasvaa isoksi vauvaksi, kun on vielä niin pikkuruinen. Ajattelin sitä, jos ois kesken mennyt.
Tuota 2-vuotiasta odottaessa taidettiin kans kertoa kohtuu aikasin, en nyt kyllä muista tarkkaan milloin. Pahoinvointi oli silloinkin kovaa, töissä tosin olin, niin ei esikoinen niin paljoa nähnyt sitä.
Minä odotan neljättä lasta. Esikoiselle, joka on jo 11 vuotias kerrottiin ensimmäisenä, kuten aikaisemmat raskaudetkin, siis ennenkuin kerrottiin sukulaisille. Ja toki kerrottiin asia tyyliin " jos kaikki menee hyvin..." . Viikkoja oli ainakin reilusti yli 12.
Pienemmille noin 3- ja 2- vuotiaille kerrottiin silloin kun vauvamasu jo selvästi näkyi, viikkoja en muista. 3-vuotias tytär on hyvin iloinen asiasta ja halailee kasvavaa vatsaani, silittää sitä ja pyytää kertomaan mitä neuvolantäti milloinkin on vauvasta sanonut. 2- ja 3-vuotiaat myös ovat käyneet olosuhteiden pakostakin joitakin kertona mukana neuvolassa.
Vajaa 2-vuotias poika ei vielä ymmärrä asiaa samalla tavalla, mutta jos hän istuu sylissä ja vauva potkii masussa niin kovaa että sen tuntee ja näkee niin kyllä häntä naurattaa että " paua pokkii äitin mahatta" . Joskus hän on läntännyt kätensä napaani vasten ja sanonut että " tuotta on peppu" (me monesti mietitään miten päin vauva masussa on).
Minusta on ollut kiva jakaa vauvan odotus pienten kanssa jo senkin takia että me tässä keskenään päiviä vietämme suurimmaksi osaksi keskenämme. On kiva kun lapset kertovat tutuille ja tuntemattomille että meille tulee vauva.
Mymmeli, rv 38+5
Taisi olla np ultran jälkeen tai sitä ennen. Lapset kaksoset 2.5v olivat monissa ultrissa ja tarkastuksissa mukana joten oli luontevaa kertoa mikä on homman nimi. Ylpeänä kertoivat vieraille että äidin masu on iso ja äidin masussa on vauva. Vatsa nimittäin kasvoi huomattavasti jo alkuvaiheessa. Ovat olleet innoissaan vauvanodotuksesta ja sanovat että antavat vauvalle tuttipulloa ja tuttia ja vaihtavat vaippaa. Silittävät masua ja antavat suukkoja. En näe mitään syytä miksi olisi pitänyt pitää tietoa jemmassa. Myös vauvan sängyn laitossa ja muussa kaksoset ovat innoissaan mukana. On kiva jutella kumpikohan sieltä mahtaa tulla ja minkäniminen pikkuveli tai sisko olisikaan.
Mä luulen että me kallistutaan myös aikasessa vaiheessa kertomaan uudesta tulokkaasta, kuitenkin tästä puhutaan paljon enkä halua että pikkuinen yksinään ihmettelee mistä ne aikuiset aina puhuu=) Ja toisaalta tuntuu että kun asiasta tehdään arkipäiväinen ei pikkuinen tunne itseään ulkopuoliseksi(tai jotain, en oikein osaa selittää mitä ajan takaa). =)
Eihän hän sillon siitä mitään tietty ymmärtäny, mutta pikku hiljaa ku masu kasvoi juteltiin enemmän ja enemmän asiasta. Loppuvaiheessa ihan päivittäin ja lisänä oli " kertomukset" siitä ku äiti menee sairaalaan ja on siellä pari yötä.
Kolmatta kun rupesin nyt odottamaan niin samalla tavalla kerrottiin heti ihan pari päivää plussasta. Esikoinen silloin 5,5v ja kuopus 3v5kk. Kumpiki oli ihan mielissään, tosin alussa kuopus puhui siitä, että hänenki massussa kasvaa vauva, mutta kuitenki alusta asti on ymmärtäny että jossain vaiheessa se vauva tulee meille kotiin ku rv9 jo puhui kaupan vessapaperi- (ja vaippaosastolla), että ostetaan vauvalle vaippoja <3.
Ite me haluttiin ottaa lapset heti alusta odotukseen mukaan ja jos ois menny kesken niin sit ois ja asia ois puhuttu halki ja pinoon.
Ollaan kerrottu viimeistään rakenneultran jälkeen, elikkä n vko:n 18 jälkeen. Mulla masu niin pieni ettei lapset kyselleet miksi se kasvaa. Lapset olivat silloin 6v ja 7v.