Kestoilun aloitus n6kk vauvalla, miten, mitä ostaa jne?
Tervehdys
Tyttö on kohta 6kk.
Kertiksiä ollaan käytetty, mutta nyt haluttaisi alkaa kestoilemaan kotona.
Kyläillessä jne niin aion kyllä ( ainakin) näin aluksi käyttää kertiksiä edelleen.
Mutta mitä pitää ostaa??
Yritin netistä katsoa jotain tietoa mutta menin enemmän vain sekaisin!
Mistä aloitan?
Kiinnostaisi kokeilla ihan harsoja aluksi, mutta mitä sen päälle laitetaan??
Tai jos en harsoja niin mikä ns imuksi? Ja mitä sen päälle :D
Kiitollisenä odottelen vastauksia! ;)
Kommentit (6)
Meilläkin on vasta n puolivuotiaan kanssa aloitettu kestoilua enemmän. Harsot menee ihan mainiosti niin että tekee pötkövaipan siitä ja väliin joku imu, esim. mikrokuitu, ja kuori päälle. Niin ja kuivaliina vielä ihoa lähinnä. En tiedä onko miten "oikeaoppista" mutta meillä toimii hyvin. Kuoren kanssa käytän myös flanellivaippoja joiden kanssa joku imu samoin kuin harson kanssa.
Muutamaa eri mallia taskuvaippaa olen kokeillut, Fuzzit ja BumGeniukset parhaiksi ja pitävimmiksi havainnut. Suosittelen että et osta heti jotain säästöpakkausta ainakaan uusia koska voi sitten olla ettei ko malli käykään teille.
Hauskaa kestoilua :)!
Meillä on Bumgenius 3.0:t käytössä ja niitä suosittelen kokeilemaan. Ne on tosi helppokäyttöisiä ja saat heti valmiin paketin käyttöön. Meillä ne toimivat hyvin vielä 2 vuotiaalla pojallakin (13,5 kg) eli niiden käyttöikä on oikeasti tosi pitkä. Meillä on molemmat imut päällekkäin käytössä.
Meilä on tytöllä (nyt 2v.) ollut käytössä lähinnä sisävaippoja ja PUL-kuoria (yöllä villahousut). AIO-vaipoista ei ole kovin hyviä kokemuksia, tuntuu, että falskaavat aina reisistä. Yksi poikkeus on tähän mennessä löytynyt, Tiris Helppovaippa. Taskuja ei olla uskallettu kokeillakaan.
Aluksi käytettiin harsoja ja niihin froteeta, flanellia tai bambua lisäimuksi. Sittemmin hyviksi ovat osoittautuneet Ronja&Roope -perusvaipat ja Palleron vaipat, ehdottomasti röyhelöillä.
Hyviä vinkkejä oletkin saanut ;-)
Olen sitä mieltä että kestoilun aloittaminen 6 kk iässä on vaikeampaa kuin esim 2 kk ikäisellä. Meillä on muutama taskuvaippa ja muutaman kk päästä pitäisi siirtyä M-koosta L-kokoon. Ei ota tämä huomioon kun ostat vaippoja. ei ole kivaa investoida 100€ M-koon vaippoihin jotka jäävät 8 kk pieniksi.
Lisäksi olen sitä mieltä että kestoilun aloittelussa on tärkeää että se on hauskaa ja HELPPOA. Siksi itse aloitinkin AIO ja taskuvaipoista.
Tässä meidän kommentit:
- Myllynmuksujen AIO + taskuvaipat --> Ihania värejä ja helppo käyttää. Suosikkivaippamme!!! Miinuksena että on eri koot, joten joudumme jossain välissä päästä vaihtamaan L-kokooon (poika nyt 8,5 kg). Tykkään että vaipassa on tarrakiinnitys.
- BUMGENIUS-vaipat. AIO on ok mutta kuivuminen kestää KAUAN. Taskuvaippa kiva ja toimiva. Miinusta on ne nepparit joista en tykkää (pidän enemmän tarrakiinnityksestä). Plussaa on tosiaan että menee koko vauvaiän.
Kannattaa varmaan kokeilla muutamia vaippoja, eli älä osta kuin yksi aluksi. Itse inhosin sisä+ulkovaippa-systeemiä joten ne jäi käyttämättä.
Terkuin, Aivilo & Jimi 6,5 kk
Aivan, kiitos että korjasti. Fuzzeissahan se neppari kiinnitys on (ainakin meidän versiossa).
Bum Geniuksessa itse en ole ikinä käyttänyt neppareita, joten meillä aina (4 kk - 6 kk) käytetty samaa, suurinta kokoa. Jotenkin minusta tuntuu että PUL-kangas jää muhkuralle jos ns. lyhennän vaippaa. Mutta muuten on ollut hyvä yleisvaippa, laadukas.
Mutta, kaikilla on tähän kestovaippailuun omat mielipiteet. Vain kokeilemalla saa selville mikä itselle sopii ;-) Me kestoilemme kotona päivisin. Kodin ulkopuolella käytämme kertiksiä. Seuraava haaste on kokeilla kestoja yöllä ;-)
- Aivilo & Jimi -
Aloitin myöskin kestoilun aikoinaan kun neiti oli noin 5-6kk.
-Käytimme FUZZI BUNZ-taskuvaippoja aina sinne vuoden ikään asti, kunnes ne alkoivat valskaamaan. Syyksi epäilin joko sitä että neiti lähti kävelemään ja imut ei näin ollen pysyneet paikallaan tai sitten meidän pulleareitinen vauva oli kasvanut hoikkareitiseksi taaperoksi ;) Imuina käytin mm. harsoja, pyyhkeen palasia, flanellin palasia jne.
-Kun nuo fuzzit alkoivat valskaamaan, niin aloin etsimään uutta vaippasysteemiä. Ostin kokeiluksi IGULEEN cuddlebuns SHERPA-sisävaippoja ja kuoreksi hahtuvavillahousuja. Mitään moitittavaa ei tästä systeemistä ole, plussaa tuo ehdottomasti se että nuo cuddlet on koko vaippaiän vaippoja eli menee vauvalta taaperolle. Ostin myös reilut L-koon hahtuvavillahousut (esim. www.onnikas.net) ja nekin menee edelleen meidän 2v1kk neidille :) Nykyään kylläkin kestoja käytetään vain satunnaisesti päikyillä ja sitten yöaikaan.
-Kesällä innostuin taas kokeilemaan uutta systeemiä ja tosi moni suositteli BUMGENIUS-taskuvaippaa. Koska meille on vauvakin tulossa tammi-helmikuussa, niin tämä vaippa on toivottavasti toooosi pian maksanut itsensä takaisin, koska pitäisi myös mennä koko vaippaiän. Olen nyt käyttänyt tätä vaippaa neidillä päiväuniaikaan ja imuksi laittanut ihan vaan sen oman mikroinsertin tai harson ja tämä vaippa istuu täydellisesti meidän neidille ja monelle muulle kaverini "erimuotoisille" lapsille ;) Nyt vaippoja on kertynyt kaappiin jo 8 kpl kaikkien muiden vaippojen lisäksi :)
Itse siis suosittelisin nyt noita bumgeniuksia, koska ne menee lapsella pitkään ja ovat helppo käyttää. Eli imut vaan vaipan sisään ja menoksi. Yöksi taas suosittelen sisävaippa+hahtuvavillisyhdistelmää, jos uskallat yökestoiluakin kokeilla :)
Olen nyt ostanut jonkin verran harsoja tulevalle vauvalle ja aion käyttää niitä kuorien tai hahtuvavillisten kanssa. En ehkä kuitenkaan enää puolivuotiaalla aloittaisi harsoista+kuorisysteemistä ;) Mutta harsothan on siis hyviä imuja vaippaan kuin vaippaan :)
MiaMik rv 31+2 ja neiti 2v1kk