Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lapsi 10v valehtelee mitä tehdä?

08.02.2008 |

Eli nyt on jäänyt useamman kerran valheesta kiinni,pieniä valheita (syyttää siskoa,valehtelee koepäivän,valehtelee tekemiänsä asioita)mutta kuitenkin valehtelee.Ei ole auttanut itkut,sanktiot,huuto.Nyt kokeiluun tulossa plus ja miinus lista kaapin oveen.Mutta keinot alkaa olla loppu... neuvolasta sanoivat että kuuluu ikään ja sanktioita kovennettava sitä mukaa kun ei tehoa mutta entä jos ei sekään tuota tulosta?muuten poika aivan ihana koilussa ei ongelmia ei 10 oppilas muttei tarvi ollakkaan :-) muutei mikään 4 oppilaskaan vaan keskiverto,läksyt hoitaa itse kun ne sit tarkistetaan ja harrastuksia piisaa :-) onko muilla vanhemmilla antaa vinkkejä mikä tilanteeseen voisi auttaa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkääkö lapsi kertoa totuutta?? Pelkääkö noita sanktioita, huutoa ja mellastusta?

Itse olen yrittänyt pienemmälle lapselle sanoa, että äidille voi kertoa ihan kaiken. Pääasia että rehellisesti, valheet paljastuvat. Yritän olla hermostumatta ja keskustella hänen kanssaan näistä vaikeista jutuista. Huutaminen ja mellastus, sanktiot ja rangaistukset eivät mielestäni ole oikea keino silloin, kun lapsi tarvitsee opastusta, neuvoja, olkapäätä, joku asia on mennyt pieleen jne. Paineet lienevät ihan riittävät ilman vanhempien sanktioita ja riehumisia.

Tämä siis subjektiivinen näkemys ja meillä pienemmän lapsen kanssa toimii.

Vierailija
2/6 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on esikoisen 11v kanssa sama ongelma. Meillä ainakin ongelma tulee siitä, että esikoinen on todella voimakastahtoinen ja paljon vaativa. Ei muistaa saamaansa, vaan aina keksii uusia pyyntöjä.

Hänen on vaikea sopeutua yleisiin rajoihin ihan yksinkertaisissakin asioissa: aamulla ennen kouluun lähtöä pestään hampaat ja syödään välipala, telkkaria ei tuijoteta koulun jälkeen vaan syödään välipala ja tehdään läksyt; jos sovitaan, että tietokoneella ollaan tunti, sopimuksesta pidetään kiinni.

Koska hänen on vaikea sopeutua sääntöihin, tekee hän oman päänsä mukaan ja valehtee siten, että on tehnyt sovitusti. Rajojen tiukentaminen ainakin meidän tapauksessamme on vaikeaa, koska lapsi kokee kaiken rajoittamisen tosi ahdistavana. Toisaalta rajojen laajentaminenkin on vaikeaa, kun lapseen ei voi täysin luottaa, eikä hän välttämättä noudata tehtyjä sopimuksia.

Olisin minäkin tyytyväinen, jos joku ratkaisu löytyisi. Sitä olen yrittänyt korostaa lapselle, että jos jotain uskaltaa tehdä, pitää siitä uskaltaa myös kertoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkin miettinyt pelkääkö lapsi kertoa totuutta... eilen keskustelussa tuli ilmi että,pelkää vanhempien suuttuvan ja siksi valehtelee asioista,mutta ei voi olla suuttumatta jos syyttää muita tekemistään asioista! no sovimme että vanhemmat myös yritttävät olla niin voimakkaasti reagoimatta tilanteessa jossa valehtelusta jää kiinni,ja sanktiot poistettiin.Ja sovimme että listaa kokeillaan muutama kuukausi 2-3kk mutta siitä että valehtelee ei tule muuta sanktiota kuin miinus ja keskustelu hetki.Ja jos kertoo totuuden tulee plus ja positiivista palautetta kuun lopussa lasketaan + ja - ja jos + enemmän tehdään jotain kivaa, ja sitten myös keskustellaan miksi + tai - on niin paljon enemmän kuin toisia.Voi olla että tämä toimii tai sitten ei,mutta ei kokeilusta ole haittaa :-) edelleen mielipiteitä kaipaisin lisää

Vierailija
4/6 |
09.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kåsitykseni mukaan ongelmaan ei taida olla edes ns. asiantuntijoilla mitään yksiselitteistä vastausta. Olen kuullut että asiantuntijat jopa hämmentävät itseään sillä voiko ns. valheita vielä tuossa iässä kutsua valheiksi. Vai pitäisikö ne nimetä " lievemmin" .

Itse harvemmin Totuuden vääristyttyä syytän lasta valehtelusta. Toisinaan hermostun ja silloinkin kerron että minäkin tein virheen kun hermostuin ja huusin. Jotenkin jo lapsuudestani asti olen ollut sitä mieltä että kaikki tekeevät virheitä ja kaikkien virheistä tulee puhua.

Olen tämän aiemminkin jossain maininnut ...ystävälläni oli lastensa pieninä ollessa tapana perheriidan sattuessa sanoa lapsilleen että" ei ole oikein tapella ja ettei esim huutaminen ole hyväksyttävää" . (No esimerkkini on hyvin pelkistetty) mutta nyt jo aikuinen ystäväni tytär on kertonut äidilleen että noissa tilanteissa oli paha olla mutta hänet aina pelasti se että äiti sanoi tappelemisen olevan väärin ja ei hyväksyttävää.

Siksi monissa tilanteissa kotonamme sanonkin lapsillemme ettei heidän käytös ole hyväksyttävää. Uskon vahvasti siihen että kertaus ,kertaus ,kertaus on oppimisen kannalta paras ja kärsivällisyys , kärsivällisyys jne. Ja viimeisenä muttei mitenkään vähäisimpänä Lapsille tulee kertoa että heitä rakastetaan.

Itse sanon halauksen kera rakastavani heitä vähintään aamuin illoin vaikka he olisivat olleet sekuntti sitten kuinka torvia tahansa.

Vierailija
5/6 |
13.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän keskusteluun osallistujien näkökulmasta, meillä nimittäin valehtelu on kiellettyä. Sitä eivät saa tehdä aikuisetkaan. Ja siitä seuraa aina rangaistus. Rangaistuksen taso riippuu valehtelun asteesta. Pienimmillään se on nuhtelu ja suuremmillaan tulee peli-, tv- tms mukavan kieltämistä määräajaksi ja kotitöiden lisääntymistä. Meillä tosin rangaistuksista voidaan neuvotella ja hyvällä käytöksellä voi saada lievennyksiä, huonolla taas kovennuksia. Jos annan yhdelle periksi, niin joudun antamaan kaikille vuorollaan periksi ja silloin voidaankin miettiä, kuka on vetovastuussa meidän perheessä... porkkanoita käytetään silti meilläkin tyyliin " kun olet kunnolla niin saat tehdä jonkun tietyn asian, vaikkapa katsoa perjantai-iltana hieman pidempään tv:tä"

Lapset aina välillä testaavat minua kyselemällä hankalia ja katsovat voinko olla valehtelematta... ja koska en ole jäänyt kiinni valehtelusta niin sääntö pitää.

Vierailija
6/6 |
18.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

karhumuori: en sanoisi että juuri tuo toiminta olisi väärin,ja koska se teillä toimii niin miksi se olisi väärin? siksi juuri halusin ottaa asian esille että saan tietoa muilta äideiltä miten teillä on toimittu asiassa. Nyt meillä on tuo + - lista käytössä ollu viikon kaikilla myös vanhemmilla ja hyvin on alku lähtenyt käyntiin.Poika on itse kertonut myös huonot asiat ilman valheita,mutta katsotaan miten jatkossa menee viikko on niin lyhyt aika vielä yhteenvetoa asiassa tehdä :-)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kolme