Kun MRSA potilas syö irtokarkkeja kaupan lokeroista! Myyjät ilmoittakaa poliisille!
Kommentit (16)
Jopa kolmasosalla suomalaisista on se bakteeri elimistössään. Siitä on haittaa vain vastasyntyneille ja heikkokuntoisille.
Muutenhan sillä ei ole väliä vaikka joku söisikin ilmaiseksi karkkia candy landista.
JOs mrsa-kantaja on sairaalahoidossa, hänet hoidetaan kosketuseritystyksessä. Mutta kun hän pääsee kotiin, niin....... Ja tosiaan, kuka tahansa voi olla mrsa-kantaja. Paniikki pois. Elämä on vaarallista.
MRSA kantaja aiheuttaa ongelman kun ei ymmärrä toimia niin kuin kantajuus vaatisi. Käsidesi ym. Irtokarkkien syöminen käsin lokeroista ei ole ok käytöstä. Ongelmaa ei ole jos vain napsisi hedelmät pussiin.
ap
Kyllä nyt täytyy viedä kaikki MRSA kantajat jollekin saarelle niin kuin spitaaliset aikoinaan.....
Huoh!
MRSA-infektiot tarttuvat potilaasta toiseen yleensä käsikontaktin kautta. Lääkärit, hoitohenkilökunta tai potilaat, jotka ovat kantajia, voivat toimia välittäjinä MRSA-tartunnassa esimerkiksi kättelyn tai hoitotoimenpiteen yhteydessä.
Miten MRSA-sairaalabakteeria voi välttää?
Sairaalabakteerien ennaltaehkäisyssä ja torjunnassa auttaa hyvä käsihygienia:
Pese kätesi saippualla ja vedellä.
Ehkäise kuivan ihon halkeilu käyttämällä kosteusvoidetta.
Vältä toisten henkilöiden haavojen ja haavaeritteillä tahriintuneiden materiaalien koskettamista.
Suojaa ja pidä puhtaana haavat ja rikkoutunut iho, kunnes ne ovat parantuneet
pullollinen käsidesiä jolla kaikki karkkia ilmaiseksi hamstraavat voivat desinfioida kätensä.
Olen nähnyt karkkeja nosteltavan lattialta takaisin laatikoihinkin. En itse osta kuin paperi- tms. päällysteisiä karkkeja, kuten en osta hedelmiäkään kuin kuorellisia, ja vähintään pestäviä.
Lähes kaikki MRSA potilaiden kanssa tekemisissä olevat hoitajat, lääkärit ym. henkilökunta kantavat bakteeria kehossaan. Sitä ei kuitenkaan tutkita sen kummemmin koska se ei aiheuta terveille ihmisille minkäänlaisia oireita. Ja kyllä, syön myös irtokarkkeja vastakin.
Meillä on käynyt kylässä perhe jossa äidillä on se.
mä olen ainakin käsittänyt että just jostain haavoista saattaa tarttua.
Ja harvalle sairaallekin, ellei sitä nyt ihan johonkin haavaan survota tai tungeta katetrilla virtsarakkoon.
Meillä jokaisella on Staphylococcus aureusta ihollamme, emmekä edes tiedä sitä. Metisilliiniresistentti Staphylococcus aureus nyt vain on vastustuskykyinen antibiootille, mutta edelleenkään emme huomaa sitä mitenkään.
Mistähän niiden myyjien pitäisi tietää? Ilmoita ap ihan itse!
Desinfioin käteni hänen luona käytyään tarkasti. Samoin stetoskoooppini.
Huomenna hän pääsee kotiin. Hän työntää käsiään desinfiomatta niitä ostoskärryjä, mitä sinä hänen jälkeensä. Hän voi olla rohmuamassa K-supermarketin karkkiloorista osuutensa suojaamattomana. Hän saatta koetella vastapaistettuja leipiä pussin sisäpuolelta, ovatko ne tuoreita. Hän saatttaa käyttää yleistä wc:tä. Sallittakoon se hänelle.
muuten hyvä, mutta näitä mrsa-potilaita on tosi paljon ja tosi paljon avohoidossa, eli asuvat kotonaan/käyvät töissä/koulussa/päiväkodissa. Naapurisi, työkaverisi, lastne opettaja, kuka tahansa voi olla mrsa-kantaja. Että näin.
T. sh