Kosteussuojattujen pukujen vuorista
Tässä useammassakin ketjussa on sivuttu noiden kosteussuojattujen pukujen vuorista ja minua ihmetyttää ne materiaalivalinnat kerta toisensa jälkeen...
Miksi sellaiseen tuotteeseen, joka on tarkoitettu hengittäväksi laitetaan väliin puuvillavuoria (Remun, Jonathanin ja Lennen mallit ainakin osittain)? Entä miksi välikausivaatteisiin laitetaan hirmu paksuja vuoria (Ticket ja Reimatec ainakin osittain - tosin meillä pojalla kiva Reimatecin takki, jossa ei ole niin paksu vuori) että niitä ei voi oikeastaan sitten käyttää kesäsadekeleillä, kun on +15 astetta? Tai miksi ne ovat niin luistamattomia, että niitä on vaikea pukea pienen lapsen itse päälle (fleece on ihan ok kroppaosassa, hätätilanteessa jopa puuvilla, mutta eikö hihat ja lahkeet voisi ainakin olla liukkaita enkä puhu nyt vain viimeisestä 10 cm pätkästä)?
Nyt tämän huomaa, kun pojan kanssa on siirtynyt käyttämään enemmän urheilullisia malleja (IcePeak esim.) että niissä ei ole noin hankalia ratkaisuja ja JJ:n halvempi merkki Motionhan on minusta kans ollut " oikeanlaisilla" vuorilla. Samoin Lassietecissa on usein monenlaisia vuoria mallistoissa ja niistä olen usein löytänyt kivoja vaihtoehtoja. Ei meillä nyt aina niin tarkkaa ole, mutta kunhan nyt pohdin ja jos kahdesta yhtä kivasta ja samanhintaisesta valitsee, niin kyllähän se vuori voi olla se valinnan kriteeri.
Kommentit (6)
Puuvillavuori ei hengitä joten ihmettelen minäkin miksi muuten hyviin haalareihin tungetaan puuvillaa väliin.
Kannattaa käydä urheiluliikkeissä, Popissa tai Crossilla ja kysellä myyjiltä hengittävyysarvoja vedenpitävyyden lisäksi. Vaikka haalari olisi kuinka vedenpitävä ja lämmin, lapselle tulee kylmä jos hiki ei pääse puvusta ulos. Pidän hengittävyyttä yhtenä tärkemmistä kriteereistä haalaria valitessa.
Haalari hengittää kyllä hyvin. Meillä kyllä vähennetään vaatetta lämmön noustessa...
vauvan haalareissa en voi sietää puuvilla vuorta mikä ei yhtään helpota pukemista!
Mutta vanhemman haalareissa en ole kokenut vuorta ongelmaksi.. No puuvilla vuorista en kyllä heti valitsisi.. Juuri pukemisen hankaloittavuuden vuoksi
Minä laitoin kylmän kelin välikausitakista oman aloituksenkin, mutta en saanut (harmi!) yhtään vastausta.
Koululaisella on ollut tuollainen fleecevuorinen ticketin anorakki, ja se on ollut todella käytetty. Ei tietenkään kesällä, vaan lumien alettua sulaa ja loppuvuodesta syksyn kylmille keleille usean kuukauden ajan. Housuihin ei silloin kyllä enää vuoria kaipaa, tavalliset kosteuttapitävät housut ovat hyvä pari paksummalle kevättakille.
Kevyttoppa-asu voisi olla vaihtoehto fleecelle, mutta käsittääkseni ei ole kuin Rasavilillä, ja nuo Rasavilin välikausipukujen mallit ovat olleet, noh...sanotaan vaikka aika telttamaisia.
Kesäksi (yli +10) lapsilla on eri takit.
melba:
...Entä miksi välikausivaatteisiin laitetaan hirmu paksuja vuoria (Ticket ja Reimatec ainakin osittain - tosin meillä pojalla kiva Reimatecin takki, jossa ei ole niin paksu vuori) että niitä ei voi oikeastaan sitten käyttää kesäsadekeleillä, kun on +15 astetta? ...
Olen ihmetellyt miten meidän tyttöä on niin vaikea pukea nykyiseen haalariinsa, vaikka koon pitäisi kokomerkinnän sekä lahkeiden pituuden mukaan riittää vielä pitkään. (Tuon hankalan pukemisen takia olen ollut kovasti etsimässä välikausihaalaria, alkaa vauvan änkeäminen haalariin tympiä pahasti.) Äsken kun luin tekstiäsi haalarien huonoista sisävuorikankaista tajusin meidän todellisen ongelman: haalari ei olekaan pieni vaan kädet on vaikea saada ängettyä hihaan siksi että villatumppu ei luista puuvillaisessa sisäkankaassa ollenkaan. Me ei siis oikeastaan tarvittaisi vielä isompaa haalaria, vaan joko leveämmät hihat tai liukkaampi hihojen sisäkangas! Noh, jatkan silti keväthaalarin metsästystä, mutta onpahan taas yksi asia enemmän mihin osaan kiinnittää huomiota!
Puuvillainen vuori tursuaa ulos lahkeista ja hihoista, etenkin kun jalassa on villasukat, käsissä villatumput tai alle yrittää laittaa peräti villahaalarin. Ei meillä vk-haalaria laiteta paljaalle iholle, joten ei ole mitään väliä vaikka koko vuori olisi liukasta kangasta.
Tämän syyn vuoksi jätän Remut ja Jonathanit tästedes kauppaan ja ostan vaikkapa Lassien vk-haalareita.
ainakin tuossa meidän vauvamallisessa, juuri hankitussa..
Tavallisessa Jonathanissa on puuvillavuori.
vinkiksi vain :O)