Kun mies pelaa
Onko kenelläkään kokemuksia, kun mies pelaa ongelmaksi asti. Meidän perheessä on tultu siihen pisteeseen, ettei omat keinot enää tunnu riittävän: mies ei kertakaikkiaan osaa lopettaa vaikka asiasta on keskusteltu tuhat kertaa. Nyt meni 400¿ peleihin, tuosta vain. Olen turhautunut, vihainen ja epätoivoinen. Antakaa pliis jotain neuvoja. Vaikka olo onkin aika toivoton, ulkopuolinen apu tuntuu tällä hetkellä kuitenkin vielä poisluetulta. Mitä he voisivat tehdä? Kai se työ on kuitenkin tehtävä meillä/hänellä itsellään.. Minusta vaan ei varmaankaan tukijaksi enää ole, olen jo niin väsynyt tähän ongelmaan...
Kommentit (9)
alkkiksen vaimolle. Sinä et voi miestäsi pelastaa, etkä oikeastaan edes auttaa. Hänen pitää itse oikeasti myöntää itselleen, että paha ongelma on ja hakea siihen ULKOPUOLISTA apua.
Toki varmaan jonkin aikaa pystyt pitämään kulisseja kunnossa, mutta se tulee käymään sinulle todella raskaaksi ja traumaattiseksi. Pelihimo on ihan kuin mikä tahansa addiktio, ei siitä parane itsestään ja hyvillä lupauksilla.
talon ja auton verran, sitten vaimo lähti:(
Vaikka kaikkien ulkopuolisten silminhän tämä olisi juuri sitä. Toisaalta emme ole vielä ihan kamalassa jamassa taloudellisesti, mutta eipä sitä ylimääräistäkään jää, kun mies pelaa kaiken mitä irti lähtee laskujen jälkeen. Tilit on sitten seuraavana palkkapäivänä jo miinuksen puolella. En vain jaksaisi aloittaa mitään selviytymistaistelua juuri nyt. Työ ja perhe syövät muutenkin niin paljon. Tämä tästä vielä puuttuikin...
itsesi taakse. Yritä tehdä tämä ihan yhteisymmärryksessä miehesi kanssa. Mitä pidemmälle ongelma menee, sitä vaikeammat ovat seuraukset. Ne voivat todella olla taloudellisesti suuria esim. nettipokerissa muutamalla hiiren klikkauksella menee tonneja.
Hae sitä keskusteluapua itsellesi, jotta saat omia ajatuksiasi selväksi ja mietit mikä itsellesi ja lapsillenne nyt olisi parasta.
Emme koskaan hakeneet apua pelaamiseen, koska mieheni vastusti avun hakemista. Jossain vaiheessa sain hänet ymmärtämään, että pelaaminen on sairaus. Hän yritti pysyä kuivilla, mutta eihän siitä mitään tullut. En syyllistänyt häntä pelaamisesta. Hän sai syödä mitä jääkaapista löytyi ja mollata minua siitä, että olin kaikinpuolin kelvoton vaimo! Minä kun elätin meitä useita vuósia, mutta lopetin muuten hänen passaamisensa. Hän pelasi, oli työtön ja teki pimeää tienestiä. Kaiki meni mitä tuli, mutta minulta kiristämällä ei saanut penniälään!
Suosittelen, varsinkin jos teillä on lapsia, että otat ongelman esille esim perheneuvolassa ja pyydät saada keskusteluapua itsellesi. Miehen ei tarvitse olla tässä mukana. Minulla avun haku jäi puolitiehen, sillä sain kouraani vain nipun esitteitä, enkä rohjennut mennä enempiä kyselemään, kun vastoin odotuksiani kukaan ei heti ollutkaan tarjoutumassa auttamaan minua kriisissä. Uskallukseni loppui siihen.
Sinä autat parhaiten, kun huolehdit omasta jaksamisestasi ja saat tietoa siitä miten et edesauta miestä pelaamisessa. Mieti onko pelaamisen taustalla jokin muu asia? Mieti voitko itse muuttua tuossa toisessa mahdollisessa asiassa, jonka seurauksena miehesi oirehtii pelaamalla. Pelaamisen syy voi olla lähtöisin puhtaasti miehestäsikin. Meillä tälläinen syy oli se, että minä halusin elämätäni aivan eri asioita kuin mieheni. Minä halusin normaalin rehellisen elämän ja lapsia. Mies halusi rikastua melkein keinolla millä hyvänsä ja jännittävän elämän. Miehellä oli kauan jatkunut masennus, kun kaikkea ei saanutkaan aikuisena niin helposti mihin hän oli lapsuuden kodissaan tottunut. Ei ollut omaa yritystä hänellä.
ja erota? Kuule, teitpä sinä mitä tahansa, tuo tilanne luultavasti joka tapauksessa johtaa selviämistaisteluun. Toki jos päätät lähteä, uuden elämän järjestäminen on todella rankkaa. Mutta mietipä sitä tilannetta, että ET lähde, paitsi vasta sitten kun mies on pelannut paitsi rahansa, myös teidän talon ja muun omaisuuden. Mille pohjalle sitten rakennat uuden elämän?
Ei riitä, että järjestätä raha-asiat itsesi taakse, esim. niin, että suurin osa rahoistanne on tilillä, johon miehelläsi ei ole käyttöoikeutta. Mies voi aina tehdä velkaa ja jos teillä ei ole avioehtoa, niin sitten velan vastineeksi otetaan sinun rahojasi ja omaisuuttasi.
Ehdotus:
1. Järjestä niin, että suurin osa perheen rahoista on sinun kontrollissasi.
2. Tehkää avioehto.
3. Mies hoitoon.
Jos ei suostu noihin, niin ero. Lyön vaikka mistä vetoa, että ilman selviytymistaistelua et tuosta tilanteesta pääse.
Parempi taistella nyt kuin antaa asioiden mutkistua. Minä olin lopulta niin onnellinen seuraavat kolme vuotta sen jälkeen kun olin eronnut! Nautin yksinkertaisista asioista kuten pihakoivusta, joka näkyi ikkunastani. Sain taas taloudellista väljyyttä elämiseen eli syödä terveellisesti ihan mitä halusin (rahat riittivät) ja opiskelin uuden ammatinkin. Sen jälkeen jatkoin suremista, että miksi miksi ex mieheni teki niinkuin teki. Rakkauteni ei kuollut, mutta voimani loppuivat. Yritän ymmärtää omaa päätöstäni erota. Eroa vaikeutti sekin, että mies oli hellä ja hyvä sängyssä (ja uskollinen?). Miestäkin itketti ero ja sovimmekin ettemme enää koskaan näe toisiamme, sillä niin raskas tuo päätös erota oli. Pelaaminen oli tärkeämpää ja pelaamisen rahoittaminen!
" Nälkää nähnyt kriminaalin pelurin vaimo" sopii hyvin nimimerkikseni, sillä laihduin todella kun elätin meitä molempia niukoilla tuloillani rehellisesti.
esimerkiksi netistä, paihdelinkki on sivun nimi ja eteen www ja perään fi. Myös a-klinikat, a-poliklinikat, jne hoitavat kaikkia riippuvuussairaita, myös peliriippuvaisia, vaikka nimessä usein mainitaankin tai ensimmäisenä mieleen tulevat vain alkoholistit. Toki usein riippuvaisuudet jollain tapaa seuraavatkin toisiaan, esim. juomisen lopettanut alkoholisti saattaa siirtää riippuvuutensa esim. seksiin, pelaamiseen, läheisyyteen, ruokaan... Paranemisen tie on pitkä ja kuoppainen aivan varmasti.
Peliriippuvaisille on monessa kaupungissa tarjolla palveluita, ja koska peliriippuvuus on aikamme ilmiö, etenkin nettipokeri on aiheuttanut paljon ja suuria taloudellisia ja henkisiä ongelmia, tätä aluetta myös kehitetään parhaillaan monissa paikoissa. Peliriippuvainen voi saada terapiaa siinä kuin alkoholiriippuvainenkin. Kuitenkin kuten itse sanoit, niin sinä et voi tehdä sitä miehesi puolesta vaan hänen pitäisi herätä itse huomaamaan asia. Jos ihminen kieltää ongelmansa, ei ole mahdollisuutta parantua.
Voit myös varata näistä a-klinikoista tms. (riippuu kaupungista ja kunnasta) keskusteluajan itsellesi, se varmasti tekisi hyvää sinulle ja selkiyttäisi tilannetta edes vähän.