Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko teistä lestadiolaisuus aivopesua?

Vierailija
07.02.2008 |

vai mikä selittää sen, että niin harva vaihtaa uskontoa

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kasvat, vanhemmat ja ympäristö kasvattaa sinut uskomaan siihen, että vain sinä olet oikeasti uskovainen ja muut maailman ihmiset ovat menossa helvettiin. Siis nimenomaan tuo helvettiin joutumisen korostaminen alkaa jo ihan pienestä.

Sitten lapsi alkaa olla kerhoikäinen ja aloittaa kerhon. Hän kuulee siellä, kuinka vain me ollaan oikeita uskovaisia ja muut ovat matkalla helvettiin. Sitten tulee raamattuluokka jossa jatkuu sama opetus ja tietty sitten vielä joka viikkoiset seurat joissa sama korostus jatkuu. Tietenkin sitten vielä rippikoululeirit, opistot ym. joissa tätä samaa jatketaan. Eli pääasiassa vl-ihminen kuulee koko ajan vain sitä, kuinka hän on oikeassa uskossa ja muut ovat helvettin matkalaisia.

Miksi ihmiset eivät sitten eroa siitä? Juuri siksi, kun se helvetin pelko on niin suuri. Johtuen tuosta muut ulossulkevasta uskonnosta, ei juuri epäuskoisia kavereita ole, ja jos eroaisi, niin joutuisi aloittamaan kaiken ihan alusta ystävät ym. Ja ihmistä seuraa aina se synnintekemisen pelko, että jos teen tätä taikka tätä niin helvetin portit kolkuttavat.

Nyt moni vl tulee sanomaan tähänkin ketjuun, että tämä viesti ei pidä paikkaansa ym. Olen tätä mieltä ja aivopestyt vl:t saavat olla erimieltä.

Vierailija
2/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yhteisön voimakas kontrolli on. Aidolle uskolle on tilaa muuallakin on kuin ahtaiden seinien sisäpuolella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin jos ei luopuisi, lestadiolaisten määrä kasvaisi räjähdysmäisesti. Sitä se ei kuitenkaan tee, vaan määrä pysyy koko ajan aikalailla samoissa.

Vierailija
4/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

VL on heikkojen ihmisten uskonto, jossa kaikilla on oikeus mielinmäärin kontrolloida toista uskovaista ihmistä. Sanovat tätä rakkaudeksi, että näin pystytään varjelemaan ettei toinen sisar/veli luovu uskosta. Minusta kyse on kuitenkni vain ihmisen ilkeydestä ja kateudesta, siitä ettei toinen vain vahingossakaan pääse helpommalla kuin toinen tässä elämässä.

Vierailija
5/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse sen kokenut, kuinka kateellinen ja sairas ihminen (eräs vl) halusi kontrolloida perheemme elämää puuttumalla pieniinkin asioihin. Oli koko ajan järjestämässä hoitokokouksia perheellemme, syynä mm. se, kun laitoimme lapsemme seurakunnan kerhoon, eikä ry:n omaan kerhoon jne. Haluatko että kerron täällä lisää?

Vierailija
6/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki suhteellisuudentaju, keskustellaan sitten lisää.

t. ei-lesta

Vierailija
7/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun myös omasta kokemuksesta, olen saanut todella paljon tukea, apua, sympatiaa ja empatiaa vl-ystäviltäni. Ilman heitä olisin nyt aika heikoilla.

Toki vl-ihmisissä on kaikenlaisia, hyviä ja pahoja, siaraita ja terveitä. Ikävää jos sairas ihminen on terrorisoinut perheenne elämää. Se ei kuitenkaan johdu uskosta.

Vierailija:

Olen itse sen kokenut, kuinka kateellinen ja sairas ihminen (eräs vl) halusi kontrolloida perheemme elämää puuttumalla pieniinkin asioihin. Oli koko ajan järjestämässä hoitokokouksia perheellemme, syynä mm. se, kun laitoimme lapsemme seurakunnan kerhoon, eikä ry:n omaan kerhoon jne. Haluatko että kerron täällä lisää?

Vierailija
8/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja miksi lahkonjäsenten määrä ei kasva? No sehän on matematiikka ykisnkertaiismmillaan : ) Jotta lukumäärä kasvaisi, heidän pitäisi saada laumaansä jäseniä lahkon ulkopuolelta, mitä ei juurikaan tapahdu. Sisäsiittoisena lauma pysyy lukumääräisesti samana vuosittaisen poistuman kautta vakiona.

Vierailija
9/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

niin ja miksi lahkonjäsenten määrä ei kasva? No sehän on matematiikka ykisnkertaiismmillaan : ) Jotta lukumäärä kasvaisi, heidän pitäisi saada laumaansä jäseniä lahkon ulkopuolelta, mitä ei juurikaan tapahdu. Sisäsiittoisena lauma pysyy lukumääräisesti samana vuosittaisen poistuman kautta vakiona.

Vierailija
10/10 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan vl uskontona antaa ihmiselle oikeuden käyttäytyä tuolla tavalla.

Te vl:t tiedätte sen itse aivan hyvin ja yritätte täällä vain puolustaa sairaan lahkonne mainetta. Kerroin vain sen, että minulla on myös omakohtaisia kokemuksia asiasta.

Ei ole muuten kovin pitkä aika, kun eräällä ry:llä oli ihan julkisesti kielletty lasten vieminen srk:n kerhoon. Juuri tuollainen antaa ihmisille mahdollisuuden kontrolloida toisten tekemisiä ja tekemättä jättämisiä.

Paras ase on uhkailu lahkosta erottamisella ja helvettiin joutumisella.

5