9 kk ikäiselle ruoka-ohjeita kaipailen....
eli meidän vauva syönyt oikeastaan pelkästään purkkiruokia, nyt ne tökkii pahasti ja itseäkin vähän ne ällöttää...miten te teette ruuat tämän ikäiselle? Helppoja ohjeita kaipaan, koska ei aikaa ole tehdä kauheen monimutkaisesti. Hampaita meillä neljä että ihan sileää ei ruuan enää tarvitse olla. Tuttelia juodaan ja kaikki ruoka-aineet on tähän asti ainakin sopineet.
Kommentit (2)
Olen tosi huono tekemään soseita itse mutta olen tehnyt lihapullia aina kerralla isomman satsin. Sellaisia peukalonpään kokoisia maustettuna sipulijauheella tai -silpulla, persiljalla, valkosipulilla, suolattomilla mausteseoksilla ja sitten olen kypsentänyt ne uunissa ja pakastanut yksitellen jääpalarasiassa. Sitten tarjolle pakastetusta perunasoseaineesta (Oolannin muistaakseni) tehdyn muusin ja kruunuvihannesten kanssa. Ja hyvin menee! Myös peruna-sipulisekoitusta ja pieni pakastekalapala mikrossa on pikaruokaa sanan varsinaisessa merkityksessä. Notkistan tämän korvikkeella ja maustan tillillä. Olen myös käyttänyt 4kk kasvissoseita " puolivalmisteina" ja siihen sekoittanut jauhelihamuruja, kananmunaa tai raejuustoa niin tulee vähän ikenille töitä ;)
Kypsensin kalaa uunissa folion sisällä sitruunalla ja tillillä maustettuna, kanasuikaleita keitin pippurilla ja yrteillä maustetussa vedessä. Samoin possun suikaleita. Naudan jauhelihasta tein pyöryköitä jotka myös keitin mausteiden kanssa. Sitten lisäksi höyrystin erilaisia kasviksia ja juureksia: bataattia, kesäkurpitsaa, parsa- ja kukkakaalia, palsternakkaa jne. Yleensä lisäsin soseisiin myös keitettyä puuroriisiä tai ohrahiutaleista keitettyä " mössöä" ja suolatonta tomaattimurskaa. Jos laiskotti niin laitoin myös esim. herne.maissi-paprikaa. Tein yleensä ison määrän valmiiksi pakkaseen kolmenlaista sosetta. Meillä hampaita alkoi tulla vasta vuoden iässä joten aika siloista ruokaa syötiin. Perunasurvimella saa vähän sattumia jäämään soseisiin ja lihan silppusin erikseen leikkurilla, en sauvasekoittimella. Mustevinkkejä vakoilin valmisruuista:) Meillä ainakin kotitekoiset soseet maistuivat, kaupan purkeista poika söi ensimmäisen kerran 10kk:n iässä.
Rietu ja poika 1v9kk.