Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koska kannattaa hankkia imetysliivit?

06.02.2008 |

...ja miten olette arvioineet kokoa? Pitääkö vielä rv 29+5 jälkeen varautua huimaan kasvuun vai joko ollaan lähellä lopputulosta? Tämä kai on yksilöllistä, mutta toistaiseksi rinnan ympärys on kasvanut yhdellä ja kuppikoko kahdella... Minkälaiset liivit kannatta hankkia yökäyttöön?

Tässähän tätä kysymyslitanniaa jo tulikin ;)

T.Yksis

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen jälkeen ei nimittäin ole aikaa lähteä kiertelemään liivikauppoja. Lisäksi rinnat valuvat maitoa aika paljon (tietty yksilöllistä), joten kokeilu ei välttämättä ole kauhean miellyttävää.

Rinnat paisuvat vielä imetysaikaan aika reilusti. Liivit kannattaa käydä ostamassa aikaisintaan kuukausi ennen laskettua aikaa. Liivin kokoon lisätään yksi kuppikoko kasvuvaraa imetystä varten.

Suosittelen ostamaan kaarituettomat, koska alussa rinnat pakkaa ja kaarituet saattavat painaa ja olla epämiellyttävän tuntuiset. Itse ostin laadukkaat kaarituettomat imetysliivit rintaliivikaupasta ja käytin niitä samoja aluksi yöllä ja päivällä. Itse asiassa ostin kahdet samanlaiset, koska pitäähän niitä liivejä pestä suht useasti.

Noin 1-2kk kuluttua kun maidon tulo tasaantuu, niin rinnat hieman pienenee. Mulla ainakin nuo ekaksi hommatut liivit alkoivat olla löysät. Siinä vaiheessa voi sitten käydä ostamassa jotkut uudet liivit, itse ostin tuossa vaiheessa kaarituelliset.

Yöliiveistä vielä sen verran, että nekin kannattaa olla istuvat, mutta ei kaaritukia, eikä saa painaa mistään. Aluksi kokeilin sitä Carriwelin imetystoppia, mutta mulla ei pysynyt liivinsuojat sen avulla paikoillaan ja heräsin sitten maitolammikosta. Eli sen verran napakat ne saa olla, että liivinsuojuksista olisi apua. Joillain maidontulo tasaantuu suht nopsaan, eikä yöllä enää tarvitse muuta kuin pyyhkeen rintojen alle. Itselläni maitoa tuli lorona ja liivinsuojia piti vaihtaa joka imetyskerralla.

Tytteli-83

Vierailija
2/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sain synnärille mukaan. Kuppikoko oli valtaisa (tai no, mulle se oli valtaisia :D ) ekat pari kuukautta, sitte myöhemmin meni jo ihan se sama kuppikoko mikä ennen synnytystäkin vaikka täysimetin kuusi kk ja osittain 18kk eli maitoa kyllä riitti.

Tää on varmaan kans niin tapauskohtaista, että kuten edellinen sanoi niin ehkä ne yhdet kannattaa ostaa ennen synnytystä (vinkkinä että ite olen tykästynyt Lindexin imetysliiveihin, ovat pehmeät, kauniit eikä näy nännit läpi kun eivät oo ihan " löröt" ja maksavatkin vain parikymppiä).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen koko voi tosiaankin vaihdella ja toisilla kasvaa paljon toisilla taas ei. Itse käytän normaalisti 75B-kokoa ja imetysliivit olivat myös samaa kokoa...

Vierailija
4/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla raskausajan rintojen kasvu on tapahtunut jo aika varhaisessa vaiheessa, eli omalla kohdallani olisi ollut ihan sama, ostaako ne liivit viikolla 29 vai 39.

Raskausajan koko + yksi kuppikoko on ollut sopiva suuren osan imetyaikaa. Tosin varsinkin ekan synnytyksen jälkeen rinnat olivat niin valtavat, että siinä vaiheessa utareliivit olisivat olleet lähinnä sopiva valinta. Pahin vaihe kesti kuitenkin vain päiviä (eli eipä olisi siinä vaiheessa kannattanut ostoksille lähteä) ja parissa viikossa koko oli tasaantunut huomattavasti. Toisen lapsen jälkeen ei noin pahaa jättivaihetta ollut, ja imetyksen loppuvaiheessa liiveissä oli jo reilusti tyhjääkin. Joku kooltaan mukautuva malli voisi olla hyvä ennakko-ostos, jos sellaisissa vaan tuki riittää. Itse käytin öisin aika paljon vanhoja urheiluliivejä, joiden tuki ei riitä alkuperäiseen tarkoitukseensa. Ovat materiaaliltaan mukavia nukkuessa, mutta kätevyys riippuu yöimetysten tarpeesta ja yöasusta.

Vierailija
5/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin kyllä voinut hankkia kaikki liivit jo raskausaikana noin koon puolesta. Muut mieltymykset sitten selviää käytön myötä. Oma kuppikoko ei enää juuri kasvanut synnytyksen jälkeen muuta kuin korkeintaan pariksi viikoksi heti maidonnousun jälkeen. Kaarituellisia liivejä en suosittele, ne voivat painaa rintaa ja lisätä tiehyttukoksen riskiä.

Yöllä olen käyttänyt saumattomia urheilutoppeja, jotka eivät paina kuten liivit. Liivisuojukset ovat pysyneet kohtuullisesti näissä paikoillaan, mutta riippuu varmaan rinnan koosta/mallista, miten hyvin toimivat. Noita Carriwellin liivejä olen kuullut kehuttavan.

Vierailija
6/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen joutunut uusimaan liivit jo ennen raskauden puoltaväliä, eikä sitten enää ole imetysaikana koko muuttunut. Eli mulla ei maidon nousemista huomaa ainakaan ritojen koosta mitenkään. Mutta tosiaan on varmaan yksilöllistä... Jos jokatapauksessa joutuu hankkimaan uusia liivejä jo raskausaikana, niin mikä ettei sitten imetysliivejä.

Vierailija
7/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yhdellä kokemuksella, tulin siihen tulokseen että ennen synnytystä yhdet (oma kuppikokoni kasvoi raskausaikana yhden, ostin vielä sitä kokoa yhtä isommat imetysliivit, synnytyksen jälkeen rinnat paisui vain hetkellisiksi DD-silikoneiksi, tasaantuivat raskausajan kokoon pian) ja älä heti synnytyksen jälkeen mene ostamaan isompia (itse tein sen erheen) kun ne voivat sitten pian jäädäkin liian isoiksi. Ekojen kuukausien jälkeen huomasin muutenkin, että hyvin pärjää myös ihan tavallisilla liiveillä, toki esim. kylässä tms. imetysliivit ovat kätevämmät, kotona sen tissin saa esiin tavallisistakin helposti ;D

Vierailija
8/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoustalon sporttiliivit loppuraskaudessa ostettuna palvelivat hienosti yöliiveinä. Eivät purista, paina mistään. Itse en osannut käyttää ns. imetysliivejä lainkaan, mutta tämäkin on yksilöllistä.

Vierailija
9/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

topit on hyviä yöliivejä.

Vierailija
10/14 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes kaikki imetykseen liittyvä on kovin yksilöllistä, jos vähän liiotelee;) Mulla ei juurikaan ollut käyttöä yöliiveille, vain ihan alussa herui toisestakin rinnasta kun toisesta vauva imi, mutta mitään " yökastelua" ei varsinaisesti ollut. varmuuden vuoksi tosin yleensä pidin pyyhettä alla; joskus saatoin nukkua huonossa asennossa niin että patja painoi rintaa liiaksi ja maitoakin vuoti. Tosin lakanan kastuminen ei mulla ollut se ikävin seuraus vaan tiehyttukos, josta kärsin usein, varsinkin juuri huonossa asennossa nukutun yön jälkeen.

Niin, maitoa ei missään vaiheessa vuotanut yli, mutta tämäkään ei siis ole merkki siitä, etteikö " maito riittäisi" . Täysimetin 6kk ja yhteensä 2v...

Vierailija
11/14 |
07.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä käytin kyllä sitten ihan ennen synnytystäkin. Oli kooltaan ainoa mitkä mahtuivat:)

Mutta ehdottomasti itse suosittelisin kaarituellisia!!! Varsinkin jos kuppikoko on isompi! Tukevat paremmin rintoja ja kannattelevat painoa!

T. f kuppi esikoisen synnyttyä...

Vierailija
12/14 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommasin kaikki imetysliivini n. rv 24 jälkeen ja ne olivat sopivat silloin ja myös synnytyksen jälkeen kun maito nousi rintoihin.

Ja ne eivät periaatteessa käytössä eroa tavallisista liiveistä mitenkään, joten niitä voi käyttää ihan tavallisesti raskausaikana ja jopa silloin kun ei enää imetä.

Vierailija
13/14 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli tokaa odottaessani ostamassa ties mitä imetyspaitaa ja muuta, jotka onneksi maltoin jättää kauppaan. Yllärinä oli vauvan huuli-ien-suulakihalkio, jonka vuoksi imetys ei sujunut ollenkaan. En siis tarvinnut minkäänlaisia erikoisliivejä yöllä enkä päivällä.

Mutta nyt kolmatta odottaessa ajattelin kyllä varmuuden vuoksi hankkia yhdet imetysliivit. Voihan niitä sitten käyttää vaikka pumppaillessa, jos imetys ei syystä tai toisesta onnistu ;=)

Lyle ja kolmas veitikka rv12+

Vierailija
14/14 |
12.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun jaksoitte vastailla kun sitä itse on ollut tässä liiviviidakossa ihan eksyksissä...

Yksis