Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pph syöttää liikaa ruokaa...

Vierailija
06.02.2008 |

Tyttömme aloitti vuodenvaihteessa perhepäivähoitajalla. Ihan ok paikka, ollaan oltu kaikin puolin tyytyväisiä. Mutta ihan hirveitä ruokamääriä hän tytöllemme syöttää, paino on noussut tänä aikana tytöllä huimat 2kg, vaikkei edes kahta kuukautta ole siellä edes hoidossa ollut. Painaa nyt 14kg, pituutta n. 86cm (täytti joulukuussa 2v).

Pph yleensä kertoo, mitä kaikkea tyttö päivän aikana on syönyt ja kehuu, että hyvin on syönyt. Kerran odottelin häntä, kun välipala oli kesken ja siinä meni vartti, että hän sai sen menossa olevan leipäpalan syötyä. Sitä ennen oli jo syönyt jotain muuta välipalalla (en nyt muista että mitä). Jotenkin tyttö vaikutti ihan ylikylläiseltä muttei uskaltanut jättää syömättä, sellainen vaikutelma tuli. Tänään hän söi välipalaksi ison laskiaispullan ja ison banaanin (tulin hakemaan häntä, kun välipala oli vielä kesken). Banaanin syöminen näytti jo tekevän tosi tiukkaa hänelle. Meinasin jo sanoa, että ei ole pakko syödä, mutten sitten kuitenkaan sanonut. Kotona hänelle ei sitten maistunut päivällinen klo 17, kun oli välipalan ja kaiken muun jäljiltä niin täynnä (ennen hoitoon menoa ei koskaan jättänyt mitään syömättä).

Miten voisin ystävällisesti huomauttaa pph:lle, ettei tuputtaisi lapsellemme liikaa ruokaa. Tuntuu, että leimaudun joksikin syömishäiriöiseksi neurootikoksi, jos asiasta mainitsen - sillä pitäähän lapsen ruokaa saada...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t:pph

Vierailija
2/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittojen perusteella vaikuttaa jo muutenkin riittävän hyvinvoivalta (meillä sopusuhtainen 95cm/14,5 kg). Voisikohan pph:lle huomauttaa asiasta kauniisti? Sanot vaikka, ettei ruoka sitten kotona maistu ja haluaisit itsekin kokata lapsellesi illallista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen ja kokoinen tyttö, joka joskus syö tuollaisia välipaloja ja aina ruoka muutenkin maistunut hyvin. Kotona tosin lämmin ruoka huomattavasti myöhemmin, koska hoidossa syöty jo aiemmin toinen lämmin ruoka ja sitten välipala. Voihan siis olla, että lapsi oikeasti tykkää välipaloista ja muutenkin, jos on touhunnut päivällä paljon, ruoka maistuu ehkä paremmin kuin ennen kotona. Ja mitä leipäpalan syömisen kestoon tulee, niin pieni lapsi voi saada siihen kulumaan vaikka tunnin, jos saisi itse päättää =)

Vierailija
4/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapselle voisi tulla siitä paha mieli. Jos olisi nuorempi, niin ehkä sitten kävisi. Nyt olen päässyt hakemaan lapsen poikkeuksellisesti jo klo 15 jälkeen, jolloin välipalaa ei aina ole ehditty vielä syödä, mutta kohta pääsen hakemaan vasta klo 16:30, jolloin se tulee kyllä aina syötyä.

Tuo 2kg painonnousu tuntuu kyllä hurjalta näin lyhyen ajan sisällä, kun tyttö ei sitä ennenkään ollut mikään ruipelo (joka nyt kuroisi alhaista painoaan kiinni). Maha on ihan pingottunut valtava pallo.

t. ap

Vierailija
5/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim puolikas banaani jne... T:5

Vierailija
6/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoa vaikka, että neuvola huomautti lapsen painosta, ja ohjeisti vähentämään määriä?

Vierailija
7/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on käynyt mielessäni, mutta kun kerroin pph:lle hoidon alkaessa, että tyttö kävi juuri 2v-neuvolassa. Hän on varmaan perillä siitä, ettei siellä enää tuossa iässä kuukausittain ravata, eli seuraavan kerran vasta vuoden päästä.

Vierailija
8/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa ainakin on välipala klo 14.

Vierailija
9/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla että pph ajattelee tarjoavansa välipalalla paljon kaikenlaista siksi, ettei häntä voisi syyttää välipalojen yksipuolisuudesta tai " köyhyydestä." Avoimuutta ja suoruutta peliin!

T: pph

Vierailija
10/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö että lasten ylipaino on räjähdysmäisesti kasvava ongelma myös Suomessa ja tuollainen pakkosyöttäminen ei aiheuttaa kuin haittaa lapsellesi! Ihan pöyristyttävää tuommoinen pakkosyöttö...

Vierailija
11/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mäkin ajattelin tuota,että annetaan kunnolla ruokaa,ettei vaan jää päivän jäljeltä nälkäiseksi. Voithan sä joku kerta heittää vaan,että onpas täällä kyllä hyvät ruoat kun tyttö ei enään jaksa illalla syödää ja nauraa asialle--ehkä viesti menee näin perille

Vierailija
12/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten pakkosyötöstä pph:ta tuskin voi syyttää. Olen kuitenkin samaa mieltä kuin muutkin, että ystävällisesti pyydät tarjoamaan pienempiä annoksia.

Vierailija
13/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaikka, että neuvolassa ollaan oltu huolissaan tytön painon kehityksestä.

Vierailija
14/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v on pieni ja varmasti laihtuu kun pääsee liikkeelle paremmin seuraavan vuoden aikana. Tiedän monia 2 vuotiaita jotka ovat vähän enemmän pyöreitä mutta 3-4v aivan normaaleja. Oma poikani näki hoidossa nälkää =) joten parempi saada enemmän ruokaa

Vierailija
15/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä pph:lla siis.

Vierailija
16/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syö klo 15.00 aikoihin välipalan, joten ei maistu klo 17.00. Sitä paitsi tuo myöhempi aika sopii meille vanhemmillekin paremmin. Lapset katsoo pikku kakkosen sitten toinen menee ulkoilemaan vielä hetkeksi ja toinen kokkaa. Sitten syödään yhdessä noin klo 19.00, jonka jälkeen alkaakin iltapuuhat. Iltapalaksi just ennen nukkumaan menoa menee esim. bankku puoliksi.

Vierailija
17/21 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa tosiaan seurata tilannetta. Voin kertoa oman kokemukseni:

olin normaalipainoinen lapsi 5-vuotiaaksi saakka - tuolloin " jouduin" vuodeksi perhepäivähoitajalle. Pph-vuoden tuloksena minusta tuli pyöreä tyttö, ja olen kärsinyt ylipainosta koko elämäni. Suhteeni syömiseen vinksahti jotenkin; jälkikäteen olen äitini kanssa pohtinut, mitkä asiat siihen vaikuttivat.

Inhosin perhepäivähoitajaamme ja siellä oloa - siis suorastaan pelkäsin häntä. Ainoa " kiva" asia hoitopäivien aikana oli syöminen. Pph tarjosi " hyvää" (ts. ei välttämättä terveellistä!) ruokaa, jälkkäreitä (joihin en ollut niin tottunut) jne., joten söin hoidossa paljon yli tarpeeni ja totuin siihen. Ehkä myöhemminkin juuri tuossa iässä opitut syömistottumukset ovat muokanneet suhdettani ruokaan. Ikävää mutta totta, tällaisilla asioilla voi olla kauaskantoiset seuraukset.

Tietenkään noin pienen lapsen syömistä ei pidä ruveta neuroottisesti vahtimaan, mutta seurata kannattaa. Ei ole mitenkään mahdoton ajatus, ettei lapsi " kehtaa" jättää syömättä pph:lla - hyvänen aika, minä kastelin kerran (6-vuotiaana, aivan varmasti kuivana) pph:n hoidossa alleni, kun en uskaltanut mennä pakollisten " päiväunien" (joita en todellakaan nukkunut!) aikana vessaan, kun oli kielletty!

Vierailija
18/21 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömään pakottaminen on eri asia.

Vierailija
19/21 |
06.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ajatellut vähän samaa kuin nro 20. Vierestä seuranneena se on tosiaan näyttänyt siltä, että tyttö väkisin vetää kaiken tarjottavan, mitä taas ei kotona tee. Kotona kyllä ilmoittaa suoraan ja heti, jos ei enää jaksa .

Itse söin tänä aamuna kahvin kanssa laskiaispullan kun eilen jäi syömättä, enkä olisi siihen enää mitään banaania päälle jaksanut (no, aamuisin en ikinä jaksa syödä paljon, kun ei vatsa ole vielä kunnolla herännyt).

Kai minä sitten sanon suoraan, kun täältä niin paljon sen suuntaista kannustusta sain. Kiitos kaikille, jotka tätä ketjua kommentoivat! Meillä on tosi kiva pph, jotenkin vaan pelkään että loukkaan häntä kun sanon tästä asiasta. Pelkään, ettei hän ollenkaan ymmärrä asiaa ja vastaa, että kyllähän tyttö kaiken aina syö ja pitää minua omituisena. Tänään en tyttöä hoidosta hae vaan mies hakee, mutta huomenna luultavastikin haen ja vien. Yritän silloin ottaa asian puheeksi, jos mahd. (eli ei ole kauheaa ruuhkaa tuulikaapissa, jos useampia lapsia tuodaan tai viedään samaan aikaan).

t. ap

Vierailija
20/21 |
08.02.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset voivat käyttäytyä hyvin eri tavoin hoidossa ja kotona. Muistan tämän jo siltä ajalta, kun olin vastavalmistunut lto. Oma käsitykseni ja vanhemman käsitys lapsen syömisestä esim. poikkesi täysin toisistaan. Nyt oma lapseni on kahtena iltapäivänä viikossa kerhossa ja ollut aina huonohko syömään. Siellä kuulemma syö todella hyvin. En ollut tunnistaa omaksi lapsekseni. Hän on kuitenkin jo kolme ja on jättänyt myös syömättä, joten uskon, että hän osaa sanoa, jos ei enempää halua.

Sanon kuitenkin, että on lapsen etu, että hänen syömistään tarkkaillaan eikä anneta lihoa kovin- painohan vähän tuppaa nousemaan ja laskemaan kasvun myötä. Ota asia puheeksi pph:n loukkaantumisen uhallakin niin monta kertaa, että olet tyytyväinen tilanteeseen. Se on pieni juttu sen rinnalla, että tuskailette lapsen kiloja pois jossakin vaiheessa. Hoitajalla on omanlaisensa näkemys asiasta, mutta kokonaisuus ratkaisee. Monet (varsinkin vanhemmat) hoitajat uskovat hyvään syömisen olevan kaiken a ja o.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi