Jos yksi lapsista on sairaana, viettekö kuitenkin sisarukset päivähoitoon vai pidettekö kaikki kotona?
Ihan mielenkiinnosta kyselen...
Meillä yleensä molemmat lapset jäävät silloin kotiin. Viime vuonna vein muutaman kerran isomman lapsen (5 v.) hoitoon, kun pienempi sairasti, koska siten isompi sai vähän kaveriseuraa ja pääsi ulkoilemaan.
Kommentit (9)
menee isompi kyllä silloin hoitoon. Perustelen tätä sillä, että isommalta jäisi ulkoilut yms. kokonaan väliin, ellei menisi hoitoon. Ja päivästä tulisi kyllä aika pitkä ja tylsä, jos sisällä vain nuhjattaisiin. Toisaalta minä yritän noina kotipäivinä yleensä tehdä töitä pienemmän päiväuniaikaan, mikä sitten taas ei onnistu, jos isompi on kotona. Samoin kyllä toimimme toisinkin päin. Eli jos isompi on kovin sairas, menee silloin pienempi hoitoon.
Välillä hän itse pyytää päiväkotiin kaverien luokse kun tietää pääsevänsä sit uloskin. Ikää 4v tytöllä. Joskus ollaan kotona koko porukka ja vaan katsotaan elokuvia ja leikitään, terveemmän kanssa tehdään jotain kivaa sisäjuttua, jos toinen lepäilee vaan. Ja yleensä pidetään rokulia vielä se yksi ylimääräinen shoppailupäivä koko porukka... ;) Mutta eihän kuumeen jälkeen saakaan heti viedä päiväkotiin vaan pitää pitää yksi kuumeeton päivä!
Eikä ole yhtään liikaa kotona lapset meillä ainakaan, tietty kausittain joskus on sellaistakin et ollaan yhtämittaa sairaana... ja silloin tietysti napsuu kaikilla hermot, joten vain se kipeänä oleva pidetään kotona.
5-vuotias sai valita meneekö tarhaan vai jääkö kotiin, jos pienempi oli kipeä.
Tänä vuonna ikää on vuosi enemmän ja pääsääntöisesti nuorempikin menee tarhaan, mutta haen sitten jo kahdelta pois. Tämä siksi, että isompi saisi olla rauhassa ja levätä. Pikkuveli veisi minun aikaani ja energiaani, joka mielestäni on näinä päivänä tarkoitettu enemmän sille sairaalle: luetaan hänen valitsemiaan kirjoja, pelataan pelejä tms.
Yhteiset ylimääräiset vapaapäivät kahden terveen lapsen kanssa ovat ihania!
tilanteesta ja päivästä - yleensä lapsi saa itse valita mitä tekee eli usein eskarilainen/isompi haluaa hoitoon ainakin jos possaolo on pidempi ja usein haluaa päästä tekemään jotain sen päivän juttua ainakin osaksi päivää... lisäksi itse teen etätöitä ja yhden lapsen kanssa saan jotain samalla tehtyäkin eli dl kun pukkaa päälle töissä, niin silloin houkuttelen toisen lapsen hoitoon tarvittaessa. Mutta yleensä on molemmat kotona.
Riippuu poissaolon syystä ja hoitojärjestelyistä. Pääsääntöisesti molemmat lapset ovat kotona, jos minä/mies on hoitamassa, ellei sitten vanhempi itse halua hoitoon esim. ihanan ulkoilukelin takia. Jos hoitoa joudutaan järjestelmään hankalammin (isovanhemmat, kummit ym.) vien yleensä terveen hoitoon. Silloinkin vien terveen hoitoon, jos minulla on työasioita, joita yritän saada tehtyä päivän aikana (sairas lapsi kun usein nukkuu paljon, mutta ei välttämättä samaan aikaan kuin sisarus).
Poikkeuksena on vatsatauti, jonka aikana pidän aina molemmat kotona riippumatta hoitojärjestelyistä. Vatsatauti on niin tarttuva ja tylsä tauti, että en halua ottaa riskiä, että koko hoitoryhmä sairastuu meidän lapsiemme takia.
Jos haluaa mennä niin menee. Yleensä jäävät kotiin, mutta poika nyt siinä iässä että mielummin on kavereiden kanssa tarhassa.
Toissakerralla saimme lähteä esikoisen kanssa päivystykseen ja siinä meni koko perheen yöunet sekaisin. Koko perhe oli seuraavana päivänä " sairaslomalla" . Viikonlopun aikana esikoinen parani ja maanantaina kaikki olivat normaalisti tahoillaan.
Viimeisellä sairaskerralla, taas esikoinen oli 3 päivää kotona, mutta pienempi meni kaikkina päivinä esikouluun. Niin, meidän kotimaassa 3 v on jo koululainen. Ajattelin etten halua totuuttaa siihen että aina voisi olla poissa koulusta kun toinenkin on, kun kuitenkin pakollinen koulu alkaa parin vuoden päästä. Ja tuolla kerralla esikoinen oli kovassa kuumeessa ja tarvitsi lepoa.
ihan vain siksi, että sairas saa levätä rauhassa. Jos terve on kotona, hän yleensä tylsistyy kun ei ole leikkikaveria ja alkaa kiusaamaan sairasta. Lapset 4- ja 6-vuotiaat.
Minulla ei omia lapsia vielä ole, mutta työskenneltyäni nyt viisi vuotta lastenhoitajana päiväkodeissa, olen muodostanut mielipiteen, että pidän myös terveet lapset kotona. Töissä käydessä vapaapäiviä on niin vähän, että mahdollisuuksien mukaan saa kaikki lapset olla kotona. Ulkoilu hoituu kun toinen vanhempi pääsee töistä. Terveen lapsen kanssa voi tehdä jotain extraa, askarrella tms. jotta sairas lapsi saa levätä.