Kysymys kasvissyöjäperheille
Olen innokas kasvisruuanlaittaja. Vauvalle (6kk) olen tehnyt lihasoseita, mutta haluaisin kuulla vinkkejä kasvissyöjäperheiltä, millaisia soseita he ovat vauvoilleen tehneet ja millä tuon lihan voisi vauvan soseruuasta ainakin välillä korvata. Kiitos vinkeistä jo etukäteen :)
Kommentit (3)
Meillä vähän alle 7½kk-tyttö, joka alkaa samanlaiselle ruokavaliolle kuin minäkin. Eli muuten kasvisruokavalio, mutta kalaa syödään. Aloin tytön täytettyä 6kk antamaan kalaa (sei ja lohi) keitettynä ja soseutettuna. Seuraavaksi otan ruokavalioon kananmunan (keitettynä ja muussattuna).
Herne- ja palkokasveja ei suositella alle vuoden ikäiselle, joten minä en ole soijajauhoja/rouhetta vielä lisäillyt soseisiin. Ne kun tehdään soijapavusta. Mutta kun ruokavalioon kuuluu kasvisten ja viljojen lisäksi kala ja muna, pärjäilee sillä sinne vuoden ikään saakka mainiosti.
Lisään ruokiin aina ennen tarjoamista myös lorauksen oliiviöljyä. Vihanneksista, kasviksista ja hedelmistä ollaan syöty perunaa, bataattia, porkkanaa, kukka- ja parsakaalia, purjosipulia, maissia, kurkkua, mangoa, päärynää, mustikkaa, vadelmaa, ananasta, luumua... Kasvissoseita olen myös maustanut joillain yrteillä ja vähän pippurilla. Kalaa tillillä.
-Vera&Unna-
Ihan tofua ja soijaa rouheena. Tämä on myös ravitsemusterapeutin suositus.
Höyrytin tofun ja soijan keitin vedessä. Sitten hyvät omat kasvissösöt ja soijat siihen sekaan. Mustajuurta ja maa-artisokkaa, hyvä tulee. Myös yrttejä voit käyttää.
Kalaa voi myös käyttää; höyrytin ahvenfileitä ja laitoin kasvisten sekaan.
Siskoni perhe on kasvissyöjiä ja he ovat laittaneet lihan sijasta soseisiin soijarouhetta ja jauhoja . Ensimmäiseksi annetaan soijajauhoja ja myöhemmin linssejä ja rouhetta. Jauhoja ja rouhetta ei tarvi laittaa kuin teelusikallinen.